handdator

Visa fullständig version : Vems ansvar är det att sätta "kassapinnen"?

Exdiaq
2011-05-17, 19:47
"Kassapinnen" (vet ej riktigt namn för den), menas med den avskiljare man sätter mellan olika kunders varor när man ska betala dessa i butiker.

Så scenariot är som följer:
2st kunder står i kön och ska betala, vems ansvar är det att lägga "kassapinnen" för att på så sätt skilja varorna åt? Är det den främre som lägger på sina varor först eller den bakre som lägger på sina varor efteråt?

Anledningen till att jag undrar är att jag var med i en mindre sammandrabbing på Lidl vid det månatliga kvarg-inköpet idag. En liten kärring i 60-årsåldern ansåg att det var mitt ansvar att lägga upp pinnen för att skilja våra varor åt och var kvick att påtala detta på ett irriterat vis. Jag informerade då kärringen, snällt och vänligt, att hon kan få kyssa mig i arslet och lade därefter armarna i kors och totalvägrade att lägga upp pinnen. Vi utbytte ilskna blickar men jag tänkte inte ge efter, det var my way or the highway. Efter 10 sekunder eller så vek kärringen ner sig och la upp en pinne samt slängde en sista, ytterst syrlig blick mot mig. Jag bara log.

Frågeställning: Vems ansvar är det att lägga upp pinnen? Den främre eller bakre kunden?

Pungis
2011-05-17, 19:49
Den bakre skulle jag säga, men jag lägger alltid upp pinnen när jag lagt upp mina prylar. Karma liksom.

kettlebellGuden
Främre! Oartigt att låta bli med.

Förresten så är det ju kul hobby att samla på sånna här pinnar från olika butiker. ;)

eiri
brukar väll vara enklast för den som står först, och tror inte han vill betala en vara extra heller för den delen

Arnesson
2011-05-17, 19:50
Främre.

08-dude
2011-05-17, 19:50
Finns väl inget direkt ansvar att någon måste göra det men min åsikt är att personen framför bör göra detta då denna ofta har närmast till avskiljarna.

Om inte personen göra detta så brukar jag bara lägga upp mina varor så får det bli strul vid kassan. Då är det ofta personen före mig som får ta skiten för hon/hon är närmast personen i kassan.

kohai
2011-05-17, 19:51
Vill du betala varorna för kunden bakom dig? Knappast, du lägger upp bakom dina varor:)

Frantic
Egentligen ligger ansvaret hos den bakre personen men den främre personen bör göra det för att underlätta.

Ademius
Ni är båda lika löjliga. Det hör till allmän hövlighet att lägga pinnen på bandet, men det beror på om hon kom efter (ingen i kö efter dig) eller om hon stod i kö. I det senare fallet bör du alltid lägga upp pinnen. Verkligen inget att bråka om åt ena hållet eller det andra.

Lelle Pelle
2011-05-17, 19:52
Den bakre kunden. Det är denna som står i kö.

Edit: Finns väl några olika sätt att se på det. Den främre vill ju inte betala för andra varor. Den bakre vill få med alla sina varor hem. Något oklart, men jag låt åt att det är den bakre kundens ansvar.

Olegh
2011-05-17, 19:52
Pinnen lägger man dit efter att varorna plockats upp på bandet. Jag missar/glömmer dock ibland.

Grotesk
2011-05-17, 19:53
Detta är en av anledningarna att jag röstar på SD...

Jockefoten
2011-05-17, 19:54
Det är den främre personens uppgift, den som säger något annat är en lögnare.

Matsa
2011-05-17, 19:54
Främre tycker jag, när man har lagt upp sina varor så lägger man dit pinnen som ett tecken till den som står efter att 'nu är jag färdig och du kan börja lasta upp din skit'. Fast jag brukar lägga både framför och bakom, jag är hetsig när det ska handlas mat!

Edit: Dessutom ligger pinnarna oftast längst fram närmast kassan eftersom de har för få och folk inte skickar dem tillräckligt långt bak. Alltså är det den främre kunden som bäst når pinnen.

kottovic
2011-05-17, 19:55
Hur i helvete kan det bli den bakres börda?

Det är du som står fram som ska uppmärksamma bakomvarande MED PINNEN att man kan lasta på.

Exdiaq
2011-05-17, 19:56
Hur gör man då med variationer av detta? Som alltid finns det ju gråzoner. Vad händer om man som främre är ensam i kön, står vid kassan och sen kommer den en bakre kund? Vems ansvar är det då?

Jobbigt detta, skulle nog röstat på alternativ 3 ändå för det är inte lätt att ge en bra svar kom jag på nu i efterhand. Lätt att vara efterklok.

Pepz
2011-05-17, 19:56
hur kan detta vara ett problem?

valfri idiot som vill att pinnen ska användas får väl lägga upp den

kottovic
2011-05-17, 19:57
Hur gör man då med variationer av detta? Som alltid finns det ju gråzoner. Vad händer om man som främre är ensam i kön, står vid kassan och sen kommer den en bakre kund? Vems ansvar är det då?

Jobbigt detta, skulle nog röstat på alternativ 3 ändå för det är inte lätt att ge en bra svar kom jag på nu i efterhand. Lätt att vara efterklok.

Varför inte lägga pinnen när du är klar oavsett? Du visar hela världen och eventuellt personen som kommer att det är dags.

Exdiaq
2011-05-17, 19:57
Kul att folk verkligen brinner för denna fråga, det värmer att vi redan är inne på sida nummer 2 och har fått 22 röster i skrivande stund!

Dreas
2011-05-17, 19:58
Främre: Du lägger upp för att visa för kassörskan vad som är ditt helt enkelt.

Är du ensam i kassan lägger du såklart inte upp någon. Då vet nog också den som kommer sent in i kassan att du varit ensam där tidigare och lägger en pinne.

Wao
2011-05-17, 19:59
Jag lägger alltid upp pinnen efter mig och hatar när folk inte gör detsamma. Oftast så ligger pinnen nära kassan och då måste man som andre man i kön sträcka sig över alla varor för att nå.

Exdiaq
2011-05-17, 20:00
Såg att Stoltz röstat. Hur är det för dig? Du brukar ju komma i luven med pensionärer, har du någon erfarenhet av detta? Hur gick du tillväga i så fall?

I all välmening.

kettlebellGuden
2011-05-17, 20:00
Något som är verkligen jobbigt är följande scenario.

Person 1 i kön lastar upp varor + pinne.
Person 2 står med en flaska Sprite i näven och lägger inte upp något.
Person 3, dvs. jag, lastar upp mina varor.

Borde inte Person 2 då ha lagt upp en pinne för att kassörskan ska slippa "jasså var det inte dina varor?"

Olegh
2011-05-17, 20:01

Är det väldigt glest med kunder brukar jag bedöma att ingen pinne behövs. Detta eftersom kassören borde kunna notera antingen vilka varor som jag lagt upp eller det naturliga mellanrum som blir på bandet. Detta måste givetvis anpassas efter varumängden, men visar det sig att den bakomvarande inte gör samma bedömning ser jag det som dennes bekymmer.

KaptenKnäsvag
2011-05-17, 20:02
Jag förstår verkligen inte hur ni kan tycka att det är den främres ansvar. När man lagt sina varor på bandet så är jobbet över, dags att betala. Vill någon annan komma efter med sitt skit får vederbörande separera dom med klossen.

ceejay
2011-05-17, 20:02
kassörskans uppgift att uppmärksamma vems varor som är vilka. Pinnjäveln ska inte behövas.

kottovic
2011-05-17, 20:03
Något som är verkligen jobbigt är följande scenario.

Person 1 i kön lastar upp varor + pinne.
Person 2 står med en flaska Sprite i näven och lägger inte upp något.
Person 3, dvs. jag, lastar upp mina varor.

Borde inte Person 2 då ha lagt upp en pinne för att kassörskan ska slippa "jasså var det inte dina varor?"

Hur ofta ser man inte kassörskor ta fel på precis allt just p.g.a att pinnen inte placerades. Dumt att skapa nervositet hos personen i kassan = felslag ökar.

