Visa fullständig version : Bra fantasyböcker?
Akerhage
2011-04-28, 09:13
Var ett tag sedan jag läste nu men har iaf betat igenom bland annat:
Eddingsböckerna - Belgarion-serien.
Tolkien (ringenböckerna, silmarillion, bilbo)
Robert Jordan - sagan om drakens återkomst-serien
Terry Brooks böcker har jag skuggat lite i också.
Samt lite annat smått och gott vars titlar jag glömt av.
Jag är på jakt efter bra fantasy, gött att döda tiden med nu när man kan vara ute så mycket, samt jag har ett jobb med dötid jag skulle kunna fördriva med läsning.
Kollade på Game Of Thrones, helt sjukt bra serie enligt mig, hur är de böckerna? (songs of ice and fire?)
Har fått tips om "mistborn-trilogin" som är skriven av Brandon Sanderson. Någon som kan rekommendera dem?
Eddingsböckerna - Belgarion-serien.
Tolkien (ringenböckerna, silmarillion, bilbo)
Robert Jordan - sagan om drakens återkomst-serien
Terry Brooks böcker har jag skuggat lite i också.
Samt lite annat smått och gott vars titlar jag glömt av.
Jag är på jakt efter bra fantasy, gött att döda tiden med nu när man kan vara ute så mycket, samt jag har ett jobb med dötid jag skulle kunna fördriva med läsning.
Kollade på Game Of Thrones, helt sjukt bra serie enligt mig, hur är de böckerna? (songs of ice and fire?)
Har fått tips om "mistborn-trilogin" som är skriven av Brandon Sanderson. Någon som kan rekommendera dem?
Efter Jordan är mina favoriter Death Gate serien av Weis och Hickman.
Udda världar men riktigt bra fantasy.
En annan lite underlig är ju Zelaznys? Amberserie, men även den är ganska sjysst.
Nordenator
2011-04-28, 09:31
A Song of Ice and Fire är riktigt bra.
Steven Eriksons Malazan Book of the Fallen.
Robin Hobbs The Farseer Trilogy.
Om man gillar humor/satir är Terry Pratchetts Discworld-serie att rekommendera.
Jag gillar Richard Morgans bok The Steel Remains, det ska ha kommit fler delar, men jag har tyvärr inte läst dom än.
På många sätt en ganska typisk fantasybok, men den har ändå detaljer som gör att den utmärker sig (homosexuell huvudperson t.ex, vilket jag inte tror jag nånsin läst i en fantasybok innan). Fantasyböcker är ju ofta så lika varandra, så det gillar jag.
King Grub
2011-04-28, 09:37
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1316667&postcount=59
Rikard Jansson
2011-04-28, 09:40
Nästintill allt av David Eddings tycker jag är bra :) (Allt förutom Belgarion)
Akerhage
2011-04-28, 09:43
Tack för den, om du nu mer då åt hållet i jordan-stilen skulle tipsa om någon bok? För 100st var ganska mycket att beta av.
Death gate-serien låter intressant, känner igen författarna där. Skall jag kolla upp!
till er andra, tack! skall kika igenom dem ni också tipsade om!
Akerhage
2011-04-28, 09:44
Nästintill allt av David Eddings tycker jag är bra :) (Allt förutom Belgarion)
Eddings blev lite mer barnsligt (om man nu får kalla det så, iom att många anser fantasy som barnsligt) - annars gillade jag dem, fast var många år sedan jag läste just de böckerna nu.
Akerhage
2011-04-28, 10:17
En fråga ang "Robin Hobbs The Farseer Trilogy."
Är det endast de tre böckerna eller fortsätter serien med "The Liveship Traders Trilogy"
Eller är det helt fristående?
prOtotype
2011-04-28, 10:19
Prova att läsa Pratchett, jag tror inte du kommer ångra dig.
Akerhage
2011-04-28, 10:23
Har några pratchettböcker hemma som jag haft liggandes i flera år, men aldrig läst dem. Nu finns det väl ca 30st böcker i serien? Har du läst dem alla? Verkar ganska intressant med all parodi, humor, satir och fantasy. Fast vet inte om jag skulle gilla det. Vill på nåt sätt ändå ha en fantasy där jag kan leva mig in i boken och "vara med under resan" om du förstår? Funkar det i en sånhär tappning?
Nordenator
2011-04-28, 10:24
En fråga ang "Robin Hobbs The Farseer Trilogy."
Är det endast de tre böckerna eller fortsätter serien med "The Liveship Traders Trilogy"
Eller är det helt fristående?
The Farseer Trilogy har en fortsättning, men det är inte Liveship utan The Tawny Man. Visst var även fortsättningen värd att läsas, men Farseer var mycket bättre.
Nordenator
2011-04-28, 10:27
Har några pratchettböcker hemma som jag haft liggandes i flera år, men aldrig läst dem. Nu finns det väl ca 30st böcker i serien? Har du läst dem alla? Verkar ganska intressant med all parodi, humor, satir och fantasy. Fast vet inte om jag skulle gilla det. Vill på nåt sätt ändå ha en fantasy där jag kan leva mig in i boken och "vara med under resan" om du förstår? Funkar det i en sånhär tappning?
Jag har läst alla böcker (inklusive serien för ungdomar) och tycker om alla. Självklart är inte de enskilda verken några litterära mästerverk, men serien erbjuder en jävla massa garv i alla fall :D
Akerhage
2011-04-28, 10:28
The Farseer Trilogy har en fortsättning, men det är inte Liveship utan The Tawny Man. Visst var även fortsättningen värd att läsas, men Farseer var mycket bättre.
Men får den ett slut där? För vill ju inte sluta läsa om det finns en fortsättning, men vill samtidigt inte fortsätta läsa ifall den bara blir sämre o sämre. :)
Nordenator
2011-04-28, 10:34
Men får den ett slut där? För vill ju inte sluta läsa om det finns en fortsättning, men vill samtidigt inte fortsätta läsa ifall den bara blir sämre o sämre. :)
Den har ett rätt vettigt slut redan efter Farseer Trilogy. Böckerna hänger väl samman och har gemensamma karkatärer, men det känns ändå som avslutade kapitel. Att bara läsa Farseer går jättebra. Nästa trilogi heter "The Rain Wild Chronicles", men jag har inte läst de första två böckerna så jag har ingen aning om vad den handlar om.
Hrvacanin
2011-04-28, 10:38
Michael Moorcock, jag gillade böckerna om Elric (inte läst nått annat av honom iofs :))
Robert E Howards berättelser om Conan är ju klassiker, värt att läsa igenom!
finns faktiskt på project Gutenberg: http://gutenberg.net.au/plusfifty-a-m.html#letterH
vicarious
2011-04-28, 11:21
Raymond E Feist skriver bra fantasy. Första boken i The Riftwar Saga heter The Magician. Prova det, jag tror inte du kommer bli besviken.
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Riftwar_Cycle#The_Riftwar_Cycle
Robert Jordan är ju för övrigt bland de bästa men ser att du redan läst Wheel of Time. May he rest in peace.
Rikard Jansson
2011-04-28, 11:24
Blandade faktiskt ihop David Eddings med Raymond E Feist :OOO Med det utrett så gillar jag inte Eddings alls, men Raymond är väldigt bra
Terry Goodkind - Sword of truth
Bästa Serien av böcker jag någonsin läst :D
Akerhage
2011-04-28, 11:30
Raymond E Feist och Terry Goodkind har jag med varit inne på att läsa!
Nu än mer när det rekommenderas! Ska kika igenom lite vad de handlar om också =)
Rikard Jansson
2011-04-28, 11:33
David Gemmel är f.ö. väldigt bra om han inte nämnts, samt Roger Zelasny. Väldigt synd att de är döda :(
Prova att läsa Pratchett, jag tror inte du kommer ångra dig.+1 Discworld, engelska alltså, är riktigt bra! :thumbup:
Annars rekommenderar jag David Eddings - The Belgariad, "ljudbok"!
Blir som att uppleva böckerna på ett helt nytt sätt.
Totally awesome!
Akerhage
2011-04-28, 11:37
Känns som många bra fantasyförfattare var födda på typ 30-talet. Och de flesta har ju kolapsat nu.
Ingen alls som läst ngt med Brandon Sanderson?
Terry Goodkind - Sword of truth
Bästa Serien av böcker jag någonsin läst :D
Jag tyckte att de första böckerna i Sannings svärd var riktigt bra, men det kom ju nya hela tiden och storyn blev sjukt utdragen tycker jag.
Känns som många bra fantasyförfattare var födda på typ 30-talet. Och de flesta har ju kolapsat nu.
Ingen alls som läst ngt med Brandon Sanderson?
De sista Jordan är ju faktiskt åtminstånde slutediterats av sanderson.
Akerhage
2011-04-28, 11:56
De sista Jordan är ju faktiskt åtminstånde slutediterats av sanderson.
Japp precis, och därför jag blev så intresserad av Mistborn-trilogin =)
ARMSTARK
2011-04-28, 12:03
"Enders spel" av Orson Scott Card, egentligen inte fantasy, snarare SF, men har man inte läst den och gillar fantasy är det en bok man ska läsa. Handlar om en 6 årig kille som placeras i en högteknologisk militärskola i framtiden.
Akerhage
2011-04-28, 12:06
Armstark. Tack för tipset, personligen är jag inte så förtjust i just SF åt det hållet (gällande teknologi och rymden etc). Men bra tips och säkert andra som nappar!
Nick Perumov:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sv%C3%A4rdens_v%C3%A4ktare
Älskar R.A Salvatores böcker om Drizzt Do'Urdens äventyr.
forslund
2011-04-28, 12:30
Jag tyckte att de första böckerna i Sannings svärd var riktigt bra, men det kom ju nya hela tiden och storyn blev sjukt utdragen tycker jag.
Ja, det känns som om karaktärerna i boken hamnar i nya sido-äventyr hela tiden och till slut blir det bara "Vafan, kom igen nu... arbeta mot att avsluta serien istället".
Har snart läst ut sista boken. De har dock varit underhållande nog för att inte få mig att sluta, men det hör verkligen inte till toppskiktet av böcker jag läst.
Eddings blev lite mer barnsligt (om man nu får kalla det så, iom att många anser fantasy som barnsligt) - annars gillade jag dem, fast var många år sedan jag läste just de böckerna nu.
Läste mycket av Eddings när jag var i nedre tonåren och gillade det skarpt. Nyligen hittade jag Polgara The Sorceress hos någon och fick en nostalgitripp. Det är väl kanske "blöjfantasy", men bra sådan enligt mig. Det är mer lättsamt än spännande och stundtals humoristiskt.
A Song of Ice and Fire är mycket bra. Jag har inte sett serien än (fick jag godkänt på tentan jag precis skrev ska jag titta i helgen som belöning) men böckerna blev jag såld på ganska omgående.
Sword of Truth tyckte jag var bra tills jag kommit lite mer än halvvägs in i första boken, sedan fick jag nog. Kan inte skaka av mig känslan av att författaren är en pretentiös tölp som är mer intresserad av att trycka ned sin moral i min hals än av att ge mig en bra läsning. Fast jag har ju faktiskt inte läst alla böckerna så ta min åsikt med en nypa salt. Jag kanske försöker ge serien en ny chans när jag inte har något bättre för mig.
Akerhage
2011-04-28, 12:38
A song of ice and fire, är den på 7 böcker totalt?
