handdator

Visa fullständig version : Basövningar samtidigt?

MathiasP
2003-12-04, 14:26
Hej,jag har nyligen börjat träna igen efter ett uppehåll sen i Juni,är väl fortfarande ganska nybörjarklassificerad.Nu har jag tänkt att träna en tung dag för hela kroppen,och så en dag till för mindre muskelgrupper,på ungefär en vecka.Första tunga passet körde jag efter sedvanliga 10 min på motionscykel:Benpressar 1+4 set,Liggande lårcurl 2 lätta,Raka mark 4 st,Bänk,+Pyramiden(6st-70%-5-75%-4-80%-3-85%-2-90%-1-95-100%)+lätt nertr. set.Avslutande Latsdrag 1+2,Stående rodd 1+2.

Andra passet,dagen efter:Bicepscurl st. stång 1+3,curl med hantlar 2 set.Rear laterals?(baksida axlar) 3 set,underarmar 2 set,avslutande mage,hängande benlyft 2*max,crunches 2*max.
Alla pass slutar jag med 8-10 min cykel,lugnt ,stretching c:a 8-10 min
Jag springer c:a 1,5-2 ggr vecka/snitt.Ganska lugnt numera,30-40 min ggn.

Nu till frågan om vad ni seriösa tränande tror om det här upplägget? Är det för slitsamt att lägga de största övningarna på en dag,givetvis är det bara jag som kan känna det själv,men jag menar mer om det är så smart för kroppen på sikt.Många av er har ju längre erfarenhet av hur kroppen fungerar utav hård träning och om olika upplägg.

Tack på förhand/MVH Mathias P

JJ
2003-12-04, 14:48
Tycker det verkar vettigare att lägga ben och rygg på enskilda dagar och köra de mindre muskelgrupperna på samma dag. Varför vill du lägga upp det så här?

MathiasP
2003-12-04, 15:02
Jag ville mer se hur det fungerar,om man kan få ut mer av träningen genom att köra de tunga övningarna på en dag,jag kanske skulle försöka utöka till en tredje dag eller dela upp det som du säger.

JJ
2003-12-04, 15:19
Ja,eller om du vill hålla det på 2 dar skulle jag skippa underarmar och sånt småtjafs (de får träning när du kör ryggen). Vart är din axelträning?
Basera din träning på knäböj, mark, chins, militärpress och bänk så blir det nog bra.

kharon
2003-12-04, 15:26
Jag skulle nog dela upp kroppen på ett "normalt" split på 3 eller 4 dagar.
Jag skulle aldrig orka köra basövningarna på samma pass.

Dessutom har du ju glömt bort basövningarnas chef; knäböj...
Vanliga marklyft skulle jag också pussla in i schemat..
Byt latsdragen mot chins eller kör några set båda.

Magövningarna skulle jag utföra med vikter och få reps istället för att köra 100 reps eller vad ditt max nu kan tänkas ligga på...

Du tränar inga vader, axlar; fram+sida,

Men vill du köra sådär så gör det.. Efter ett tag kommer du kanske att märka varför folk i allmänhet inte tränar så. Åtminstone då du börjar träna tungt och brutalt. ;)

Weedow
2003-12-04, 15:38
Gott att se =) en som tränar på riktigt
EDIT: JJ altså :)

Detta är vad jag kör å det funkar hur bra som helst, jag är själv nybörjare så det e anpassat för sånna typ.

Dag 1:
Bänkpress
Knäböj
Stång rodd
(Kompleterande övningar tex. biceps)

Dag 2:
Militärpress
Chrunches
Vadpress
(ev. hyper-sträck, sne mage, underarmar, baksida axlar.. )

Dag 3:
Marklyft
Chins
Dips+vikt
(Kompleterande övningar tex. triceps)

Det jag kompleterar med beror helt på vad jag tycker att jag släpar efter med just nu har jag lite veka underarmar, korsrygg och baksida axlar så då koncentrerar jag mig på dessa.

Vill du köra 2 delat flytta militär till dag 3 och crunch å vader till dag 1

MathiasP
2003-12-04, 17:00
Tack för era svar.Jag har tidigare,(innan det senaste uppehållet)tränat ben för sig och överkropp för sig.Då körde jag alltid Vadpress stående och Militärpressar ungefär varannat pass.Knäböj körde jag i somras,sen fick jag ngt tjafs i knät och skippade den övningen.Nu har jag tränat 4 benpass,och kört Knäböj på två,inte seriöst,bara lätt för att komma in i det.Jag har tänkt att variera Knäböj och Benpressar(som jag gillar bättre).Vaderna ska jag också börja köra tyngre,en gång i veckan,jag är som tidigare nämnt gammal "löpare" så jag har nog lite svårt att rekrytera Typ2-fibrerna i vaderna.Magen har jag tränat för dåligt tidigare,dumt nog,så jag ligger bara på c:a 25-30 rep/set,så småningom ska jag även där träna med vikter i famnen(crunches).Så till axlarna:Jag har även tränat dem tidigare,men fick mest obehagligt ont,kändes överansträngt,nu har jag tänkt träna baksidan,som är fesig ,mest,men även övningar för fram/utsida.Marklyft har jag provat några ggr,men fick inte in rätt utförande.Jag är även rädd för att skada mig i ryggen,har haft lite klen rygg emellanåt,mest pga inaktivitet,men ska när jag blir lite starkare,hela jag,börja med Marklyft.Det är jättebra att ni kommer med synpunkter,det vill jag ha. Tacksam för mer svar
MVH Mathias P

JJ
2003-12-04, 17:17
Kör knäböj och marklyft med lite lättare vikter i början så går det nog bra ska du se.

kharon
2003-12-04, 18:42
Originally posted by JJ
Kör knäböj och marklyft med lite lättare vikter i början så går det nog bra ska du se.

Instämmer.

Kör knäböj som komplement till benpressen och öka vartefter, till slut kan du satsa mera på knäböjen och mindre på benpressen.
För knäböj är överlägsen.

Öva in teknikerna ordentligt med lätta vikter i både böj och mark.
Dessa övningar bygger MASSA så man vill definitivt ha med dom i schemat!

:thumbup: