Visa fullständig version : Rätt att neka någon som ammar att dricka vin på krogen?
Saxat ur artikeln i aftonbladet:
"Jenny nekades att dricka vin på krogen.
Anledningen: Bartendern hade sett henne amma sitt barn.
Det var vid halv sex-tiden i måndags kväll som Jenny och en vän gick till baren på hotell Rival i Stockholm. Med sig hade hon sin son i barnvagn.
Jenny gick fram till baren och beställde varsitt glas vin till sig och sin vän. Medan de pratade och drack vinet ammade Jenny sitt barn. Sedan bestämde de sig för att ta ett glas vin till. Den här gången gick kompisen och beställde – men nekades.
"Chockad och upprörd"
Bartendern sa att han hade sett att Jenny ammade och att Rival tar avstånd från alkoholintag under amning.
– Jag blev jätteförvånad, chockad och lite upprörd, säger Jenny till Studio ett.
Hon gick då fram till bartendern och frågade om det verkligen stämde, varpå han svarade att det var barens policy.
Trots att Jenny berättade för bartendern att det enligt Livsmedelsverket inte är skadligt för barnet om mamman dricker ett par glas vin i veckan under amning, framhärdade han i att det var Rivals policy att inte servera alkohol till ammande kvinnor.
Jenny frågade om det var order från ledningen, vilket bartendern bekräftade.
– Då blev jag väldigt förbannad och så gick vi därifrån. Jag kände mig diskriminerad och ifrågasatt som mamma, säger hon.
Avgörs från fall till fall
Men när Aftonbladet talar med Madelene Sagerstål, mat- och dryckesansvarig på Rival, förnekar hon att personalen har beordrats att inte servera ammande kvinnor.
– Vi har ingen skriven policy, men bartendern ställs inför ett moraliskt dilemma och vi ställer oss bakom honom i den här frågan, säger hon.
Men är det er uppgift att lägga er i sådana här frågor?
– Det är upp till vår personal att avgöra från fall till fall hur de ska agera.
Under torsdagen har debatten gått het på Studio etts hemsida och på andra nätforum. Många rycker ut till bartenderns försvar, medan andra kallar Rivals agerande nymoralistiskt. Klart är att diskussioner om hur småbarnsföräldrar ska ta hand om sina barn engagerar.
När Aftonbladet når Jenny vill hon inte kommentera händelsen igen.
– Det får räcka nu."
En länk till systembolaget som jag tycker tar upp alkohol och mammor/amning/graviditet bra: http://www.systembolaget.se/Alkohol-och-halsa/Fakta-och-forskning/Alkohol-och-amning/
Nå, vad tycker ni? Ska bartendern ha rätt att neka? Isf när? Som nu, vid 2a glaset? El senare.. eller inte alls? *popcorn*
Jens.Andersson
2011-05-06, 08:34
Hade hon varit gravid hade jag kunnat köpa det. Men nog kan hon väl dricka några glas vin
om hon ammar. "Chockad, upprörd, kränkt och ifrågasatt som mamma", fan folk som är så
mesiga borde inte få ha barn dock.
Ja, bartendern har rätt att neka, det är ingen rättighet att bli serverad alkohol. Gå någon annanstans om det inte passar?
Förstås lite soussigt att lägga sig i sådär och ha policy kring det, men jag tycker det är företagets rätt att välja vem de serverar och inte.
Hade hon varit gravid hade jag kunnat köpa det. Men nog kan hon väl dricka några glas vin
om hon ammar. "Chockad, upprörd, kränkt och ifrågasatt som mamma", fan folk som är så
mesiga borde inte få ha barn dock.
Håller med på alla punkterna, dock så tycker jag att det bör vara en jävligt knepig situation att avgöra när det är nog.