Har kommit många bra tips, keep ém coming! Många bra författare man liksom glömt av som man tänkt läsa i yngre dar =)
Alltså jag fattar inte varför folk fastnar så för Jordan när han ordbajsar så mycket. Det hade blivit en riktigt bra serie om han fokuserat lite och faktiskt fått klart det hela innan han trillade av pinnen.
George RR Martin är bland det bästa jag läst men då är det en hel del jag inte har läst av Grubs top 125. ...och Grub har bättre koll än mig.
Tolkien är min etta men det är flera år sedan jag läste dem.
Akerhage
2011-04-28, 13:10
Kollade igenom Grubs lista där, är ju bland annat George RR Martin där som gäller. Samt James Blaylock. Är detta samma typ av fantasy som jordan, eddings, tolkien etc?
Nick Perumov:
+1. Ganska annorlunda men bra böcker.
forslund
2011-04-29, 10:18
Finns det några serier/böcker som är av måste-läsakvalité?
Har tagit mig igenom song of fire and ice, sword of truth, wheel of time. Men är i jakt på (gärna avslutade) kortare serier eller bra stand alone-böcker.
Har tagit mig igenom song of fire and ice, sword of truth, wheel of time. Men är i jakt på (gärna avslutade) kortare serier eller bra stand alone-böcker.
Jag rekommenderar varmt som tidigare Death gate serien., 7 böcker på engleska.
Nordenator
2011-04-29, 10:40
American Gods och Anansi Boys av Gaiman samt Good Omens av Gaiman/Pratchett är värda att plocka upp i väg av böcker utanför serier. Då man väl snackar Gaiman är väl Stardust helt OK, men den känns lite mer som en barnbok. Neverwhere har jag bara sett DVDn av för länge sedan, så jag kan inte kommentera om boken är bra eller inte.
forslund
2011-04-29, 12:00
Jag rekommenderar varmt som tidigare Death gate serien., 7 böcker på engleska.
Tack. Låter som min typ av fantasy. Blir att ta hem ett par och se vad det är. :)
American Gods och Anansi Boys av Gaiman samt Good Omens av Gaiman/Pratchett är värda att plocka upp i väg av böcker utanför serier. Då man väl snackar Gaiman är väl Stardust helt OK, men den känns lite mer som en barnbok. Neverwhere har jag bara sett DVDn av för länge sedan, så jag kan inte kommentera om boken är bra eller inte.
Tack för tipsen, men jag är mer ute efter fantasy i "medeltidstappning". Svärd, rustningar och sånt bör det vara.
Stardust känns lite för barn precis som du säger. Helt OK film men inget jag letar efter i bokväg. :)
Sagan om Paksenarrion / The deed of Paksenarrion är väldigt bra. En avslutad serie på 3 delar och är ganska klassisk fantasy.
Akerhage
2011-04-29, 13:08
Sagan om Paksenarrion / The deed of Paksenarrion är väldigt bra. En avslutad serie på 3 delar och är ganska klassisk fantasy.
Har beställt hem mistborn nu iaf, får läsa den och ge den en recenssion här, under tiden fördriver jag mitt fantasybehov av Terry Brooks en kort stund!
mangemani
2011-04-29, 13:27
böcker där du själv får avgöra vad hjälten i fantasy boken ska göra tycker iaf jag slår allt annat.
kan gå nått i stil med:"du går efter den mörka stigen i skogen,du ser 2 röda ögon lysa upp i mörkret,vad gör du?1.gå mot dom röda ögonen(gå till sidan 13)2.spring därifrån(gå till sidan 45)3.ignonera och fortsätt att gå(gå till sidan 64)"
lite lamt och löjligt scenario,i know,var bara ett exempel,men jag älskar när man själv får välja vad som kommer hända.
Joe abercrombie har skrivit en trilogi: The blade itself, Before they are hanged och Last argument of kings samt två uppföljare Best served cold och The heroes. Alla böckerna är exceptionellt bra och han jobbar på en till.
pclillen
2011-04-29, 14:01
Nick Perumov:
+2.
Mörkare fantasy än de mesta jag läst iaf. Jävligt skön.
polka_griis
2011-04-29, 21:54
Faith of the Fallen av Terry Goodkind är den bästa fantasybok jag läst.
(homosexuell huvudperson t.ex, vilket jag inte tror jag nånsin läst i en fantasybok innan).
Manlig eller kvinnlig?
vicarious
2011-04-29, 22:35
Är det bara jag eller? Terry Goodkind & David Eddings = bajs.
Paksenarrion-böckerna är rätt schyssta fast det var ett tag sen man läste dom. Mitt bästa tips står fast vid Raymond E Feist.
Akerhage
2011-05-01, 12:57
Har börjat läsa "mistborn" nu av Brandon Sanderson. Verkar väldigt lovande måste jag säga. Tror just magi-biten i den här trilogin kommer bli riktigt riktigt bra, det är än så länge väldigt nytt och spännande! =)
King Grub
2011-05-01, 13:06
Är det bara jag eller? Terry Goodkind & David Eddings = bajs.
Oj nej, det är inte bara du. Särskilt Eddings är sällsynt värdelös. The Belgariad hade en driven berättarglädje, och The Malloreon likaså, även om den senare bara var en direkt upprepning av den förra. Därefter är allt däremot rent skräp, statiska orealistiska världar, hopplösa dialoger, värdelös humor som förstör alla scener som skall verka dramatiska... bajs, mycket riktigt. Eddings är antagligen den "stora" fantasyförfattare som skriver sämst.
Goodkinds böcker gillar jag inte heller, men jag skulle inte kalla hans författarskap dåligt, bara inte min stil. Han kan i alla fall skriva, till skillnad från Eddings.
Akerhage
2011-05-01, 13:14
Känns ju mer som att Eddings är mer barnfantasy trots allt, jag gillade sagan om belgarion, tyckte som tidigare talare att den blev utdragen och tjatig med. Men var herrans många år sedan jag läste den. Hade kanske haft en annan åsikt nu.
Hårdrockssmurfen
2011-05-01, 14:45
Har ingen nämnt Det Mörka Tornet av Stephen King? Isåfall gör jag det. Det mörka tornet av stephen king är bra.
King Grub
2011-05-01, 14:46
The Dark Tower är fantastisk, men kanske inte den typen av fantasy som trådstartaren är ute efter här.
Magnus N
2011-05-01, 14:49
Malazanserien är något som jag iaf gillar och kan rekommendera.
Eddings är nog mer barnfantasy. Älskade dom böckerna när jag var liten. Försökte läsa om dom får nått år sen och klarade mig igenom 150 sidor eller nått innan jag la ner.
Akerhage
2011-05-01, 15:31
Har ingen nämnt Det Mörka Tornet av Stephen King? Isåfall gör jag det. Det mörka tornet av stephen king är bra.
Inte riktigt vad jag är ute efter nej, men bra tips ändå! tack =)
The Dark Tower är fantastisk, men kanske inte den typen av fantasy som trådstartaren är ute efter här.
Precis börjat lyssna på ljudboken, håller kvaliteten i sig hela serien?
Faith of the Fallen av Terry Goodkind är den bästa fantasybok jag läst.
Manlig eller kvinnlig?
Manlig
forslund
2011-05-01, 16:56
Goodkinds böcker gillar jag inte heller, men jag skulle inte kalla hans författarskap dåligt, bara inte min stil. Han kan i alla fall skriva, till skillnad från Eddings.
Problemet jag har med Goodkinds böcker är att han upprepar sig så fruktansvärt. Det kan gå sidor åt gången där han berättar om händelser som karaktärerna tidigare varit med om i böckerna. Det händer flera gånger per bok.
Visst, det kanske fyller viss funktion när man läser böckerna allt eftersom de släpps, men när man sträckläste hela serien som jag gjorde blir det bara irriterande.
King Grub
2011-05-01, 17:04
Precis börjat lyssna på ljudboken, håller kvaliteten i sig hela serien?
Den första boken är sämst. Det blir bara bättre. Möjligen med undantag av The Wolves of Calla, som känns som något av en transportsträcka. Den sista boken däremot är magnifik, med ett av dom bästa slut som skrivits i en fantasyserie.
C h r i s
2011-05-01, 17:25
Som tidigare nämnt. Steven Eriksons Malazan Book of the Fallen, eller George RR. Martins Song of Ice and Fire är bra val. Av David Eddings är det bara The Belgariad eller The Malloreon som går att läsa, om du är 16 eller yngre. Bra introduktion till genren, mycket lättläst. Hans andra och nyare böcker är total dynga.
Robert Jordans Wheel of Time förstår jag inte hur folk kan gilla, nästan värre än Eddings.
Läser för tillfället Peter F. Hamiltons Commonwealth Saga (Pandora's Star). Kompetent författare, bra än så länge.
Bulkington
2011-05-01, 21:30
The Lies of Locke Lamora av Scott Lynch.
Inte direkt högfantasy, men bra tempo och välskriven, dialogen bör dra ett garv eller två ur dom flesta läsare. Det är även en intressant värld, byggd bland ruinerna av en okänd ras, "the Eldren"
Första uppföljaren, Red Seas under Red Skies är redan ute, och tredje boken är på väg. Sju planerade allt som allt :)
Har börjat läsa "mistborn" nu av Brandon Sanderson. Verkar väldigt lovande måste jag säga. Tror just magi-biten i den här trilogin kommer bli riktigt riktigt bra, det är än så länge väldigt nytt och spännande! =)
Första boken är bäst sen är andra lite sämre och tredje sämst.
Dock så gillar jag hans arbete med jordans verk.
Inte direkt högfantasy, men bra tempo och välskriven, dialogen bör dra ett garv eller två ur dom flesta läsare. Det är även en intressant värld, byggd bland ruinerna av en okänd ras, "the Eldren"
Första uppföljaren, Red Seas under Red Skies är redan ute, och tredje boken är på väg. Sju planerade allt som allt :)
Dom är riktigt bra ja! +1
nmanradnävna
2011-05-02, 20:53
Är Sagan om drakens återkomst bra? Köpte "Farornas väg" för flera år sedan och slänger titt som tätt ett öga på den i bokhyllan, undrande om jag borde ta tag i den eller ej.
Akerhage
2011-05-02, 20:54
Första boken är bäst sen är andra lite sämre och tredje sämst.
Dock så gillar jag hans arbete med jordans verk.
ledsen jag blev nu, har iof bara läst 150 sidor av första boken som jag gillar hittills. tråkigt att den ska tappa mer o mer! Fast brukar ju vara så ibland, dock bör man ju kunna hålla ihop en trilogi bättre. Tack för svaret om mistborn iaf, ville gärna veta lite mer =)
Akerhage
2011-05-02, 20:55
Är Sagan om drakens återkomst bra? Köpte "Farornas väg" för flera år sedan och slänger titt som tätt ett öga på den i bokhyllan, undrande om jag borde ta tag i den eller ej.
jag gillar den! Börja läsa så vet du ju om det är ngt för dig =)
Ganska lättlästa och du betar ju säkert av farornas väg på någon dag! Kör på, inget att förlora!
Eddings är nog mer barnfantasy. Älskade dom böckerna när jag var liten. Försökte läsa om dom får nått år sen och klarade mig igenom 150 sidor eller nått innan jag la ner.
Precis, Edding var bra fantasy när man var 13-15 år och tyckte Tolkien var svårläst :).
Robin Hobb:
Farseer trilogy och Tawny Man - bra, Farseer var en av mina favoriter i yngre dagar.
