handdator

Visa fullständig version : Frukosthjälp!

johannalarsson
2011-05-10, 07:58
Hej jag tänkte höra med er proffs hur min frukost ser ut, är den för stor, för mkt kalorier eller liknande?

Är 20år, normalviktig & tränar inget..
skulle gärna hålla kvar denna vikt jag har.
Här kommer den;

Omelett på två hela ägg + två vitor
till det 1 stor tomat & 1 rödlök

Sedan är det ca 200g kvarg, (0.1%fett) + ca 150g keso naturell
till det ca 200g hallon (frysta) & kanske 60g blåbär (frysta)

till det dricker jag vatten & en jävla massa kaffe, tacksam för svar! :)

Nykropp
2011-05-10, 08:00
Nej är inte för stor. Men omöjligt att säga utan att veta vad du äter resten av dagen.
Jag äter ungefär samma som dig. Landar på ca 500kalorier lite drygt. Varför slänger du äggulan?

Sundqvist
2011-05-10, 08:00
Kolesterolet antagligen

Eddie Vedder
2011-05-10, 08:01
Kolesterolet antagligen

Men sluta.

Benjila
2011-05-10, 08:04
Du måste se på helheten. Vad du äter under hela dagen, eller veckan. Gillar du att äta en stor frukost får du äta lite mindre resten av dagen.

Låter som en god frukost för övrigt :)

Edit: Pucktvåa, skriver för långsamt på mobil -_-

johannalarsson
2011-05-10, 08:09
okej tack för svar, äggulan slänger jag för att det blir alldeles för mättande med 4 äggulor, därför tycker jag två är lagom :)

för övrigt äter jag bra resten av dagen, mycket grönsaker, mer protein & mindre kollisar :)

Nykropp
2011-05-10, 08:10
Så varför inte då bara ta två ägg istället för 4 ägg? Slänga mat tycker jag är slöseri med resurser och inte minst pengar.

Sundqvist
2011-05-10, 08:12
Men sluta.

Varför slänger du äggulan?

Svarade på det (:

Eddie Vedder
2011-05-10, 08:14
jag sa inte att jag tycker att de är värt att göra så :)

Skrev ett svar jag trodde, inget annat :)

Det finns verkligen ingenting som tyder på att en så låg äggkonsumtion skulle vara skadligt på något sätt. Jättemycket ägg kommer få totala mängden kolesteroltransporterande lipoproteiner att öka men även där är det inget som säger att höga värden är farligt. Extremvärden ej medräknade (så slipper jag den kommentaren igen).

Sundqvist
2011-05-10, 08:15
Det finns verkligen ingenting som tyder på att en så låg äggkonsumtion skulle vara skadligt på något sätt. Jättemycket ägg kommer få totala mängden kolesteroltransporterande lipoproteiner att öka men även där är det inget som säger att höga värden är farligt. Extremvärden ej medräknade (så slipper jag den kommentaren igen).

Det sa jag inte heller!

Men finns folk för allt.

Skrev ett antagande, inget annat.

Eddie Vedder
2011-05-10, 08:18
Skrev ett antagande, inget annat.

Ja det är inget fel i det. Men nu vet du att det inte är så och det är ju bra om inte trådskaparen tror det.

johannalarsson
2011-05-10, 08:23
jag vet att äggulan inte påverkar vårt kolesterol, men så ni menar att de två "extra" äggvitorna inte bidrar med någon extra mättnadskänsla eller liknande?

ska jag alltså börja köra på två hela ägg ist för 2 ägg + två vitor?

Nykropp
2011-05-10, 08:25
jag vet att äggulan inte påverkar vårt kolesterol, men så ni menar att de två "extra" äggvitorna inte bidrar med någon extra mättnadskänsla eller liknande?

ska jag alltså börja köra på två hela ägg ist för 2 ägg + två vitor?

Jag har mycket svårt att tro att i den frukost du äter 2 äggvitor skulle göra en enorm skillnad i mättnadskänsla.
Jag skulle satsa på 2 ägg istället och sluta slänga fullgod mat.

Sundqvist
2011-05-10, 08:27
Ja det är inget fel i det. Men nu vet du att det inte är så och det är ju bra om inte trådskaparen tror det.

ja.

men "Men, sluta." Kändes lite otrevligt utan att få en förklaring :)

aja, nuff said :) alla vet nu!

Nykropp
2011-05-10, 08:31
ja.

men "Men, sluta." Kändes lite otrevligt utan att få en förklaring :)

aja, nuff said :) alla vet nu!

Nej men EN till vet. ;)

Sundqvist
2011-05-10, 08:45
Nej men EN till vet. ;)

kul

i tråden alltså