Andra glaset, tredje glaset, fjärde, femte? Jag har ingen aning, men jag förstår även bartenders tankemönster där.
mangemani
2011-05-06, 08:49
sorry OT
nu vet jag inte riktigt hur det ligger till,så fill me in pls,men är det så bra för en hög gravid tjej att hålla på och styrketräna intensivt?
såg en gravid tjej igår på gymmet som tränade intensivt och första tanken var "det där kan inte vara bra för barnet"...men kanske det är det?
sorry OT
nu vet jag inte riktigt hur det ligger till,så fill me in pls,men är det så bra för en hög gravid tjej att hålla på och styrketräna intensivt?
såg en gravid tjej igår på gymmet som tränade intensivt och första tanken var "det där kan inte vara bra för barnet"...men kanske det är det?
Kommer vara träningsberoende direkt från födseln :D
Kom in en gravid kvinna på mitt förra jobb och beställde vin! Jag önskar att jag hade haft stake nog att neka!
firarjulen
2011-05-06, 08:54
Tycker att, även om det bara finns en mikroskopisk risk att barnet tar skada , kan man fan hålla sig borta. Så jävla viktig får alkoholen inte vara i ens liv.
Bartendern bör ha all befogenhet om man ska servera alkohol eller ej, det är som sagt den ende i hela rummet som är nykter och kan göra rätt bedömning
Hela situationen är tragisk, vilken sunkig mamma! Gå på avvänjning istället om du har ett sådant problem med alkoholen att du bara måste ha det under tillfället du ammar ditt barn. Det är så att jag undrar vad som händer med världen...
victor_n
2011-05-06, 08:59
Så fort jag ser en gravid kvinna röka eller dricka vill jag bara gå fram och ge henne en fet utskällning... jävla white trash beteende *grr*
Så fort jag ser en gravid kvinna röka eller dricka vill jag bara gå fram och ge henne en fet utskällning... jävla white trash beteende *grr*
Hade jag sett det hade jag gått fram direkt. Jag är väldigt liberal av mig och tycker att folket/människan ska ha så mycket frihet som möjligt, men hade jag sett en gravid mamma stått och sugit i sig rök så hade jag gått fram och frågat vad fan hon sysslade med.
det här var dock ett glas vin i samband med amning, vilket visat sig ej påverka mjölken mig veterligen, så hold your horses..
jag tycker problemet om något är att man inte ska dricka sig berusad när man har ett barn att ha hand om samtidigt. Jag tycker absolut att bartendern han neka en förälder från att berusa sig när denne har sitt barn med sig.
För 100 år sen när jag jobbade på Grönan så hände det att jag nekade föräldrar att åka med sina små barn när dom var berusade. Jag hade inget direkt stöd från min arbetsgivare att göra så, men det sket jag i.
Man får ju inte köra bil på två glas vin, anledningen till det är att man förlorar en del av sitt omdöme. Vill man inte ha ett bra omdöme när man handskas med ett spädbarn?
Jag tycker det kallas för civilkurage när man sätter ner foten och säger stopp.
Egentligen, nej. Givetvis har hon rätt att köpa vin.
Men egentligen tycker jag att det var rätt att hon nekades. Synd bara att bartendern står för sunt förnuft och inte mamman.
filmjölk
2011-05-06, 09:15
sorry OT
HÅLL DIG BORTA! Det där kan gå illa! Precis det såg jag, och så i all välmening påpekade jag att hon skulle akta sig för att köra magstödd rodd när hon är gravid (blir kraftigt tryck mot magen). Tjejen påpekade att hon inte alls var gravid, utan bara tjock, blev skitarg och sedan ledsen och lämnade gymmet.
sorry OT
I allmänhet känner man när det är nog. Den gravida kroppen kommer att påverkas negativt långt före fostrets. Problem uppstår i regel först när kvinnan inte lyssnar på kroppens signaler.