Shamans Crossing - gillade den inte så mycket, läste dock hela serien
Elizabeth Moon:
Paksenarrion - var väl helt ok, var dock typ 10 år sen jag läste böckerna
Robert Jordan:
Wheel of Time - Bra till en början men vartefter man fick vänta 1 år på varje bok tröttnade jag till slut. Ska läsa om hela serien när alla böcker är klara.
Trudi Canavan:
The Magicians Guild - inte första klassens underhållning men helt klart läsvärt.
The Black Magician Trilogy - som ovan
Anders Björkelid:
Berättelsen om Blodet - har läst de två första böckerna som kommit ut, tog väl mig igenom böckerna men tycker inte alls att de har samma djup och klass som riktigt bra fantasy.
JRR Tolkien:
Sagan o Ringen - ingen kommentar behövs, är benchmark för vad som är att betrakta som bra fantasy. Hade nog läst böckerna två-tre gånger innan filmerna kom.
Bertil Mårtensson:
Maktens Vägar - en av de första fantasyböckerna jag läste, minns knappt någonting, dags att leta upp igen.
Ursula K Leguin:
Trollkarlen från Övärlden - Inte en av mina favoriter men läsvärt.
Ska precis börja läsa George RR Martin, fråga mig inte hur jag lyckats missa denna serie.
nmanradnävna
2011-05-02, 22:25
jag gillar den! Börja läsa så vet du ju om det är ngt för dig =)
Ganska lättlästa och du betar ju säkert av farornas väg på någon dag! Kör på, inget att förlora!
Väldigt sant. Får ta en titt på den ikväll :)
vicarious
2011-05-04, 21:25
Jag tycker det. Wheel of Time heter den på engelska. Kanske lite seg till en början men helt klart en läsvärd fantasy-serie.
Jag tycker det. Wheel of Time heter den på engelska. Kanske lite seg till en början men helt klart en läsvärd fantasy-serie.
Håller med. Det var den första fantasyserien jag läste och den som fick mig "hooked" på genren. Kommer också ihåg att första boken, farornas väg, var seg i början. Tror till och med jag började läsa, tröttnade, la undan den, fortsatte nått år senare och fastnade.
Ska läsa den på engelska en gång också. Inbillar mig att den är ännu bättre på orginalspråket.
vicarious
2011-05-04, 21:56
Ska läsa den på engelska en gång också. Inbillar mig att den är ännu bättre på orginalspråket.
Do it! :) Det är först när Rand börjar kunna hantera kraften och han inser vem han är som böckerna blir riktigt bra tycker jag. Kanske dags att börja läsa om dom! En bok i solen är ju aldrig fel.
Bulkington
2011-05-04, 22:09
Robert Jordan's Wheel of Time börjar ok, svinigt bra emot mitten men sen tar det liksom slut. Alla huvudkaraktärer har var sin gigantisk arme, och större delen av böckerna går vid det här laget ut på att armen går upp, bryter läger, marcherar, slår läger, bla bla bla...
Rand har sagt upp sig som huvudperson, glider mest runt i bakgrunden och är imba och hur mäktiga huvudpersonerna än blir så tar dom alltid oändligt med skit av varenda Aes Sedai inom räckhåll.
Den första boken är sämst. Det blir bara bättre. Möjligen med undantag av The Wolves of Calla, som känns som något av en transportsträcka. Den sista boken däremot är magnifik, med ett av dom bästa slut som skrivits i en fantasyserie.
Självklart var du tvungen att säga att det blir bättre.... *gah!*
Jag älskade nämligen andra och tredje boken i serien. The Wolves of Calla tyckte jag var så totalt värdelös att jag blev snudd på hjärtekrossad. Hade så sjukt höga förhoppningar på serien och så kom helt plötsligt Gud in i bilden, som med alla andra böcker av King jag läst. Hatade även att andra karaktärer från andra böcker helt plötsligt hade en roll i boken, det gjorde serien så mycket mindre magisk och speciell i mina ögon.
Nej, en STOR besvikelse. Besvikelsen överträffas bara av hur grymt dåligt "The Wheel of Time" blev efter ca bok 12 när jag var tonåring. Levde nästan för den serien ett tag, och så blev den helt plötsligt skit. Det var jobbigt.
Nu blir det nog George R.R Martin nästa gång. Hoppas på en lite mer vuxen serie.
Leifallan
2011-05-15, 18:01
Måste säga att jag gillade Katherine Kerrs Deverryserie. RIktigt bra fantasy.
Akerhage
2011-07-05, 15:12
Någon som läst Good Omens av Terry Pratchett och Neil Gaiman? Verkar fått lysande kritik.
Någon som läst Good Omens av Terry Pratchett och Neil Gaiman? Verkar fått lysande kritik.
Är som alla andra Pratchett böcker.
Kul som få, dock inte speciellt bra fantasy, men riktigt underhållande om man har koll på de olika ämnen som de olika böckerna parodiserar(i detta fall skräckfilmer)
Akerhage
2011-07-05, 15:30
Ja den här boken var väl parodi av filmen the omen, och verkar ganska ball faktiskt, inte läst någon pratchett än, så kanske börja med denna.
Läste den för bra länge sen och tyckte den var bra då, såhär i efterhand tycker jag nog discworldböckerna är bättre.
Jag får tipsa om det svenska verket 'Svavelvinter' som jag tycker var sjukt bra. Ser fram riktigt mycket mot del 2 i serien.
Akerhage
2011-07-05, 15:41
Ja, discworld har jag förstått är riktigt riktigt bra, dock var detta en bok att börja med, så tänkte dra igång med den före isf, gillar jag detta kommer jag ju antagligen gilla discworld och kan påbörja det projektet!
Jag har genom mina dagar läst hundratals fantasy-romaner. Vill därför tippsa om en pågående triologi av Patrick Rothfuss som faktiskt är kanske den bästa fantasyn jag läst:
The name of the wind - första boken
The wise mans fear - andra
Tredje är ej utkommen
Den andra boken kom precis ut så man lär behöva vänta ett bra tag på den tredje och sista delen, men dessa böcker är förjävla bra. Spännande och fantasieggande som en fantasy ska vara men samtidigt djup och trovärdig. Det bästa är dock att författaren skriver otroligt finurligt och bra.
5/5!
The Draf
2011-07-06, 12:36
Jag har genom mina dagar läst hundratals fantasy-romaner. Vill därför tippsa om en pågående triologi av Patrick Rothfuss som faktiskt är kanske den bästa fantasyn jag läst:
The name of the wind - första boken
The wise mans fear - andra
Tredje är ej utkommen
Den andra boken kom precis ut så man lär behöva vänta ett bra tag på den tredje och sista delen, men dessa böcker är förjävla bra. Spännande och fantasieggande som en fantasy ska vara men samtidigt djup och trovärdig. Det bästa är dock att författaren skriver otroligt finurligt och bra.
5/5!
:thumbup:
Den tackar vi för, hade helt missat att den andra boken släppts.
:thumbup:
Akerhage
2011-07-06, 12:39
Verkar intressant, skall kika på dem, tack för tipset!
Ja, tillslut får man ge sig för "hajpen" alla pratar om hur bra song och ice & fire är. Och jag har slut på bra böcker att läsa. Så nu fick det bli en order på adlibris.
Det blev wise mans fear och http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0345529057
The Draf
2011-07-06, 14:34
Jag får tipsa om det svenska verket 'Svavelvinter' som jag tycker var sjukt bra. Ser fram riktigt mycket mot del 2 i serien.
Någon aning om när den kan tänkas komma?
King Grub
2011-07-06, 15:15
Någon aning om när den kan tänkas komma?
http://www.coltso.se/bok_granstrom2.htm
Akerhage
2011-07-06, 15:18
Shyssta bilder, gillar den i vänstra hörnet där på länken.
Ja, tillslut får man ge sig för "hajpen" alla pratar om hur bra song och ice & fire är. Och jag har slut på bra böcker att läsa. Så nu fick det bli en order på adlibris.
Det blev wise mans fear och http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0345529057
Vad tyckte du om Name of the wind då? Lika såld som jag blev?
filmjölk
2011-07-07, 09:18
Stephen King är en lysande fantasyförfattare. "Dark Tower"- serien (Svarta tornet?) är helt jäkla briljant.
Vad tyckte du om Name of the wind då? Lika såld som jag blev?
Den var bra, men helsåld blev jag inte. Dock är författaren jävligt skön, upptäckte att jag följt hans blogg över ett år innan jag upptäkte boken :D
The Draf
2011-07-07, 14:49
Gött! Kanske man skulle göra ett återbesök i Majura. Länge sen man kört den gamla kampanjmodulen. Har du läst första delen? Var rate:ar du den på din episka skala av bra böcker?
Jag läser Steven Ericson för tillfället och är inne på den 3dje boken. Ganska mörk fantasy med mycket ond bråd död och gudar som härjar likt grekisk mytologi men mest handlar det om människornaaaaaaaa.
Jag ger serien en 7.7 av 10 än så länge. Den når inte upp till George RR Martins serie Song of Fire and Ice (då den har betydligt mer snusk och mer intressanta/djupare/varierande karaktärer.
Jag har under min semester försökt dyka ner lite i fantasyträsket igen. Det var länge sen jag läste nåt sånt. Tänkte det kunde vara trevligt med lite verklighetsflykt, fantasirika världar och häftiga hjältar. Typ.
Har läst Mistborn men slutade halvvägs in i tredje boken. Det kunde blivit nåt av serien ifall första boken inte var den bästa, men den tappar bara desto mer man läser. Dessutom var hjältinnans kärleksintresse så dåligt att jag blev förbannad.
Provade Brent Weeks men han kan ju inte skriva och karaktärerna verkar vara ren smörja.
Någon annan serie, som jag inte kommer ihåg namnet på, etablerade huvudpersonen som en ung psykopat. Ren skit.
I yngre år gillade jag Jordan och Eddings (dock inte hans senare verk) - även Martin i viss mån, men hans karaktärer är lite för moraliskt gråa. Terry Brooks var också underhållande även om det var en Tolkien-klon.
Donaldsons serie om Thomas Covenant var välskriven men gjorde det omöjligt att sympatisera med huvudpersonen.
Elisabeth Moon och Katherine Kerr går att läsa men de är mediokra.
Så, min fråga är... finns det fantasy som helt enkelt är "bra skit" rakt igenom? Varken pretto-bögerier eller (för mycket) barnsligheter. Liksom, en bra jävla story med karaktärer en vettig människa kan sympatisera med?
Bibeln är en ganska bra fantasy-bok. Eller Candide av Voltaire.
Mackan58
2013-07-14, 17:24
Joe Abercrombie är given. Ett retoriskt geni. Trilogin är riktigt underhållande men även episk.
Av de fristående böckerna är Best Served Cold fenomenal, Red Country riktigt läsvärd och Heroes är sidådär.
I övrigt kan jag varmt rekommendera Malus Darkblade!
tack för tipset, det är beställt! :thumbup:
Jag är mycket förtjust i Robin Hobbs två serier om Fitz (Farseer, The Tawny Man). Liveship Traders tycker jag är sämre, men de som tycker att de första två innehåller för mycket känslopjunk brukar gilla den bättre.
Terry Pratchett är bra, men går väl kanske bort om man inte gillar larv, för det är ju humorfantasy. Det mesta han skrivit är inte barnböcker, dock, då det är rätt många skämt som far över huvuddet på barn. De bör läsas på engelska för språkskämten.
