Visa fullständig version : Gymma på morgonen på tom mage??
Funderat lite på hur ett gympass på morgonen endast med pwo samt Eaa i kroppen påverkar 1: fettförbränningen 2: muskelbyggning?
Är det bättre att äta lite före om jag bryr mig om båda ovan punkter eller funkar det bra att äta ordentligt efteråt?
Tacksam för svar
King Grub
2011-04-28, 19:27
Så länge du tar aminosyror och känner att du har ork bör det inte vara några problem.
1. Större under aktiviteten än om du hade ätit innan, men antagligen inte någon skillnad sett över hela dygnet.
2. Nebrytningen kommer att vara större än uppbyggnaden under passet och timmen efter, men sedan vänder det och kompenseras antagligen helt över dygnet.
Hur kan det komma sig att förbränningen är större under passet men sett på hela dagen ingen skillnad än om jag hade ätit före träningen?
Finns det då någon anledning att inte äta före om nu inte tjänar förbränning sett över ett dygn?
Låter som att det kan vara fördelaktigt att äta lite före träningen?
King Grub
2011-04-28, 19:37
I fastande tillstånd är alltid fettförbränningen större än fettinlagringen. Allt kaloriintag minskar fettförbränningen, kolhydrat mest.
Träning ökar inte dygnets fettförbränning vid en viss kaloribalans.
Invecklat....
Tack för svaren.
Jag kör på morgonen och kör efter leangains metoden med aminosyror innan + efter.
är extremt pigg på morgonen så darför kör jag då + skönt o slippa allt folk me :)
Och resultatet är du nöjd med?
Fredrik_S
2011-04-29, 00:13
Invecklat....
Tack för svaren.
Nej extremt simpelt, du kan inte på något magiskt sätt påverka fettmängden du har på kroppen genom att lägga din träning någon viss tid på dygnet
Vilket alltså betyder att det enda viktiga blir ditt totala kaloriintag minus din totala kaloriförbrukning.
Och resultatet är du nöjd med?
Vad spelar det för roll?
Det finns nöjda och missnöjda personer på alla dieter.
Jag försöker äta lika stora måltider var tredje timme med mycket kolhydrater och gärna innan träning, jag är nöjd med resultaten. Medans andra försöker äta så stora måltider så sällan som möjligt med så lite kolhydrater som möjligt. och helst allt efter träning. dom är också nöjda
Sheogorath
2011-04-29, 05:23
Vad spelar det för roll?
Jag försöker äta lika stora måltider var tredje timme med mycket kolhydrater och gärna innan träning, jag är nöjd med resultaten. Medans andra försöker äta så stora måltider så sällan som möjligt med så lite kolhydrater som möjligt. och helst allt efter träning. dom är också nöjda
:thumbup:
Så länge du tar aminosyror och känner att du har ork bör det inte vara några problem.
1. Större under aktiviteten än om du hade ätit innan, men antagligen inte någon skillnad sett över hela dygnet.
2. Nebrytningen kommer att vara större än uppbyggnaden under passet och timmen efter, men sedan vänder det och kompenseras antagligen helt över dygnet.
Jag lånar tråden lite eftersom jag har börjat träna efter en lång tids uppehåll.
Samtidigt som jag försöker "deffa" ner mig. Det blir så confusing när du skriver sådär.
faktum
* Styrketräning stimulerar fettförbränning
* Träna på fastande mage stimulerar lite extra att "bränna på fettdepåerna"
så att säga relativt än att lägga passet på kvällen.
I mitt fall har jag tagit dessa enkla fakta och försökt använda mig av för effektiv viktminskning:
1. genom att göra en krävande aktivitet på fast mage varje morgon.
Styrketräning 3 dagar, rest.dagar > promenad/löpning så startar man ämnesomsättningen tidigt,kroppen kör igång på fullsnurr direkt och hajjar att det är arbete som utförs!
2. Styrketräningen består av 45-60minuters pass där stora muskelgrupper körs igång direkt.ganska mycket reps & set eftersom vikterna är lätta.
= Är detta inte det mest optimala för ex mig?
Eller du påstår det inte spelar någon roll och att "allt jämnar ut sig på dygnet"/kalori-underskott hit o dit.