ARMSTARK
2011-05-06, 09:18
Det råder oenighet i frågan om alkoholen går ut i bröstmjölken men jag förstår inte hur man kan ha ett sånt sug att man vill chansa! :smash:
Däremot är det väl kännt att mamman och det ofödda barnet blir lika berusade om mamman dricker. Huruvida barnet tar skada eller inte är helt ovesäntligt! Helt sjukt resonemang! Ett 3-årigt barn skulle nog inte få några bestående men om den klämde en starköl nån gång ibland, men vem skulle komma på tanken att ge den det!
mangemani
2011-05-06, 09:27
HÅLL DIG BORTA! Det där kan gå illa! Precis det såg jag, och så i all välmening påpekade jag att hon skulle akta sig för att köra magstödd rodd när hon är gravid (blir kraftigt tryck mot magen). Tjejen påpekade att hon inte alls var gravid, utan bara tjock, blev skitarg och sedan ledsen och lämnade gymmet.
:laugh::laugh:
satan vad illa;)
Skilj på gravid och ammande nu. Gravid ska inte dricka, ammande kan dricka enstaka glas. Men jag tror att när man skrev att några glas i veckan så menade man nog inte att man tar de efter varandra på samma kväll....
Och att vara ute med sitt barn på 2 glas vin eller mer tycker jag är vanskligt.
Oljeblixten
2011-05-06, 09:35
Om jag stod i en bar skulle inte jag vilja vara den som säljer alkohol till en ammande mamma, även om risken att barnet tar skada är minimal.
hejhopp79
2011-05-06, 09:38
Borde nästan vara straffbart att dricka alkohol alls vid havandeskap. Kan man inte hantera graviditet och barn på ett ansvarsfullt sätt, skaffa inte barn.
young_george
2011-05-06, 09:48
I allmänhet känner man när det är nog. Den gravida kroppen kommer att påverkas negativt långt före fostrets. Problem uppstår i regel först när kvinnan inte lyssnar på kroppens signaler.
Jag tänker på denna artikeln
Hård fysisk träning ökar risken för missfall (http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=102764&highlight=missfall+tr%E4ning)
Det visade sig att hård träning, mellan 75 och 269 minuter per vecka, ökade risken för missfall med drygt fyra gånger jämfört med ingen träning. Vid lågintensiv träning i 75–269 minuter fördubblades risken.
Lågintensiv träning omfattade exempelvis aerobics för gravida och gång.
Jag är en kvinna, så jag har ingen aning om hur det känns att vara gravid, men lågintensiv träning kanske inte skickar tillräckligt starka signaler, men kan ändå påverka negativt?
Borde nästan vara straffbart att dricka alkohol alls vid havandeskap.
Men bara nästan, vi kan inte ge foster några rättigheter, det skulle göra abortdebatten jobbig som fan. Supa så fostret tar stryk = kriminellt, låta läkaren avdöda fostret = Helt ok?
shut teh face
2011-05-06, 09:53
Jag tycker man är helt slut i huvudet om man dricker mer än vad som bevisats ofarligt (1-2 glas i veckan vid olika tillfällen). Det är bara alkoholister som inte kan låta bli och försöker rättfärdiga sitt skit.
Nej men seriöst, har man varit gravid och sedan ammat så har man inte druckit speciellt mycket och man är lättpåverkad så det skriker om det. Man får nöja sig med 1 glas vilket man borde bli väldigt påverkad av, varför ska man ha mer, ska man vara full med sitt spädbarn?
young_george
2011-05-06, 09:54
Men bara nästan, vi kan inte ge foster några rättigheter, det skulle göra abortdebatten jobbig som fan. Supa så fostret tar stryk = kriminellt, låta läkaren avdöda fostret = Helt ok?
Då borde det vara kriminellt att supa efter vecka 18, eller? När fostret börjat fått rättigheter så att säga.
eftersom modersmjölken har samma alkoholhalt som blodet så kräver det tämligen kraftig berusning för att mängden alkohol i modersmjölken ska vara av någon mängd.
två promille i blodet ger två promille i modersmjölken. (dvs två tusendelar) jmf med lättöl som har 2% vilket motsvarar 20 promille ( i ölen dvs). typ ;)
sen tycker jag att man kan avstå alkohol om man ammar
young_george
2011-05-06, 09:59
eftersom modersmjölken har samma alkoholhalt som blodet så kräver det tämligen kraftig berusning för att mängden alkohol i modersmjölken ska vara av någon mängd.
två promille i blodet ger två promille i modersmjölken. (dvs två tusendelar) jmf med lättöl som har 2% vilket motsvarar 20 promille ( i ölen dvs). typ ;)
Om detta stämmer borde det ju vara tämligen ofarligt att amma oavsett berusningsgrad? Möjligtvis om man ammar bara/regelbundet vid extrem fylla.
