Logga in

Visa fullständig version : Hur individen fungerar i grupp/forum

BrozTito
2011-05-12, 23:45
Vet inte om det finns en tråd om detta, eller något som täcker detta ämne.
Helt ny på kolo så HEJ till ALLA!

Jag har märk att här på kolo så ser man verkligen tydligt vilka roller som en del individerna fått (allan, grub, filmjölk, kwon osvosv). Det fick mig till att fundera över hur det egentligen kommer sig att somliga är mer benägna att följa med i strömmen än andra (syftar inte på ovannämnda utan generellt)? Varför är det så?

Utgångspunkten för en del socialpsykologer är att omgivningens förväntningar och krav till stor det påverkar oxå vilken roll vi som individer kan få. Men får man verkligen en roll i en grupp eller tar man en roll dvs. vilket utrymme finns för individen att forma sin egna roll?

Vilka konsekvenser får det för individen och grupperna? (sett lite exempel redan, vore kul att få några till)

Mvh Sibel

Kimball
2011-05-12, 23:49
Vissa formulerar sig bättre / är smartare än mig, största anledningen till mina +1 antar jag.

FLP
2011-05-12, 23:59
vissa formulerar sig bättre / är smartare än mig, största anledningen till mina +1 antar jag.

+1

Skulle gissa på att de hänger här en hel del, deltar aktivt i diskussioner och levererar fyndiga/smarta/ Upprörande svar?

tjabon
2011-05-13, 10:50
+1

skulle gissa på att de hänger här en hel del, deltar aktivt i diskussioner och levererar fyndiga/smarta/ upprörande svar?

+1

:d

olwe
2011-05-13, 11:25
Intressant!

Det kan absolut vara så i en grupp som redan är etablerad att givna platser finns och kanske inte är tillgängliga för andra att ta. Om då en nyintroducerad individ vill åt en roll som redan är tagen kan konflikt uppstå. Jag tror exempelvis mobbing och annat socialt våld ofta är ett utryck av detta. Självfallet sker det i största grad omedvetet.

Som ett exempel som många säkert observerat i sina egna liv kan tas om man blir satt i något projekt/grupparbete eller dylikt och två eller flera personer strävar efter en ledande och arbetsfördelande roll. Detta leder ofta till slitning inom gruppen och ett jobbigt arbetsklimat.

Det vore kul att läsa ngn studie om hur det påverkar individen att inte kunna komma åt den roll som individen är mest given åt och van vid att ha. Depression? Stress?

Däremot bli det svårt och diffust när vi tar kolo som grupp då den är rätt stor =). Klarast fall vore väll när personer motsäger sig vad moderatorer tycker och bestämmer. Här blir det dock lättare att behålla nuvarande hierarki när auktoriteten faktiskt kan kväsa motstridiga personer rätt lätt (ban osv).

limenka
2011-05-13, 11:27
Jag tycker det är svårt att applicera gruppdynamik på en så stor "grupp" som kolos medlemmar. Men som Olwe säger så uppstår konflikt/mobbing när nya vill hävda sig mot tidigare. Har faktiskt skrivit en hemtenta om gruppdynamik men glömt allt:laugh:

Asdf
2011-05-13, 11:32

Jag har märk att här på kolo så ser man verkligen tydligt vilka roller som en del individerna fått (allan, grub, filmjölk, kwon osvosv). Det fick mig till att fundera över hur det egentligen kommer sig att somliga är mer benägna att följa med i strömmen än andra (syftar inte på ovannämnda utan generellt)? Varför är det så?

Utgångspunkten för en del socialpsykologer är att omgivningens förväntningar och krav till stor det påverkar oxå vilken roll vi som individer kan få. Men får man verkligen en roll i en grupp eller tar man en roll dvs. vilket utrymme finns för individen att forma sin egna roll?

Vilka konsekvenser får det för individen och grupperna? (sett lite exempel redan, vore kul att få några till)

Mvh Sibel

Du kommer säkerligen göra ett bra skolarbete!
Min bild av dessa personer och många fler som har sin givna roll, är att de helt enkelt är unika, annorlunda, speciella eller har uträttat något jämfört med alla andra.

hejhopp79
2011-05-13, 11:48
My field ;)

Alla sociala relationer är ju kontextuella. I en grupp kan kunskap vara makt, i en grupp kan dominanta personlighetsdrag vara makt (särskilt kanske i grupper med bara grabbiga killar, eller bara tjejer och få killar varav en kille är den "coola" osv).

Att somliga faktiskt vill följa med strömmen istället för att leda beror inte sällan på den ofta förbisedda faktorn, nämligen placering i syskonskaran. Storasyskon är väldigt överrepresenterade i chefsyrken osv och tar ofta med sin ansvars-mentalitet ut i livet. Mellanbarn blir social hubs och är ofta populära och kommer lätt överens med olika människor. Minsta barn är rebeller och relativt sorglösa och gillar ofta inte att ta kommandot och bestämma för mycket eftersom det innebär ansvar.

Ensambarn påminner mycket om äldsta barn fastän de aldrig riktigt lärt sig den sociala rankingen hemifrån och sällan ser vem som är "coolare" än någon annan på samma sätt som barn från stora familjer instinktivt gör.

Socialpsykologiskt sett har vi också olika roller i olika sociala grupperingar. Vi kan vara anställda och tystlåtna på jobbet, den häftiga i en bekantskapskrets med inbitna datornördar, en i gänget på gymmet osv osv. Att man skulle ha samma roll hela tiden är rätt förlegat nuförtiden, inte minst med socialpsykologins och relativismens intåg; vi har många olika roller, identiteter osv som vi växlar mellan varje dag i olika situationer.

Enkelt förklarat. Det går att gå in extremt djupt på det här. För klurig socialkonstruktivistisk läsning rekommenderas "Jaget och maskerna".

Kwon
2011-05-13, 17:22

Jag har märk att här på kolo så ser man verkligen tydligt vilka roller som en del individerna fått (allan, grub, filmjölk, kwon osvosv). Det fick mig till att fundera över hur det egentligen kommer sig att somliga är mer benägna att följa med i strömmen än andra

Följer Allan, Grub, Filmjölk, Kwon osv strömmen? :D