handdator

Visa fullständig version : Kalori som kalori?

Veatt
2011-05-13, 15:52
Jag satt och lyssnade på en diskussion tidigare idag mellan två personer. Den gick ut på att den ena personen menade att en kalori är en kalori, att det inte spelar någon roll vad du stoppar i dig så länge du äter mindre kalorier än du gör av med. Ex. så skulle du i sådant fall kunna äta två chokladkakor om dagen istället för motsvarade "kött och grönsaker" kalorimässigt (då ignorerar vi givetvis den uppenbara näringsbrist som skulle komma av en sådan diet, och enbart syftar till aspekten av viktminskning) så länge du ligger på minus energimässigt. Den andra personen menade att det var helt fel och att det är skillnad på kalori och kalori, och att man blir fet oavsett, om man stoppar i sig fel sorts kalori.

Vad säger ni? :)

Philosophic
2011-05-13, 15:54
Nej, kalori är kalori. Du kan dock som du säger få näringsbrist om du fyller på med "onyttigt".

Om du äter 500g av valfritt kött så låt oss säga att du får i dig 1000kcal. 200g choklad, 1000kcal. Skillnaden är att i kött får du mer kalorier av nyttiga råvaror, t.ex mer protein och mindre socker.

Veatt
2011-05-13, 16:02
Nej, kalori är kalori. Du kan dock som du säger få näringsbrist om du fyller på med "onyttigt".

Om du äter 500g av valfritt kött så låt oss säga att du får i dig 1000kcal. 200g choklad, 1000kcal. Skillnaden är att i kött får du mer kalorier av nyttiga råvaror, t.ex mer protein och mindre socker.

Men då kan man alltså, rent teoretiskt leva på en "chokladkakediet" om man önskar och gå ned i vikt (och få näringsbrist givetvis)?

Sheogorath
2011-05-13, 16:06
Absolut. Du får alltså skilja på viktförändring och skillnad i kroppssammansättning. Någon som lever på pasta, grönsaker och kött kommer ha mycket lättare för att bygga (eller behålla) muskler än någon som exempelvis äter chokladkaka. Man kan gå upp eller ner i vikt på båda dieterna, beroende på hur många kalorier de ger, men det kommer märkas skillnad i mående, prestation, muskelmassa, bukomfång mm mellan de två personerna.

Eddie Vedder
2011-05-13, 16:09
Men då kan man alltså, rent teoretiskt leva på en "chokladkakediet" om man önskar och gå ned i vikt (och få näringsbrist givetvis)?

Cokladkakedieten går ner mer i vikt på grund av mycket större muskelförlust.

Philosophic
2011-05-13, 16:09
Absolut. Du får alltså skilja på viktförändring och skillnad i kroppssammansättning. Någon som lever på pasta, grönsaker och kött kommer ha mycket lättare för att bygga (eller behålla) muskler än någon som exempelvis äter chokladkaka. Man kan gå upp eller ner i vikt på båda dieterna, beroende på hur många kalorier de ger, men det kommer märkas skillnad i mående, prestation, muskelmassa, bukomfång mm mellan de två personerna.

+1 Så skulle jag också vilja formulera det. :hbang:

Veatt
2011-05-13, 16:28
Cokladkakedieten går ner mer i vikt på grund av mycket större muskelförlust.

Ah, så om man siktar på den där taniga, urmjölkade, trötta looken så är "chokladkakedieten" perfekt... ;)

Sheogorath
2011-05-13, 16:31
Ah, så om man siktar på den där taniga, urmjölkade, trötta looken så är "chokladkakedieten" perfekt... ;)

Fråga random smalfet inaktiv brud på valfri universitetsutbildning. De kommer berätta att fika-dieten är den optimala för att nå akademiker-formen. Hell, du kan nog fråga på ICA: optimal för att nå outbildad-kassörska-formen också no doubt.

Veatt
2011-05-13, 16:31
Jag hittade denna tråd när jag googlade på ämnet nyss (om det är okej att länka till andra forum?); https://www.flashback.org/t803817

Där skriver trådskaparen bland annat "Är en kalori alltid en kalori?