I såfall vill jag verkligen veta hur man ska förbränna mer än vad man käkar.
Jag gör så här för att "gardera" mig liksom att kroppen förbränner mer än vad jag käkar. Ursäkta ett rörigt inlägg men tackar på förhand
King Grub
2011-05-05, 10:36
Ingen träning ökar fettförbränningen sett över dygnet, jämfört med en dag utan träning med samma kaloribalans.
Styrketräning använder främst kolhydrat som bränsle. Syftet med styrketräning är inte att bränna fett, utan att stimulera muskeluppbyggnad.
hejhopp79
2011-05-05, 11:02
Nej extremt simpelt, du kan inte på något magiskt sätt påverka fettmängden du har på kroppen genom att lägga din träning någon viss tid på dygnet
Vilket alltså betyder att det enda viktiga blir ditt totala kaloriintag minus din totala kaloriförbrukning.
Vad spelar det för roll?
En markant skillnad mot de flesta andra människor är ju dock att du dansar väldigt mycket? Som i flera timmar om dagen om jag förstått det rätt. Då kan ju definitivt fler små måltider vara att föredra.
Finns det några alternativ om man inte vill ta BCAA?
King Grub
2011-05-11, 16:07
Proteindrink, mat. Men då är det inte fastande, på tom mage, längre.
Det är det jag menar. Men om man skippar BCAA och tar bara proteindrink efter träningen? Funkar det?
Men om jag bara äter efter träning så får jag i mig mindre kalorier under dagen vilket borde leda till viktminskning/fettreducering jämfört om jag äter både före och efter passet? Men King g du säger att nedbrytningen är större under passet fastän jag tar Eaa före jag tränar?
Mvh
King Grub
2011-05-11, 17:31
Nedbrytning är allltid större än uppbyggnad under träning. Det är först efter det vänder.
Sheogorath
2011-05-11, 17:42
Men om jag bara äter efter träning så får jag i mig mindre kalorier under dagen vilket borde leda till viktminskning/fettreducering jämfört om jag äter både före och efter passet? Men King g du säger att nedbrytningen är större under passet fastän jag tar Eaa före jag tränar?
Mvh
Va? Du kan väl äta mer/mindre under resten av dagen beroende på målsättning (upp/ner i vikt)?
Förstår inte hur det går ihop, om förbränningen är större under passet om man inte ätit före men sett på hela dygnet är det ingen skillnad, Hur går det ihop, man har ju förbränt mer än om man hade ätit före och på det viset "tjänat" men ändå är det ingen skillnad över dygnet??
vicarious
2011-05-11, 18:29
Förstår inte hur det går ihop, om förbränningen är större under passet om man inte ätit före men sett på hela dygnet är det ingen skillnad, Hur går det ihop, man har ju förbränt mer än om man hade ätit före och på det viset "tjänat" men ändå är det ingen skillnad över dygnet??
Då kompenseras det vid ett annat tillfälle under dygnet så det i slutändan inte blir någon skillnad. Blir det en skillnad är den ytterst marginell.
Med andra ord så är det ingen idé att träna eller köra promenader eller dylikt utan att ha ätit, bara för den sakens skull.
Det enda man åstakommer med att inte äta före man gymmar är alltså större nedbrytning och inget annat ?
King Grub
2011-05-11, 18:41
Det är tänkbart att man åstadkomma positiva effekter på genuttryck för muskulär anabolism också, men det är inte klarlagt tillräckligt för att göra några säkra uttalanden om saken.
Kingen.
Förstår exakt vad du menar :)
nocantdo
2011-05-11, 22:35
Jag har kört på helt fastande mage med bara runt 300-400 mg koffein i kroppen ett par månader pga En jävla massa resande och brist på Protein,BCAA pulver Och tycker mig se en väldig skillnad på kroppssammansättning till det bättre då. håller samma diet som innan.
Så är det något magiskt med att träna fastandes? *popcorn*
Sheogorath
2011-05-12, 06:03
Jag har kört på helt fastande mage med bara runt 300-400 mg koffein i kroppen ett par månader pga En jävla massa resande och brist på Protein,BCAA pulver Och tycker mig se en väldig skillnad på kroppssammansättning till det bättre då. håller samma diet som innan.