Candide är skittråkig (jag tycker inte att den kvalar in som fantasy heller, men det är ju min åsikt).
Patrick Rothfuss böcker som nämns precis här ovan; första boken är bättre än andra, dock, så jag hoppas på en upphämtning till den kommande tredje.
Jockefoten
2013-07-14, 18:55
Tad Williams - Memory, Sorrow and Thorn är en rätt bra serie (tre böcker). Lagom lättsmält för sommarläsning.
Farseer trilogin har jag för mig att jag gillade, även om det inte var en tiopoängare.
Terry Pratchett har jag inte läst mycket av men han har genial humor (datorspelet var också riktigt bra).
Något jag gillade med fantasy i min ungdom (jag är ju trots allt en gammal gubbe nu) var känslan av äventyr, magiska världar och hjältar det gick att sympatisera med. Det jag hittat på senare tid är mest deprimerande och moraliskt tveksamma karaktärer (vilket för övrigt är min invänding mot Game of Thrones, även om jag gillar serien). För att inte tala om att skriva en bra story.
Det bästa jag läst på länge är Terry Goodkind. Det är alltså om man står ut med hans eviga upprepande i senare böcker och hur uppenbart det är att ha nånstans mitt i serien hittat Ayn Rand och försöker plagiera henne. Men det är i varje fall underhållande när det är bra och det finns karaktärer man kan sympatisera med.
Jag har under min semester försökt dyka ner lite i fantasyträsket igen. Det var länge sen jag läste nåt sånt. Tänkte det kunde vara trevligt med lite verklighetsflykt, fantasirika världar och häftiga hjältar. Typ.
Har läst Mistborn men slutade halvvägs in i tredje boken. Det kunde blivit nåt av serien ifall första boken inte var den bästa, men den tappar bara desto mer man läser. Dessutom var hjältinnans kärleksintresse så dåligt att jag blev förbannad.
Provade Brent Weeks men han kan ju inte skriva och karaktärerna verkar vara ren smörja.
Någon annan serie, som jag inte kommer ihåg namnet på, etablerade huvudpersonen som en ung psykopat. Ren skit.
I yngre år gillade jag Jordan och Eddings (dock inte hans senare verk) - även Martin i viss mån, men hans karaktärer är lite för moraliskt gråa. Terry Brooks var också underhållande även om det var en Tolkien-klon.
Donaldsons serie om Thomas Covenant var välskriven men gjorde det omöjligt att sympatisera med huvudpersonen.
Elisabeth Moon och Katherine Kerr går att läsa men de är mediokra.
Så, min fråga är... finns det fantasy som helt enkelt är "bra skit" rakt igenom? Varken pretto-bögerier eller (för mycket) barnsligheter. Liksom, en bra jävla story med karaktärer en vettig människa kan sympatisera med?
Terry Pratchett är den ende jag läser för stunden. Språkanvändningen är så förbannat rolig ibland, och han fyller ut sidorna likt skämten i en sit-com. Som Tolkia sa, dock, så bör -- äh, fan, måste -- den läsas på engelska.
Annars kanske Neil Gaiman kan vara någonting? Fast han skriver mest low fantasy.
Tad Williams - Memory, Sorrow and Thorn är en rätt bra serie (tre böcker). Lagom lättsmält för sommarläsning.
Det är en serie jag funderar på att läsa igen. Det enda jag minns är att jag gillade den hyffsat för många år sen, men jag kommer inte ihåg mer än så... Vet inte varför det blev så. Antingen var den sunkig, eller så var nåt annat som fångade mitt intresse just då.
Terry Pratchett är den ende jag läser för stunden. Språkanvändningen är så förbannat rolig ibland, och han fyller ut sidorna likt skämten i en sit-com. Som Tolkia sa, dock, så bör -- äh, fan, måste -- den läsas på engelska.
Annars kanske Neil Gaiman kan vara någonting? Fast han skriver mest low fantasy.
Jag läser bara på engelska om jag får välja :)
Vad menar du med low fantasy? Om det är att det saknas tomtar och troll runt varje hörn ser jag det inte som en nackdel.
Nej. Snarare att historien har aspekter av fantastiska saker, men fortfarande utspelar sig på vår jord.
Okej. Det låter faktiskt intressant. Jag ska kika närmare på det. Gillade filmen Stardust så... :)
King Grub
2013-07-14, 19:17
Kallas oftast Urban Fantasy. En av mina favoritgenrer.
Jockefoten
2013-07-14, 19:26
Någon som läst Terry Goodkind - The Sword of Truth? Fick tipset av min kusin att läsa den men 25(?) böcker känns lite väl mustigt.
Slår ett slag för Terry Pratchetts serie om discworld.
Härlig humor rakt igenom och helt OK fantasy
Någon som läst Terry Goodkind - The Sword of Truth? Fick tipset av min kusin att läsa den men 25(?) böcker känns lite väl mustigt.
Han är läsvärd. De där 25 böckerna är inte direkt svåra att ta sig igenom. Känns mer som 5 böcker.
King Grub
2013-07-14, 19:44
Det är 12 böcker. Jag tyckte dom första var ok, men sedan blev det mest tråkigt predikande.
Mackan58
2013-07-14, 20:55
Terry Pratchett är läsvärd. Inget episkt eller testosteronhöjande, men kan med fördel läsas med en kopp Earl Gray om man vill ha en mysig och humörhöjande stund.
Vilken bok läste du? Gissar på den första ur The Night Angel Trilogy.
Kanske beror på hur mycket fantasy man läst och därmed hur höga krav man ställer. Mina krav är inte så höga. Är det en bra story så kan man blunda för lite skavanker.
Jag läste alla tre böckerna på ganska kort tid och uppskattade dem väldigt mycket.
Det blev emellanåt lite sliskigt, men överlag väl godkända enligt mig.
lördagsgrogg
2013-07-15, 00:22
The Iron Druid Chronicles av Kevin Hearne tycker jag är trevliga. Lättlästa utan att vara substanslösa.
Det är 12 böcker. Jag tyckte dom första var ok, men sedan blev det mest tråkigt predikande.
Så King Grub du som är experten på fantasy. Jag undrar om du har en uppdaterad lista på bra fantasy-böcker? Jag minns att du postade något för en massa år sedan - uppdelat i tiers - men en uppdatering är på sin plats tycker jag. Jag har dålig pejl nuförtiden.
Vilken bok läste du? Gissar på den första ur The Night Angel Trilogy.
Kanske beror på hur mycket fantasy man läst och därmed hur höga krav man ställer. Mina krav är inte så höga. Är det en bra story så kan man blunda för lite skavanker.
Jag läste alla tre böckerna på ganska kort tid och uppskattade dem väldigt mycket.
Det blev emellanåt lite sliskigt, men överlag väl godkända enligt mig.
Precis, första ur Night Angel trilogin.
Tycker han misslyckas helt med att beskriva miljöer, karaktärer och skriva dialog. Sen har han en ovana att namedroppa en massa skit redan från början.
Precis, första ur Night Angel trilogin.
Tycker han misslyckas helt med att beskriva miljöer, karaktärer och skriva dialog. Sen har han en ovana att namedroppa en massa skit redan från början.
Jag tänkte läsa om dem vid tillfälle. Får se om din kritik smittar av sig på mig.
forslund
2013-07-15, 08:23
Jag har läst hela serien, 12 böcker. Lättläst och bäst inledningsvis men tycker ändå att serien är läsvärd rakt igenom.
Det är väl Robert Jordans serie du tänker på med 20+ böcker, svenska versioner i alla fall.
The Black Company serien är rätt bra faktiskt. Kommer inte ihåg vad författaren hette. Dock inget som rekommenderas för någon som gillar mycket beskrivningar utan här är det mer direkt och att man bara slängs in i händelserna.
Sen är böckerna skrivna på det sättet att dom återberättas från ett första persons perspektiv.
Någon som orka ta sig igenom The Malazan books of the fallen av Steve Ericson som kan säga något om dom ?
Nordenator
2013-07-15, 11:58
Någon som orka ta sig igenom The Malazan books of the fallen av Steve Ericson som kan säga något om dom ?
Jag har läst de första fyra tror jag. Jag vill minnas att de var riktigt bra, men det var ju några år sedan nu. I väntan på nya böcker hann jag glömma bort det mesta. Läste om första för ett eller två år sedan, så man kanske borde fortsätta nu då serien är klar ^^
Magnus N
2013-07-15, 12:00
The Black Company serien är rätt bra faktiskt. Kommer inte ihåg vad författaren hette. Dock inget som rekommenderas för någon som gillar mycket beskrivningar utan här är det mer direkt och att man bara slängs in i händelserna.
Sen är böckerna skrivna på det sättet att dom återberättas från ett första persons perspektiv.
Malazanböckerna är trevlig läsning tycker jag, inte så "enkel" som sword of truth t.ex utan finns en hel del karaktärer och händelser som gör att man får en del att hålla reda på :)
Leifallan
2013-07-15, 12:27
Förutom de obligatoriska Tolkienböckerna gillar jag Katherine Kerrs bokserie om landet Deverry.
Läste ut den sista boken för bara någon vecka sedan. Tyckte de var riktigt bra, även om Ericson, likt många andra fantasy-författare, har ett överdrivet behov av att beskriva meningslösa saker ner i detalj.
Jag tycker det är fullständigt ointressant med flera sidor långa beskrivningar av hur fortifikationer är konstruerade, hur insidan av en taverna ser ut, hur arméerna packar upp och ner sina tält och vad oxen som släpar på likvagnen inte tänker...
Men tyckte de flesta av de 10 böckerna i serien var riktigt bra. Var egentligen bara en av böckerna som jag inte riktigt fastnade för "huvudpersonen" i (även om alla böckerna hänger ihop så introduceras det rätt mycket nytt folk mellan de olika böckerna och han växlar vilken/vilka personer som han fokuserar på från bok till bok).
Akerhage
2013-07-15, 13:03
Gott få lite mer sommartips! Ska ge mig på Patrick Rothfuss närmst här, så får vi se vart den leder.
Stephen King's "Det mörka tornet" är verkligen något att drömma sig bort i. Bästa jag någonsin har läst. Men då är jag inte så normal heller.
Alla säger att det blir sämre efter fjärde boken, men jag tycker bara att det blir bättre.
Gott få lite mer sommartips! Ska ge mig på Patrick Rothfuss närmst här, så får vi se vart den leder.
Jag gillar båda böckerna hittills, han snurrar bort sig i vissa beskrivningar så det blir lite snackigt i tvåan, men annars är det fortfarande väldigt bra.
Stephen King's "Det mörka tornet" är verkligen något att drömma sig bort i. Bästa jag någonsin har läst. Men då är jag inte så normal heller.
Alla säger att det blir sämre efter fjärde boken, men jag tycker bara att det blir bättre.
Jag tyckte the Dark Tower var sinnessjukt krånglig och trist, men smaken är väl olika. :D
Förutom de obligatoriska Tolkienböckerna gillar jag Katherine Kerrs bokserie om landet Deverry.
+1 på Deverryböckerna. De första böckerna där var de första böckerna öht som jag läste av fri vlija i yngre åldrar (på svenska). Mycket bra böcker, även om de sista par böckerna inte höll riktigt samma kvalitet enligt mig.
Läste ut den sista boken för bara någon vecka sedan. Tyckte de var riktigt bra, även om Ericson, likt många andra fantasy-författare, har ett överdrivet behov av att beskriva meningslösa saker ner i detalj.