Är det så enkelt? Visst kan saker och ting kan verka så enkelt om man har en väldigt begränsad och simpel förståelse för människans fysiologi och metabolism av näringsämnen. Många dietister, studenter och individer som läser mycket om näringslära lär sig bara så pass mycket att de tror att saker och ting är enkelt utan att egentligen förstå dem. Det är då de blir farliga förespråkare av myter som t.ex. att "en kalori är en kalori"."

Det verkar råda lite delade uppfattningar om saken?

Sheogorath
2011-05-13, 16:33
Alla i den här tråden verkar vara överens och det är ju det viktigaste. Världen utanför Kolo är en mörk och dyster plats av okunskap och trams.

King Grub
2011-05-13, 16:34
http://forum.body.se/showthread.php?t=22090&highlight=kalori

hejhopp79
2011-05-13, 16:47
Grubs svar, andra inlägget, i tråden som han länkar till ovan.

Kcal in- och ut är med andra ord en högst tveksam formel och framförallt en oerhörd förenkling. Kalorier från lösgodis och kycklingfilé fungerar inte likadant i kroppen t ex.

Veatt
2011-05-13, 17:05
Okej, med tanke på de sista två inlägget så måste jag ändå undra, är det möjligt att sabba en diet om man slösar säg 400 kalorier på t.ex choklad eller något dylikt per dag? Att man skulle ha minskat i vikt om man åt en köttbit till ett värde av 400 kalorier istället liksom? Även om man ligger på ett kaloriunderskott?

Eller är det så marginellt att det inte spelar någon roll?

JacobHeitmann
2011-05-13, 17:10
Grubs svar, andra inlägget, i tråden som han länkar till ovan.

Kcal in- och ut är med andra ord en högst tveksam formel och framförallt en oerhörd förenkling. Kalorier från lösgodis och kycklingfilé fungerar inte likadant i kroppen t ex.

Till exempel, det finns inte ett enda dokumenterat fall där man kan bli fet på ett kaloriöverskott av hel, färsk och mogen frukt.

hejhopp79
2011-05-13, 17:14
Till exempel, det finns inte ett enda dokumenterat fall där man kan bli fet på ett kaloriöverskott av hel, färsk och mogen frukt.

Möjligt, men man lär må skit.

hejhopp79
2011-05-13, 17:16
Okej, med tanke på de sista två inlägget så måste jag ändå undra, är det möjligt att sabba en diet om man slösar säg 400 kalorier på t.ex choklad eller något dylikt per dag? Att man skulle ha minskat i vikt om man åt en köttbit till ett värde av 400 kalorier istället liksom? Även om man ligger på ett kaloriunderskott?

Eller är det så marginellt att det inte spelar någon roll?

Det blir ju mer marginellt än att BARA äta godis som diet. 400 kcal godis/choklad är inte mycket och spelar mindre roll. Men roll spelar det definitivt, särskilt vid diet. Dessutom sänker lakrits (om man nu äter det) testosteron och godis innehåller ofta en massa grejer som fruktos, HFCS etc som sannerligen inte är bra för fettminskning.

Philosophic
2011-05-13, 17:19
Det blir ju mer marginellt än att BARA äta godis som diet. 400 kcal godis/choklad är inte mycket och spelar mindre roll. Men roll spelar det definitivt, särskilt vid diet. Dessutom sänker lakrits (om man nu äter det) testosteron och godis innehåller ofta en massa grejer som fruktos, HFCS etc som sannerligen inte är bra för fettminskning.

För 400kcal så får man inte mycket choklad/godis. Då kan man fråga sig om det ens är värt att äta det... Det tycker inte jag!

Bättre att hålla sig borta från godiset och äta 1 dag i veckan, det tycker jag!

Dreas
2011-05-13, 17:33
Till exempel, det finns inte ett enda dokumenterat fall där man kan bli fet på ett kaloriöverskott av hel, färsk och mogen frukt.Ligger du på ett kcalöverskott lägger du på dig fett.

Finns det ens tester utförda där dieterna bestått av mest frukt och grönt där de sett över fettbalans, muskelbalans och kcalbalans?

