Visa fullständig version : Kalorier - cykling - vikt
Starboard
2011-05-10, 20:05
Hej, på mitt gym finns cyklar som mäter antalet kalorier man förbränner när man cyklar. Man ställer in det antal kalorier man vill förbränna och hur mycket man väger och sedan räknar cykeln ut och säger till när man är klar.
Vad jag undrar är på vilket sätt påverkar vikten energiförbrukningen när man cyklar. Förbränner en lätt person mer eller mindre kalorier än en tyngre vid samma effekt?
JakeShaft
2011-05-10, 20:08
Mer massa mer förbrukning. Kaloriräknaren på den där cykeln är nog ingen vidare att uppskatta din energiförbrukning med.
Eddie Vedder
2011-05-10, 20:10
Kroppsvikten påverkar väldigt lite vid cykling eftersom du inte förflyttar kroppen på samma sätt som löpning. Kraften kommer ju ur pedaltrampet. Har du testat att ändra rejält på siffrorna bara för att jämföra?
Vad jag undrar är på vilket sätt påverkar vikten energiförbrukningen när man cyklar. Förbränner en lätt person mer eller mindre kalorier än en tyngre vid samma effekt?
Lika mycket energi. Du förflyttar ju inte din massa i höjdled och friktionskraften är densamma oavsett vad du väger
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.