handdator

Visa fullständig version : Lågintensiv cardio??

Jeml
2011-05-16, 07:51
Hur defineras lågintensiv cardio?? Eftersom att de inte är optimalt att köra högintensiv under deff. Men vad räknas till högintensiv?? Är de bara intervaller?? Vad räknas de som att springa 5-7km i princip så fort man orkar?? (ca12km/h)

Eddie Vedder
2011-05-16, 07:51
Springer du så fort du orkar är det naturligtvis högintensivt för dig.

Jeml
2011-05-16, 08:12
Springer du så fort du orkar är det naturligtvis högintensivt för dig.

Och ungefär vilket tempo är då uppskattningsvis lagom för att de ska klassas som lågintensiv?? Om mitt "maxtempo" på den distansen är 12-13km/h?? Har ingen koll på vad ja har för maxpuls eller vad pulsen ligger på när jag springer. Är de förävrigt en lagom distans för lågintensiv cardio??

daloatf
2011-05-16, 10:05
Promenad 1h, there you go

Jeml
2011-05-16, 11:04
Promenad 1h, there you go

brukar ta en morgon promenad på ca 45 min á 5km ibland, men är det inte bra med lite joggning också? bränner ju mer kalorier då iaf.

Pretorian
2011-05-16, 11:54
Är du ute efter just lågintensiv så är väl promenad perfekt för dig eller vill du ligga mitt-emellan?

mattilainen
2011-05-16, 12:04
brukar ta en morgon promenad på ca 45 min á 5km ibland, men är det inte bra med lite joggning också? bränner ju mer kalorier då iaf.

bränner mer kalorier på samma tid skulle jag vilja säga. Springer du i 10 minuter kanske du bränner lika mycket kalorier som om du hade gått 30 (gissningsvis).

Du tjänar kalorier/tid iaf :) Lågintensivt skulle kunna vara att gå långsamt eller snabbt eller krypa fram om man föredrar det.

Jeml
2011-05-16, 13:07
omformulerar frågan istället, är det bäst att bara gå långpromenader under deff? eller är det bra att variera lite och löpa ibland i drygt 30 minuter? *rolleyes*

WHITEFOLKS
2011-05-16, 13:35
Det beror på vad ditt mål är.

Om du vill behålla så mycket muskelmassa som möjligt så ska du antagligen försöka utföra så lite konditionsträning som möjligt.

Om du däremot har ett behov eller lust att träna kondition att göra det så ska du givetvis göra det. Dock kommer du du inte få bättre resultat av att konditionsträna bort 500kcal än att äta 500kcal mindre.

Jeml
2011-05-16, 13:43
Det beror på vad ditt mål är.

Om du vill behålla så mycket muskelmassa som möjligt så ska du antagligen försöka utföra så lite konditionsträning som möjligt.

Om du däremot har ett behov eller lust att träna kondition att göra det så ska du givetvis göra det. Dock kommer du du inte få bättre resultat av att konditionsträna bort 500kcal än att äta 500kcal mindre.

Okej nej men kanske om man både springer bort 500kcal och äter bort 500kcal?? Förstår att de går åt mer muskelmassa men kommer det påverka mkt??:Virro

Fartman
2011-05-16, 13:44
Det verkar som att du är sugen på att börja jogga lite?
Även om det kanske inte är optimalt så tycker jag att du ska jogga om du känner för det, du behöver kanske inte ta några mördarpass men lätt jogg drygt 15-30min ett par gånger i veckan kommer inte göra dig till en smalfet räka istället för en rippad biff.

Eddie Vedder
2011-05-16, 20:13
För musklernas skull är den nivån som inte aktiverar AMPK den bästa. Men då kommer du inte öka din kondition.

Jeml
2011-05-16, 22:06
För musklernas skull är den nivån som inte aktiverar AMPK den bästa. Men då kommer du inte öka din kondition.

Vad är AMPK??:Virro

Fartman
2011-05-16, 23:02
Vad är AMPK??:Virro

Väldigt mycket överkurs är vad det är ;)
http://en.wikipedia.org/wiki/AMP-activated_protein_kinase