Jag tycker helt enkelt bara träningen går bättre om jag tränar det första jag gör på morgonen. Man slipper en massa as på gymmet, man får bättre tempo, bättre flow och hjärnan tänker inte på annat än träning.
hejhopp79
2011-05-12, 07:45
Mycket intressant. Rapportera gärna mer, då jag inte tror någon annan vågar träna helt fastande
Jag tycker helt enkelt bara träningen går bättre om jag tränar det första jag gör på morgonen. Man slipper en massa as på gymmet, man får bättre tempo, bättre flow och hjärnan tänker inte på annat än träning.
Håller med fullständigt, jag kör också varje morgon och det är nästan folktomt på sats klockan 6 på morgnarna :)
Man får ett flow som är perfekt utan väntan och hjärnan har inte hunnit fyllas av en massa måsten osv, allt som existerar är du och vikterna. Nu lät jag kanske lite väl filosofisk men det är så det känns.
Själv laddar jag med en PWO och fyller på med EAA direkt efter, ingen mat innan dock.
Man får ett flow som är perfekt utan väntan och hjärnan har inte hunnit fyllas av en massa måsten osv, allt som existerar är du och vikterna.
Nu blev jag nästan euforisk!
Håller med fullständigt, jag kör också varje morgon och det är nästan folktomt på sats klockan 6 på morgnarna :)
Man får ett flow som är perfekt utan väntan och hjärnan har inte hunnit fyllas av en massa måsten osv, allt som existerar är du och vikterna. Nu lät jag kanske lite väl filosofisk men det är så det känns.
Själv laddar jag med en PWO och fyller på med EAA direkt efter, ingen mat innan dock.
När jag går på gym är det alltid på morgonen. Jag gillar att styrketräna med ett ganska högt tempo mellan övningarna, dvs lite vila emellan. Dessutom så kör jag i princip helkroppspass. -> Att försöka sig på något sådant under rusningstid är tamejfan omöjligt! - Så för mig blir det "opti" att träna på morgonen :)
Man vaknar upp ordentligt och är på ett gott humör hela dagen.
Vakna vid 7 dra på sig kläder och dra till gymmet. Racket är helt för en själv så jag kan böja, pressa och lyfta i fred. Frukost efteråt är veckans bästa mål.
Jag lånar tråden lite eftersom jag har börjat träna efter en lång tids uppehåll.
Samtidigt som jag försöker "deffa" ner mig. Det blir så confusing när du skriver sådär.
faktum
* Styrketräning stimulerar fettförbränning
* Träna på fastande mage stimulerar lite extra att "bränna på fettdepåerna"
så att säga relativt än att lägga passet på kvällen.
I mitt fall har jag tagit dessa enkla fakta och försökt använda mig av för effektiv viktminskning:
1. genom att göra en krävande aktivitet på fast mage varje morgon.
Styrketräning 3 dagar, rest.dagar > promenad/löpning så startar man ämnesomsättningen tidigt,kroppen kör igång på fullsnurr direkt och hajjar att det är arbete som utförs!
2. Styrketräningen består av 45-60minuters pass där stora muskelgrupper körs igång direkt.ganska mycket reps & set eftersom vikterna är lätta.
= Är detta inte det mest optimala för ex mig?
Eller du påstår det inte spelar någon roll och att "allt jämnar ut sig på dygnet"/kalori-underskott hit o dit.
I såfall vill jag verkligen veta hur man ska förbränna mer än vad man käkar.
Jag gör så här för att "gardera" mig liksom att kroppen förbränner mer än vad jag käkar. Ursäkta ett rörigt inlägg men tackar på förhand
Själv kör jag på få reps och så tungt jag kan och ökar vikter under min deff. säkerligen för att jag håller bättre koll på kosten nu:)
hejhopp79
2011-05-13, 08:57
Funderar på att börja träna helt fastande, utan BCAA/vassle etc.
För rätta mig om jag har fel, men har man inte kvar aminosyror i blodet från gårdagens måltider om man t ex bara kör 16 h fasta?
vicarious
2011-05-13, 09:58
För rätta mig om jag har fel, men har man inte kvar aminosyror i blodet från gårdagens måltider om man t ex bara kör 16 h fasta?
