Logga in

Visa fullständig version : Lära sig sova mindre?

Långsmal
2011-05-06, 10:08
Jag har sovit ungefär 10h/natt senaste halvåret eftersom jag har kunnat...

Nu är det så att jag nästan har blivit lite rädd för att sova mindre för om jag ställer klockan så att jag "endast" får sova 8 timmar/natt så känner jag mig så trött på morgonen (å då brukar jag sova vidare tills jag vaknar naturligt för säkerhetsskull).

Innan jag började med 10h/sömn sov jag 7-8h/natt under flera år så tror egentligen att det skall räcka och nu vill jag tillbaka dit. Men hur länge måste jag "plåga" mig själv upp på morgonen innan det börjar kännas naturligt att sova mindre? Skulle gärna vilja nå känslan jag har nu av att vara utsövd när man vaknar, men ändå sova mindre.

Är det ens bra att sova ut varje natt som jag gör nu?

kettlebellGuden
2011-05-06, 10:21
Fan vad najs det låter att sova 10h / natt. Tesammans med tung styrka å massa mat. Damn! Jag är avis.

HulkH
2011-05-06, 10:31
Har hört någonstand att man inte ska sova för lite men inte för mycket heller, det är bra för kroppen att ha rutiner.

Många får ont i huvudet när dom sover för mycket (eller för lite), just för att det rubbar balansen.

mij82
2011-05-06, 10:38
Jag har sovit ungefär 10h/natt senaste halvåret eftersom jag har kunnat...

Nu är det så att jag nästan har blivit lite rädd för att sova mindre för om jag ställer klockan så att jag "endast" får sova 8 timmar/natt så känner jag mig så trött på morgonen (å då brukar jag sova vidare tills jag vaknar naturligt för säkerhetsskull).

Innan jag började med 10h/sömn sov jag 7-8h/natt under flera år så tror egentligen att det skall räcka och nu vill jag tillbaka dit.

Finns en otroligt simpel lösning, gå upp när klockan ringer efter åtta timmar, inga undantag på några veckor.

Långsmal
2011-05-09, 09:32
Fan vad najs det låter att sova 10h / natt. Tesammans med tung styrka å massa mat. Damn! Jag är avis.

hehe, jo det är skönt och som det ser ut kan jag fortsätta med det så länge jag behagar. Dock känns det som att man slösar lite livstid så skall nog korta ner till 9h iaf :P

spoonchest
2011-05-09, 09:56
Det händer att jag inte har tid att sova mer än 2-3timmar på en natt. Under en vecka kanske jag har ett par sådana här dagar, men det är något som kompenseras när tillfälle ges, då jag utan problem kan sova i 10-12 timmar i sträck.
Ganska behändigt, jag tror inte jag sett över en hel vecka sover mindre än medelsvensson.

agazza
2011-05-09, 10:03
Att sova mindre än vad man behöver ökar fettinlagringen? Eller minns jag fel?

Hur som helst så vänjer man sig, när jag gick i skolan var det skitjobbigt att kliva upp 08:00.

Nu ska jag vara på jobbet 07:00 och är faktiskt som piggast under dagen ifall jag sover mellan 6 - 7,5 timme per dygn.

Blir bara seg ifall jag sover 8+ timmar sen får jag svårt att sova på kvällen

EDIT: har även en kompis som försökte sig på det här med att sova 30 minuter varannan timme dygnet runt. Han blev konstig efter några veckor.