I krisfall får MR Sprite hojta till, tycker man ser det rätt ofta....det blir fel

Olegh
2011-05-17, 20:03
Kul att folk verkligen brinner för denna fråga, det värmer att vi redan är inne på sida nummer 2 och har fått 22 röster i skrivande stund!

F5:ar flera timmar dagligen, i hopp om att banala trådar av den här typen ska dyka upp!

krellik
2011-05-17, 20:04
Jag tycker som en del andra att det är en trevlig gest när det finns kö bakom en att lägga upp pinnen så att efterföljande inte behöver känna sig oartiga för att de lassar upp sin skit. Men det känns retarded att lägga upp en pinne om man inte har kö bakom sig så ställer man sig bakom någon som redan är klar med sina varor tycker jag att man själv ska lägga på pinnen.

08-dude
Jag förstår verkligen inte hur ni kan tycka att det är den främres ansvar. När man lagt sina varor på bandet så är jobbet över, dags att betala. Vill någon annan komma efter med sitt skit får vederbörande separera dom med klossen.

Hehe, hoppas du någon gång kommer före mig i kassan. Då kommer du få betala mina varor också.

kettlebellGuden
kassörskans uppgift att uppmärksamma vems varor som är vilka. Pinnjäveln ska inte behövas.

Är det väldigt glest med kunder brukar jag bedöma att ingen pinne behövs. Detta eftersom kassören borde kunna notera antingen vilka varor som jag lagt upp eller det naturliga mellanrum som blir på bandet. Detta måste givetvis anpassas efter varumängden, men visar det sig att den bakomvarande inte gör samma bedömning ser jag det som dennes bekymmer.

Betänk då att kassörskan blir distraherad av era massiva axlar och välformade pecs. Hur ska hon ha tid till att hålla reda på sådant när välbyggda koloiter står i kön?

egge
2011-05-17, 20:05
Om personen framför mig vill betala mina varor så är det lugnt för mig. Vill h*n inte det så får h*n lägga dit pinnen.

krellik
2011-05-17, 20:05
Hehe, hoppas du någon gång kommer före mig i kassan. Då kommer du få betala mina varor också.

Bara att packa ner nämnda varor och glädjas åt lite överaskning i vardagen.

Mmmm å barnmat, smaskens.

Exdiaq
2011-05-17, 20:06
Hur ofta ser man inte kassörskor ta fel på precis allt just p.g.a att pinnen inte placerades. Dumt att skapa nervositet hos personen i kassan = felslag ökar.

I krisfall får MR Sprite hojta till, tycker man ser det rätt ofta....det blir fel

Precis, vet någon om kassörskan har fackliga rättigheter att vägra kunderna att betala om detta inträffar? Det skapar ju onödig arbetsstress och påfrestar psyket för den som råkar ut för det.

08-dude
2011-05-17, 20:06
Om personen framför mig vill betala mina varor så är det lugnt för mig. Vill h*n inte det så får h*n lägga dit pinnen.

Precis min åsikt, annars är det kul att ibland se minen på personen framför mig när kassörskan börjar räkna mina varor också.

Rikard Jansson
2011-05-17, 20:07
Jag tkr det borde ses som en ära att lägga konsumptionens fina stafett på vår fantastiska teknologiska evolutions bevis till rullband.

kettlebellGuden
2011-05-17, 20:08
Precis, vet någon om kassörskan har fackliga rättigheter att vägra kunderna att betala om detta inträffar? Det skapar ju onödig arbetsstress och påfrestar psyket för den som råkar ut för det.

Jag utgår från att de har någon form av psykolog anställd för krissamtal när det här sker. Även att lokala skyddsombud skriver någon form av anmälan.

Yes
2011-05-17, 20:10
Precis min åsikt, annars är det kul att ibland se minen på personen framför mig när kassörskan börjar räkna mina varor också.
Att kläcka ur sig "det där är inte mina varor" är annars lika lätt som att lägga fram pinnen. Därför väljer jag gärna alternativet som tycks irritera dig.

Stoltz
Såg att Stoltz röstat. Hur är det för dig? Du brukar ju komma i luven med pensionärer, har du någon erfarenhet av detta? Hur gick du tillväga i så fall?

I all välmening.

Jag blir irriterad om personen framför mig inte lägger fram pinnen.
Jag har dock lärt mig att svära i det tysta.

Jag tror det är en generationsfråga, har aldrig sett en ungdom inte göra det. Det är alltid 55+are som kör "fuck the police"-attityd.

kottovic
Det känns nästan likadant med att hålla upp dörren för bakomvarande. Ska man göra det eller är det bakomvarandes intresse att inte få den i ansiktet?

Exdiaq
Ska man ta i beaktning vilka kunderna är också? Är de tjocka, smala, svennar, blattar, pensionärsjävlar, ungdomsfnask, Slitz-läsare, pesto-älskare, Yes eller liknande?

Stefan J
2011-05-17, 20:11
"Kassapinnen" (vet ej riktigt namn för den), menas med den avskiljare man sätter mellan olika kunders varor när man ska betala dessa i butiker.

Så scenariot är som följer:
2st kunder står i kön och ska betala, vems ansvar är det att lägga "kassapinnen" för att på så sätt skilja varorna åt? Är det den främre som lägger på sina varor först eller den bakre som lägger på sina varor efteråt?

Anledningen till att jag undrar är att jag var med i en mindre sammandrabbing på Lidl vid det månatliga kvarg-inköpet idag. En liten kärring i 60-årsåldern ansåg att det var mitt ansvar att lägga upp pinnen för att skilja våra varor åt och var kvick att påtala detta på ett irriterat vis. Jag informerade då kärringen, snällt och vänligt, att hon kan få kyssa mig i arslet och lade därefter armarna i kors och totalvägrade att lägga upp pinnen. Vi utbytte ilskna blickar men jag tänkte inte ge efter, det var my way or the highway. Efter 10 sekunder eller så vek kärringen ner sig och la upp en pinne samt slängde en sista, ytterst syrlig blick mot mig. Jag bara log.

Frågeställning: Vems ansvar är det att lägga upp pinnen? Den främre eller bakre kunden?

Självklart är det den främre kundens ansvar. Detta för att markera att det är ok för den bakre kunden att börja lägga upp varor.

Om den bakre kunden lägger upp pinnen markerar han ju att den främre är klar och måste sluta lägga upp sina varor, och det vore ju provocerande om nåt ifall kunden där bak "bestämmer" när du är färdig :)

isterbuk
2011-05-17, 20:12
Hmm, om jag står före någon och lägger upp mina varor så är det ju bäst att jag slänger dit pinnen.. Det understryker liksom faktumet att "JA, jag har lagt upp mina varor varsågod och lägg upp dina varor vännen."

Tricklew

Har det någonsin hänt? I de fall jag har stött på detta, har någon av personerna påpekat det, och kassörskan har fått helt enkelt fått stryka varorna. Det enda detta leder till är att personen bakom får stå längre i kön, knappast en vinst.

Ont: Vet inte riktigt hur jag gjort hittils, brukar nog lägga upp pinnen, inte tänkt på det. I fortsättningen ska jag dock inte lägga upp pinnen ifall personen bakom har varor jag är intresserad av, tex lantchips och läsk. När jag tänker efter så varför gå i butiken alls? I fortsättningen ska jag bara spejja efter någon som verkar ha köpt bra varor och ställa mig framför i kön, så slipper jag ränna runt så mycket.

isterbuk
Hmm, om jag står före någon och lägger upp mina varor så är det ju bäst att jag slänger dit pinnen.. Det understryker liksom faktumet att "JA, jag har lagt upp mina varor varsågod och lägg upp dina varor vännen."

Exdiaq
2011-05-17, 20:15
Jag utgår från att de har någon form av psykolog anställd för krissamtal när det här sker. Även att lokala skyddsombud skriver någon form av anmälan.

Vi är inne på liknande spår märker jag. Kassörskan kan, med all rätt känt sig kränkt av spektaklet som utspelade sig i Lidl-butiken. Det tänkte jag faktiskt inte på. Tråkigt när hederligt folk kommer i kläm så här!