Beror ju självklart på hur du har ätit dagen innan.
Du kan ju ta EAA/vassle direkt efter bara. Fast varför inte ta EAA innan också? Stor skillnad liksom.
Mackan58
2011-05-13, 10:12
I Eddie Vedders artikel på deras blogg skriver han angående morgonträning att det är fördelaktigt att dra i lite snabba kolhydrater i Eaan innan träningen också. Är det något som tillämpas bland herrskapet?
Eddie Vedder
2011-05-13, 10:23
I Eddie Vedders artikel på deras blogg skriver han angående morgonträning att det är fördelaktigt att dra i lite snabba kolhydrater i Eaan innan träningen också. Är det något som tillämpas bland herrskapet?
Vill tillägga att det inte är absoluta fakta naturligtvis. Men jag tror att man kan ha fördel av det jämfört med absolut fasta.
Vill tillägga att det inte är absoluta fakta naturligtvis. Men jag tror att man kan ha fördel av det jämfört med absolut fasta.
Kommer de kolhydraterna ens hinna tas up av kroppen om man som jag tex kör ett 45 minuters pass i högt tempo? om inte så känns det ju ganska meningslöst.
Eddie Vedder
2011-05-13, 10:33
Kommer de kolhydraterna ens hinna tas up av kroppen om man som jag tex kör ett 45 minuters pass i högt tempo? om inte så känns det ju ganska meningslöst.
Ja i dryckform går det fort. Ta drinken typ 10 minuter innan så hinner en del tas upp redan då och sedan mer under passets gång.
Ja i dryckform går det fort. Ta drinken typ 10 minuter innan så hinner en del tas upp redan då och sedan mer under passets gång.
Kanske ska ta och prova det nån vecka för att se om man märker någon form av förbättring, har dock käkat lowcarb ett ganska bra tag nu så jag är lite rädd att bli kass i kistan igen :P
hejhopp79
2011-05-13, 11:29
Beror ju självklart på hur du har ätit dagen innan.
Du kan ju ta EAA/vassle direkt efter bara. Fast varför inte ta EAA innan också? Stor skillnad liksom.
Blir yr av EAA (FX iaf) och BCAA vill jag definitivt inte börja mixtra med.
Kind of related. Jag har för mig att det är en dum idé med tung träning direkt efter att man vaknat. Diskarna ska ha fyllts med vatten och risken för ryggskador ökar? Ligger det något i det?
Som parentes kan jag säga att min mentala hälsa förbättrats avsevärt sen jag la av med rena aminosyror. Vassle och malto är min grej nuförtiden. Jag skyller inte min temporära ohälsa enbart på BCAA/EAA men "många bäckar små".
nocantdo
2011-05-13, 13:12
Jag tycker du ska prova det.
Jag har läst lite om Controlled labs Snubben Kane Sumabat och han påstår sig aldrig äta något innan träning som max kör han nån skopa Oximega Greens och verkar ju funka för han.
BengtBurk
2011-05-13, 13:28
Blir yr av EAA (FX iaf) och BCAA vill jag definitivt inte börja mixtra med.
Varför inte?
Kind of related. Jag har för mig att det är en dum idé med tung träning direkt efter att man vaknat. Diskarna ska ha fyllts med vatten och risken för ryggskador ökar? Ligger det något i det?
Ja.
Varför inte?
Ja.
Finns det några studier på det, kan någon utveckla?
vicarious
2011-05-13, 15:40
Finns det några studier på det, kan någon utveckla?
Sök! Finns trådar om detta på forumet.
hejhopp79
2011-05-13, 17:56
Varför inte?
http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=110087141
Själv kör jag på få reps och så tungt jag kan och ökar vikter under min deff. säkerligen för att jag håller bättre koll på kosten nu:)
Säkert.