Vad baserar socialstyrelsen sina rekommendationer på? Försiktigshetsprincipen?
Om detta stämmer borde det ju vara tämligen ofarligt att amma oavsett berusningsgrad? Möjligtvis om man ammar bara/regelbundet vid extrem fylla.
Med mina barn så har barnmorskorna sagt att det spelar ingen roll för barnet om man dricker under ammning. Däremot så blir man en ganska dålig förälder om man är berusad...
detta kanske. det påverkar ju faktiskt barnets ätmönster även om alkoholen kanske inte är av så stor mängd
CONCLUSIONS: Although the mechanisms underlying this reduction in milk intake remain to be elucidated, this study shows that short-term alcohol consumption by nursing mothers has an immediate effect on the sensory characteristics (odor) of their milk and the feeding behavior of their infants.
Comment in
N Engl J Med. 1992 Mar 12;326(11):766-7.
N Engl J Med. 1991 Oct 3;325(14):1036-8.
PMID:1886634
Ignatius72
2011-05-06, 10:40
Det råder oenighet i frågan om alkoholen går ut i bröstmjölken men jag förstår inte hur man kan ha ett sånt sug att man vill chansa! :smash:
Nej, det råder inga oklarheter. pepz redogör det konkret ett par inlägg upp.
Däremot så är man ingen lämplig förälder småbarnsförälder om man är packad.
ARMSTARK
2011-05-06, 11:10
Nej, det råder inga oklarheter. pepz redogör det konkret ett par inlägg upp.
Däremot så är man ingen lämplig förälder småbarnsförälder om man är packad.
Näe, jag skrev fel, det skulle naturligtvis ha stått huruvida konsentrationen av alkohol i bröstmjölken är skadlig. My bad. Men spädbarn ska ha 0-promille gräns på näringsintaget oavsett om det är SKADLIGA mängder eller inte!
BARN SKA INTE DRICKA ALKOHOL, PUNKT!
Alkismamma som kan inte låta bli att dricka när den ammar sitt barn. Helt rätt av bartendern.
kaffekopp
2011-05-06, 11:49
upp till bartendern att utvardera situationen och ta ett beslut. jag skulle gjort likadant.
young_george
2011-05-06, 11:50
Alkismamma som kan inte låta bli att dricka när den ammar sitt barn. Helt rätt av bartendern.
Är man alkoholist om man vill dricka ett glas vin när man ammar, trots att detta är ofarligt?
Dock tycker jag givetvis att en bar ska få servera vilka kunder dom vill, men man bör ju vara rationell när man gör sitt urval.
Nitrometan
2011-05-06, 12:05
Dock tycker jag givetvis att en bar ska få servera vilka kunder dom vill, men man bör ju vara rationell när man gör sitt urval.
Men det får de inte. Det finns lagar och lokala ordningsstadgar som reglerar det. Bryter de mot dessa så riskerar de att få sitt utskänkningstillstånd indraget.
young_george
2011-05-06, 12:06
Men det får de inte. Det finns lagar och lokala ordningsstadgar som reglerar det. Bryter de mot dessa så riskerar de att få sitt utskänkningstillstånd indraget.
Jag vet att man inte får det. Därför jag skrev att jag tycker det.
Nitrometan
2011-05-06, 12:10
Jag vet att man inte får det. Därför jag skrev att jag tycker det.
Ah. Dåså.
Intressant med alla inputs! :thumbup: Tycker själv att ett glas inte borde vara ngt problem att få köpa, men att man självklart kan bli nekad om man uppträder berusat.. men vart gränsen går, vid vilket glas..? Svårt!