08-dude
Att kläcka ur sig "det där är inte mina varor" är annars lika lätt som att lägga fram pinnen. Därför väljer jag gärna alternativet som tycks irritera dig.

Ingen risk att jag blir irriterad när personen i kassan börjar räkna mina varor också,snarare road. Resultatet blir bara att du får betala mina varor också. Då kommer du säkert få med dig en hel del hem som du inte gillar.

kettlebellGuden
det känns nästan likadant med att hålla upp dörren för bakomvarande. Ska man göra det eller är det bakomvarandes intresse att inte få den i ansiktet?

+1

Yes
2011-05-17, 20:17
Ingen risk att jag blir irrierad när personen i kassan börjar räkna mina varor också, resultatet blir bara att du får betala mina varor också. Då kommer du säkert få med dig en hel del hem som du inte gillar.
Nej, 08, det funkar inte riktigt så.

Exdiaq
2011-05-17, 20:17
Jag tror det är en generationsfråga, har aldrig sett en ungdom inte göra det. Det är alltid 55+are som kör "fuck the police"-attityd.

Du som är världsvan, är det ett lokalt Helsingborgs-fenomen likt många andra hemskheter som förknippas med staden och som inte finns i t.ex. Lund?

Albatross
2011-05-17, 20:20
Den främre. Pensionärer är mästerliga på att inte lägga upp pinnen, och samtidigt ha mage att stå och fippla med nån jävla portmonnä.

Det är tydligt att äldreomsorgen ska ha mer resurser så de kan handla hem åt dessa bromsklossar så vi andra kan handla på ett sansat vis.

kettlebellGuden
2011-05-17, 20:22
Det är tydligt att äldreomsorgen ska ha mer resurser så de kan handla hem åt dessa bromsklossar så vi andra kan handla på ett sansat vis.

En mycket billigare lösning är att vi ökar invandringen från kulturer där yngre släktingar (barn, barnbarn...) tar hand om sina äldre. Vi kan kombinera det med någon form av jobbskatteavdrag.

Rumsren
2011-05-17, 20:25

+1 på den

Oxe
2011-05-17, 20:26
Den som känner för det, men skall det vara nån så den bakre, jag brukar bandet när det stannar kan bakom varande lägga upp sina varor vill denna påbörja sitt upppackande innan så kan denna lägga upp pinnen...

(Sen av vanlig god ton ifall det är mycket folk så brukar jag lägga upp den iaf, även ifall det inte är mitt jobb eller ansvar)

Tricklew
Bara jag som tycker det är riktigt oförskämt att kalla en främling för vännen?

Matsa
Ingen risk att jag blir irriterad när personen i kassan börjar räkna mina varor också,snarare road. Resultatet blir bara att du får betala mina varor också. Då kommer du säkert få med dig en hel del hem som du inte gillar.

Fan vad roligt det där låter egentligen, nästan som om du har massa jättepinsamma varor som killen före verkligen inte vill ha. "Hah! Nu är du minsann inte så kaxig längre när du fick med dig min bögporr med svartmusikga cirkusdvärgar som rullar runt i mjukglass! Nu tror allt kassörskan att du är snuskig!"

Skjaves
2011-05-17, 20:28
Med tanke på hur vissa har svarat är jag förvånad att dagens samhälle ännu inte kollapsat och övergått till anarki.

Pepz är inne på rätt spår han! :)

kottovic
2011-05-17, 20:28
Bara jag som tycker det är riktigt oförskämt att kalla en främling för vännen?

Majoriteten av korvgubbarna (Invandrare) kallar allt och alla för vännen. /Stockholm.

Tricklew
2011-05-17, 20:30
Majoriteten av korvgubbarna (Invandrare) kallar allt och alla för vännen. /Stockholm.

Måste vara något regionalt, i Göteborg kallar dom oss för kompis.

rajjan_dammit
2011-05-17, 20:30
För det första heter det såklart inte "pinne" utan "kundavskiljare", för det andra är det såklart den främre kundens ansvar. Detta då man
1. inte vill betala för någon annans varor
2. signalerar att man är har lagt upp alla varor man tänkt betala för på bandet så att bakomvarande kan börja slänga upp sina varor.

Mago
2011-05-17, 20:35
Ingens "ansvar" kanske, men av praktiska skäl så bör den främre personen göra det.
Det är den personen som vet när den lagt upp alla sina varor och ofta kan det vara svårt för personen bakom att ens nå pinnen utan att buffla sig fram.

Exdiaq
2011-05-17, 20:52
För det första heter det såklart inte "pinne" utan "kundavskiljare", för det andra är det såklart den främre kundens ansvar. Detta då man
1. inte vill betala för någon annans varor
2. signalerar att man är har lagt upp alla varor man tänkt betala för på bandet så att bakomvarande kan börja slänga upp sina varor.

Spinn-off-material? Är det verkligen rätt benämning, skiljer man kunderna åt eller varorna?

dupper
2011-05-17, 20:59
Den främre. Det är dennes ansvar att signalera "detta är allt jag har avsett köpa, här går gränsen".

Solros
2011-05-17, 21:02
Lägger inte kunden framför mig upp pinnen, så lastar jag på en sjuhelvetes massa porrtidningar, rakhyvlar och tuggumin på bandet, lägger pinnen bakom skiten och inväntar "-Va? Nä, mina varor är ju dom här bakom kundpinnen som du lagt opp va"

KaptenKnäsvag
2011-05-17, 21:06
Det handlar ju inte om lathet, alla måste ju lägga upp minst en kundavskiljare vid en smockad kassa. Vems borde man då lägga upp? Ens egen eller någon annans? Jag lägger min röst på att man tar hand om sin egna kundavskiljare så får alla sköta sig själva.

Precis som det här med att hålla upp dörren för någon, det skapar bara en jobbig situation. Personen som håller upp dörren måste avbryta sin framfart och stå still ett par sekunder, och personen bakom känner sig stressad att nå dörren snabbare. Det är verkligen inte så jobbigt att öppna dörren igen om den skulle stängs. Av samma resonemang kan man ta ansvar för sin egen pinne/kloss/kundavskilajre

shadowfire
2011-05-17, 21:22
Lägger inte kunden framför mig upp pinnen, så lastar jag på en sjuhelvetes massa porrtidningar, rakhyvlar och tuggumin på bandet, lägger pinnen bakom skiten och inväntar "-Va? Nä, mina varor är ju dom här bakom kundpinnen som du lagt opp va"

hahahah, den där ska jag börja med jag också.
Självklart den främres ansvar o tala om när denne har shoppat klart.

Matsa
2011-05-17, 21:24
Det handlar ju inte om lathet, alla måste ju lägga upp minst en kundavskiljare vid en smockad kassa. Vems borde man då lägga upp? Ens egen eller någon annans? Jag lägger min röst på att man tar hand om sin egna kundavskiljare så får alla sköta sig själva.

Precis som det här med att hålla upp dörren för någon, det skapar bara en jobbig situation. Personen som håller upp dörren måste avbryta sin framfart och stå still ett par sekunder, och personen bakom känner sig stressad att nå dörren snabbare. Det är verkligen inte så jobbigt att öppna dörren igen om den skulle stängs. Av samma resonemang kan man ta ansvar för sin egen pinne/kloss/kundavskilajre

Men vad är det som säger att den du lägger framför dig är "din" och inte tvärtom?

tntballe
2011-05-17, 21:27
Jag börjar lägga upp varorna tätt intill den föres varor om denne inte lagt dit avskiljaren.
http://weknowmemes.com/wp-content/uploads/2011/05/poker-face-meme.jpg
Av nån anledning så får den framför alltid en mild panik när kassörskan börjar scanna mina varor.
http://oneoftheboysx.blogg.se/images/2010/400px-trollface_123558721.jpg

C.E.J.
2011-05-17, 21:30

Nej? Börjar kassörskan räkna in nån annans varor är det faktiskt tillåta att uppmärksamma henne* att "dom där är inte mina".

*Finns inga manliga kassörskor på mitt Ica.

