Visa fullständig version : Uppsägningstid
martin_vbg
2011-04-28, 20:04
Hur lång uppsägningstid har jag om jag säger upp mig själv, är 26 år, har haft min anställning i 1 år och 9 månader och det inte står något i anställningsavtalet om någon uppsägningstid.
Antar det är en månads uppsägningstid som gäller men jag vill verkligen vara säker inför morgondagen. :)
kettlebellGuden
2011-04-28, 20:13
Hur lång uppsägningstid har jag om jag säger upp mig själv, är 26 år, har haft min anställning i 1 år och 9 månader och det inte står något i anställningsavtalet om någon uppsägningstid.
Antar det är en månads uppsägningstid som gäller men jag vill verkligen vara säker inför morgondagen. :)
Du får väl ta och kolla i kollektivavtalet. Eller vad det nu är för avtal som gäller. Ofta är det 1 månad.
SiSenior
2011-04-28, 20:20
1-3 månader är väl det vanligaste. Jag har (jobbar kommunalt) t.ex. 3 månader.
johanhej
2011-04-28, 20:24
Detta är något du kan läsa om i lagen om anställning (eller något i den stilen).
Det känns ganska logiskt att 1-3 månader är vanligaste när lagstadgad uppsägningstid bara finns i detta intervall, duuh :P
kettlebellGuden
2011-04-28, 20:27
@johanhej: Man kan avtala helt andra tider. LAS säger 1 månad från båda håll, men det går att avtal om till precis vad som helst. TS får läsa gällande avtal för arbetsplatsen helt enkelt. Lokale fackrepresentant bör definitivt veta.
Hursomhelst är det svårt för arbetsgivare. Du kan säga upp dig idag och helt sonika låta bli att komma tillbaka till jobbet från och med imorgon.
johanhej
2011-04-28, 20:32
@johanhej: Man kan avtala helt andra tider. LAS säger 1 månad från båda håll, men det går att avtal om till precis vad som helst. TS får läsa gällande avtal för arbetsplatsen helt enkelt. Lokale fackrepresentant bör definitivt veta.
Hursomhelst är det svårt för arbetsgivare. Du kan säga upp dig idag och helt sonika låta bli att komma tillbaka till jobbet från och med imorgon.
Är du säker på att man kan avtala bort den anställdas rättigheter? Syftet med dessa regler är främst att skydda den anställda mot dåliga villkor. Vad gäller mot företag så kan den mycket väl vara dispositiv.
Tvivlar på att han bara kan säga upp sig och skita i att gå dit. Ett avtal är ett avtal, och skulle han helt randomly försvinna så kan det orsaka uteblivna inkomster för företaget, vilket den försvinnande snubben då kan bli skadeståndsskyldig för.
Har dessvärre ingen lagbok tillgänglig och var på tok för längesen jag läste om detta, så jag kan ha fel.
Ett tips är annars att prata med den arbetsgivare och be om att få sluta. Troligtvis kan du få gå direkt om han anser att det är ok.
kettlebellGuden
2011-04-28, 20:38
Är du säker på att man kan avtala bort den anställdas rättigheter? Syftet med dessa regler är främst att skydda den anställda mot dåliga villkor. Vad gäller mot företag så kan den mycket väl vara dispositiv.
Tvivlar på att han bara kan säga upp sig och skita i att gå dit. Ett avtal är ett avtal, och skulle han helt randomly försvinna så kan det orsaka uteblivna inkomster för företaget, vilket den försvinnande snubben då kan bli skadeståndsskyldig för.
Har dessvärre ingen lagbok tillgänglig och var på tok för längesen jag läste om detta, så jag kan ha fel.
Ett tips är annars att prata med den arbetsgivare och be om att få sluta. Troligtvis kan du få gå direkt om han anser att det är ok.
Nej du kan inte avtala bort dem. Däremot går det att avtala längre än de 1-6 månader som gäller för uppsägning från arbetsgivarens sida.
LAS hittar du här http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820080.htm.
Dock kommer väl Alliansregeringen att fortsätta den förstärkning av arbetares rättigheter som de inledde under förra mandatperioden så en hel del av det här kommer väl att stärkas, och/eller ingå i ny grundlag om några år.