Jag tycker det är fullständigt ointressant med flera sidor långa beskrivningar av hur fortifikationer är konstruerade, hur insidan av en taverna ser ut, hur arméerna packar upp och ner sina tält och vad oxen som släpar på likvagnen inte tänker...
Men tyckte de flesta av de 10 böckerna i serien var riktigt bra. Var egentligen bara en av böckerna som jag inte riktigt fastnade för "huvudpersonen" i (även om alla böckerna hänger ihop så introduceras det rätt mycket nytt folk mellan de olika böckerna och han växlar vilken/vilka personer som han fokuserar på från bok till bok).
Jaha så där är därför varje bok är över 1000 sidor lång, dom extrema beskrivningarna alltså.
Jaha så där är därför varje bok är över 1000 sidor lång, dom extrema beskrivningarna alltså.
Många författare gör sig skyldiga till det här.
Ja, skulle nog kunna minska ned böckerna till hälften (om inte ännu mer) om han tog bort allt onödigt dravel.
Börjat läsa Sandman Slim av Richard Kadrey nu efteråt (urban fantasy bok), där kommer allt mycket mer rakt på sak utan en massa utfyllnad, så rätt stor kontrast, känns nästan "fel" på något vis :)
Ajsomfan
2013-07-15, 17:33
Yes: Vilken Brent Weeks läste du? Gillade night angel triologn som attan. Och tyckte magisystemet i hans nya serie var annorlunda och kul. Edit: fick svar på frågan.
Annars, kolla in Lies of lock lamora, stenball heistfantasy(?). Mycket mycket bra.
Robin Hobbs alla böcker gillar jag mer eller mindre.
Patrick Rothfuss Name of the wind var helt ok.
King Grub
2013-07-15, 18:57
Håller med i allt.
Jockefoten
2013-07-15, 19:25
Har ni tips på bra böcker med kvinnliga protagonister? Gärna lite starkare karaktärer som inte fyller alla kvinnoideal som fantasyböcker vanligtvis innehåller.
Jag har läst hela serien, 12 böcker. Lättläst och bäst inledningsvis men tycker ändå att serien är läsvärd rakt igenom.
Det är väl Robert Jordans serie du tänker på med 20+ böcker, svenska versioner i alla fall.
Wikipedia sa att det var 24 böcker.
Magnus N
2013-07-15, 19:27
24 svenska antagligen då, 12 engelska
Beholder
2013-07-15, 19:32
Det här med långa böcker med allt för mycket person och miljöbeskrivningar måste ju stamma från Tolkien. Det är sjukt många fantasyförfattare som hade tjänat på att i princip 50-75% av boken hade rensats bort. Ericson är en av dem. Även George R. R. Martin skulle tjäna något otroligt på detta.
Kan tipsa om Mark Lawrence Broken Empire serie. Första boken heter Prince of Thorns är ganska smutsig och en riktig antihjälte.
King Grub
2013-07-15, 19:39
Tolkien har inte överdrivna person- och miljöbeskrivningar alls. Det var Ohlmarks bedrövliga översättning som helt förändrade Tolkiens sparsamma texter.
Beholder
2013-07-15, 19:54
Tolkien har inte överdrivna person- och miljöbeskrivningar alls. Det var Ohlmarks bedrövliga översättning som helt förändrade Tolkiens sparsamma texter.
Kanske möjligt. Men vad är det då som driver den sjuka lusten inom fantasy och även sci-fi att skriva allt för långt?
King Grub
2013-07-15, 20:03
Dölja bristande litterär talang bakom rabblande av detaljer?
Wheel of Time är bra.
Har dock inte läst klart serien än.
Dölja bristande litterär talang bakom rabblande av detaljer?
Låter inte helt osökt.
Kanske möjligt. Men vad är det då som driver den sjuka lusten inom fantasy och även sci-fi att skriva allt för långt?
Grub är nog ganska nära sanningen. Sedan tror jag att det har lite att göra med trender och lite att göra med pengar. Om alla fantasyförfattare skriver extremt överflödigt så kommer även nya författare att skriva extremt överflödigt för att man tror att det är så det måste vara, och förläggare kommer att vilja att böckerna är extremt överflödiga, eftersom man tror att det är vad läsarna vill ha, d.v.s. att det är vad som säljer. Och för den författare som säljer och den förläggare som har författare som säljer är fler böcker bättre (läs lönsammare) än färre.
Sedan tror jag att många författare lider SVÅR brist på folk som läser deras utkast och säger åt dem att kapa bort dåliga bitar och onödiga bifigurer/bihistorier. Jordan är, tycker jag, ett bra exempel på en författare som skulle ha behövt några seriösa och hårda granskare. Det här verkar, tycker jag, för många författare (t.ex. Jordan, Eddings, Martin) bli värre ju fler böcker de skriver. Den första boken är relativt tuktad och sedan spårar det ur mot undergången. Om det beror på att förläggarna ser pengar i textmängd, eller om det beror på att ingen vågar säga ifrån (alt. författarna själva skiter i vad eventuella läsare säger) när författarna fått sälja lite är väl oklart.
"Röd måne, svarta berg" av Joy Chant och "Över näktergalens golv" m.fl. av Lian Hearn är läsvärda. Allt av Neil Gaiman (eller OK, kanske inte "Coraline").
Som Tolkia säger så var Jordan en stor bov med överflödigt skrivande och introducerande av karaktärer. Jag menar, i en bok så är det så många parallella historier på samma gång att hela boken bara utspelar sig under en dag. En dag! Det är inte undra på att lavinen tog fart när Sanderson fick avsluta serien, i sju perioder hade det snöat.
Håller med Tolkia om att det är mycket överflödigt i WoT-böckerna. Men det är så episkt att jag inte kan låta bli att älska det ändå. Men det är onekligen mycket text att läsa.
Gaiman är suverän. Har fortfarande inte läst spinoff-albumen om Death insåg jag. Får ta tag i det.
Mackan58
2013-07-15, 21:11
Har ni tips på bra böcker med kvinnliga protagonister? Gärna lite starkare karaktärer som inte fyller alla kvinnoideal som fantasyböcker vanligtvis innehåller.
Böckerna som jag nämnde tidigare; Red Country och Best Served Cold av Joe Abercrombie.
The Twelfth Enchantment av Davis Liss har också en kvinnlig protaginist, inte lika coola och hårda som i Joes böcker men boken i sig är läsvärd :)
"Över näktergalens golv" m.fl. av Lian Hearn är läsvärda.
Dem feels and memories :)
Dem feels and memories :)
Dem feels:
http://www.runan.info/wp-content/uploads/2005/07/dod25.jpg
TranceII
2013-07-15, 21:34
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Deed_of_Paksenarrion
Heh, Samuraj är en av få moduler till D&D jag aldrig sett IRL/spelat eoner sedan.
Mackan58
2013-07-15, 21:42
Dem feels:
http://www.runan.info/wp-content/uploads/2005/07/dod25.jpg
Har aldrig kört DoD. More of a Warhammer kind of guy :).
Minns däremot en sekvens i någon av böckerna när de vandrat ett bra tag och sedan kommer till en tempel (eller om de var värdshus) där de bjuds på först ett bad och sedan på ris och te, lät så otroligt nice när jag läste det :)
Edit: Appropå Warhammer så har jag läst en hel del i den världen med.
Shadow King är grym (samt Malus som jag nämnde tidigare).
King Grub
2013-07-15, 22:14
http://d.gr-assets.com/books/1265722706l/6012560.jpg
Min favoritfantasyroman någonsin. Min favoritbok överhuvudtaget, t o m.
Akerhage
2013-07-16, 05:24
Börjat läsa Patrick Rothfuss här nu och kom på mig själv jag redan börjat läsa denna för ett tag sedan. Vet inte vad som fick mig att sluta då iof. Tog ner boken på nexus 7an (nyköp) och måste säga det var väldigt smidigt. Aldrig testat läsa ebooks förut. Men fungerar bra även om en läsplatta kanske hade varit att föredra. Dock skönt slippa hålla i "boken" och att sidorna fladdrar igen eller boken stänger sig (pocket).
Den kan jag rekommendera! :thumbup:
Sparven från Minsk
2013-07-16, 08:35
Den kan jag rekommendera! :thumbup:
+1 en av de bättre jag läst.
Sparven från Minsk
2013-07-16, 08:36
Kan passa på att rekommendera Eragon, 4 böckers serie.
Scratch89
2013-07-16, 18:04
Grub är nog ganska nära sanningen. Sedan tror jag att det har lite att göra med trender och lite att göra med pengar. Om alla fantasyförfattare skriver extremt överflödigt så kommer även nya författare att skriva extremt överflödigt för att man tror att det är så det måste vara, och förläggare kommer att vilja att böckerna är extremt överflödiga, eftersom man tror att det är vad läsarna vill ha, d.v.s. att det är vad som säljer. Och för den författare som säljer och den förläggare som har författare som säljer är fler böcker bättre (läs lönsammare) än färre.
Sedan tror jag att många författare lider SVÅR brist på folk som läser deras utkast och säger åt dem att kapa bort dåliga bitar och onödiga bifigurer/bihistorier. Jordan är, tycker jag, ett bra exempel på en författare som skulle ha behövt några seriösa och hårda granskare. Det här verkar, tycker jag, för många författare (t.ex. Jordan, Eddings, Martin) bli värre ju fler böcker de skriver. Den första boken är relativt tuktad och sedan spårar det ur mot undergången. Om det beror på att förläggarna ser pengar i textmängd, eller om det beror på att ingen vågar säga ifrån (alt. författarna själva skiter i vad eventuella läsare säger) när författarna fått sälja lite är väl oklart.
Det enda jag tycker är överdrivet med Martins beskrivning är att varje klädsel ska beskrivas så detaljerat. Två långa meningar med många kommatecken och helst ska det ta upp 4-5 rader. Varje gång någon äntrar rummet.
forslund
2013-07-17, 08:03
Det enda jag tycker är överdrivet med Martins beskrivning är att varje klädsel ska beskrivas så detaljerat. Två långa meningar med många kommatecken och helst ska det ta upp 4-5 rader. Varje gång någon äntrar rummet.
Haha! Har du läst Robert Jordans böcker, då? ;)
BelowAverage
2013-07-17, 08:18
Jordans böcker är traggiga och simpla, Martin har en mycket mer spännande historia att berätta och gör det dessutom med ett bättre språk.
Den bästa fantasy jag någonsin läst är R. Scott Bakker's The Prince Of Nothing. Det är så mycket mer innehåll än bara typisk high fantasy. Djup karaktärsutveckling och ett riktigt coolt språk om man gillar sånt.
Nu är jag jäkligt lillgammal, men det finns så mycket infantil fantasy som Feist, Hobb, Eddings osv som är väldigt lättläst och platt. Kul när man chillar i hängmattan men vill man läsa något som berör får man leta längre.
forslund
2013-07-17, 08:23
Det jag menade var att Jordan är expert på att sväva iväg med extremt långa beskrivningar, på allt.
"Lättläst," och, "simpelt," behöver absolut inte vara synonymer i det här fallet.
BelowAverage
2013-07-17, 21:11
"Lättläst," och, "simpelt," behöver absolut inte vara synonymer i det här fallet.