Fartman
2011-05-17, 21:35
Som gammal kassör så hatar jag folk som inte kan skilja sina varor åt. Det har lett till att jag oavsett position alltid sätter dit pinnen om ingen annan hinner före, så jag vet att det blir rätt! :thumbup:

kettlebellGuden
2011-05-17, 21:35
Vems ansvar är det att berätta för kassörskan att de där varorna tillhör inte den främsta personen (när den då har undvikit sin plikt att lägga upp kundavskiljarstaven)?

Du är alldeles för stressad. En typiskt produkt av det moderna samhället där allt ska gå snabbt snabbt snabbt.

delta_mats
2011-05-17, 21:36
Det är bakre kundens ansvar tycker jag. Man kastar inte upp sina varor direkt bakom den andra utan att först lägga ut pinnen. När man som främre kund lastat upp sina varor går man fram till kassan, inte fram för att hämta pinnen och sedan bak igen och slutligen fram. Jag brukar om den bakre kunden inte lagt ut pinnen och deras varor kommer in till kassörska ganska bestämt trycka tillbaka varorna på bandet. Ibland händer det även att jag slänger ner grejerna på golvet beroende på vad det är för något.

MasterChief
2011-05-17, 21:37
Självklart lägger jag upp pinnen åt nästföljande. Det är helt enkelt en liten artighetsgest och efter mina tusentals timmar i gymmet orkar jag faktiskt lyfta pinnjäveln utan att bli katabol.

Lite vardaglig omtanke är aldrig fel.

kettlebellGuden
2011-05-17, 21:37
Som gammal kassör så hatar jag folk som inte kan skilja sina varor åt. Det har lett till att jag oavsett position alltid sätter dit pinnen om ingen annan hinner före, så jag vet att det blir rätt! :thumbup:

Är det här något fenomen som ni kassörer diskuterar i bastun på fikarasten?

kettlebellGuden
2011-05-17, 21:38
Det är bakre kundens ansvar tycker jag. Man kastar inte upp sina varor direkt bakom den andra utan att först lägga ut pinnen. När man som främre kund lastat upp sina varor går man fram till kassan, inte fram för att hämta pinnen och sedan bak igen och slutligen fram. Jag brukar om den bakre kunden inte lagt ut pinnen och deras varor kommer in till kassörska ganska bestämt trycka tillbaka varorna på bandet. Ibland händer det även att jag slänger ner grejerna på golvet beroende på vad det är för något.

*flex*

C.E.J.
2011-05-17, 21:42
Vems ansvar är det att berätta för kassörskan att de där varorna tillhör inte den främsta personen (när den då har undvikit sin plikt att lägga upp kundavskiljarstaven)?

Ansvar är sekundärt, i en sådan situation tvingar nöden den främre att uppmärksamma detta.

the_matsson
2011-05-17, 21:44
Utan tvekan den bakre personens ansvar att lägga upp kundavskiljningsdonet! Däremot som många sagt god ton av framförvarande att göra det åt den andra.

Det är EXAKT som när man håller upp dörren åt någon:

Bakre personens ansvar att öppna dörren så han kommer igenom, men kan vara artigt av främre.

Förresten kan säkert någon hobbypsykolog dra slutsatser av vilka som säger "kassör" och "kassörska". :P

davve
2011-05-17, 21:45

Och du kommer få gå en vända till i butiken.

Nitrometan
2011-05-17, 21:45
Ansvar är sekundärt, i en sådan situation tvingar nöden den främre att uppmärksamma detta.

Att lära genom att göra misstag är det bästa sättet att lära.

kettlebellGuden
2011-05-17, 21:47
Inte så sällan är det ju fullt omöjligt att komma åt pinnjäkeln om man är den bakre personen.. utan att klämma sig förbi den främre vill säga. Kan tänka att det då är lite butikägarens ansvar på något vis.

delta_mats
2011-05-17, 21:47
*flex*

Ja. En gång råkade kassörskan av misstag scanna in ett paket med disktrasor som egentligen tillhörde kunden bakom men som inte lagt upp pinnen. Kom på att vi behövde disktrasor så jag lät det gå. Men kunden bakom upptäckte till slut det hela och sa "disktrasorna var mina", jag svarade att "ja, men nu är dom mina" och så satte jag in kortet i kortläsaren och betalade.

C.E.J.
2011-05-17, 21:50
Att lära genom att göra misstag är det bästa sättet att lära.

Vad är det som behöver läras och vilket misstag har begåtts? Ska man inte säga till om andra varor än ens egna börjar knappas in?

the_matsson
2011-05-17, 21:51
Inte så sällan är det ju fullt omöjligt att komma åt pinnjäkeln om man är den bakre personen.. utan att klämma sig förbi den främre vill säga. Kan tänka att det då är lite butikägarens ansvar på något vis.

Det är väl lite butiksägarens ansvar att tillhandahålla skäliga avskiljningsmöjligheter.

Men jag blir nästan förfärad över poll-resultatet!

Förutom föregående hålla-upp-dörren-exempel så kan man även kondensera situationen till om man står ensam i kassan. Då lägger man inte upp en pinne.

Kommer det en ny person så skapar denne ett behov av att skilja varorna åt och skall därför göra detta.

kettlebellGuden
2011-05-17, 21:52
Ja. En gång råkade kassörskan av misstag scanna in ett paket med disktrasor som egentligen tillhörde kunden bakom men som inte lagt upp pinnen. Kom på att vi behövde disktrasor så jag lät det gå. Men kunden bakom upptäckte till slut det hela och sa "disktrasorna var mina", jag svarade att "ja, men nu är dom mina" och så satte jag in kortet i kortläsaren och betalade.

Jag föreställer mig det här med roid rage-blick och pulserande ådra i pannan. Lite "You wouldn't like me when I'm angry" ala hulken över det hela.

Kassörskan lär ju ha haft något att prata om i veckor framöver iaf :D

Sarwien
2011-05-17, 21:52
Bakre, jag är för lat och elak för att lägga upp den åt personen bakom...

Nitrometan
2011-05-17, 21:55
Vad är det som behöver läras och vilket misstag har begåtts? Ska man inte säga till om andra varor än ens egna börjar knappas in?

Kunden glömde uppenbarligen att lägga pinnen på bandet efter sina varor. Förhoppningsvis lär denna person sig att göra det nästa gång.

kottovic
2011-05-17, 21:57
Fortfarande 10% som inte fattar hur det ska gå till.

L-Sami
2011-05-17, 22:01
Det är ju den främre kundens ansvar att sätta kassapinnen.

tntballe
2011-05-17, 22:02
Det är väl lite butiksägarens ansvar att tillhandahålla skäliga avskiljningsmöjligheter.

Men jag blir nästan förfärad över poll-resultatet!

Förutom föregående hålla-upp-dörren-exempel så kan man även kondensera situationen till om man står ensam i kassan. Då lägger man inte upp en pinne.

Kommer det en ny person så skapar denne ett behov av att skilja varorna åt och skall därför göra detta.

Jämför hellre med toadörren, vems ansvar är det att stänga den om man inte vill ha oväntat besök.
Och är du ensam så kan du gott ha dörren öppen.

the_matsson

Nej nej nej! :(

Bakomvarandes ansvar, men artigt av framförvarande.

kettlebellGuden

Pensionärer och lantisar.

C.E.J.
Kunden glömde uppenbarligen att lägga pinnen på bandet efter sina varor. Förhoppningsvis lär denna person sig att göra det nästa gång.

The jury's still out on that one though. Det jag skrev följer oavsett vems ansvar det är att lägga dit avskiljaren ;)

the_matsson
2011-05-17, 22:04
Jämför hellre med toadörren, vems ansvar är det att stänga den om man inte vill ha oväntat besök.

Fast det exemplet går bort eftersom i den situationen kommer bakre personen snabbt inse sitt misstag. Vid kassan kommer kassörskan göra kaos av situationen ifall det inte klaras upp. Toadörren är liksom självbalanserande.

Tricklew
2011-05-17, 22:04
Nej nej nej! :(

Bakomvarandes ansvar, men artigt av framförvarande.

