Visa fullständig version : Träningsupplägg och kostråd
Limpan86
2011-05-09, 18:39
Tjena , Som topiken lyder så skulle jag vilja dela med mig om hur jag tränar och höra vad ni tycker om det , Om jag bör ändra på något eller köra på som jag gör, Tacksam för all sorts kritik oavsett om den är negativ eller positiv :)
Försöker gå ner i fettvävnad så mycket jag bara kan , Jag började på 96 kilo , är nere på 90.5 nu och har som mål 80-84kg eller tills jag är nöjd. Jag är 1.82 lång och jag har tränat till och från sen nyår. Vissa veckor har jag kört 1 gång och andra 4 ggr men nu har jag börjat kört seriöst och jag är väldigt motiverad !
mitt upplägg är : Jogga måndag , Gå tisdag , Gym onsdag (marklyft , knäböj , bänkpress) Jogga torsdag , gå fredag , jogga lördag , gå söndag. Och så kör jag så.
När det gäller kosten så försöker jag äta så nyttigt som möjligt , Försöker utesluta kolisar så mycket som det går , brukar endast käka lite fullkorns kolisar på dom dagar jag tränar och då bara 1 gång under dagen t.ex lunch. Jag räknar inte kalorier utan jag försöker tänka på hur mycket jag åt förr och nästan halvera det. T.ex istället för att fylla hela matlådan proppfull så fyller jag hälften och käkar sallad till för att få en bättre mättnadskänsla.
Så vad tycker ni om det där? Bör jag ändra på något? tacksam för svar :)
Tror de flesta på forumet kommer att rekommendera mer och framförallt tung styrketräning!
Är du nöjd och trivs med ditt upplägg med mer kondition så kör vidare på det!
Det viktigaste är att man trivs med det man gör och att man har framsteg!
StraightEdge
2011-05-09, 18:47
Så här på rak arm så känns det kanske lite för tunt med endast en dag styrketräning...
Limpan86
2011-05-09, 18:47
Jag trivs jättebra med konditionsträning :) Tycker det är så skönt att vara ute i naturen och jogga och få upp flåset, Men jag gillar gym också. och om folk rekomenderar det så lägger jag in mer gym pass, och isåntfall hur ofta tycker ni?
Limpan86
2011-05-09, 18:50
Och då antar jag att jag lär ändra i gym planeringen för det är väl kanske inge bra att köra samma pass typ på lördagen om jag körde det på onsdagen? För jag trodde att basic övningarna skulle räcka med 1 gång i veckan
Pretorian
2011-05-09, 20:45
Jag tränar nog 6 gympass per vecka. Jag säger inte att det är det bästa men några fler pass kan du nog lägga in. Prova med tre gym per vecka.
För att gå ned i huvudsakligen fett istället för muskler gör du bäst i att
1. reglera energiintaget huvudsakligen genom att äta bättre
2. styrketräna så att kroppen får en signal att bibehålla muskelmassan.
2-3 styrketräningspass i veckan är vettigare.
Om du styrketränar för lite riskerar du bli av med mer muskler än nödvändigt vilket leder till att du kommer se lika fet om inte fetare ut även på än lägre vikt.
Till exempel;
en bodybuilder, låt säga Arnold har 10kg fett och 70kg muskler, visst ser han inte fet ut? Om han istället skulle ha 7kg fett och 40kg muskler skulle han se betydligt fetare ut.
Hänger du med? :P
Mitt tips(som alla andra säkerligen också kommer föreslå); MER STYRKETRÄNING!! :)
Lycka till
Limpan86
2011-05-10, 09:44
För att gå ned i huvudsakligen fett istället för muskler gör du bäst i att
1. reglera energiintaget huvudsakligen genom att äta bättre
2. styrketräna så att kroppen får en signal att bibehålla muskelmassan.
2-3 styrketräningspass i veckan är vettigare.
Tack så mycket för alla tips och ideer :) Men om jag lägger in så jag har 3 gym pass i veckan och är ute och går/joggar resten av dagarna , Hur bör jag lägga upp gympassen på bästa sätt då tycker ni ? För nu har jag ju kört Bänkpress , marklyft och knäböj när jag haft 1 dag i veckan i gymmet.
vicarious
2011-05-10, 10:15
Tack så mycket för alla tips och ideer :) Men om jag lägger in så jag har 3 gym pass i veckan och är ute och går/joggar resten av dagarna , Hur bör jag lägga upp gympassen på bästa sätt då tycker ni ? För nu har jag ju kört Bänkpress , marklyft och knäböj när jag haft 1 dag i veckan i gymmet.
Dela upp det så du fokuserar på en övning per pass, till exempel
Mån Knäböj
Ons Bänkpress
Fre Marklyft
Sen kan du ju köra lite andra kompletterande övningar på varje pass också. Tänk på att böj och mark kan vara smart att ha så långt ifrån varandra som möjligt.
Dela upp det så du fokuserar på en övning per pass, till exempel
Mån Knäböj
Ons Bänkpress
Fre Marklyft
Sen kan du ju köra lite andra kompletterande övningar på varje pass också. Tänk på att böj och mark kan vara smart att ha så långt ifrån varandra som möjligt.
Jag hade gjort så här
Måndag: Knäböj, liggande bencurl & vadpress
Onsdag: Bänkpress alt hantelpress, flyes, militärpress
Fredag: Marklyft, chins eller lastdrag eller rodd
Limpan86
2011-05-10, 11:09
Jag hade gjort så här
Tack för tipsen :) Nått i det här stuket som du skrivit blir det!
Limpan86
2011-05-11, 07:29
Och förresten , bör man undvika macka till frukost under deff? och vad är ett bättre alternativ isåntfall?
vicarious
2011-05-11, 07:31
Och förresten , bör man undvika macka till frukost under deff? och vad är ett bättre alternativ isåntfall?
Energi in vs energi ut är det som spelar roll, mackor eller ej.
Eddie Vedder
2011-05-11, 07:34
"Macka" säger oss ingenting. Hur stor brödskiva, av vilket bröd, med vilka pålägg och i vilken mängd? Och om den blir kaloririk, vad kan du minska på i övrigt?
Men generellt brukar ju bröd mätta som skit för de flesta, för egen del gör jag ingen skillnad vig grovt eller vitt. Men enda gången jag käkar bröd är det ju vitt.
Vill du plocka bort mackan mot något annat så ät en liten köttbit eller lax exempelvis. Om du gillar det.
Limpan86
2011-05-11, 09:50
"Macka" säger oss ingenting. Hur stor brödskiva, av vilket bröd, med vilka pålägg och i vilken mängd? Och om den blir kaloririk, vad kan du minska på i övrigt?
Men generellt brukar ju bröd mätta som skit för de flesta, för egen del gör jag ingen skillnad vig grovt eller vitt. Men enda gången jag käkar bröd är det ju vitt.
Vill du plocka bort mackan mot något annat så ät en liten köttbit eller lax exempelvis. Om du gillar det.
Blev en skiva grovt bröd , typ i storlek som en tekaka. Med grönsallad , gurka och tomat och en skinkbit på idag till frukost på jobbet, Jo jag vet att det är kalori in minus kalori ut som gäller , Men jag räknar ju inte kalorier utan hummar mest och försöker äta mindre och nyttigare än förut.
Tackar så mycket för tipset :)
Jag hade gjort så här
Varför så få övningar?
Jag letar i skrivande stund efter ett kost- och träningsupplägg som min mors-farsa efterfrågat, "experimentet" kommer att gå av stapeln i sommar under deras semester, men om det senare =)
SÅ nu varför rekommenderar ni få få antal övningar? tre övningar och sedan anser ni att man tränat klart i gymmet? Jag är spontat beredd att hålla med lite, men det känns aningen lite. Övningar jag saknar är t.ex utfall och arm-övningar (Även om fukus ligger på att minska i vikt, så bör man väl träna armar också? ).. Berätta mer snälla.
Varför så få övningar?
Jag letar i skrivande stund efter ett kost- och träningsupplägg som min mors-farsa efterfrågat, "experimentet" kommer att gå av stapeln i sommar under deras semester, men om det senare =)
SÅ nu varför rekommenderar ni få få antal övningar? tre övningar och sedan anser ni att man tränat klart i gymmet? Jag är spontat beredd att hålla med lite, men det känns aningen lite. Övningar jag saknar är t.ex utfall och arm-övningar (Även om fukus ligger på att minska i vikt, så bör man väl träna armar också? ).. Berätta mer snälla.
vad händer när du sänker ditt kcal-intag? Du får mindre energi. Och för att bibehålla fokus och ork så föredrar vissa att hålla sig till bara basövningar.
Vad gör utfall så viktiga? Och armar får du via Bänk, chins, stångrodd.
@ rooz
Nej jag har inget speciellt för en övning som utfall (bort sett ifrån att den är rolig att utföra) Den övningen tog jag ur arslet som en komplimenterande övning då jag tyckte passet blev för kort, men du motiverade så att det föll mig i smaken. Anledningen att jag villa ha in armar var för att det är en övning som många vill göra (släpper man in amatörer/nybörjare i ett gym så kommer de att vilja göra bicepscurl =P) och i ett långtperspektiv tänkte jag att den är bra att ha i sin arsenal, men jag är nu övertygad om att armar inte behövs.
Tackar och bugar.
När vi ändå är i farten undrar jag vad för promenader och/eller jogg-pass som rekommenderas för "normal"-överviktiga personer som idag redan tar promenader, finns det någon rekommenderad dos km/tid att gå per vecka om man vill göra en seriös insatts att gå ner i vikt, för att fortfarande bevara det roliga med träning och inte dra på sig skador. (Inser såklart att gå långt och mycket ger mest för att öka kaloriförbrukningen, söker bara råd som kan motivera mor och far =) )
Normalöverviktiga som vill tappa vikt bör i första hand se över sin kosthållning, före de lägger ner timvis på promenader eller annan konditionsträning. Kroppen är nämligen optimerad för att förbruka så lite energi som möjligt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.