Visa fullständig version : Excel hjälp (igen)
Hej!
Detta borde vara lätt för nån som kan :)
A1 innehåller ett tal
A2 har en dataverifiering, med en lista, man kan välja A eller B.
A3 innehåller värdet för A1 om A2 är A
A4 innehåller värdet för A1 om A2 är B
Jag vill alltså placera värdet som finns i A1 i cellen A3 eller A4 beroende på vad man väljer i listan för A2.
Hoppas någon förstod vad jag menade!
Tack på förhand!
MasterChief
2011-05-09, 14:33
Hej!
Detta borde vara lätt för nån som kan :)
A1 innehåller ett tal
A2 har en dataverifiering, med en lista, man kan välja A eller B.
A3 innehåller värdet för A1 om A2 är A
A4 innehåller värdet för A1 om A2 är B
Jag vill alltså placera värdet som finns i A1 i cellen A3 eller A4 beroende på vad man väljer i listan för A2.
Hoppas någon förstod vad jag menade!
Tack på förhand!
Kör du en lista så ju inte den knuten till en specifik cell utan är ett inbäddat formulär. Men om det är det du menar (tex nedrullningsbar lista) så väljer du ju under menyn vid högerklickning "formatera kontroll" vilken cellänk (nu säger vi tex A2) du ska ha.
I denna cellänk får du svaret 1 vid A och 2 vid B (om du nu angett dessa två svarsalternativ i din indataområde). Sedan kör du bara en OM-funktion i A3 respektive A4:
I cellen A3 kör du =OM(A2=1;A1;"")
I cellen A4 kör du =OM(A2=2;A1;"")
Annars kan du strunta i listan kanske eftersom du bara har två alternativ. Då kan man ju lika gärna skriva in "A" eller "B" och sedan köra OM-funktionen på detta istället.
MasterChief
2011-05-09, 14:42
Nu såg jag att du skrev "dataverifiering". Ska editera mitt svar lite.
MasterChief
2011-05-09, 14:44
Kör du "dataverifiering" så räcker det också med att du kör OM-funktionen.
I A3 skriver du in =OM(A2="A";A1;"")
I A4 skriver du in =OM(A2="B";A1;"")
Kör du en lista så ju inte den knuten till en specifik cell utan är ett inbäddat formulär. Men om det är det du menar (tex nedrullningsbar lista) så väljer du ju under menyn vid högerklickning "formatera kontroll" vilken cellänk (nu säger vi tex A2) du ska ha.
I denna cellänk får du svaret 1 vid A och 2 vid B (om du nu angett dessa två svarsalternativ i din indataområde). Sedan kör du bara en OM-funktion i A3 respektive A4:
I cellen A3 kör du =OM(A2=1;A1;"")
I cellen A4 kör du =OM(A2=2;A1;"")
Annars kan du strunta i listan kanske eftersom du bara har två alternativ. Då kan man ju lika gärna skriva in "A" eller "B" och sedan köra OM-funktionen på detta istället.
Jag förenklade lite för att det skulle blir lättare, men jag gjorde det nog bara värre :)
A1 innehåller minuter ifrån en annan cell som i sin tur får info från annat.
A2 här väljer man orsak till dessa minuter. Det finns två val, och man orkar inte skriva dom varje gång, därav listan.
A3 innehåller värdet ifrån A1 om man valt orsak 1
A4 innehåller värdet ifrån A1 om man valt orsak 2
Så när jag fått tiden i A1 vill jag kunna välja orsak i A2 så jag får ut den tiden i antingen A3 eller A4. Det är för att jag ska kunna se vilken orsak som har den högsta andelen tid.
Jag har ett gammalt excel så jag har inte de nyaste funktionerna, men detta borde väl kunna lösas med OM?
Tackar!
Nu såg jag ditt andra inlägg!
Det löste sig!
PERFEKT!
TACKAR TACKAR!!
MasterChief
2011-05-09, 14:52
Bra!
Har ett Excel problem.
Jag har en kolumn med priser där jag vill kunna ändra priset beroende på om valutan ändras.
Så kolumn G är mina priser.
I en annan cell (L15) så har jag skrivit in den aktuella kursen.
Så första cellen i kolumn G blir då så här.
=685*L15
Men hur gör jag för att inte behöva gå in i varje cell och skriva *L15?
Normalt när man vill att samma uträkning ska fortsätta så drar man ju bara neråt i höger kanten på cellen. Men detta funkar inte här.
Den fattar inte att L15 ska användas hela tiden, utan den fortsätter till L16, L17 osv
Detta måste ju vara ett super simpelt problem.
MasterChief
2011-05-19, 14:40
Har ett Excel problem.
Jag har en kolumn med priser där jag vill kunna ändra priset beroende på om valutan ändras.
Så kolumn G är mina priser.
I en annan cell (L15) så har jag skrivit in den aktuella kursen.
Så första cellen i kolumn G blir då så här.
=685*L15
Men hur gör jag för att inte behöva gå in i varje cell och skriva *L15?
Normalt när man vill att samma uträkning ska fortsätta så drar man ju bara neråt i höger kanten på cellen. Men detta funkar inte här.
Den fattar inte att L15 ska användas hela tiden, utan den fortsätter till L16, L17 osv
Detta måste ju vara ett super simpelt problem.
Du måste göra om L15 till en referenscell genom att sätta dollartecken framför och bakom bokstaven: $L$15.
Sedan är det bara att dra ner.
Edit: Snabba sättet är att när du skriver L15 (eller markerar cellen) när du gör formeln så trycker du bara F4 så gör den om den till absolut referens direkt (med dollartecken).
Du måste göra om L15 till en referenscell genom att sätta dollartecken framför och bakom bokstaven: $L$15.
Sedan är det bara att dra ner.
Edit: Snabba sättet är att när du skriver L15 (eller markerar cellen) när du gör formeln så trycker du bara F4 så gör den om den till absolut referens direkt (med dollartecken).
Tackar.
En till excel fråga.
Har ett excel dokument med en kolumn med värde som dessa här nedanför.
0010 saknas där tex. Hur gör man för att leta upp alla värde som saknas på ett smart sätt? Har 1648 rader så lite trist att göra manuellt.
0001
0002
0003
0006
0007
0009
0011
0012
0013
En till excel fråga.
Har ett excel dokument med en kolumn med värde som dessa här nedanför.
0010 saknas där tex. Hur gör man för att leta upp alla värde som saknas på ett smart sätt? Har 1648 rader så lite trist att göra manuellt.
0001
0002
0003
0006
0007
0009
0011
0012
0013
Jag är ingen excelryttare, men en tänkbar lösning är att göra ett villkor som skriker till om differensen mellan t.ex. (A2-A1)>1.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.