Du har övertygat mig med dina argument, jag lägger min röst på bakomvarande.

delta_mats
2011-05-17, 22:05
Nej men skämt och sido. Det beror väl alldeles på situation. Ibland passar det bäst att läga på pinnen om man står bakom och ibland framför. Jag är flexibel så pinnen hamnar där för det mesta oavsett.

kettlebellGuden
2011-05-17, 22:07
Ok ni bakomfantaster. I rännan för pinnar finns där en styck pinne. För att nå den måste du tränga dig förbi framförvarande. Hur har ni tänkt lösa det här?

Currenthill
2011-05-17, 22:08
Jag bär med stolthet titeln Mäster-Kundpinne-pedant. Jag tillser nogsamt och handfast att kundpinnar är utplacerade enligt gängse regelverk.

Missförstå mig inte, jag tar ansvar för hela bandet. Står Mr. Sprite mellan mig och pågående kund placerar jag resolut ut två kundpinnar för att tydliggöra platsen avsedd för dennes felaktigt handhållna läskeblask.

Så frekventerar ni samma affär som mig, och jag råkar vara i närheten behöver ni inte bekymra er om vem som har ansvaret för kundpinnen - jag tar ansvaret.

kottovic
2011-05-17, 22:09
Pensionärer och lantisar.

Samma skara råttor "glömmer" garanterat plastkassen och snyltar alltid till sig efter köpet är avklarat.

kettlebellGuden
2011-05-17, 22:10
Nej men skämt och sido. Det beror väl alldeles på situation. Ibland passar det bäst att läga på pinnen om man står bakom och ibland framför. Jag är flexibel så pinnen hamnar där för det mesta oavsett.

Du vägrar alltså att välja sida i en så här pass viktig fråga. *whatever*

Jag bär med stolthet titeln Mäster-Kundpinne-pedant. Jag tillser nogsamt och handfast att kundpinnar är utplacerade enligt gängse regelverk.

Missförstå mig inte, jag tar ansvar för hela bandet. Står Mr. Sprite mellan mig och pågående kund placerar jag resolut ut två kundpinnar för att tydliggöra platsen avsedd för dennes felaktigt handhållna läskeblask.

Så frekventerar ni samma affär som mig, och jag råkar vara i närheten behöver ni inte bekymra er om vem som har ansvaret för kundpinnen - jag tar ansvaret.

Jag känner mig ägd.

Nitrometan
2011-05-17, 22:11

:D

På en studentfest en gång så råkade jag ut för att en kille hade gått in på toaletten utan att låsa efter sig. När jag öppnade dörren så sa han "hemma knackar vi!", varpå jag svarade "hemma låser vi!" och stängde dörren.

Kullen
2011-05-17, 22:12
tror aldrig jag har varit med om att det har hänt någon incident med en kassapine inblandad för min del, men när ja tänker efter så har det kasnke hänt att framförvarande inte lagt dit pinnen, och den är utom räckhåll, då har man väntat med att lägga på sina varor och skapat ett litet avstånd på bandet, i och med det en naturlig "pinne".
fundera på hur man gjorde innan pinnen fanns?? :)

the_matsson
2011-05-17, 22:13
Du har övertygat mig med dina argument, jag lägger min röst på bakomvarande.

Väldigt skönt att läsa!

Ok ni bakomfantaster. I rännan för pinnar finns där en styck pinne. För att nå den måste du tränga dig förbi framförvarande. Hur har ni tänkt lösa det här?

Enkelt, i de få situationer jag inte når att sträcka mig smidigt som en jaguar över kassabandet så börjar jag helt enkelt lasta upp mina varor, och greppar så fort tillfälle ges pinnen och placerar den.

Jag ser inte alls pinne-placerandet från en framförvarande som en signal att han är klar, utan signalen kommer redan när denne lägger sin sista vara och ställer ned korgen. Då tar jag pinnen.

Nitrometan
2011-05-17, 22:14
The jury's still out on that one though. Det jag skrev följer oavsett vems ansvar det är att lägga dit avskiljaren ;)

Det är möjligt.

Men det är fullkomligt logiskt att den kund som lägger upp varor på bandet vet när denne är färdig med sina varor och på lägger upp pinnen för att tala om för bakomvarande att aktuell kund är klar med sina förehavanden på bandet.

the_matsson
2011-05-17, 22:15

Jag kom direkt att tänka på:

Because he's the hero Gotham deserves, but not the one it needs right now. So we'll hunt him because he can take it. Because he's not our hero. He's a silent guardian, a watchful protector. A dark knight.

Sån är du för mig.

Nitrometan
2011-05-17, 22:15
Jag ser inte alls pinne-placerandet från en framförvarande som en signal att han är klar, utan signalen kommer redan när denne lägger sin sista vara och ställer ned korgen. Då tar jag pinnen.

I många affärer finns det varor (typ tuggummin, godis, batterier och annat) framme vid bandet. Tänk om kunden inte alls var klar utan skulle ha även några av dessa varor?

delta_mats
2011-05-17, 22:17
Du vägrar alltså att välja sida i en så här pass viktig fråga. *whatever*

Jag känner mig ägd.

Näe. Jag tycker den bakom har ansvaret att lägga ut pinnen. Man behöver inte buffla sig fram för att nå den. När kunden framför går fram till kassan så finns det ju hur mycket plats som helst att ta pinnen. Men jag är en snäll filur så jag slänger ut pinnarna lite hur som helst.

the_matsson
2011-05-17, 22:19
I många affärer finns det varor (typ tuggummin, godis, batterier och annat) framme vid bandet. Tänk om kunden inte alls var klar utan skulle ha även några av dessa varor?

Tack vare att de flesta kunder inrättar sina varor med en luftbuffert så klarar man galant av en sån här variant! Man flyttar bara pinnen närmare sin tätkarl-vara och parerar enkelt alla svårigheter. I de fall man inte tar sitt ansvar och jobbar aktivt med sin kundavskiljare kanske det är ett hinder, men då kanske det å andra sidan hjälper framförvarande att inte genomföra ett impulsköp av snickers, eftersom "nä, det finns ingen plats".

delta_mats
2011-05-17, 22:20
Det är möjligt.

Men det är fullkomligt logiskt att den kund som lägger upp varor på bandet vet när denne är färdig med sina varor och på lägger upp pinnen för att tala om för bakomvarande att aktuell kund är klar med sina förehavanden på bandet.

Mmm för det är så svårt att se när kunden framför lagt upp sina varor och gått fram till kassan. Då går man som bakomvarande fram och slänger ut pinnen, väntar att varorna på bandet rullar iväg och börjar lasta upp sina egna varor.

kettlebellGuden
2011-05-17, 22:20

Då tänker väl de här #2-fantasterna att man helt enkelt får ta dessa varor och ställa sig längst bak i kön.

kottovic
2011-05-17, 22:21
Näe. Jag tycker den bakom har ansvaret att lägga ut pinnen. Man behöver inte buffla sig fram för att nå den. När kunden framför går fram till kassan så finns det ju hur mycket plats som helst att ta pinnen. Men jag är en snäll filur så jag slänger ut pinnarna lite hur som helst.

Vad gör du om bakomvarande inte lägger ut pinnen? Hade du tagit handen ur röven och lagt dit den själv hade du sluppit förnedringen när du får varor du inte vill ha. *grr27*

tntballe
2011-05-17, 22:22

På en studentfest en gång så råkade jag ut för att en kille hade gått in på toaletten utan att låsa efter sig. När jag öppnade dörren så sa han "hemma knackar vi!", varpå jag svarade "hemma låser vi!" och stängde dörren.

Undrar hur det hade gått för er i butikskön?

kettlebellGuden
2011-05-17, 22:24
Det här med att det skulle vara bakomvarande kunds ansvar låter PRECIS som något Hitler skulle säga.