Nej såklart inte. Men utefter det jag läst av de jag nämnde som lättlästa, de är "lättare" böcker. Mindre innehåll och detaljer att ta in. Det är inte lika mycket upp till läsaren att fundera utan man ges all information ur en öppen hand. Dessutom känns exempelvis ffa Feists böcker väldigt "simpla" eller barnsliga för mig iaf, därför att allting upplevs så lättsamt och skämtsamt. Huvudkaraktärerna tar liksom inte situationerna på allvar. Kanske kan jag likna det vid att det är som att se en matinéfilm iställer för en thriller?
Jag vill helst fångas av och leva mig in i en bok medan jag läser, och det är lättare när karaktärernas liv skildras mer trovärdigt.
Men visst, det var kanske lite hårt av mig att säga "simpelt" ;p
Kom inte på nått bättre.
Jag är ju partisk, eftersom jag gillar Hobb, och jag har redan konstaterat att jag tycker att hennes produktion är lite upp och ned, men jag tycker att det är hårt att jämställa Hobb och Feist (för att inte tala om Hobb och Eddings senare böcker, där man upprepar sig själv i evighet, amen). Feist tycker jag är mer som Weis/Hickmans Dragonlance-böcker.
Nordenator
2013-07-17, 21:32
Det får bli att ta med Dark Tower nu på semestern. Jag läste ett antal böcker in då jag var ut och reste '03, men då fanns inte alla och därefter glömde jag som bort dem (som mycket annat). Roligt att kunna börja om från scratch nu då allt är klart :D
BelowAverage
2013-07-17, 21:36
Oj, my bad.
Förväxlade Robin Hobb med Terry Brooks. Hobbs böcker är riktigt, riktigt bra. The tawny man trilogy är askalas. Är det den som du tycker upprepar sig mycket?
BelowAverage
2013-07-17, 21:42
Någon som har läst The Chronicles of Thomas Covenant, och vad tyckte ni i så fall?
Nu är det länge sen jag läste dem men jag tyckte om att de var så mörka.
Oj, my bad.
Förväxlade Robin Hobb med Terry Brooks. Hobbs böcker är riktigt, riktigt bra. The tawny man trilogy är askalas. Är det den som du tycker upprepar sig mycket?
Nä, det är Eddings jag tycker upprepar sig mycket (för mycket för att riktigt få jämföras med Hobb, det var ett väldigt luddigt inlägg ser jag nu); han skriver liksom samma bok (för att inte säga samma serie) om och om igen. Första Belgarion-serien är bra, men sedan slirar det långsamt lååångt ur spår (Althalus, den andra serien om Spjuthök *cry*). Jag är extremt förtjust i Hobbs böcker om Fitz och Narren, inte lika mycket i hennes senaste serie (Dragon Keeper m.fl.).
Av Terry Brooks har jag bara läst böckerna som på svenska tydligen kallas "Demonserien" (jag blev tvungen att googla); "Running with the Demon", "A knight of the Word", "Angel fire east". De tyckte jag var läsvärda. Jag började på Shannara-serien men den tyckte jag inte alls var lika bra, och läste aldrig färdigt.
Jag har säkert redan gjort det i tråden, men jag rekommenderar "The mirror of her dreams" m.fl. av Stephen Donaldson. Inte lika "avancerade" som böckerna om Thomas Covenant, men å andra sidan mer sympatiska. Den obligatoriska kärlekshistorian är charmerande, också.
Edit efter att ha sett inlägg ovan: Jag tyckte att böckerna om Covenant var bra. Dock var första 3/4 av första boken plågsamma, eftersom jag på något sätt hela tiden hade känslan av att vilja trycka upp huvudpersonen mot en vägg och skrika MENSKÄRPDIGFFS!
"Kristallgrottan" m.fl. i serien av Mary Stewart. Jag vet inte om de kvalar in riktigt (Arthursaga, dock inklusive lite trollkonster) men bra är de i alla fall.
Den här tråden är guld. Jag gillar att läsa, men gör det väldigt sällan ändå. Alla tips som hjälper mig att undvika nitlotter är alltså mycket uppskattade.
Kan folk skriva ifall böckerna är solo eller hela serier också. Så man slipper googla. Underlättar =)
The_RobRoy
2013-07-18, 00:52
Jag tycker ni ska checka in David Farlands Runelords serie, där har ni actionfylld fantasy
Jockefoten
2013-07-18, 16:55
Tack! Ska kollas in.
Masterpan
2013-07-19, 01:12
Är det någon här som fann Silmarillion underhållande, eller såg ni det som en slags tolkien-bibel precis som jag? :D
Är det någon här som fann Silmarillion underhållande, eller såg ni det som en slags tolkien-bibel precis som jag? :D
Jag läste den på svenska (alla gångerna :D) och den är ju ganska blaha vad gäller berättande, uppbyggnad etc. Men eftersom jag är sån stor LotR-fantast så tycker jag såklart att innehållet var väldigt intressant.
Akerhage
2013-07-19, 07:42
Ungefär så ja! Kändes mest som en "många svåra ord irad"-bok. Tyckte iof den var lite cool ändå med hur allt skapades etc. Men lite "bajsnödig"
Episk, men underhållande vet jag inte.
Men är man ett fan, läst böckerna, spelat SoR-rollspel osv så är det onekligen rätt trevlig läsning.
Silmarillion är ju lite som att läsa rollpelsmoduler om lika länder. Jag var ju redan "fast", så jag tyckte att det var kul, men är man inte det, så är den nog ganska trist.
Akerhage
2013-10-03, 06:23
Nu har jag läst ut "The name of the wind" och "Wise mans fear" av Patrick Rothfuss. Jag hade väldigt höga förhoppningar om dessa efter att ha läst alla kommentarer. Även om böckerna är mycket bra så hade jag nog hoppats på mer. Personligen önskar jag mer kamp mellan det onda och det goda, mer mörker och action. Tycker dessa böcker var lite långdragna och ibland hände inte särskilt mycket som jag ansåg vara "spännande". Dock är dem otroligt välskrivna och lätta att följa med i. Så jag väntar ändå ivrigt på bok 3 som jag tror kommer kunna bli mer actionfylld. (Vet dock inte när den kommer komma?)
Fram till dess, andra böcker som är mörka, dystra, actionfyllda?
Jockefoten
2014-10-19, 21:42
Lite drygt en vecka tills The World of Ice and Fire släpps i USA
http://awoiaf.westeros.org/index.php/The_World_of_Ice_and_Fire
Har snart läst ut alla nuvarande GoT-böckerna. Började ok, blev skitbra och dalade lite sen igen.
Försökte läsa Robin Hobbs assassin eller vad den hette, FRUKTANSVÄRD.
Efter GoT blir det svenska Svavelvinter.
Nu har jag läst ut "The name of the wind" och "Wise mans fear" av Patrick Rothfuss. Jag hade väldigt höga förhoppningar om dessa efter att ha läst alla kommentarer. Även om böckerna är mycket bra så hade jag nog hoppats på mer. Personligen önskar jag mer kamp mellan det onda och det goda, mer mörker och action. Tycker dessa böcker var lite långdragna och ibland hände inte särskilt mycket som jag ansåg vara "spännande". Dock är dem otroligt välskrivna och lätta att följa med i. Så jag väntar ändå ivrigt på bok 3 som jag tror kommer kunna bli mer actionfylld. (Vet dock inte när den kommer komma?)
Fram till dess, andra böcker som är mörka, dystra, actionfyllda?
Första boken lyckas ju vara intressant största delen av tiden. Andra boken är mest transportsträcka i jämförelse. Det är väl dock ett rätt klassiskt recept på att tjäna pengar som författare. Gör något riktigt bra och producera sedan uppföljare som utgörs av 95% transportsträcka. Det enda läsarna av en uppföljare bryr sig om är vad som händer med karaktärerna så bortkastat att ge läsarna något annat än just transportsträcka. Kräver ingen kreativitet alls och ger lika bra betalt.
Jo tack, man har märkt det från mer än hälften av Robert Jordans böcker.
Kan rekommendera allt av Brandon sanderson. Framför allt mistborn-serien och the stormlight archive
frazkakan
2014-10-20, 20:10
Är inne på femte boken nu i den serien. Tror att serien är större än så men hur man ska få tag i sådana böcker?
Ganska bra böcker iaf.
Leifallan
2014-10-20, 20:53
Är inne på femte boken nu i den serien. Tror att serien är större än så men hur man ska få tag i sådana böcker?
Ganska bra böcker iaf.
Finns väl nästan allihop på biblioteket? Har för mig att de sista böckerna ej översattes och va grymt svåra att få tag i. Väldigt snörpligt att inte få reda på hur det slutar iaf.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Letar tips på fantasy som kan falla mig i smaken... På senare tid har jag läst:
Riyria Chronicles - Enkel underhållning som funkar trots en del stora brister (språket, världsbygget, karaktärerna - allt är enkelt, men det är ändå en skön stämning och underhållande story).
Ravens Shadow bok 1 och 2 - Sådär lagom mörk och brutal med en intressant story. Hyffsat välskriven men saknar en del i dialog och världsbyggande (jag brukar inte leta efter det mest kreativa världsbyggandet, utan föredrar snarare när det är enkelt men bra).
K.J Parkers Shadow (första boken) - Kunde varit riktigt bra, men hen dödar konceptet genom en ointressant story och ett helt värdelöst språk. Det finns kokböcker som är skrivna med bättre stil.
Emperors Blades - Första boken är en upptakt till vad som komma skall. Klart det bästa jag läst på länge. Tyvärr missade jag att andra boken inte kommit ut än, så det blir att vänta på nästa - och första boken slutar såklart där man bara vill kasta sig över nästa...
Jag har tagit mig 1,25 böcker in i Malazan-serien av Steven Erikson utan att fastna alls. Jag blev varnad att såhär skulle vara fallet men jag blir orolig ändå, jag vill hitta den där boken som jag inte kan vänta på att få slita upp och vända blad i.
Ni som har läst den, när kommer det att släppa? Just nu känner jag ingen samhörighet med varken världen eller någon karaktär. Det är alldeles för många karaktärer och ställen det hoppar mellan för att jag ska knyta något band känns det som. När det i slutet på bok ett kändes som att jag äntligen började förstå vad det var som hände så var det dags för skiftbyte, hej nya karaktärer, folkslag och länder...
När kommer jag att se den röda tråden och fastna?
Jag gav mig nyligen på Patrick Rothfuss Kingkiller Chronicles. Riktigt välskrivna böcker och han har en bra känsla för att berätta historier. Bland de bättre böckerna i genren (fast det säger inte så mycket, det mesta är ju mediokert trams).
Sen upptäckte jag att det inte är en färdig serie utan att han tänkt ta sjuhundra år på sista boken.
Kul, verkligen. Vad är det med fantasy-författare att inte kunna berätta klart en historia i ett svep?
Akerhage
2015-04-07, 11:48
..Sen upptäckte jag att det inte är en färdig serie utan att han tänkt ta sjuhundra år på sista boken.
Kul, verkligen. Vad är det med fantasy-författare att inte kunna berätta klart en historia i ett svep?
Jag satt precis o kolla nu efter 3e boken, men har ju ändå glömt av allt från de två tidigare böckerna. Så skiter nog i den här serien.
King Grub
2015-04-07, 11:54
Ni som har läst den, när kommer det att släppa?
Det gör det inte. Inte för mig i alla fall. Dom passade inte alls min smak.
Behöver tips på fantasy böcker som är i stil med Dark Tower serien eller The Broken Empire serien
C h r i s
2015-04-07, 13:29
Jag har tagit mig 1,25 böcker in i Malazan-serien av Steven Erikson utan att fastna alls. Jag blev varnad att såhär skulle vara fallet men jag blir orolig ändå, jag vill hitta den där boken som jag inte kan vänta på att få slita upp och vända blad i.