Själv blir jag berusad av ett halvt glas vin, defintivt full av två, och efter minst 9 mån uppehåll bör man ju vara såpass lättpåverkad att ett glas vore max.. så har förståelsen för bartendern, han visar ju ett slags civilkurage - med det är svårt att avgöra var gränsen går där, så det inte blir integritetsinkräktande.
Rörelsemönstret, omdömet etc påverkas väl ganska tidigt vid en berusning, så det känns ju onödigt att göra om man ska ha hand om ett så litet barn kan jag tycka.
Tycker bartendern gjorde rätt, som Lellan skriver så när ska man annars dra gränsen ?
Att de som jobbar där ska få använda huvudet när de bestämmer vem som får dricka borde vara deras rättighet. Starkt arbetat av mannen.
Och om hon blivit kränkt, känns det som hon är en väldigt känslig individ, och de ska verkligen inte dricka.
Krogen är privat egendom där ägaren bestämmer vilka regler som ska gälla. Ungefär som Kolo där man blir bannad om man inte uppför sig.
Det är därför inte kränkande på något vis att bli nekad alkohol. De bestämmer om man ens ska få vistas där inne. Gillar man inte läget och tycker krogen har en korkad policy kan man lägga en svavelosande radda svordomar, ge dem fingret, och leta upp ett annat ställe. Att gå till pressen och böla är dock ynkedom, som Alf Svensson skulle ha sagt.
von huff
2011-05-06, 12:40
Svårt att säga.Själv tycker jag att man som ammande kan hålla sig bort från alkohol och tobak även om ett glas inte gör nån skada då det ser jävligt oansvarigt ut för dom flesta.jag tycker också att krogarna skal ha rätt att vägra sälja alkohol till gravida kvinnor
MasterChief
2011-05-06, 12:52
cycXuYzmzNg
Matte_Maiden
2011-05-06, 13:42
Huruvida krogen har rätt att neka är en sak, huruvida mamman ska få dricka vin är en annan. Vinfrågan kan dessutom delas upp i två, huruvida det är intressant i amningssynvinkel och huruvida det är instressant av andra skäl.
Det är rent av pinsamt att se killar sitta och vräka skit på alla mammor som dricker lite vin, när de själva sällan ens kan faktan. Som någon redan klargjort, det är alltså mammans promillehalt som överförs i bröstmjölken - inget annat. Det finns så mycket annat som är så mycket viktigare att se till först att jag inte kan se att huruvida ett glas vin gör någon skillnad för amningen. Däremot är det _självklart_ att man inte ska vara onykter kring sina barn. Men det är en helt annan fråga.
Jag har själv två barn på under året och har därmed träffat _många_ mammor. Och pappor för den delen. Jag skulle vilja påstå att de mammor som tar ett glas vin på en uteservering på sommaren medan de ammar är minst lika bra mammor som de som inte gör det. Nu brukar de som ammar oftast vänta längre med första krogrundan just eftersom de ammar och måste ha med barnet i större utsträckning, men att ta ett glas rosé på en uteservering i solen är (ja, objektivt nu va) inget negativt för barnet.
Jag tror förövrigt att det är många fler som sitter och har solklara åsikter innan de själva får barn än som faktiskt följer de hårda riktlinjer som de själva målat upp därefter. Både mammor och pappor, givetvis. Vad jag kommer ihåg från förra gången vi hade alkoholdiskussion i mammagruppen (bara mammor och jag) sa BVC-tanten att rekomendationen är att inte dricka mer än ett glas vin, och deras rekomendationer är alltid med hyfsat säkerhetsmarginal.
Så, vad vill jag ha sagt. Jo, det intressanta är inte amningen utan huruvida mamman tar vara på sitt barn. Dricker man så att man på något sätt tar sämre hand om sitt barn är det fel, däremot är det utan signifikans huruvida bröstmjölken innehåller vad som i butik är akoloholfritt. Innan någon undrar det så är jag inte det minsta biased då det gäller mammor, amning och alkhol eftersom inget av mina barn blivit ammat.