Bushi^
2011-05-17, 22:24
främre givetvis, det är en tecken att du är klar och att det är fritt fram för den som är bakom att lägga upp sina varor. Allt annat är ju bara befängt

delta_mats
2011-05-17, 22:26
Vad gör du om bakomvarande inte lägger ut pinnen? Hade du tagit handen ur röven och lagt dit den själv hade du sluppit förnedringen när du får varor du inte vill ha. *grr27*

Då lägger jag antingen dit pinnen själv eller så kastar jag bort hans varor från rullbandet, välter hans kundvagn, klipper hans tung klipper öronen, jag ska göra kaoz med han.

stevebc
2011-05-17, 22:29
Jag förstår inte hur det här kan bli en tråd.

Man lägger upp varorna på bandet, och står någon bakom så lägger man även upp en pinne för att markera var/att man har slutat.

Om det är tomt bakom eller om avståndet på bandet till nästa person är tillräckligt långt så låter man bli.

kettlebellGuden
Jag ska göra som så här att när jag besöker lokale ICA-butik imorgon så ska jag fråga kassörn'.

the_matsson
Det här med att det skulle vara bakomvarande kunds ansvar låter PRECIS som något Hitler skulle säga.

Au contraire! Vi bakomvarande får ligga som vi bäddar! Socialister och gnällspikar förväntar sig få sin kundavskiljare placerad åt en, utan främre personen. Det är en offer-mentalitet!

kottovic
2011-05-17, 22:30
Jag ska göra som så här att när jag besöker lokale ICA-butik imorgon så ska jag fråga kassörn'.

Glöm inte att filma, jag vill se hennes/hans ansiktsuttryck....

kettlebellGuden
2011-05-17, 22:31
Hur blir det egentligen om en av oss normala folk som lägger upp efter oss får en som vill lägga upp framför sig bakom oss? Först till kvarn? dubbelpinne?

stevebc
2011-05-17, 22:32
Hur blir det egentligen om en av oss normala folk som lägger upp efter oss får en som vill lägga upp framför sig bakom oss? Först till kvarn? dubbelpinne?De hinner inte pga längre avstånd och sämre koll på ens varukorg/uppläggningstiming.

kettlebellGuden
2011-05-17, 22:34
Några som borde portas från butiker är annars de där jäklarna som ställer sin korg på den där avlastningsbänken och sen lämnar den där istället för att förflytta den till högen med korgar.

stevebc
2011-05-17, 22:35
Några som borde portas från butiker är annars de där jäklarna som ställer sin korg på den där avlastningsbänken och sen lämnar den där istället för att förflytta den till högen med korgar.Jo, det är dödsstraff på det egentligen. Systembolaget är en klassiker.

kottovic
2011-05-17, 22:35
Det är samma princip enligt 12.88%. ÄR man klar med kundkorgen ställer man den på kanten och låter ansvaret vila på personen bakom, han kanske trots allt inte är klar....

the_matsson
2011-05-17, 22:36
Ibland när jag lastat ur min korg så kastar jag den, ca 1-1,5 meter, så den landar rätt i korgstället. Sen drar jag poker face.

C.E.J.
2011-05-18, 00:07
Det är möjligt.

Jå, men i den frågan är alltså juryn ute - som moderator kan du låsa pollen och tweaka siffrorna till din favör ;)

chidde
2011-05-18, 02:43
9 sidor goja redan.. jag kom fram till att det helt beror pa vem som ar framfor/bakom

ar det en surkarring som TS beskriver sa hade jag ocksa statt med armarna i kors.. men hade det varit en random snygg tjej sa hade man ju latt kunnat satta fram avskiljarn med en glimt i ogat ;)

jag hade nog t.o.m hjalpt henne lasta pa rullbandet och agerat barhjalp hem till dorren om det fanns en efterfragan, gratis cardio liksom

rooz
2011-05-18, 06:19
Beror ju på vem det är. Är det en söt, snygg tjej 17-25 så är man ju normal. Annars kommer jag dra på freakmode och slå en krabba samt välta deras kundvagn och skrika "Problem officer!!!!!!!!!!!!!!??"

Asdf
2011-05-18, 08:44
Att man ens diskuterar detta! Sluta lata er och lägg upp pinnen efter ni lagt upp era varor på bandet! Jag förstår inte problemet!

Jag roidar loss varje gång på dessa nonchalanta typer som lever i en egen bubla. Alltid lika kul o lägga upp sina varor "extra" nära utan någon pinne så att de får börja kverulera med kassörskan när det blir totalt kaos pga varor de ska betala som inte är deras. Haha ondska! :D

Jazen
2011-05-18, 09:13
Det ÄR den främres uppgift såklart.
Vem är det som får fylla på med toarulle om du skitit och det tagit slut under din tur?
Sen att säga åt en äldre tant att hon ska kyssa dig i arslet visar att du inte är värdig kvarg!

Lellan
2011-05-18, 09:32
9 sidor goja redan.. jag kom fram till att det helt beror pa vem som ar framfor/bakom

ar det en surkarring som TS beskriver sa hade jag ocksa statt med armarna i kors.. men hade det varit en random snygg tjej sa hade man ju latt kunnat satta fram avskiljarn med en glimt i ogat ;)

jag hade nog t.o.m hjalpt henne lasta pa rullbandet och agerat barhjalp hem till dorren om det fanns en efterfragan, gratis cardio liksom

Så samma kund, 50 år senare, när hon är i behov av din hjälp skulle inte få den? Men 50 år tidigare får hon den för att du vill ligga? :laugh: Du vet, en spelad gentleman är ingen gentleman... ;P Förmodligen har tanten svårare att komma ihåg pinne också, i större utsträckning än den yngre förmågan.

Störst chans att få ligga, och mest gentlemannamässigt är ju att hjälpa tanten (och ligga med snygga tjejen som ser dig vara så ädel).

olander08
2011-05-18, 09:41
Självklart är det den främre kundens ansvar. Själv så brukar jag lägga upp mina varor och om kunden framför inte lägger fram pinnen brukar jag alltid småle när kunden blir tvungen till att säga till kassörskan att det inte är dennes varor. Samtidigt har jag lagt en pinne bakom mina varor.

Carolinew
2011-05-18, 10:08
Jag ser det alltid som mitt ansvar, oavsett om jag är den främre eller den bakre kunden. Det blir enklast så :)

Dissector
2011-05-18, 10:43
I en kö är det givetvis den främre, som markerar att det är fritt fram för nästa person. Om en person ansluter först efter att varorna är upplagda är det delad skyldighet, och första bästa person lägger fram pinnen.

För övrigt blev jag som liten alltid irriterad på mor och far när de la fram pinnen. Det var ju uppenbart att kassörskan inte ville ha några pinnar, eftersom de la tillbaka dom så fort de fick syn på dom :D

hultman
2011-05-18, 11:08
Svår filosofisk fråga. Jag tycker förvisso att det är "hövligt" att som främre kund lägga pinnen efter sina varor. Å andra sidan har jag inget emot att göra det själv och det blir enklare rent systematiskt om kunden efter ansvarar för det. Skulle någon vara tjurig för att jag inte lägger upp den så hade de fått värre skit tillbaka. Palla räkna med andras hövlighet.

hultman
2011-05-18, 11:13
Att man ens diskuterar detta! Sluta lata er och lägg upp pinnen efter ni lagt upp era varor på bandet! Jag förstår inte problemet!

Jag roidar loss varje gång på dessa nonchalanta typer som lever i en egen bubla. Alltid lika kul o lägga upp sina varor "extra" nära utan någon pinne så att de får börja kverulera med kassörskan när det blir totalt kaos pga varor de ska betala som inte är deras. Haha ondska! :D

Känner du igen dig i uttryck som: Göra Rätt För Sig, Uppvisa God Hyfs, Göra Sin Plikt och Bete Sig?

Det är inte så sexigt att vara en moralkärring i en ungdoms kropp.

stevebc
2011-05-18, 11:16
Är det bara jag, eller har det ännu inte framgått om Exdiaq stod bakom eller framför tanten?

Det är ju en ganska viktig detalj :)

kettlebellGuden
2011-05-18, 11:19
Jag var nyss på ICA.