Ni som har läst den, när kommer det att släppa? Just nu känner jag ingen samhörighet med varken världen eller någon karaktär. Det är alldeles för många karaktärer och ställen det hoppar mellan för att jag ska knyta något band känns det som. När det i slutet på bok ett kändes som att jag äntligen började förstå vad det var som hände så var det dags för skiftbyte, hej nya karaktärer, folkslag och länder...
Troligtvis aldrig, eftersom du nu inte gillar just det som genomsyrar samtliga böcker i serien. Själv fastnade jag direkt och personligen är de några av de bättre fantasy-böckerna jag läst.
Varje ny bok kommer innebära en blandning av nya & gamla karaktärer & platser, även om senare böcker har såpass mycket "gammalt" att plocka från att det blir mer och mer fokus på bekanta karaktärer.
Var ett tag sedan jag läste dem nu, men vill minnas att de första böckerna kändes hyfsat avslutade men att de ändå lämnade lite frågor obesvarade. Minns inte riktigt när det blev "fullt" fokus på den större, mer övergripande, storyn.
Jag gillade de böckerna redan från början, så svårt att säga när/om du skulle kunna börja uppskatta dem.
Enda jag egentligen ogillade med dem var att Erikson "ordbajsar" mer än den genomsnittliga fantasyförfattaren (som redan brukar vara ganska illa), man skulle kunna klippa bort 60-70% av all text och fortfarande inte missa något av storyn.
Det gör det inte. Inte för mig i alla fall. Dom passade inte alls min smak.
Troligtvis aldrig, eftersom du nu inte gillar just det som genomsyrar samtliga böcker i serien. Själv fastnade jag direkt och personligen är de några av de bättre fantasy-böckerna jag läst.
Varje ny bok kommer innebära en blandning av nya & gamla karaktärer & platser, även om senare böcker har såpass mycket "gammalt" att plocka från att det blir mer och mer fokus på bekanta karaktärer.
Var ett tag sedan jag läste dem nu, men vill minnas att de första böckerna kändes hyfsat avslutade men att de ändå lämnade lite frågor obesvarade. Minns inte riktigt när det blev "fullt" fokus på den större, mer övergripande, storyn.
Jag gillade de böckerna redan från början, så svårt att säga när/om du skulle kunna börja uppskatta dem.
Enda jag egentligen ogillade med dem var att Erikson "ordbajsar" mer än den genomsnittliga fantasyförfattaren (som redan brukar vara ganska illa), man skulle kunna klippa bort 60-70% av all text och fortfarande inte missa något av storyn.
Ajdå, det låter som att det är dags att överge detta sjunkande skepp då. Jag får helt enkelt fortsätta min jakt på en ny bokserie.
Tips på författare som jag tycker är värd att kolla in är. (Bara lyssnat på ljudböcker så vet ej exakt hur de är att läsa)
Joe abercrombie ca 7 böcker i en serie, enkel att lyssna på ganska mörka karaktärer vilket jag gillar. Hans senaste serie tyckte jag inte är lika bra.
Scott lynch. Två tjuvar av helt olika karaktär som hjälps åt att göra stora stötar. Mycket bra.
Brian mcclellan Magi och krut sammanvävt i 3 riktigt bra historier.
Patrick rothfuss En "zigenar" pojk som kommer in på en skola för privilegiade tack vare att han är så duktig. Mycket bra första bok, andra boken lite sämre men fortfarande riktigt bra minns ej om det finns en tredje men jag tror det, ska bli fyra böcker tillslut.
Brian stavely 3 syskon som lite klassiskt en blir krigare en blir präst och tjejen stannar kvar och blir något inom politik/hovet i kungadömet. Riktigt bra första bok, andra boken inte lika bra men fortfarande värd att lyssna på.
Brandon sanderson The way of kings är serien som är värd att läsa/lyssna på mistborn var långsam och tråkig.
Mark lawrence mycket mörk mycket bra.
Patrick rothfuss En "zigenar" pojk som kommer in på en skola för privilegiade tack vare att han är så duktig. Mycket bra första bok, andra boken lite sämre men fortfarande riktigt bra minns ej om det finns en tredje men jag tror det, ska bli fyra böcker tillslut.
.
Det är väl inte tänkt att bli fyra böcker i den första serien, utan en trilogi. Nästa bok kommer troligen nästa år vad jag har läst senast. Däremot är det tänkt att en till trilogi ska efterfölja denna, vilken kommer att handla om nuvarande händelser i storyn.
Det är väl inte tänkt att bli fyra böcker i den första serien, utan en trilogi. Nästa bok kommer troligen nästa år vad jag har läst senast. Däremot är det tänkt att en till trilogi ska efterfölja denna, vilken kommer att handla om nuvarande händelser i storyn.
Så dryga 10 år innan han berättat klart det han ska berätta? Tråkigt. Det hade kunnat bli så bra.
Jo du har rätt den andra boken var uppdelad i två böcker på audible så därför vart jag förvirrad.
Så dryga 10 år innan han berättat klart det han ska berätta? Tråkigt. Det hade kunnat bli så bra.
Om du tyckte riyria böckerna var bra borde du kolla upp ,the lies of locke lamorra, the republic of thieves, och red sea under red skies riktigt bra böcker av scott lynch som är lite mer "avancerade" än riyira som jag också uppskattade väldigt mycket.
Om ens det. Det tog fyra år mellan bok 1 och 2 och troligen då fem år mellan bok 2 och 3. Rothfuss lider lite av "GRRM"-syndromet med en hel hög av sidoprojekt.
Akerhage
2017-01-03, 12:13
Någon som kan tipsa om bra böcker 2016? Tänkte ta tag i läsandet lite igen.
Jag gillade att läsa Trilogin om Frihetskrigen av Niklas Krog.
Akerhage
2017-01-03, 12:49
Jag gillade att läsa Trilogin om Frihetskrigen av Niklas Krog.
Hmm, har läst någon bok av honom för några år sedan. En krigares hjärta. Men kom inte så mycket längre än så :)
Gärna på engelska med då jag tycker svenska böcker blir mer barnsliga av någon anledning.
A Throne of Bones
A Sea of Skulls
Dessa två har bra recensioner på Amazon iaf. Har inte hunnit läsa själv än men ska väl ge dem ett försök snart. Skrivna av Vox Day. Oklart hur lång serien är ämnad att bli.
BelowAverage
2017-01-03, 13:22
Hmm, har läst någon bok av honom för några år sedan. En krigares hjärta. Men kom inte så mycket längre än så :)
Gärna på engelska med då jag tycker svenska böcker blir mer barnsliga av någon anledning.
http://www.sfbok.se/produkt/the-darkness-that-comes-before-51019
En trilogi färdigskriven, och ytterligare tre böcker som följer vidare i samma timeline är skrivna. Om du vill läsa fantasy på engelska och tycker att mycket fantasy känns för barnslig i sina karaktärer, romanser eller story så är detta det bästa tips jag kan ge.
Jag har läst Robin Hobb, Brandon Sanderson, Niklas Krog, Raymond E feist, Ursula K Le guin, Niklas Perumov, Terry Brooks, Patrick Rothfuss på rak arm. De är roliga att läsa men känns väldigt infantila / simpla på många vis. Den enda fantasy jag inte upplevt så är George RR Martin och R Scott Bakker. LÄS! xD
Akerhage
2017-01-03, 13:43
Tack, har läst en hel del av dem du postade där, men inte Prince of Nothing. Ska kika upp den serien :)
De första (och enda) fantasyböckerna jag läste på svenska var Katharine Kerrs deverryserie, tillika de första böckerna jag läste öht på eget bevåg. Tror jag läste om hela serien typ 10 gånger... tyvärr översattes de sista par böckerna eller vad det nu var ej till svenska, då de var de enda böckerna jag faktiskt trivdes med att läsa mer översatta än på orginalspråket. Ursprungliga översättaren Johan Frick var en fena på det där.
Urklipp ur en artikel (http://www.sfbok.se/tips-topplistor/tips/ovrigt/dagens-text/man-167-johan-frick-in-memoriam)om översättaren (som tyvärr är avliden). " När jag under andra halvan av 1990-talet var redaktör för Bonnier Fantasy, var det självklart att jag bad Johan översätta Katharine Kerrs Deverryböcker. Jag var en nitisk redaktör och granskade alltid översättningar med rynkad panna och rödpennan redo. Men den var överflödig i Johans fall. Det gick så långt att jag började ifrågasätta mitt eget omdöme när manushögen växte utan att en enda anteckning eller ens ett diskret frågetecken i marginalen fanns att skåda. Kerrs lätt arkaiserade och välskrivna engelska var stundtals ännu bättre i Johans svenska språkdräkt."
Hur som helst tycker jag även de är några av de mest läsvärda fantasyböckerna som finns. Man följer ett antal karaktärer samt deras föregående liv (reinkarnation) och hur diverse livscykler och interaktioner har format vilka de är idag och varför de beter sig som de gör. Fantasydelen (magi, alver, dvärgar) finns med. Magidelen har författaren "skapat" utifrån ett hopplock av bl.a. astrala projektioner och dylikt och beksriver det ganska detaljerat och systematiskt, dvs inte bara att person x knäpper med fingrarna och slänger iväg en eldboll.
Nu blev jag sugen på att läsa om dem igen... men läser f.n. Gene Wolfes "The Book of the New Sun" vilket möjligen är mer sci fi än fantasy, men jäkligt bra också.
The First Law-trilogin av Joe Abercrombie är riktigt, riktigt bra. Lite grann som ASOIAF men mer fokuserat.
Han har även skrivit 3 självstående böcker som utspelar sig i samma värld. Best Served Cold, The Heroes och Red Country.
Kan ha redan nämnts men The Broken Empire trilogin är grym
Rikard Jansson
2017-01-03, 14:21
The First Law-trilogin av Joe Abercrombie är riktigt, riktigt bra. Lite grann som ASOIAF men mer fokuserat.
Han har även skrivit 3 självstående böcker som utspelar sig i samma värld. Best Served Cold, The Heroes och Red Country.
Tycker första två böckerna är bra för då känns det som han skrev som han själv ville, sen efter det ville han bara leka George Martin och då blev det skit av allting.
Tycker första två böckerna är bra för då känns det som han skrev som han själv ville, sen efter det ville han bara leka George Martin och då blev det skit av allting.
Personligen tycker jag att Last Argument of Kings är fantastisk. En viss duell sticker ut extra mycket.
Rikard Jansson
2017-01-03, 14:46
Personligen tycker jag att Last Argument of Kings är fantastisk. En viss duell sticker ut extra mycket.
