Visa fullständig version : Löpa vid deff?
Tjena! Det är som så att jag lagt in 2 löppass under min deff-period.
Dvs, 4 styrkepass och 2 löppass. Det jag undrar är om det är nödvändigt eller dåligt att dra in 2 löppass? Känner att 6 dar styrka kanske är lite väl mkt eller funkar det? För mig spelar det ingen roll, jag älskar att träna!
Men om jag nu ska löpa, hur fort ska jag löpa? Jag har bra ben och hyfsad kondis nu så jag löper konstant i 11,5 km/h på bandet i ungefär 40 min för att därefter sista 5 min öka på till typ 13 km/h och kräma ur det sista.
Har ni tips på vad som är bättre eller funkar detta? Ska jag springa lite långsammare eller funkar detta?
Tack!
Beror på vad du vill ha ut av löpningen i sig. Att försöka anpassa den för din deff endast anser jag är lite optinojja. Oavsett hur du lägger upp löpningen (intervaller, backe, distans etc.) så kommer den ändå bidra till energiförbrukningen.
vicarious
2011-05-16, 13:12
Tjena! Det är som så att jag lagt in 2 löppass under min deff-period.
Dvs, 4 styrkepass och 2 löppass. Det jag undrar är om det är nödvändigt eller dåligt att dra in 2 löppass? Känner att 6 dar styrka kanske är lite väl mkt eller funkar det? För mig spelar det ingen roll, jag älskar att träna!
Men om jag nu ska löpa, hur fort ska jag löpa? Jag har bra ben och hyfsad kondis nu så jag löper konstant i 11,5 km/h på bandet i ungefär 40 min för att därefter sista 5 min öka på till typ 13 km/h och kräma ur det sista.
Har ni tips på vad som är bättre eller funkar detta? Ska jag springa lite långsammare eller funkar detta?
Tack!
För muskeluppbyggnaden är det negativt med all form av konditionsträning.
6 styrkepass låter onödigt mycket. 3-4 låter vettigare. Tänk på att när man deffar så äter man mindre än vad kroppen behöver. Att då ÖKA träningsmängden låter för mig ologiskt.
Du behöver inte löpa för att gå ner i vikt. Det som krävs är ett underskott av energi, så att kroppen tvingas ta av reserverna. Det underskottet går lika bra att åstadkomma genom att äta mindre. Bara så du vet :)
Tack för svar! Jo, jag är medveten om att man ska äta mindre, det jag gör varje dag och ligger hela tiden på underskott och märker skillnad i kilona helt klart. Men fasiken, jag vill träna mycket! 3-4 dagar i veckan på gymmet räcker inte tycker jag =) Alla säger olika, svårt att ta till sig hur man ska göra.
Hur skulle ni göra i mitt läge om jag vill köra 6 dar i veckan med träningen?
Kör 2 löp pass i veckan om du vill träna mkt! Men du måste ju inte ta ut dig till Max om du inte vill bli av med för mkt muskelmassa, spring på kanske 10km/h förslags vis i 30-40min:) morgonpromenader innan frullen tar bra på fettet oxå eftersom du deffar;)
bojje_89
2011-05-16, 17:28
+1 på Jeml
Har gått exakt en timme innan frukost varje dag i en veckas tid nu (morgonpromenader är inget nytt, intensiteten är bara högre). Den enda sanna vågen, spegeln, säger sitt!
morgonpromenader innan frullen tar bra på fettet oxå eftersom du deffar;)
ok? :confused:
+1 på Jeml
Har gått exakt en timme innan frukost varje dag i en veckas tid nu (morgonpromenader är inget nytt, intensiteten är bara högre). Den enda sanna vågen, spegeln, säger sitt!
Det har inte att göra med att du lägger dig på ett större kaloriunderskott då? Den morgonpromenaden kan lika gärna vara kvällspromenad och ge likadant resultat i det stora loppet.
Lillleif
2011-05-16, 17:47
Några synpunkter:
1. Om man bortser från skaderisken, borde inte intervaller eller backträning vara den optimala träningen om man bekymrar sig för att kroppen får för sig att göra av med en massa muskler? Då hamnar man ju på någon slags blandning av anaerob och aerob träning.
2. Är det inte så att om kroppen tar energi från fett vid t.ex. morgonpromenader kompenserar den för det under dagen?
bojje_89
2011-05-16, 18:29
Jo, jag sa precis det att; skippa promenader helt och hållet, med fördel de innan frukost. *raljerar*
Jag har aldrig påstått att det skulle var något magiskt med morgonpromenader (citat deffguiden á la Grub). Och ja, jag är medveten om att energiförbrukningen är lika stor på kvällen, även om energin (ytterst marginellt) i större utsträckning tas från fett.
Birkharju
2011-05-17, 13:52
Undvik cardio om du är nojig för att förlora muskelmassa eller inte orkar/har tid. Kör cardio om du vill äta mer mat :)
Fangface
2011-05-20, 05:46
Jag kör på omkring 60-70% av maxpulsen och har gjort så i över en månad nu. Märker inga styrkeminskningar än. Tidigare deffar har när jag kört cardio har jag legat betydligt högre i puls (85-95%) och tappat styrka.
Dock tråkigt att ligga i det tempot, mycket roligare att gasa på lite.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.