Mycket trevligt besök. Utförsäljning på kycklinghjärtan (450g för 17SEK, 3 paket nu i frysen, ett i kylskåpet). Alla framför mig i kassakön la upp pinne efter sig. Till och med tjejen som enbart köpte en Yoggi la upp pinne efter sig. Tanten bakom mig sa tack när jag la upp min.

Kassörskan var hon den söte unge svarthårige. Inte hon som har katt utan den andra. Hon menade på att ansvaret låg på den främre personen.

Finska Lejonet
2011-05-18, 12:10
En hel tråd som bevisar varför män gör sig bäst framför tvn och kvinnor bör sköta handlandet(läs hushållet). ;)
Tycker främre men tar på mig ansvaret hursom.

Man kanske ska börja med att göra folk en "hälsotjänst" genom att ta lite extra kvarg varje gång man handlar som man sen "droppar" till bakomvarande med hjälp av "pinnen". :thumbup:

kettlebellGuden
2011-05-18, 12:13
En hel tråd som bevisar varför män gör sig bäst framför tvn och kvinnor bör sköta handlandet(läs hushållet). ;)
Tycker främre men tar på mig ansvaret hursom.

Man kanske ska börja med att göra folk en "hälsotjänst" genom att ta lite extra kvarg varje gång man handlar som man sen "droppar" till bakomvarande med hjälp av "pinnen". :thumbup:

Hur är det en hälsotjänst att få hem kvarg?

tjabon
2011-05-18, 12:19
Eftersom det är så oerhört jobbigt att lägga upp pinnen på bandet, så tycker jag att alla
affärer med kassor ska ha en "pinn-uppläggare" anställd, som enbart sysslar med detta.
-Lämplig syssla för Fas 3 jobbare ????

Grotesk
2011-05-18, 12:20
Eftersom det är så oerhört jobbigt att lägga upp pinnen på bandet, så tycker jag att alla
affärer med kassor ska ha en "pinn-uppläggare" anställd, som enbart sysslar med detta.
-Lämplig syssla för Fas 3 jobbare ????

Jaaaa! Lite som fluffare var förr, fast inom livsmedelsindustrin!

De la upp en och annan pinne.

tjabon
2011-05-18, 12:22
Jaaaa! Lite som fluffare var förr, fast inom livsmedelsindustrin!

De la upp en och annan pinne.

O ja !!

Minimjölk
2011-05-18, 12:24
Självklart den främre kunden. När man är klar med sina varor lägger man pinnen som en signal till bakomvrande att nu är jag klar.

Jag blir lika irriterad varje gång normalt vettigt folk beter sig som att de äger världen framme vid kassorna. Alltifrån kundpinnen till att de slänger upp berg av varor, inte vänder streckkoden rätt, tvunget måst packa alla varor innan de kan gå upp och godkänna betalningen eller bara är allmänt sega och dryga mot hela omgivningen. Det räcker de 1-2 gångerna per vecka jag handlar för att ibland undra hur folk är funtade. Hade jag jobbat i butik hade jag nog kreverat på första arbetsdagen.

Krampus
2011-05-18, 12:29
Jag var nyss på ICA.

Mycket trevligt besök. Utförsäljning på kycklinghjärtan (450g för 17SEK, 3 paket nu i frysen, ett i kylskåpet). Alla framför mig i kassakön la upp pinne efter sig. Till och med tjejen som enbart köpte en Yoggi la upp pinne efter sig. Tanten bakom mig sa tack när jag la upp min.

Kassörskan var hon den söte unge svarthårige. Inte hon som har katt utan den andra. Hon menade på att ansvaret låg på den främre personen.

Vilket ICA var du på dude?

kettlebellGuden
2011-05-18, 12:34
Vilket ICA var du på dude?

ICA Supermarket här utanför dörren. Söder tror jag den heter. Vi Smedjegatan du vet!

Hejnomax
2011-05-18, 12:38
Är en skön kille så gör det om jag vet att det är någon bakom. Ifall någon kommer när jag redan börjat fippla med plånboken så låter jag dom göra det.

Krampus
2011-05-18, 12:43
ICA Supermarket här utanför dörren. Söder tror jag den heter. Vi Smedjegatan du vet!

Ah, den vid Möllan. Jag hade hoppats på Malmborgs i Caroli så att vi kunde diskutera söta svarthåriga. :D

Krampus
2011-05-18, 12:53
Jag brukar alltid lägga den bakom. Fattas den framför så fixar jag det.
En gång för ett par år sedan blev jag rasande a la Alla-manér när någon inte fattade kodex och struntade i att lägga pinnen bakom sina varor.
Så kom jag på mig hur töntigt det var och hur lite ansträngning det handlar om. Så jag spöade mig själv och beslutade mig för att aldrig någonsin bli upprörd över något sådant här igen, utan istället va den som i ur och skur är kvarterets pinnplacerare nr1 utan någon tanke på att bli pinnåterplacerad.

Nitrometan
2011-05-18, 12:55
Bra krampus. Du är lika fin som filmen "pay it forward"!

redbrigade
2011-05-18, 13:00
Den bakre helt klart, om den inte lägger dit pinnen och jag således skulle betala för hans varor så är dom helt enkelt mina. Så vill den personen få med sig sina varor hem så är det bäst för den att lägga dit den annars kan den mycket väl få åka hem tomhänt alternativt gå och hämta nya varor....

Finska Lejonet
2011-05-18, 13:19
Hur är det en hälsotjänst att få hem kvarg?
Plånboken blir smalare och man får mindre pengar till annat. ;)
Dock brukar man ju säga att pengarna till kvargen ligger överst i plånboken så jag vete tusan. :(

Mr.Cosybear
2011-05-18, 13:21
Väldigt enkelt egentligen. Om den främre packar upp sin sista vara när det står någon bakom så lägger självklart den främre personen fram pinnen. MEN om det inte står någon bakom honom när han packat upp den sista varan så faller ansvaret på den bakom om/när han ställt sig i kö bakom.

Krampus
2011-05-18, 13:22
Bra krampus. Du är lika fin som filmen "pay it forward"!

Tack. :)
Som en harmoniskt psykotisk Hare-krischna Elvis pådriven av kaffe och pornografi gör jag vad jag förmår för att sprida lite värme ibland människorna.

bubbe
2011-05-18, 14:29
En gång för ett par år sedan blev jag rasande a la Alla-manér när någon inte fattade kodex och struntade i att lägga pinnen bakom sina varor.
Så kom jag på mig hur töntigt det var och hur lite ansträngning det handlar om. Så jag spöade mig själv och beslutade mig för att aldrig någonsin bli upprörd över något sådant här igen, utan istället va den som i ur och skur är kvarterets pinnplacerare nr1 utan någon tanke på att bli pinnåterplacerad.

Aha, exakt samma här!

Först rage och sen insåg hur otroligt jävla fånigt det var att stressa upp sig över något så banalt.

BengtBurk
2011-05-18, 14:34
Det är ändå jobbigt när personen framför lastar upp sina varor och har kundvagnen bakom sig och sedan inte lägger upp pinnen. Då måste man vänta tills personen har betalat och flyttat på sin vagn innan man når pinnen och kan lägga upp den för att sedan börja packa upp sina egna varor.

delta_mats
2011-05-18, 14:49
Det är ändå jobbigt när personen framför lastar upp sina varor och har kundvagnen bakom sig och sedan inte lägger upp pinnen. Då måste man vänta tills personen har betalat och flyttat på sin vagn innan man når pinnen och kan lägga upp den för att sedan börja packa upp sina egna varor.

Men sluta vara så dålig på att handla då. Det är väl ändå aldrig svårt att komma åt pinnen.

Osten80
2011-05-18, 15:14

Haha, exakt min åsikt. Sällan eller aldrig är jag så präktigt korrekt som i affären, och då speciellt i kassakön. En mönstermedborgare som tappar stilen så fort han återlämnat kundvagnen, givetvis på bästa möjliga sätt enligt längd på vagntåg och regnsituation, startat bilen och lämnat parkeringen.

Exdiaq
2011-05-18, 15:16
Är det bara jag, eller har det ännu inte framgått om Exdiaq stod bakom eller framför tanten?