Eddie Vedder
2011-05-13, 18:21
Bättre att hålla sig borta från godiset och äta 1 dag i veckan, det tycker jag!

Jag är tvärtom. Jag äter nästan godis varje dag, choklad eller frukt. Men väldigt lite. Att bingeäta en påse gör mig illamående och bakfull.

Några rutor choklad lite då och då är desto trevligare tycker jag. :)

hejhopp79
2011-05-13, 18:22
Jag är tvärtom. Jag äter nästan godis varje dag, choklad eller frukt. Men väldigt lite. Att bingeäta en påse gör mig illamående och bakfull.

Om människor hade applicerat det även på alkoholintag osv hade nog alla mått bättre, än detta ständiga bingeande.

Silencer
2011-05-13, 18:26
Alla i den här tråden verkar vara överens och det är ju det viktigaste. Världen utanför Kolo är en mörk och dyster plats av okunskap och trams.

:laugh:

Så sant så. ;)

Veatt
2011-05-13, 20:05

Samma här. Är man en sockerråtta så är det trevligt att unna sig något litet då och då när man känner för det. En halv Marabou "Brejk" (som en annan är väldigt svag för, hehe) t.ex innehåller bara 140 kcal, det är ju inga vansinniga mängder direkt, och inte svårt att "baka in" i dieten utan att behöva gå plus. ;)

luckyboi
2012-03-15, 16:14
Ponera att två människor, i teorin nu så klart, har samma grundförutsättningar, rör sig på samma vis, tränar, jobbar osv... Den ena äter bara kyckling under ett år, den andra äter godis med samma mängd kcal. Skulle vikten vara likadan om båda två lägger sig på ett lika stort underskott/överskott? Det är väl rätt uppenbart att kroppssammansättningen/hälsan skulle skilja rätt mycket, men rent viktmässigt tänker jag bara. Skulle vikten muskler som kycklingmannen lägger på sig resultera i samma vikt fett för godismannen?

Om dom nu inte har samma vikt, vem kommer väga mer/mindre, och varför?

Apos78
2012-03-15, 22:26
Ponera att två människor, i teorin nu så klart, har samma grundförutsättningar, rör sig på samma vis, tränar, jobbar osv... Den ena äter bara kyckling under ett år, den andra äter godis med samma mängd kcal. Skulle vikten vara likadan om båda två lägger sig på ett lika stort underskott/överskott? Det är väl rätt uppenbart att kroppssammansättningen/hälsan skulle skilja rätt mycket, men rent viktmässigt tänker jag bara. Skulle vikten muskler som kycklingmannen lägger på sig resultera i samma vikt fett för godismannen?

Om dom nu inte har samma vikt, vem kommer väga mer/mindre, och varför?

Energi är energi. I tidigare inlägg har det nämnts att olika källor för kcal ger olika verkan i kroppen och det stämmer men räknat enbart på ren energi och justerat för ALLA andra variabler som kan påverka så kommer samma mängd energi från två olika källor att ge samma påverkan på vikten. Nu kommer verkligheten aldrig att se ut så och svaret på din fråga blir därmed högst teoretiskt.

Oavsett vad du väljer att äta så är det alldeles för många andra faktorer som påverkar för att det ska gå att lägga upp en långsiktig plan och sedan hålla denna till 100%. Lyckas man så är det ren tur. Det räcker med ett par sjukdomsepisoder så är det kört vad gäller på förväg uträknat under- ller överskott.

Sheogorath
2012-03-16, 06:10
Energi är energi. I tidigare inlägg har det nämnts att olika källor för kcal ger olika verkan i kroppen och det stämmer men räknat enbart på ren energi och justerat för ALLA andra variabler som kan påverka så kommer samma mängd energi från två olika källor att ge samma påverkan på vikten. Nu kommer verkligheten aldrig att se ut så och svaret på din fråga blir därmed högst teoretiskt.

Oavsett vad du väljer att äta så är det alldeles för många andra faktorer som påverkar för att det ska gå att lägga upp en långsiktig plan och sedan hålla denna till 100%. Lyckas man så är det ren tur. Det räcker med ett par sjukdomsepisoder så är det kört vad gäller på förväg uträknat under- ller överskott.

