handdator

Visa fullständig version : Ok att äta på detta vis?!?!:D

flodhästen22
2011-05-04, 22:07
undrar bara om de e ok att äta på detta sätt, d.v.s stora mål istället för små hela tiden..?

frukost: 3port gröt: 320kcal

Lunch: vanlig lunch men ganska stor sådan: 750kcal

Middag: stor middag bestående av ca 120-140g kolhydrater och ca 70-90g protein: 800-850kcal..

Innan läggdags: en shake på antingen vassle eller kassein: 120kcal

detta resulterar i en energi på ca 2050-2150...

E de ok med så pass stora mål om man endå är i samma mängd kcal till skillnad från att äta mindre mål på 400-500kcal per gång..

Finns de ngra nackdelar med ett sådant upplägg??

Crocker
2011-05-04, 22:08
Ja, självklart. Funkar minst lika bra.

flodhästen22
2011-05-04, 22:15
men sen också en fråga, om jag fått i mig tillräckligt med protein under frukosten och lunchen och då märker de på middagen och senare mot kvällen, e de då ok typ att äta en lite mindre middag på ca 500kcal och sedan ta ett kvällsmål med 3port gröt:320kcal..

D.v.s enbart kolhydrater i de kvällsmålet runt 20-21..

ligger fortfarande på kaloribalans men kolhydrater så sent?

skit samma om man inte ätit över sin kaloribudget eller?

Crocker
2011-05-04, 22:15
Ja?

flodhästen22
2011-05-04, 22:17
så kolhydrater sent på kvällen e skitsamma om man inte överstigit sin kaloribudget?

ett exempel: om jag ätit som jag sa i förra inlägget så skulle de vara ok att bara käka kolhydrater på middagen och kvällsmaten om jag endå ligger under eller på min kaloribalans?

HulkH
2011-05-04, 22:18
Enda som är dåligt med flera mål under dagen är att tänderna tar mera stryk.

Crocker
2011-05-04, 22:19
Nu får jag minne av något abstrakt jag läst att detta inte stämmer. Men jaja...
Såklart går det bra.

flodhästen22
2011-05-04, 22:21
så de kolhydrater jag äter som kvällsmål kommer itne lägga sig som hull om jag fortfarande ligger på kcalunderskott?

HulkH
2011-05-04, 22:23
Nu får jag minne av något abstrakt jag läst att detta inte stämmer. Men jaja...
Såklart går det bra.

Det med tänder, eller vad menar du? :)

flodhästen22
2011-05-04, 22:27
så de kolhydrater jag äter som kvällsmål kommer itne lägga sig som hull om jag fortfarande ligger på kcalunderskott?

the_matsson
2011-05-04, 22:33
Nä, det kommer antagligen inte göra någon skillnad.

flodhästen22
2011-05-04, 22:39
måste få ur det ur mitt hue och börja äta lite på feeling istället..

Quint
2011-05-04, 22:49
Du glömmer inte att få i dig (eller räkna med) fett också?

Om jag inte räknat fel så innehåller din middag i bästa fall några enstaka gram fett, din vassledrink är inget fett alls och enligt vad du själv skriver är din gröt enbart kolhydrater (vad är det för gröt?), hur är det med lunchen, täcker den upp dagsbehovet av fett?

flodhästen22
2011-05-04, 23:31
hur viktigt e fettet? kan man inte överäta kolhydrater istället för fett? så mkt goare..

flodhästen22
2011-05-05, 00:02
samma effekt i slutändan?

Silveta
2011-05-05, 04:56
Fett är essentiellt så nej du kan inte ta bort allt fett.

flodhästen22
2011-05-05, 07:19
nej men självklart inte, absolut inte men jag äter vell kanske inte så jätte mycket fett och de erkänner jag men jag mår t.ex mycket bättre av att ta igen dem kcal med kolhydrater istället.. finns ingen mening att äta en bestämd mängd fett.. räcker man får i sig lite nyttig fett och sedan håller proteinet på bra balans och restrerande kolhydrater tycker jag..

1:men vad kan hända om jag äter för lite fett förresten?

2:kan man t.ex ble överkänslig mot fett? har märkt de nu när jag käkat gb lättglass att efter en timme efter jag ätit 1till 2 packe så blåser min mage upp, och under natten och nästa dag har jag väldans magknip..

ngn annan som upplever samma känsla av gbs lättglass?

Trisse
2011-05-05, 07:21
Enda som är dåligt med flera mål under dagen är att tänderna tar mera stryk.

Och man är oftast hungrigare. I alla fall om man ligger på energiunderskott

Silveta
2011-05-05, 07:39
nej men självklart inte, absolut inte men jag äter vell kanske inte så jätte mycket fett och de erkänner jag men jag mår t.ex mycket bättre av att ta igen dem kcal med kolhydrater istället.. finns ingen mening att äta en bestämd mängd fett.. räcker man får i sig lite nyttig fett och sedan håller proteinet på bra balans och restrerande kolhydrater tycker jag..

