handdator

Visa fullständig version : Kondition - försvinner snabbt?

Sushipinne
2011-05-09, 15:23
Tja, nu är jag inne på andra veckan som jag är sjuk, börjat gå över dock, men har fortfarande lite hosta och snuva(kan dock komma från pollen, vet ej än). Jag undrar bara hur lång tid det tar innan min kondition försvinner? För innan jag blev sjuk va jag ute och sprang nästintill varje dag. Så jag vill ju inget annat än att bara ut och springa så fort som möjligt, men det känns som att all kondition kommer vara borta nästa gång jag ska ge mig ut i skogen och springa!

Min fråga kort och gott; Tar det lång eller kort tid innan konditionen försvinner?

zeusden1
2011-05-09, 15:59
Kondition är en färskvara som anses försvinna ganska snabbt. Är du lite sjuk är det ändå ganska bra att ändå röra på sig lite; en lugn promenad i lagom tempo eller varför inte cykla lugnt?

chrilledude
2011-05-09, 16:02
Mind over body, dude.

Skulle den försvinna, så lär den komma tillbaka ganska fort. Annars kan du börja med en rask promenad.

King Grub
2011-05-09, 16:19
Slutar man träna konditionsträning förlorar man snabbt andra effekter av sin tidigare träning. Redan efter 1-2 veckor märks en reducering av den metabola och träningsspecifika kapaciteten, och inom ett par månader är många av dom träningsstimulerade effekterna helt borta och nere på otränade nivåer. I sängläge går det fortast utför. En ung och vältränad person som tvingas till sängläge förlorar 25% av sin maximala syreupptagningsförmåga på mindre än 3 veckor, och antalet kapillärer i hans muskulatur minskar med upp till 25% på samma tid.

Sushipinne
2011-05-09, 17:28
åhfyfan.. det va ju inte direkt det jag ville höra :( Men om man är sjuk som jag är nu, för nu känns det knappt att jag är sjuk längre, då är det bara bra med en rask promenad då alltså? :D

Lillleif
2011-05-09, 17:38
Följdfråga 1: Har kroppen någon form av "konditionsminne" som gör att man snabbare kan träna ikapp om man hade någorlunda hyfsad kondis före man blev sjuk/sängliggandes?

Följdfråga 2: Finns det något skrivet om hur man tränar för att underhålla konditionen? (säg t.ex. att man tränat en del löpning på sommarhalvåret och vill konservera formen någorlunda fast med mindre volym träning under vintern).