Nej. Låt säga att exemplet inte innebär att någon av dem dör av näringsbrist inom året. De får lite vitamintabletter och Omega-3-kapslar också:

Den som äter bara kyckling kommer behålla muskelmassa avsevärt bättre än den som äter enbart godis. De kommer att ta samma antal kalorier från kroppens reserver vid samma underskott men eftersom muskler och fett har olika densitet (samt olika mängd energi lagrat per viktenhet) kommer viktförlusten att vara olika.

Pinarello
2012-03-16, 06:49
Fettvävnaden är förstås mer energirik per viktenhet än motsvarande mängd muskelvävnad. Jag tror dock att skillnaden i praktiken blir ganska liten mellan en likställt kaloribegränsad kost bestående av choklad eller kyckling om man ser strikt till viktnedgång.

Sheogorath
2012-03-16, 06:55
Och jag tror att skillnaden kan bli påtaglig eftersom det är inlagringen av muskelprotein som kommer påverkas negativt till fördel för kycklingpersonen. Godispersonen kommer helt enkelt att förlora mycket mer muskelmassa.

Apos78
2012-03-16, 08:16
Nej. Låt säga att exemplet inte innebär att någon av dem dör av näringsbrist inom året. De får lite vitamintabletter och Omega-3-kapslar också:

Den som äter bara kyckling kommer behålla muskelmassa avsevärt bättre än den som äter enbart godis. De kommer att ta samma antal kalorier från kroppens reserver vid samma underskott men eftersom muskler och fett har olika densitet (samt olika mängd energi lagrat per viktenhet) kommer viktförlusten att vara olika.

Det där kan sägas stämma men det är som sagt omöjligt att reproducera TS frågeställning i verkligheten. För godismannen kommer en ganska rejäl sarkopeni att inträda och man är då genast borta från den rena jämförelsen kcal vs kcal i och med eventuellt ökad inflammation, förändrad hormonell miljö etc. Även för kycklingmannen kommer faktorer som påverkar energiomsättningen att bli gällande ganska snart och också där kommer man bort från grundfrågan.

Poängen är att, oavsett omega 3 och vitamintillskott, så kommer en kostregim bestående av enbart kyckling eller godis att leda till en situation där andra faktorer blir gällande. Det är egentligen en icke-fråga då det går för långt från verkligeheten för att kunna besvaras på någon form av trovärdig fysiologisk grund.

Att lägga in ett "låt oss säga..." förändrar frågaställningen.

Sheogorath
2012-03-16, 08:59
Det där kan sägas stämma men det är som sagt omöjligt att reproducera TS frågeställning i verkligheten. För godismannen kommer en ganska rejäl sarkopeni att inträda och man är då genast borta från den rena jämförelsen kcal vs kcal i och med eventuellt ökad inflammation, förändrad hormonell miljö etc. Även för kycklingmannen kommer faktorer som påverkar energiomsättningen att bli gällande ganska snart och också där kommer man bort från grundfrågan.

Poängen är att, oavsett omega 3 och vitamintillskott, så kommer en kostregim bestående av enbart kyckling eller godis att leda till en situation där andra faktorer blir gällande. Det är egentligen en icke-fråga då det går för långt från verkligeheten för att kunna besvaras på någon form av trovärdig fysiologisk grund.

Att lägga in ett "låt oss säga..." förändrar frågaställningen.

Instämmer. Men att vi inte kan förvänta oss samma viktnedgång trots lika stort kaloriunderskott kan vi säga, eller hur?

Apos78
2012-03-16, 09:39
Instämmer. Men att vi inte kan förvänta oss samma viktnedgång trots lika stort kaloriunderskott kan vi säga, eller hur?

Det kan vi vara överens om:).

Sheogorath
2012-03-16, 09:50
Det kan vi vara överens om:).