Det är verkligen otroligt låg alkoholhalt och jag betvivlar starkt att det är någon fara om till och med livsmedelsverket tycker att det är ok. Dessutom är 2 promille sjukt hög alkoholhalt i mamman, nåt glas vin borde väl snarare ge 0,5 eller under det.
EDIT: oavsett så tycker jag verkligen inte krogen har nåt att göra med det, är det ens lagligt att neka på den grunden?
Ignatius72
2011-05-06, 14:32
:laugh: Omedvetet kul L-sami.
Alkis för att man dricker ett (1) glas vin? Eftersom det inte är något som överhuvudtaget kommer att påverka barnet så undrar jag hur du ser på allt annat. Det finns en uppsjö av handlingar och icke handlingar där man faktiskt riskerar skada. Ska man omhänderta ungarna för att man inte pluggat alla elkontakter, slipat ner trösklar och vadderat alla hårda kanter?
Har man tid att gå på krogen när ungen är så liten att man fortfarande ammar? Vill man gå på krogen när man har tid över? Min syster brukar överlåta ungarna till våra föräldrar när hon och maken åker på nån kortare utflykt över en dag eller två - det tycker jag låter trevligare än att ta ledigt från barnen för att gå på krogen. (Älskar min syrra, nu när jag tänker efter *cupid*)
Matte_Maiden
2011-05-06, 15:07
Har man tid att gå på krogen när ungen är så liten att man fortfarande ammar? Vill man gå på krogen när man har tid över? Min syster brukar överlåta ungarna till våra föräldrar när hon och maken åker på nån kortare utflykt över en dag eller två - det tycker jag låter trevligare än att ta ledigt från barnen för att gå på krogen. (Älskar min syrra, nu när jag tänker efter *cupid*)
Klart man kan ha. Klockan var halv sex på en hotelbar. Inte halv fem på Hell's Kitchen. "Gå på krogen" låter så illa, det handlar ju snarare om att träffas och ta ett glas vin KLOCKAN HALV SEX PÅ EN HOTELBAR.
Kanske är på Kolozzeum som man hittar L-Sami och liknande, men ute i verkligheten vill även småbarnsföräldrar kunna umgås med vänner och ta ett glas vin. Och hör och häpna, man kanske även vill sitta på en hotelbar! Jag undrar lite vad folk har för verkligshetuppfattning när det gäller att skaffa barn.
von huff
2011-05-06, 15:09
fast jag skulle som ammande mamma endå hålla mig bort från alkohol för att et ser jävligt oansvarsamt ut av dom flesta även om det inte finns nån skaderisk.
Matte_Maiden
2011-05-06, 15:12
fast jag skulle som ammande mamma endå hålla mig bort från alkohol för att et ser jävligt oansvarsamt ut av dom flesta även om det inte finns nån skaderisk.
Men det har inte med saken att göra.
Sedan tror jag inte att du hade resonerat likadant, när "snart få barn"-gruppen ska ut och ta en fika som egentligen är ett glas vin för att fira att man blivit "mamma som är alkolist enligt L-Sami"-gruppen.
Klart man kan ha. Klockan var halv sex på en hotelbar. Inte halv fem på Hell's Kitchen. "Gå på krogen" låter så illa, det handlar ju snarare om att träffas och ta ett glas vin KLOCKAN HALV SEX PÅ EN HOTELBAR.
Kanske är på Kolozzeum som man hittar L-Sami och liknande, men ute i verkligheten vill även småbarnsföräldrar kunna umgås med vänner och ta ett glas vin. Och hör och häpna, man kanske även vill sitta på en hotelbar! Jag undrar lite vad folk har för verkligshetuppfattning när det gäller att skaffa barn.
Ta logn ny fyfan, jag domderade då inget.
Matte_Maiden
2011-05-06, 15:16
Ta logn ny fyfan, jag domderade då inget.
Sovit för lite m8. En 2,5 veckor gammal tjej och en 11 månaders tjej såg till att jag inte fick mina 4 timmar utan fick nöja mig med 2,5 timme inatt. Lägg till det faktum att jag inte har ett glas vin så förstår du varför jag rage:ar. ;)
von huff
2011-05-06, 15:19
Men det har inte med saken att göra.