Där är inte ett jota om arbetsgivares rättigheter då de i princip saknar dessa. Förutom då en månads uppsägningstid från anställdas håll. Uteblir man så uteblir löneutbetalning, och eventuellt återbetalning om man av någon anledning skulle ha fått ut den i förskott. Det går på inget vis alls att kräva skadestånd av en anställd bara för att de uteblir från arbetet.
:edit: självklart är det inget vackert alternativ att säga upp sig och sen inte jobba sin sista månad! Och man kan ju glömma att få fina referenser. :)
johanhej
2011-04-28, 20:40
Jag orkar inte sätta mig in i allt, men det handlar INTE om att han ska bli uppsagd. Han frågar om tiden att säga upp sig själv.
kettlebellGuden
2011-04-28, 20:47
Jag orkar inte sätta mig in i allt, men det handlar INTE om att han ska bli uppsagd. Han frågar om tiden att säga upp sig själv.
Ja, det är 1 månad. Paragraf 11 i LAS. Om inte kollektivavtal säger något annat. TS får, som sagt, läsa kollektivavtalet eller kontakta lokale fackrepresentant.
För övrigt visar det sig att jag har fel ang. avtala bort rättigheter givna i LAS. Paragraf 2 säger
" Genom ett kollektivavtal som har slutits eller godkänts av en central arbetstagarorganisation får det även göras avvikelser från 11, 15, 21, 28, 32, 33, 40 och 41 §§." Alltså är det fullt möjligt att avtala bort rätten till 1-6 månader som gäller för arbetstagare.
martin_vbg
2011-04-28, 21:33
Ja, det är 1 månad. Paragraf 11 i LAS. Om inte kollektivavtal säger något annat. TS får, som sagt, läsa kollektivavtalet eller kontakta lokale fackrepresentant.
För övrigt visar det sig att jag har fel ang. avtala bort rättigheter givna i LAS. Paragraf 2 säger
" Genom ett kollektivavtal som har slutits eller godkänts av en central arbetstagarorganisation får det även göras avvikelser från 11, 15, 21, 28, 32, 33, 40 och 41 §§." Alltså är det fullt möjligt att avtala bort rätten till 1-6 månader som gäller för arbetstagare.
Tack så mycket. Jag vill helst inte diskutera detta med min fackrepresentant innan jag säger upp mig eftersom det är ett väldigt litet företag och rykten går som en löpeld. Det borde väl egentligen stå i mitt anställningsavtal.
Min nya arbetsgivare hävdade att jag har en månad eftersom jag är så ung men jag är ändå lite tveksam.
Får kanske ringa facket imorgon för de måste väl ha koll?
kettlebellGuden
2011-04-28, 21:36
Tack så mycket. Jag vill helst inte diskutera detta med min fackrepresentant innan jag säger upp mig eftersom det är ett väldigt litet företag och rykten går som en löpeld. Det borde väl egentligen stå i mitt anställningsavtal.
Min nya arbetsgivare hävdade att jag har en månad eftersom jag är så ung men jag är ändå lite tveksam.
Får kanske ringa facket imorgon för de måste väl ha koll?
Sådant brukar inte stå i anställningsavtal, nej.
Är din arbetsplats kollektivansluten så kan det vara reglerat i kollektivavtalet, annars är det 1 månad som gäller (LAS paragraf 11, y0!). Det är oerhört sällan som arbetstagare måste ge mer än 1 månads varsel, och det har inget med att du är ung att göra.
Visst, ring facket de vet.
martin_vbg
2011-04-30, 08:56
Då var det fixat 1 månads uppsägningstid som ni skrev. Skönt att slippa gå och känna dåligt samvete på jobbet en extra månad. :)
Tack!
kettlebellGuden
2011-04-30, 09:11
Jag tycker inte att du ska säga upp dig. Jobba kvar där du är i en 5-10 år till. ;)
en annan har en veckas uppsägningstid haha
martin_vbg
2011-04-30, 10:11
en annan har en veckas uppsägningstid haha
Som timanställd då eller?
martin_vbg
2011-04-30, 10:12
Jag tycker inte att du ska säga upp dig. Jobba kvar där du är i en 5-10 år till. ;)
Varför? :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.