handdator

Visa fullständig version : Vem upphöjde Rippetoe till Gud?

filmjölk
2011-05-15, 16:29
Karln omnämns och refereras till i var och varannan tråd, då mitt intresse för träningsteori är begränsat (Jag gillar att lyfta vikter, skall jag se någon annan lyfta vikter på film föredrar jag klipp där det skriks och kastas enorma vikter till suggestiv musik framför instruktionsfilmer. Jag vet, jag är antiintellektuell) Vet jag lite om herrn ifråga.

Jag har någon teori ( :/ ) om att karln är någonslags PT och expert, och lär folk att styrketräna. Men i vissas ögon verkar han vara mer än en duktig styrketräningsinstruktör, han verkar ha uppnått en slags status som halvgud.

Visst många anser att han har fel i en del saker, men trots de håller nog belackarna med om att han är hyfsat kunnig.

Så vad anser ni stort om jämförelsen: Rippetoe = Gud. ?

mikaelj
2011-05-15, 16:30
CrossFit(tm)(r)-folket gjorde det.

hurril
2011-05-15, 16:31
Jag undrar faktiskt också.

von huff
2011-05-15, 16:31
Har sett några instruktionsfilmer och tyckte att dom var bra, men det finns äl folk här på kolozzeum som skulle klarar det änu bättre

hultman
2011-05-15, 16:36
Hehe. Minns när Tipton & Wolfe var de mest refererade kring protein iaf :D

mikaelj
2011-05-15, 16:37
Intervju från EliteFTS: http://www.elitefts.com/documents/crossfit_total.htm

Carcer
2011-05-15, 16:37
Köp hans böcker starting strength och practical programming bästa jag läst lätt.

mpersson
2011-05-15, 16:42
Jag tkr han är extremt trångsynt då jag får uppfattningen av honom att han rekomenderar samma program till alla oavsett nivå. Sen uttrycker han sig på så sätt att alla som inte kör hans upplägg gör fel. Jag gillart icke.

kettlebellGuden
2011-05-15, 16:45
Jag tkr han är extremt trångsynt då jag får uppfattningen av honom att han rekomenderar samma program till alla oavsett nivå. Sen uttrycker han sig på så sätt att alla som inte kör hans upplägg gör fel. Jag gillart icke.

Ungefär som vissa rekommenderar SL5x5 åt allt å alla här :cool:

hurril
2011-05-15, 16:46
Ungefär som vissa rekommenderar SL5x5 åt allt å alla här :cool:

SL-konspirationen ja. Men jag har väl dålig syn för jag har då inte sett de där rekommendationerna.

mpersson
2011-05-15, 16:50
A i forumdelen Vikter och kondition så kmr de alltid nån som säger de till en kille som frågar om upplägg.

Jockefoten
2011-05-15, 16:54
Aldrig hört tals om rippade tån. Vad skiljer honom från alla andra?

mpersson
2011-05-15, 16:55
Aldrig hört tals om rippade tån. Vad skiljer honom från alla andra?

Han kanske varit med i aftonbladet ;)

Carcer
2011-05-15, 16:58
http://startingstrength.com/index.php är hans lilla hemsida, ni kan ju läsa lite där eller se på några intervjuer osv. Man kan köpa böcker där också.

ryss
2011-05-15, 17:21
bara jag som läste cameltoe?

Leifallan
2011-05-15, 17:33
A i forumdelen Vikter och kondition så kmr de alltid nån som säger de till en kille som frågar om upplägg.

Kan ju vara för att det just är ett de bäst fungerande uppläggen.

mpersson
2011-05-15, 17:36
Om man inte är villig att bli avancerad ja. Om man ska snacka om de bästa upplägget kan jag rekommendera Reactive training system. Allt annat är ologiskt efter att ha läst boken.

L-Sami
2011-05-15, 17:38
Vem är det?

Sen finns det bara en GUD på kolozzeum.

mikaelj
2011-05-15, 17:51
Om man inte är villig att bli avancerad ja. Om man ska snacka om de bästa upplägget kan jag rekommendera Reactive training system. Allt annat är ologiskt efter att ha läst boken.

Hurså? SL5x5 är linjär progression tills det inte går längre. Vad är nyttan av RTS före det?

Dessutom ingår det inget faktiskt träningsprogram i RTS-manualen.

rooz
2011-05-15, 17:53

Alla vill inte bli styrkelyftare. Otroligt men sant...

hertzman
2011-05-15, 18:11
Det jag sett och hört av Rippetoe har gjort att jag fått ett bra intryck av honom. Han verkar vara en duktig instruktör och har sagt vettiga grejer. Jag är ateist, så han är inte gud. Eller, jo. Deadlift-jesus tror jag på.

kettlebellGuden
2011-05-15, 18:16
Jag tycker varken att SL5x5 eller RTS är någon form av optimalt tänk/upplägg för allt och alla. Sorry.

lirberr
2011-05-15, 19:07
Alla på kolo älskar marklyft och knäböj, han har gjort ett program där man kör knäböj 3-4 gånger i veckan. Klart han blir dyrkad.

hertzman
2011-05-15, 19:11
Alla på kolo älskar marklyft och knäböj, han har gjort ett program där man kör knäböj 3-4 gånger i veckan. Klart han blir dyrkad.