Sedan tror jag inte att du hade resonerat likadant, när "snart få barn"-gruppen ska ut och ta en fika som egentligen är ett glas vin för att fira att man blivit "mamma som är alkolist enligt L-Sami"-gruppen.
Ja jag ser ner på mammor som röker och dricker när de ammar eller är gravida.Det kanske är fel av mig men det dyker upp bilder i mitt huvud som säger att de är oansvariga på alla områden för att de röker/dricker.jag tycker hur som helst av principskäl att man inte skall varken röka eller dricka alkohol under tiden man ammar eller är gravid.Har man varit 9 månader odrucken klarar man sig säkert lite till ännu.Jag kan förstå att det inte är farligt med ett glas vin men jag klassar det endå som att man låter småunga cykla utan hjälm eller leka fritt på gatan
Sovit för lite m8. En 2,5 veckor gammal tjej och en 11 månaders tjej såg till att jag inte fick mina 4 timmar utan fick nöja mig med 2,5 timme inatt. Lägg till det faktum att jag inte har ett glas vin så förstår du varför jag rage:ar. ;)
Wee, har du två barn t o m? *cupid* Du får dra barnvagnen med dig till Systemet och köpa lite vin, sen kan vi börja diskutera "rätt att handla på systemet när man har småbarn med sig?" ;)
Matte_Maiden
2011-05-06, 15:24
von huff:
Jag gissar på att du är väldigt snabb att sätta principer över hur andra ska handla men själv inte alls har lika fast regelverk alternativt fuskar med de ramverk du sätter upp för dig själv.
Det är även väldigt inskränkt att göra de antaganden du gör, framförallt med tanke på att du troligen skulle fördöma närmare 100% av alla föräldrar med det tankesättet.
C.E.J.:
Japp, har två småungar. Totalt underbart ena sekunden, men kan vara rätt slitande nästa. :D Som tur är har jag en dubbelvagn och ett Systembolag 10 minuter bort. ;)
Trist missförstånd men så länge som du talade i all välmening och med sanningens tunga så kan du ändå ha gott samvete.
Vänligen
Mvh
shut teh face
2011-05-06, 15:40
Oj ni var inte långsamma på en till unge Matte!
Jag som är småbarnsförälder känner inte riktigt att jag vill dricka alkohol, man måste vara 100% varje dag, eller jag vill det iaf, när barnet är så litet. Skulle jag inte dricka på 1 år eller längre så skulle jag bli bakis som ett ägg på 1 glas vin! :Virro
Matte_Maiden
2011-05-06, 18:04
Oj ni var inte långsamma på en till unge Matte!
Jag som är småbarnsförälder känner inte riktigt att jag vill dricka alkohol, man måste vara 100% varje dag, eller jag vill det iaf, när barnet är så litet. Skulle jag inte dricka på 1 år eller längre så skulle jag bli bakis som ett ägg på 1 glas vin! :Virro
Alpha male you know.
Har du inte druckit en droppe alkohol sen du blev pappa? Det är nog inte jättevanligt, eller så är det så att de jag kommer i kontakt med dricker marginellt mer än andra. :D
Helt rätt. Ungen har inte åldern inne.
Ignatius72
2011-05-06, 18:35
Har man tid att gå på krogen när ungen är så liten att man fortfarande ammar? Vill man gå på krogen när man har tid över?
Det här är kanske helt nytt för dig, men man kan gå på "krogen" utan att krypa hem därifrån. Att gå på "krogen" kan vara precis som mette skriver, men glider in på ett schysst hotells lounge och sippar på ett glas vin. Har man ett litet barn så är det just tid man har och att komma ut från hemmet kan vara riktigt nice.