Det är ju en ganska viktig detalj :)

Bakre!

Jag var nyss på ICA.

Bra att du ger dig ut i verkligheten och sedan delar med dig av erfarenheterna till oss. Guld värt! Vettig kassörska verkar det också ha varit.

Mvh i all välmening

Sparven från Minsk
2011-05-18, 15:48
Den främre såklart! Pinnarna ligger ju ganska långt fram, nära kassan. Hur ska den bakre kunna komma fram åt och pinnen? Ska fan fråga på Willys ikväll och reda ut det hela :thumbup:

BengtBurk
2011-05-18, 17:39
Men sluta vara så dålig på att handla då. Det är väl ändå aldrig svårt att komma åt pinnen.

På vilket sätt är jag dålig på att handla? Är det inte? Var tydligen fler som tyckte det iaf...

Den främre såklart! Pinnarna ligger ju ganska långt fram, nära kassan. Hur ska den bakre kunna komma fram åt och pinnen? Ska fan fråga på Willys ikväll och reda ut det hela :thumbup:

(Jag var dessutom en aning oseriös med min första post).

stevebc
2011-05-18, 19:33
Bakre!Ja, då hade du rätt.

Exdiaq
2011-05-19, 20:14
Ska fan fråga på Willys ikväll och reda ut det hela :thumbup:

Hur låg det till?

Lepras
2011-05-19, 20:18
Haha :D Skulle aldrig falla mig in o lägga upp pinnen åt kunden bakom mig! om den är så rädd att blanda varor får personen lägga upp pinnen själv!
Hela kolo emot mig,,,men vafan ;D

olander08
2011-05-19, 20:30
Haha :D Skulle aldrig falla mig in o lägga upp pinnen åt kunden bakom mig! om den är så rädd att blanda varor får personen lägga upp pinnen själv!
Hela kolo emot mig,,,men vafan ;D

Frågan är hur kul det blir för dig när jag står bakom och du får betala för mina varor? Den som är bakom lider inte av att pinnen inte placeras, utan det är personen framför som kan förlora på det. Noob.

Tricce
2011-05-19, 20:43
Frågan är hur kul det blir för dig när jag står bakom och du får betala för mina varor? Den som är bakom lider inte av att pinnen inte placeras, utan det är personen framför som kan förlora på det. Noob.

Å andra sidan kanske han inte har något emot att pröjsa samt gå hem med dina varor heller så du får gå ett varv till i affären? :D

Lepras
2011-05-19, 22:26

Jag står ju inte helt hjärndöd när ja handlar,märker väll när kassörskan är färdig med mina varor och betalar..sen är ju personen bakom dum om den lägger sina varor precis bakom mina,då tar ev den personen en "kassapinne" o lägger emellan..aldrig varit med om att ja fått betala varor för personen bakom :D:smash:

kottovic
2011-05-19, 22:29
Jag står ju inte helt hjärndöd när ja handlar,märker väll när kassörskan är färdig med mina varor och betalar..sen är ju personen bakom dum om den lägger sina varor precis bakom mina,då tar ev den personen en "kassapinne" o lägger emellan..aldrig varit med om att ja fått betala varor för personen bakom :D:smash:

Ska man istället stå och vänta tills det är 2 meter fritt band att lasta på sina varor? Lata fanskap.*grr27*

Lepras
2011-05-19, 22:31
Ska man istället stå och vänta tills det är 2 meter fritt band att lasta på sina varor? Lata fanskap.*grr27*

Nej,lägg en pinne emellan*slap*

kottovic
2011-05-19, 22:33
Nej,lägg en pinne emellan*slap*

80% kan inte ha fel min son.:thefinger

Lepras
2011-05-19, 22:36
80% kan inte ha fel min son.:thefinger

Allt på internet är inte sant*kissass*

nmanradnävna
2011-05-19, 22:37
Handen upp på er som tänkte på den här tråden när ni stod i kassakön häromdagen och la upp pinnen.
I know I did

bb X
2011-05-19, 23:02
Detta är en av anledningarna att jag röstar på SD...

hahahahahahahahah, dagens!

eleni
2011-05-19, 23:20
Det finns en sak som är värre än en glömd kassapinne och det är när gamla tanter kör upp sin jävla kundvagn i ryggen på en när man står i kö. Håll avståndet ffs! Fler som upplevt det här fenomenet?

Kimball
2011-05-19, 23:26
Det finns en sak som är värre än en glömd kassapinne och det är när gamla tanter kör upp sin jävla kundvagn i ryggen på en när man står i kö. Håll avståndet ffs! Fler som upplevt det här fenomenet?

Ja, eller folk som ska bara ska stå väldigt nära i kön! Blir ju massa "BACKARÅ!!!" vilket tär på krafterna tillslut.

TheGhr
2011-05-20, 04:29
Hörde någonting för ett par år sen om den psykoogiska effekten av att den framför inte lägger dit den. Då gör generellt inte personen bakom detta för nästa person heller. Lägg märke till detta när det händer, det stämmer allt som oftast.

Nitrometan
2011-05-20, 07:51

Ja. De står där och knuffas med vagnen. *grr27*

En gång blev jag tvungen att vända mig om och säga till damen bakom att jag skulle bryta benet på henne om hon inte slutade hacka på mina hälsenor med kundvagnen.

Barnvagnar är nästan lika illa.

Finska Lejonet
2011-05-20, 08:12
Av någon anledning är det alltid mammor med barnvagn och inte pappor...

TheGhr
2011-05-20, 08:19

Sant! De lever i sin egna lilla värld framförallt vid kassan, de flyttar sig inte en millimeter om det är trångt någonstans. Det brukar vara skönt då man råkar missa detta, flyttar sig halvvägs och stöter till dem lite gött.

kettlebellGuden
2011-05-20, 10:41
Var på ICA nyss. Gammeltanta framför mig. Satte inte upp pinne. Drog fram sin portmonä och stoppar pengar i den där myntintkastet och väntar... å väntar... "det kostade 37 kronor. du har bara lagt ner en krona. det räcker inte". Så stoppar hon i ett mynt till.. osv...

Nitrometan
2011-05-20, 10:44
Det är de patriarkala maktstrukturerna som förtrycker dem och tvingar dem att ta ut sina frustrationer genom att framföra sina mordredskap till barnvagnar på ett aggresivt och farligt sätt.

cirkelrak
2011-05-20, 10:57
Ibland när jag känner mig lite wild and crazy lägger jag pinnen på sne alternativt parallellt med bandet. Hände mig en gång att personen bakom var tvungen att "rätta till" den. Glädjedödare!

hultman
2011-05-21, 23:19

Har de inte lärt sig tresekundersregeln?

Ja. De står där och knuffas med vagnen. *grr27*

En gång blev jag tvungen att vända mig om och säga till damen bakom att jag skulle bryta benet på henne om hon inte slutade hacka på mina hälsenor med kundvagnen.

Haha. Hota kärring + mataffär + kundvagn...

Tjenare Allan!

C.E.J.
2011-05-21, 23:22
Var och handlade idag.

Han framför mig lade upp avskiljaren.

Jag lade upp avskiljaren åt den som var bakom mig.

victor_n
2011-05-21, 23:25
om kunden framför lägger fram avskiljaren brukar jag alltid ta bort den för att jävlas :)

C.E.J.
2011-05-21, 23:29
irllol!

hultman
2011-05-21, 23:29
om kunden framför lägger fram avskiljaren brukar jag alltid ta bort den för att jävlas :)

Jävlas du med dig eller med framförvarande kund?

Viktor_Balck
2011-05-21, 23:35

Själv så brukar jag lägga upp avskiljare mellan mina egna varor för att jävlas med personen i kassan och mig själv.

TheGhr
2011-05-22, 01:49
Själv så brukar jag lägga upp avskiljare mellan mina egna varor för att jävlas med personen i kassan och mig själv.

Det är ju ett perfekt sätt annars att jävlas med någon framför som inte lägger upp pinnen. Då tvingas de ta saken med kassörskan medans man själv står där och låtsas som ingenting, med lite anklagande blick.