Jag kör ganska "lätt" pga min situation
(dels för att jag inte tränat på flera år,måste vänja leder ligament och träna in rörelserna igen.Vill inte halka efter pga överbelastning och förlora dyrbar tid i detta skede. För det andra är styrketräning under "diet" vad jag förstått i syfte att behålla muskler. dvs man "underhållstränar" för att inte tappa även muskelmassa ,att köra tungt och tro man ska öka är väl ingen ljus ide. Speciellt inte när man går på energi-förlust/äter väldigt l i t e
Säkert sant.
I mitt fall (och ts? ) är det väl ändå träning under diet.
Och sådan träning är inte i regel tung.
Man tränar för att kroppen inte ska tappa muskelmassa,och jag inbillar mig dessutom att ett tidigt pass frisätter alla möjliga kemiska processer /ökar kroppens omsättning till det positiva = öka förbränningen
King Grub
2011-05-14, 16:00
I mitt fall (och ts? ) är det väl ändå träning under diet.
Och sådan träning är inte i regel tung.n
Det är just under diet träningen skall vara tung! Det är då behöver stimulera muskeluppbyggnaden så mycket som möjligt. Att då börja med lätt pumpträning är det sämsta man kan göra. En bra indikator på att man inte tappar muskelmassa under deffen är att man bibehåller styrkan.
Det är muskeluppbyggnaden som styrketräningen åstadkommer som gör att man behåller muskelmassan under dieten!
Familyguy
2011-05-14, 16:13
Och med det sagt kliver jag ner på 5-6 reps omedelbart :)
monsterek
2011-05-14, 20:42
Imorgon ska jag prova att träna innan frukost för första gången.. det ska bli intressant! PWO ca 40 minuter innan och aminosyror precis innan och direkt efter sedan hem och dricka min kära havregrynsdrink som jag redan längtar efter :p
Sheogorath
2011-05-14, 21:07
Imorgon ska jag prova att träna innan frukost för första gången.. det ska bli intressant! PWO ca 40 minuter innan och aminosyror precis innan och direkt efter sedan hem och dricka min kära havregrynsdrink som jag redan längtar efter :p
Grattis till din stundande uppenbarelse. :thumbup:
Fastande morgonträning med en rejäl laddning rage är det få saker som slår! Vilken fokus, vilken ork!
Körde helt på fastande mage i går morse (inget EAA innan) jäklar vad hungrig man kände sig under och efter böj passet. Det var nog den godaste proteindrink jag druckit när passet var klart.
Sheogorath
2011-05-15, 07:41
Körde helt på fastande mage i går morse (inget EAA innan) jäklar vad hungrig man kände sig under och efter böj passet. Det var nog den godaste proteindrink jag druckit när passet var klart.
Testa att dra i dig två matskedar druvsocker eller malto det första du gör när du går upp. Komplettera med kaffe/koffein (hungerdämpande). Sen vassle under eller innan passet. Snabbt, lätt och effektivt.
mattilainen
2011-05-15, 08:16
sitter här och är sugen på att dra av ett gympass. Kanske ska testa på tom mage med eaa före och efter :) Längesedan nu.. Sist jag tränade så var innan jag började skolan igen haha och jag som gått i skola sen jag... slutade gymnasiet för 4 år sedan.
Återkommer med resultatet om jag blev BB under passet eller inte.
Mvh
Om du äter en vanlig måltid med kolhydrater före morgonträning kommer du att bränna mer kolhydrat och mindre fett under passet. Detta innebär att du kommer ha lägre glykogennivåer senare under dagen än om du väntat med måltiden till senare.
Under dagen efter träningen kommer du att bränna mer fett eftersom en lägre mängd kolhydrater finns tillgänglig och/eller för att du kommer att inta den måltiden senare och då minska fettförbränningen där istället.
Kroppen är alltså bra på att reglera sina bränsletankar och i slutändan spelar därför den totala mängden bränsle roll (kalorierna).
Så antingen väljer man att bränna mycket fett på morgonen och bränner mindre fett senare på dagen, eller så gör man tvärtom...
Det man trivs med känns som det är bästa alternativet.
Sheogorath
2011-05-15, 10:45
Om du äter en vanlig måltid med kolhydrater före morgonträning kommer du att bränna mer kolhydrat och mindre fett under passet. Detta innebär att du kommer ha lägre glykogennivåer senare under dagen än om du väntat med måltiden till senare.
