Visa fullständig version : Oundviklig muskelnedebrytning under deff?
Macattack
2011-05-17, 09:44
Tjenare!
Jag väger just nu 100kg ganska exakt och är 187 cm. Jag har gått upp stadigt i vikt nu under 1-2 års tid, men nu är det dags att deffa.
Jag har som mål att gå ner till 85 kg och gå ner 1kg per vecka, ungefär. Är det då oundvikligt att bryta ner muskler och i sådana fall hur ska jag träna för att bryta ner så lite som möjligt?
Sundqvist
2011-05-17, 09:45
Äte mycket protein + Tung styrketräning :)
Reaper123
2011-05-17, 10:39
Med takten 1kg/vecka är du nog och tullar på gränsen till ett för högt underskott. Nu skriver du inte om du är vältränad på 100kg eller fet/överviktig!? Men med mycket fett på kroppen så kommer du nog tappa väldigt mycket mer fett än vad en vältränad person på 100kg skulle göra som deffade med samma takt!
Siffran 70 kcal per kilo kroppsfett är nån form av riktsiffra på hur mycket underskott man kan ligga på dagligen utan att döda onödig muskelmassa! (rätta mig gärna om jag har fel)
Ang träning säger jag +1 på föregående!
Lycka till! :)
King Grub
2011-05-17, 12:39
Man bryter ned flera hundra gram muskelprotein om dagen, hela livet. Om man inte gjorde det, skulle man snart dö. Samtidigt nybildar man lika mycket muskelprotein. Det är det viktiga. Styrketräning och proteinintag stimulerar muskeluppbyggnaden och förhindrar därigenom muskelförlust. Nedbrytning är rätt irrelevant.
Macattack
2011-05-17, 19:06
Jadu jag har ju inte hunnit bygga upp så mycket muskelmassa under de här cirka två första åren, så jag tror ja ligger på 20-25% kroppsfett, vilket blir ungefär 20-25 kg med andra ord. Det du säger då är alltså att jag kan ta 20-25 och mutiplicera det med 70 så får jag det kcal underskott jag kan gå på per dag?
För jag har faktiskt aldrig hört talas om det, men det låter väldigt rätt:)
Macattack
2011-05-17, 19:10
Man bryter ned flera hundra gram muskelprotein om dagen, hela livet. Om man inte gjorde det, skulle man snart dö. Samtidigt nybildar man lika mycket muskelprotein. Det är det viktiga. Styrketräning och proteinintag stimulerar muskeluppbyggnaden och förhindrar därigenom muskelförlust. Nedbrytning är rätt irrelevant.
Ja det är i och försej sant.
Macattack
2011-05-17, 19:13
Äte mycket protein + Tung styrketräning :)
Det är gött de;)
Sheogorath
2011-05-17, 19:17
Jadu jag har ju inte hunnit bygga upp så mycket muskelmassa under de här cirka två första åren, så jag tror ja ligger på 20-25% kroppsfett, vilket blir ungefär 20-25 kg med andra ord. Det du säger då är alltså att jag kan ta 20-25 och mutiplicera det med 70 så får jag det kcal underskott jag kan gå på per dag?
För jag har faktiskt aldrig hört talas om det, men det låter väldigt rätt:)
Korrekt. Och för att veta huruvida du lyckats uppnå det underskottet eller inte finns det bara ett tillgängligt sätt: att väga dig vid samma tid varje dygn, notera detta och utvärdera vilket viktförlust du fått över en längre mätperiod (exempelvis en vecka). Äter man samma sak varje dag kan man använda medelvikten för en vecka, om man t.ex. har en ätardag kan det vara bra att istället utvärdera med medianen. Går du ner snabbare än beräknat har du ätit för lite (eller rört dig för mycket) och vice versa.
Sheogorath
2011-05-17, 19:25
Tillägg: och för att kunna ha ett så stort (faktiskt maximalt) underskott måste man förmodligen göra allt rätt för att inte tappa muskler. Ju mindre underskott man har desto mer kan man förmodligen slarva med sådant som näringstiming, träningsupplägg/frekvens, proteinintag, fettintag etc. Då kan man ju se det på två sätt: är man en tjock nybörjare har man kanske inte så mycket att förlora på att tappa en del muskler: det går snabbt att bygga tillbaka sen när man börjar äta tillräckligt igen. Dessutom är det lättare att öka i muskelmassa för någon som är relativt otränad. Alternativt kan man resonera som så att eftersom man inte har så mycket muskler får man vara noga med att behålla de man har. Jag skulle personligen gå på den första linjen. Skala av fettet så fort det bara går (naturligtvis på ett icke-hälsovådligt sätt) och acceptera en viss muskelförlust (självklart ska du styrketräna och äta mycket protein). Bygg tillbaka den förlorade muskelmassan på ett halvår eller mindre sen när du nått önskad fettprocent. Win.
midwinterholes
2011-05-17, 20:30
Är det verkligen såpass? Flera hundra gram? Det är ju jättemycket. Hur kommer det sig? Är det ett försök att byta ut "reservdelar" eller vill kroppen ha EAA i blodet?
King Grub
2011-05-17, 20:38
Här är en förklaring.
http://web.campbell.edu/faculty/nemecz/323_lect/Nitrogen_metabolism/nitrogen_chapter.html
En normalperson som äter 100 gram protein per dygn bryter ned ungefär 400 gram protein.
Macattack
2011-05-18, 20:39
Tillägg: och för att kunna ha ett så stort (faktiskt maximalt) underskott måste man förmodligen göra allt rätt för att inte tappa muskler. Ju mindre underskott man har desto mer kan man förmodligen slarva med sådant som näringstiming, träningsupplägg/frekvens, proteinintag, fettintag etc. Då kan man ju se det på två sätt: är man en tjock nybörjare har man kanske inte så mycket att förlora på att tappa en del muskler: det går snabbt att bygga tillbaka sen när man börjar äta tillräckligt igen. Dessutom är det lättare att öka i muskelmassa för någon som är relativt otränad. Alternativt kan man resonera som så att eftersom man inte har så mycket muskler får man vara noga med att behålla de man har. Jag skulle personligen gå på den första linjen. Skala av fettet så fort det bara går (naturligtvis på ett icke-hälsovådligt sätt) och acceptera en viss muskelförlust (självklart ska du styrketräna och äta mycket protein). Bygg tillbaka den förlorade muskelmassan på ett halvår eller mindre sen när du nått önskad fettprocent. Win.
Låter skitbra. Ja, det är precis som du säger. Förmodligen bättre att acceptera en viss muskelförlust och sen tålmodigt bygga upp det igen. Det ska jag allt köra på. Jag får tacka för tipsen:)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.