Deceiver85
2011-05-06, 18:43
Stötte på en morsa för några år sedan på en julmiddag som faktiskt lagt ner all alkohol nu när hon ammade, för att inte skada barnet. Hon höll för övrigt en lång moralpredikan över alla de som drack alkohol om hur farligt det egentligen var osv osv. När jag sedan skulle gå därifrån stötte jag på henne när hon vaggade ungen till sömns i barnvagnen, med en cigg i handen...*gah!*
MasterChief
2011-05-06, 18:44
Stötte på en morsa för några år sedan på en julmiddag som faktiskt lagt ner all alkohol nu när hon ammade, för att inte skada barnet. Hon höll för övrigt en lång moralpredikan över alla de som drack alkohol om hur farligt det egentligen var osv osv. När jag sedan skulle gå därifrån stötte jag på henne när hon vaggade ungen till sömns i barnvagnen, med en cigg i handen...*gah!*
Då hade jag inte kunnat hålla tyst :-/
Ignatius72
2011-05-07, 06:27
Update!
– Barnet har en egen metabolism, om än inte lika snabb som mammans. Men vid ett eller två glas vin handlar det alltså om så små mängder alkohol att det medicinskt inte är farligt för barnet, säger hon och påpekar att även juice och filmjölk har liknande promillehalter av alkohol.
L-Sami rasar! Mamma gav filmjölk till barn!!
Ignatius72: du behöver ju inte bli raljera när du inte ens vet om LSami syftar på att det skulle överföras i modersmjölken el själva beteendet att dricka när man handhar ett litet barn. Och det handlade ju inte om att sippa på ett glas vin när de beställer in glas nr 2 och blir kränkta av att inte få..
(Dels torde alkoholtoleransen ha minskat iom avhållsamhet under graviditeten, så påverkad lär hon ju ha blivit tycker jag.. och i en bar, tja, bland människor som dricker så brukar det ju inte kännas toppen att vistas med små barn. Fulla människor blir ofta så lättkränkta och bråkiga.. ).
Det är mkt "beror på" med i frågan, och vart man ska sätta gränsen - om den ska sättas.. Svårt tycker jag! Enklast är ju avhållsamhet el om man absolut ska dricka, el hålla sig till ett glas.
Fidde_Mannen
2011-05-07, 09:01
Ammar man och dricker Vin har man ju ett par skruvar lösa och skulle nog skippat det där med barn.
Varför går man till tidningen efter en sådan grej? Chockad, upprörd, kränkt? Byt bar.
Ignatius72
2011-05-07, 12:08
Ignatius72: du behöver ju inte bli raljera när du inte ens vet om LSami syftar på att det skulle överföras i modersmjölken el själva beteendet att dricka när man handhar ett litet barn. Och det handlade ju inte om att sippa på ett glas vin när de beställer in glas nr 2 och blir kränkta av att inte få..
Om l-sami anser man vara alkis av ett glas vin för att man ammar så kan man raljera fritt oavsett anledning. Det är liksom tokigt i flera dimensioner.
Helt rätt imo, har inga bevis för att det är farligt eller ofarligt men bättre att inte ta den chansen om man inte vet.
Om l-sami anser man vara alkis av ett glas vin för att man ammar så kan man raljera fritt oavsett anledning. Det är liksom tokigt i flera dimensioner.
Aha. Enligt "en tokig" = "jag tokar mig också".
Helt rätt imo, har inga bevis för att det är farligt eller ofarligt men bättre att inte ta den chansen om man inte vet.
Pratar du om mängden alkohol i mjölken? Bevisat ofarligt. Så det vet man, men tänk om man skulle tappa ungen el nåt, har man druckit ett vin och tappar el om man tappar nykter - jag vet då vilket jag skulle välja.. ;)
Det låter som ett mycket välmotiverat och modigt beslut av bartendern. Krogen är inte rätt miljö för spädbarn, och så svårt är det väl inte att en måndagseftermiddag nöja sig med något alkoholfritt.
Med det här menar jag naturligtvis inte att spädbarnsföräldrar alltid måste hålla sig till ett glas vin till maten, utan endast att man gärna kan lämna ungen hos någon som är nykter när man planerar att bli påverkad.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.