Under dagen efter träningen kommer du att bränna mer fett eftersom en lägre mängd kolhydrater finns tillgänglig och/eller för att du kommer att inta den måltiden senare och då minska fettförbränningen där istället.
Kroppen är alltså bra på att reglera sina bränsletankar och i slutändan spelar därför den totala mängden bränsle roll (kalorierna).
Så antingen väljer man att bränna mycket fett på morgonen och bränner mindre fett senare på dagen, eller så gör man tvärtom...
Det man trivs med känns som det är bästa alternativet.
Förutsatt en begränsad kaloribudget: den uppenbara fördelen med att då äta åtminstone merparten av sina kolhydrater efter träningen snarare än innan är ju att man lagrar in mer muskelglykogen att använda till nästa pass. Jag tycker mig må/prestera bättre om jag drar i mig en viss mängd riktigt snabba kolhydrater direkt när jag vaknar men är tveksam till om t.ex. en portion gröt skulle gjort en viktig skillnad (dessutom: fler kalorier för samma mängd kolhydrat, tyngd i magen, blod till mag-tarmsystemet för att processa födan etc). Ergo: två matskedar druvsocker direkt när jag vaknar, sedan proteindryck + ett lass pasta med ketchup och riven ost efter.
mattilainen
2011-05-15, 11:43
Blev ingen BB direkt men passet gick bra även om jag körde relativt enkelt :)
Skönt att passet är gjort och äta rejält med "frukost" när man kom hem. Gott!
Det är just under diet träningen skall vara tung! Det är då behöver stimulera muskeluppbyggnaden så mycket som möjligt. Att då börja med lätt pumpträning är det sämsta man kan göra. En bra indikator på att man inte tappar muskelmassa under deffen är att man bibehåller styrkan.
Det är muskeluppbyggnaden som styrketräningen åstadkommer som gör att man behåller muskelmassan under dieten!
det känns som om allt jag skriver måste till varje pris motbevisas/dumförklaras
Min uppfattning (som framgår i tråden,och som jag skaffat främst här) var att under diet tränar man som sagt för att inte tappa muskelmassa.Det betyder inte att man skall "öka" vikter och tro på en ökning som vissa skrev.
Det vore paradoxalt om man kunde öka i styrka & massa under en Deff som innebär energi-underskott. Träningen är som nämnt (i deff-period) mest för att hålla igång musklerna snarare än att bygga nya som en person skrev. I absurdum betyder inte det att jag förespråkar man ska stå och fäktas med fjädervikter!
Tung träning javisst,men inte kan du på riktigt påstå man kan räkna med ökning i vikter,reps och massa när man skall gå på energi-minimum?
BengtBurk
2011-05-20, 10:07
Nu skriver han väl ända bara att man ska sträva mot att behålla sin muskelmassa och styrka, inte nödvändigtvis öka. Vidare kan man visst öka i styrka under en deff, styrka beror inte bara på muskelfibrernas tvärsnittsarea även om det är en stor del.
det känns som om allt jag skriver måste till varje pris motbevisas/dumförklaras
Min uppfattning (som framgår i tråden,och som jag skaffat främst här) var att under diet tränar man som sagt för att inte tappa muskelmassa.Det betyder inte att man skall "öka" vikter och tro på en ökning som vissa skrev.
Det vore paradoxalt om man kunde öka i styrka & massa under en Deff som innebär energi-underskott. Träningen är som nämnt (i deff-period) mest för att hålla igång musklerna snarare än att bygga nya som en person skrev. I absurdum betyder inte det att jag förespråkar man ska stå och fäktas med fjädervikter!
Tung träning javisst,men inte kan du på riktigt påstå man kan räkna med ökning i vikter,reps och massa när man skall gå på energi-minimum?
Jag kör SL 5x5 deffar och ökar i styrka, ökning med vikter?
Jag kör morgonpass 1 timma utan nån pwo bortsett från en kopp kaffe och ibland några klunkar proteindrink. Det funkar utmärkt för mig, märker inte att jag torskar muskelmassa och perfekt under deff. Kolhydratinlagringen tar ju så pass lång tid att man ändå inte hinner få ut dessa i kroppen om man äter frukost innan.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.