:thumbup:

luckyboi
2012-03-16, 09:56

Det här är ju lite intressant. Om vi bortser från allt vad näringsbrister och sjukdomar heter, och enbart jämför viktnedgånd/uppgång med kolhydrater kontra proteiner, vad kommer hända då? Kommer inte kycklingmannen att lägga på sig samma vikt muskler som godismannen lägger på sig fett? Vid överskott.

Och vid underskott kommer godismannen tappa mer vikt då stor del kommer bestå av muskler som väger mer än fett? Borde inte kycklingmannen i det fallet tappa mycket mer fett än godismannen, och således tappa mycket vikt också?

Finns det studier på detta? Att i det här fallet, proteinintag resulterar i lägre viktnedgång vid underskott eftersom kycklingmannen bevarar sina muskler.

Och i det andra fallet, överskott, vad händer där? Kycklingmannen ökar snabbare i vikt än godismannen?

clavain
2012-03-16, 10:52
Kycklingmannen borde väl öka mindre i vikt då det kostar fler kalorier att bygga ett gram muskler jämfört med att lagra in ett gram fett.

WHITEFOLKS
2012-03-16, 11:07
Ja fast den delen som det kostar att bygga är inte överskott då.

Det är därför det inte är så enkelt att om du ligger på kaloribalans och sedan äter 500kcal till att du nödvändigtvis hamnar på 500kcal överskott om vissa saker som muskelbygge osv uppregleras.

luckyboi
2012-03-16, 11:08
Kycklingmannen borde väl öka mindre i vikt då det kostar fler kalorier att bygga ett gram muskler jämfört med att lagra in ett gram fett.

Å andra sidan väger muskler mer än fett, men det kanske är rätt som du säger. Det betyder att den klassiska "kalori in = kalori ut" inte stämmer överhuvudtaget, eftersom viktnedgången/uppgången enbart baseras på intaget av protein kontra kolhydrater.

WHITEFOLKS
2012-03-16, 11:11
Varför innebär det att kalori in vs kalori ut inte stämmer öht?

Sheogorath
2012-03-16, 11:15

+1

Helt feltolkat. Det är fortfarande så att man går ner i vikt när energibalansen är negativ och upp i vikt när energibalansen är positiv.

luckyboi
2012-03-16, 11:19

Kanske skulle förtydligat lite, jag menar så klart viktnedgång. Att om du har ett underskott kommer viktnedgången blir helt annorlunda beroende på fördelningen av makronutrienterna.

WHITEFOLKS
2012-03-16, 11:51
+1

Helt feltolkat. Det är fortfarande så att man går ner i vikt när energibalansen är negativ och upp i vikt när energibalansen är positiv.

Njajo i allmänhet ja :D

Har ju fortfarande extremscenarion där någon äter väldigt mycket fett och lite protein och slutar träna.

Då kan man nog gå ner i vikt och ligga på överskott.

Sheogorath
2012-03-16, 11:54
Njajo i allmänhet ja :D

Har ju fortfarande extremscenarion där någon äter väldigt mycket fett och lite protein och slutar träna.

Då kan man nog gå ner i vikt och ligga på överskott.

OK OK :D Ja och mer vanliga scenarion förekommer faktiskt också: omställning till lägre kolhydrat som ger vätskeförlust trots energiöverskott.

Springer
2012-03-16, 15:05
När ni säger att muskler väger mer än fett, vad är det relaterat till? Energiåtgång för att lagra? Volym?

Apos78
2012-03-16, 15:42
När ni säger att muskler väger mer än fett, vad är det relaterat till? Energiåtgång för att lagra? Volym?

Densiteten för muskler är högre än för fett.

A.Steinbach
2012-03-16, 17:13
Följande studie har till viss del med ämnet att göra. Tre dieter med varierande proteinintag och ett energiöverskott.

Alla dieterna gick upp likvärdigt i fettmassa men högproteingruppen gick upp mer i vikt vilket berodde på större mängd ökad muskelmassa. Lågproteingruppen (5E%) förlorade dessutom lite LBM.

JAMA.
2012;307(1):47-55. doi: 10.1001/jama.2011.1918
Effect of Dietary Protein Content on Weight Gain, Energy Expenditure, and Body Composition During Overeating