1:men vad kan hända om jag äter för lite fett förresten?

2:kan man t.ex ble överkänslig mot fett? har märkt de nu när jag käkat gb lättglass att efter en timme efter jag ätit 1till 2 packe så blåser min mage upp, och under natten och nästa dag har jag väldans magknip..

ngn annan som upplever samma känsla av gbs lättglass?

Tror du att det finns mkt fett i lightglass? sötningsmedel och socker jag, fett nej, inte så värst. Låter mer som att du reagerar på laktos eller något.

Och ja det finns risker med att äta för lite fett, en enkel googling kan ge dig svaret.

flodhästen22
2011-05-05, 07:46
om jag käkar två paket lättglass så får jag i mig ca 25g mättad fett.. e de inte för mkt eller e de kalori in ut som räknas där osså?!?!

Silveta
2011-05-05, 07:54
om jag käkar två paket lättglass så får jag i mig ca 25g mättad fett.. e de inte för mkt eller e de kalori in ut som räknas där osså?!?!

Jag har aldrig någonsin hört om någon som är överkänslig mot fett men kan såklart inte veta säkert. Äter själv uppemot 100-120 gram mättat fett varje dag och har inte haft problem med magen de senaste tre åren.

Du tycker inte att det är lite konstigt att trycka i sig 1 liter glass i en omgång förresten? Finns bättre alternativ för att fylla ett kaloriunderskott.

flodhästen22
2011-05-05, 08:33
men kan de vara att mina tarmar/mage e så pass känslig mot all fett jag får i mig nu i och med att jag hållit igen på de så mycket, tror att under sommaren och hösten fick jag i mig max 5-10g per dag..

så min kropp kanske inte är van att få i sig fett därmed börjar den spela allan..

kanske bara ska försöka käka lite mer fett om dagarna och ta magont/magknip i ngn vecka och senare se om de kanske släpper?

de kan ju vara en sån sak osså att den reagerar mot en slags ny föda och de enda som behövs e att den får en balans av fett igen, då kanske efter ngn vecka den inte reagerar på detta sättet längre..?

låter de rimligt kanske?

King Grub
2011-05-05, 09:28
e de kalori in ut som räknas där osså?!?!

Alltid. Varför skulle glass vara annorlunda? Därför att det är gott?

Lättglass är sötad med fruktos. En hel liter på en gång ger en hel del fruktos, och det kan magen reagera negativt på.

flodhästen22
2011-05-05, 11:05
okej, ja glassen är sötad med fruktsocker istället för vanligt, men även om jag äter enbart ett packe på 500ml så börjar magen klaga.. men som sagt, kan de vara fruktosen som gör att de blir så?

kalori in ut där mena jag att om de skulle spela roll om jag ätit vanlig mat på 600kcal e glass på 600kcal, mena om glassen skulle göra så jag la på mig extra hull om jag endå höll mig inom kcalbudgeten..

är inte laktosintolerant då jag dricker och äter mejeriprudukter..

vicarious
2011-05-05, 12:07
okej, ja glassen är sötad med fruktsocker istället för vanligt, men även om jag äter enbart ett packe på 500ml så börjar magen klaga.. men som sagt, kan de vara fruktosen som gör att de blir så?

Ja King Grub skrev ju just det i inlägget ovan.

mena om glassen skulle göra så jag la på mig extra hull om jag endå höll mig inom kcalbudgeten..

Nej.

King Grub
2011-05-05, 12:08

"Som sagt"? Det sade du ju inte, utan du oroade dig för att det inte skulle handla om kaloribalansen helt plötsligt. Magens reaktion här har inte med kalorierna att göra och inget med kroppsfettpåverkan att göra.

Crocker
2011-05-05, 14:10
Det med tänder, eller vad menar du? :)
Nä, angående kvällsintag. Men jaja, jag nojar nog.

flodhästen22
2011-05-05, 23:31
spelar ju ingen roll när man äter kolhydrater om man inte överstiger sin kcalbudget, när ska de skitet gå ut ur folks huen?

e de inte sant GRUB?!

Silveta
2011-05-06, 07:01
spelar ju ingen roll när man äter kolhydrater om man inte överstiger sin kcalbudget, när ska de skitet gå ut ur folks huen?

e de inte sant GRUB?!

Jo den skiten är svår att lära sig definitivt och det finns också alldeles för mycket fett i lättglass...

</sarkasm>

StarkaUlf
2011-05-06, 22:08

nu ska du inte låta som att du vetat det i evigheter, du har ju nyss lärt dig det själv.

flodhästen22
2011-05-06, 22:13
haha okeu överdrev men de e vell endå sant?!:D

Crocker
2011-05-06, 23:23
haha okeu överdrev men de e vell endå sant?!:D
Mjo, med en viss modifikation.