Ja alltså den har helt klart sina tillfällen, men till slut hatar man ju typ alla karaktärer och hejar inte på nån :D
Bland det bästa jag läst på senare år är trilogin skriven av Justin Cronin, kan väl inte klassas som fantasy men rekommenderas varmt.
https://www.goodreads.com/book/show/6690798-the-passage
An epic and gripping tale of catastrophe and survival, The Passage is the story of Amy—abandoned by her mother at the age of six, pursued and then imprisoned by the shadowy figures behind a government experiment of apocalyptic proportions. But Special Agent Brad Wolgast, the lawman sent to track her down, is disarmed by the curiously quiet girl and risks everything to save her. As the experiment goes nightmarishly wrong, Wolgast secures her escape—but he can’t stop society’s collapse. And as Amy walks alone, across miles and decades, into a future dark with violence and despair, she is filled with the mysterious and terrifying knowledge that only she has the power to save the ruined world.
svenbanan
2017-01-03, 22:35
Bland det bästa jag läst på senare år är trilogin skriven av Justin Cronin, kan väl inte klassas som fantasy men rekommenderas varmt.
https://www.goodreads.com/book/show/6690798-the-passage
An epic and gripping tale of catastrophe and survival, The Passage is the story of Amy—abandoned by her mother at the age of six, pursued and then imprisoned by the shadowy figures behind a government experiment of apocalyptic proportions. But Special Agent Brad Wolgast, the lawman sent to track her down, is disarmed by the curiously quiet girl and risks everything to save her. As the experiment goes nightmarishly wrong, Wolgast secures her escape—but he can’t stop society’s collapse. And as Amy walks alone, across miles and decades, into a future dark with violence and despair, she is filled with the mysterious and terrifying knowledge that only she has the power to save the ruined world.
Satte just upp mig på lönelistan på den på bibblan. Tack för tipset. Verkar vara right up my alley...
Var det inte den där boken som blev filmatiserad med han Viggo?
Var det inte den där boken som blev filmatiserad med han Viggo?
Du tänker på the Road. Där är inga namn nämnda.
Du tänker på the Road. Där är inga namn nämnda.
Ah, just det. Tack.
Nä, det är Eddings jag tycker upprepar sig mycket (för mycket för att riktigt få jämföras med Hobb, det var ett väldigt luddigt inlägg ser jag nu); han skriver liksom samma bok (för att inte säga samma serie) om och om igen. Första Belgarion-serien är bra, men sedan slirar det långsamt lååångt ur spår (Althalus, den andra serien om Spjuthök *cry*). Det enda man läser av David Eddings är:
Sagan om Belgarion(5 böcker)-->Sagan om Mallorea(5 böcker)-->Belgarath Besvärjaren(2 böcker)-->Polgara Besvärjerskan(2 böcker).
Eddingsböckerna - Belgarion-serien.Ni har ju alla missat typ hälften av böckerna. Se läs ordern ovan^. Har själv även lyssnat på den officiella engelska ljudboken för Sagan om Belgarion(5 böcker) serien efter jag tröttnat på att läsa om böckerna. Var magiskt. Som att sitta runt en lägereld med en skald som berättade sagor: Magiskt.
Nån som läst "The Elric Saga" och kan säga vad de tycker om den?
Shqypnia
2017-01-15, 20:59
Jag är en sucker för historier om tidsresor! Några rekommendationer? Tack på förhand.
King Grub
2017-01-15, 21:05
The Anubis Gates, Time and Again, Hyperion.
King Grub
2017-01-15, 21:05
Nån som läst "The Elric Saga" och kan säga vad de tycker om den?
Allt av Moorcock är fantastiskt. Elric är en del av hans epos om The Eternal Champion och allt är underbart. Elric, Corum, Hawkmoon, osv.
King Grub
2017-01-15, 21:08
Allt av Moorcock är fantastiskt. Elric är en del av hans epos om The Eternal Champion och allt är underbart. Elric, Corum, Hawkmoon, osv.
Kronologisk ordning:
https://en.wikipedia.org/wiki/Eternal_Champion
Shqypnia
2017-01-15, 23:16
The Anubis Gates, Time and Again, Hyperion.
Tackar för tipsen *kissass*
Kronologisk ordning:
https://en.wikipedia.org/wiki/Eternal_Champion
Tack för tips! Har du läst alla volymerna? Om ja, hur många sidor omfattar de vardera i en grov uppskattning? Verkar vara en fyra-fem böcker per volym och över ett dussin sådana. Ett maffigt verk.
Förlåt mig, men... "Moorcock"! :d
King Grub
2017-01-16, 09:37
Jag har läst alla. Som helhet är det ett av mina favoritverk i fantasygenren. Klart topp 10. Dom flesta är tunna - 2-300 sidor, 400 max.
Skulle du rekommendera att man läser dem i kronologisk ordning? Missar man något om man börjar med Elric-böckerna (då de har så bra Reviews) och sedan ev. börjar med andra delar av hela sagan? Det blir ju ett projekt likt Wheel of Times gånger två.
King Grub
2017-01-16, 10:39
Det går säkert bra att läsa i annan ordning.
Elric är för övrigt den mest kända hjälten i Eternal Champion-sekvensen, men böckerna om honom är inte nödvändigtvis dom bästa.
Många av dessa böcker skrev Moorcock på några dagar för att betala hyran medan han skrev på sina mer seriösa verk, men i efterhand visade det sig att dom blev hans trevligaste böcker. Så lättlästa och medryckande.
Aha, tackar. Äsch, startar med de först så får jag se. Inte att jag har något emot att läsa övriga volymer sedan heller, då jag gillar att kunna leva mig in i en fantasyvärld under längre tid, så länge böckerna håller god kvalitet.
Skriva böcker på några dagar... han har m.a.o. inte varit någon speciell influens på GRRM och Rothfuss ^^
Shqypnia
2017-01-16, 11:54
Adlibris har ett bra erbjudande just nu där man kan köpa 4 pocket för 159kr.
King Grub
2017-01-16, 11:58
då jag gillar att kunna leva mig in i en fantasyvärld under längre tid, så länge böckerna håller god kvalitet
Moorcocks böcker är motsatsen - dom handlar om en reinkarnation av en hjälte - The Eternal Champion - återfödd som Elric, Hawkmoon, Corum, Erekose osv, men dom utspelar sig i helt olika världar. Ibland i vår egen värld, ibland i high fantasyvärldar, ibland i tidsresor, ibland i drömvärldar, osv, osv.
King Grub
2017-01-16, 11:59
Moorcock tog för övrigt 3 till 10 dagar på sig att skriva en roman, från första idé till färdigt manuskript.
Moorcocks böcker är motsatsen - dom handlar om en reinkarnation av en hjälte - The Eternal Champion - återfödd som Elric, Hawkmoon, Corum, Erekose osv, men dom utspelar sig i helt olika världar. Ibland i vår egen värld, ibland i high fantasyvärldar, ibland i tidsresor, ibland i drömvärldar, osv, osv.
Förvisso, men varje story arc för sig är väl några stycken böcker, så man hinner ju stanna kvar i en värld en stund innan man drar vidare. Det blir nästa serie hur som helst, när jag läst klart sista boken i "The Book of the New Sun". Gene Wolfe kör väl samma stil där för övrigt? Flera bokserier som existerar i samma universum men inte nödvändigtvis är kopplade till varandra på något större sätt. Antar att du läst dom också? :)
panzerpig
2017-01-16, 23:38
Moorcock tog för övrigt 3 till 10 dagar på sig att skriva en roman, från första idé till färdigt manuskript.
Tog? Han är väl inte död? Eller har han kanske lagt ner skrivandet.
Läste elric-böckerna när jag var ung. Blivit sugen på att läsa Gormenghasttrilogin nu. Läste nån av böckerna för länge sedan men minns inget. Jag var säkert 11-12 år då, samma veva som jag slukade sagan om ringen.
King Grub
2017-01-17, 06:06
Det var många årtionden han hade svårt att betala hyran...
Det var många årtionden han hade svårt att betala hyran...
Hehe det är väl en rätt typisk situation för författare :whipped:
King Grub
2017-01-17, 20:06
Här är min samling av Moorcock-böcker!
Många av volymerna innehåller 3-4 romaner samlade.
http://i.imgur.com/QyQd1b2.jpg
Är åsnan där den senaste reinkarnationen av The Eternal Champion måntro?
King Grub
2017-01-19, 20:06
Åsna! *grr* Det är ju en kooooo!
Ja jävlar... *facepalm* Skyller på min brist på mjölkintag idag.
Rikard Jansson
2017-01-19, 21:38
Mina favoritböcker inom fantasy är följande
Serien om Amber med Roger Zelazny
Alla böcker av David Gemmel
Riftwar Saga av Raymond E Feist
Men läste nyligen serien The Left Hand of God och den var absolut bäst. Någon som vet några fler böcker jag kanske skulle tycka om?
Slår ett slag för horus heresy serien hittills 41 böcker på iaf 400-500 sidor st. Samt många stand alone böcker vid sidan om, bra böcker om man gillar science fiction i en episk action fylld setting.
Slår ett slag för horus heresy serien hittills 41 böcker på iaf 400-500 sidor st. Samt många stand alone böcker vid sidan om, bra böcker om man gillar science fiction i en episk action fylld setting.
Har inte läst någon av böckerna sen jag var typ 17 men Bill minnas att jag var riktigt jävla imponerad.
Då var man klar med The Book of the New Sun (4 böcker). Det var mig en knivig serie, med vad som verkar vara en del referenser och allegorier som är svåra att ta till sig på bara en genomläsning.
Skrivet med ett ganska formellt och, jämfört med andra jag läst på sistone, gammaldags språkbruk som tilltalar mig, men samtidigt gör att jag känner mig lite mer distansierad till det han skriver. Han gör heller inga stora ansatser till långa karaktärsbeskrivelser (vilket är något jag annars uppskattar för att känna mer närhet till karaktären, jfr t.ex. Stephen King).
Allt som allt tycker jag scifiböcker som t.ex. Dune och Hyperion är bättre, men denna var dock definitivt läsvärd, men lämnade ennågot melankolisk eftersmak... så vad som ska läsas härnäst är frågan.
Några serier som står på tur, men kan inte riktigt bestämma mig: The Dresden Files, The Prince of Nothing, The Elric Saga, Old Man's War.
Förslag?
The expanse serien tycker jag är väldigt bra. Bra story, intressanta karaktärer och riktigt spännande! Riktiga sidvändare...
https://www.goodreads.com/series/56399-the-expanse
King Grub
2017-01-27, 13:28
Dock inte fantasy överhuvudtaget. :)
Dock inte fantasy överhuvudtaget. :)
Nä, tänkte bara på posten ovan min :Virro
Har klämt 4 första böckerna i Dresden files av Jim Butcher nu, läsvärda, särskilt som det känns lite uppfräschande att det utspelas i modern tid och inte är så 'episkt'. Får se om de håller hela serien.
Bra tips nyrjoh. Jag spaltade ju upp en del mishmash där mellan fantasy och scifi (enligt mig iaf), men mer åt scifihållet... de går så väl hand i hand tycker jag, men trådstartaren får gärna flika in och säga om det ska vara enbart ren fantasy exkl. scifi i tråden.
Jag körde på två spår nu parallellt: Dresden Files samt Old Man's War. Gillar båda hittills.
Detective
2017-01-27, 21:11
Vart har alla bra fantasyböcker tagit vägen?
I stil med:
Eddings/Tolkien/Pratchett/Brooks
Sparven från Minsk
2017-01-28, 07:29
Är säker på att jag har skrivit det förut men slår ett slag för Sagan om Paksenarrion:
https://static.biblioteket.stockholm.se/cover/s/377933https://static.biblioteket.stockholm.se/cover/s/392928https://static.biblioteket.stockholm.se/cover/s/337521
forslund
2017-02-01, 19:21
Jag har snart läst ut The Name of the Wind, skriven av Patrick Rothfuss.
Mycket intressant berättarstil, annorlunda mot vad jag är van vid tidigare.
Rekommenderas, men jag har hört att bok 3 drar ut på tiden....
http://www.patrickrothfuss.com/images/page/cover_uk.jpg
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.