Ja? Alla älskar böj och mark. Gör man inte det har man mest troligt ingen själ.

kottovic
2011-05-15, 19:13

ALLAH möjligtvis.

hidden
2011-05-15, 19:16
Knäböj måste vara den roligaste övningen tbh.

Sheogorath
2011-05-15, 19:24

Du är rödlätt. DU har ingen själ.

(moste käna til south park för att va kül)

Matsa
2011-05-15, 19:27

Fel. 50% av alla på kolo älskar marklyft och knäböj, 10% är bänkpressare, 20% lever i ett tillstånd av total svält och orkar därför endast bodypump eller maskinövningar (och helst inte för benen), 20% började träna förra veckan men talar ändå om för resterande 80% hur lite de vet om träning.

Sheogorath
2011-05-15, 19:34
Jag trodde Rippetoe var Fader Allsmäkig. Sedan nedsteg hans enda son, gav ett stort FUCK U till farsan och här står jag nu och vet inte vad jag ska tro längre. *cry*

hertzman
2011-05-15, 19:47
Du är rödlätt. DU har ingen själ.

(moste käna til south park för att va kül)

Ha ha! Episkt! Men nä, det är bara kameran som var dålig...

hurril
2011-05-15, 20:09
Jag tycker varken att SL5x5 eller RTS är någon form av optimalt tänk/upplägg för allt och alla. Sorry.

Jag tror inte du ska jämföra RTS, som är ett system med "tänk" som komponenter, med SL5x5 som är ett one-size-fits-all. RTS är mer ett sätt att hjälpa folk på traven när de försöker ställa samman ett individanpassat program.

mikaelj
2011-05-15, 20:11

Japp, sedan tog han patent på det. Alla andra program med knäböj 3-4 dagar i veckan betalar licenspengar till Rippetoe.

kettlebellGuden
2011-05-15, 20:19
Jag tror inte du ska jämföra RTS, som är ett system med "tänk" som komponenter, med SL5x5 som är ett one-size-fits-all. RTS är mer ett sätt att hjälpa folk på traven när de försöker ställa samman ett individanpassat program.

Ja, och jag tycker inte att det är opti för alla.

hurril
2011-05-15, 20:27

Har du läst manualen?

kettlebellGuden
2011-05-15, 20:28
Har du läst manualen?

Jag har den faktiskt här i bokhyllan sen förra veckan. Den är läst.

hurril
2011-05-15, 20:30
Jag ska inte göra det här till ett: MITT PROGRAM ÄR BÄST I HELA VÄRLDEN1111111. Det är verkligen inte det jag håller på med här. Men alla program skapades inte lika.

mpersson
2011-05-15, 20:32
Hurril said it.

Raasken
2011-05-15, 20:40
Rippetoe är smart och ska ha cred för alla böjkurer han utfört. Men han är som (i princip) alla andra amerikanska styrke/fitness/whatever personer och kör på "my way or the highway" vilket gör att vi "lagomsvenssons" inte orkar med honom.

Arf Pingvin
2011-05-15, 21:39

Just det där diskvalificerar 90% från RTS, de är inte mogna att göra egna val. Och 90% behöver ett no-nonsens program med bra basövningar och en enkel progression att följa.

hurril
2011-05-15, 21:43
Just det där diskvalificerar 90% från RTS, de är inte mogna att göra egna val. Och 90% behöver ett no-nonsens program med bra basövningar och en enkel progression att följa.

Det håller jag med om. Med det sagt finns det flera one-size-program som fungerar löjligt bra även för mycket avancerade atleter. Norgeprogrammet/-programmen är exempel på det.

stevebc
2011-05-15, 22:46
Köp hans böcker starting strength och practical programming bästa jag läst lätt.Det är väl just det. Han är verkligen inte särskilt bra i knäböj t ex, och jag hade gärna sett att duktiga böjare fick mer utrymme än honom vad gäller tekniktips o dyl.

Deceiver85
2011-05-16, 01:16

Nej, för att tänka till kring sin egen träning kan vara skadligt för vissa :smash:

Carcer
2011-05-16, 19:41
Det är väl just det. Han är verkligen inte särskilt bra i knäböj t ex, och jag hade gärna sett att duktiga böjare fick mer utrymme än honom vad gäller tekniktips o dyl.

Jasså inte? Man får väl kolla upp vad karlens plan bakom hans sätt att lära ut böj är det är inte för att köra SL så ifall du vill böja max i singlar så är det inte Rippetoe som du ska kolla på.

Hans stil är utformad för att aktivera maximalt med muskelmassa i övningen, dvs göra den effektiv att bygga styrka och massa med. Enligt han själv då :)

kettlebellGuden
2011-05-16, 19:45
Nej, för att tänka till kring sin egen träning kan vara skadligt för vissa :smash:

Det var ett väldigt konstigt sätt att tolka vad jag skrev på.

z_bumbi
2011-05-16, 19:59
Fördelen med hans första bok var att det inte fanns någon konkurrent på marknaden. Fyra basövningar som är ganska detaljerat beskrivna (även om det självklart finns en del som går att diskutera) och ett enkelt program som bygger på de fyra övningarna. För flertalet räcker det ganska så långt.
Sen blir det av någon anledning hysteri om vissa personer/program och av någon anledning så verkar folk som inte tränat så länge/alls vara de som rekommenderar vissa program mest. Sen kan det vara Rippetoe, strong lift, McGill eller vad sjutton som helst.