Visa fullständig version : Sugen på ny mobiltelefon med bra kamera.
Tigerkotten
2011-04-27, 22:04
Hejsan som sagt, sugen på att skaffa en ny mobiltelefon. Det viktigaste för mig skulle jag vilja påstå är kameran samt att det är mycket utrymme för musik.
Så det jag undrar är om folk har några bra rekommendationer på en telefon som kan passa. Som kille går man inte direkt ofta runt med digitalkameran, skulle vara kul att kunna ta hyfsade bilder iaf som man kan ha spara och skriva ut.
Sen om det finns någon bra mobilabonnemang som passar är jag intresserad av det också, kör just nu bara på comviq kompis. Har inte känt att jag haft direkt användning för mera, men det är intresserad att kunna ringa skype till skype(eller något annat program) utan att betala extra avgifter osv.
Tack på förhand :]
Ligger Nokia fortf. i toppen här måntro?
Skaffa abonnemang med fri surf så kan du ringa gratis med skype. Funkar klockrent.
proteinsynthesis
2011-04-27, 22:36
Samsungs Galaxy S2 har en mycket bra kamera.
Hade köpt en HTC Desire HD iaf, vet inte exakt hur bra kameran är men tror den är rätt bra iaf. Beror sen dock på hur stort du vill skriva ut såklart, kameror är alltid sämre än systemkameror:)
Angående skype så kan du ju ringa som goodie säger med fri surf (vet ej exakt vad det går på men finns säkert ör kanske 200spänn extra på ett abonnemang).
Det finns även SMS appar som fungerar på liknande sätt där du slipper betala för sms eftersom dom går via 3g/wifi dock måste ju andra personen också ha appen.
Nokia N8
http://www.nokia.se/hitta-produkter/produkter/nokia-n8/foto
Nokia N8/iPhone 4, därefter SE Arc/Neo skulle jag säga. Vad gäller kameran då. HTC eller Samsung har så vitt jag vet aldrig blivit prisade just för kameran, men toppmodellerna är förmodligen helt ok.
Rent allmänt skulle jag säga LG Optimus 2X. Helt ok kamera, om än inte bland de absolut bästa. Har också för mig att jag läste gott om just ljudkvalitén i en recension på swedroid.
Nokia N8 helt klart, bäst optik + riktig blixt. Samt 16gb inbyggt minne.
Akerhage
2011-04-28, 09:05
Sony Ericsson Arc ska ju vara jävligt bra kameramässigt! Och snygg som fan är den med!
Jag hade nog tagit Arc framför N8 eftersom du dessutom får Android (istället för Symbian).
Tigerkotten
2011-04-28, 09:13
Yes Kwon i am back.
Tack för feedbacken, läst på lite mera och tror det kommer bli antingen en Nokia N8, eller en LG Optimus 2X / Sony Ericsson Arc.
Bästa kameran / videoinspelning verkar Nokia N8 ha i särklass, men sen läste jag att systemet kan verka lite segt. Men har inte funnit info om det går uppdatera systemet eller ej.
Akerhage
2011-04-28, 09:14
Enda minuset med Arcen verkar vara batteritiden. Då skärmen är apstor. Men laddar du den varje dag så är det ju inga problem. Android gillar jag skarpt btw!
Mr.Cosybear
2011-04-28, 09:19
Enda minuset med Arcen verkar vara batteritiden. Då skärmen är apstor. Men laddar du den varje dag så är det ju inga problem. Android gillar jag skarpt btw!
Lite nyfiken på hur mycket sämre den är än andra telefoner i samma klass. Jag har nämligen en Arc, men då det är min första smartphone har jag inget att jämföra med förutom mina gamla telefoner som höll sig i en vecka. De tester jag läst så verkar ju Arc ha likvärd batteritid om inte lite bättre än ett par telefoner, eller är detta fel?
Akerhage
2011-04-28, 09:22
Lite nyfiken på hur mycket sämre den är än andra telefoner i samma klass. Jag har nämligen en Arc, men då det är min första smartphone har jag inget att jämföra med förutom mina gamla telefoner som höll sig i en vecka. De tester jag läst så verkar ju Arc ha likvärd batteritid om inte lite bättre än ett par telefoner, eller är detta fel?
Nu har jag själv tyvärr ingen Arc, så kan inte uttala mig om mer än det jag läst av tester/recensioner av den. Men verkar som de flesta tester är överens om batteritiden. Hur upplever du själv den?
Mr.Cosybear
2011-04-28, 09:29
Nu har jag själv tyvärr ingen Arc, så kan inte uttala mig om mer än det jag läst av tester/recensioner av den. Men verkar som de flesta tester är överens om batteritiden. Hur upplever du själv den?
Idlar den hela dagen på jobbet så har jag väl 40-50% mot kvällen, men gör jag något med 50% belysning så misstänker jag att den bara håller kanske sex timmar, det är ren gissning då jag aldrig suttit mer än kanske 1 tim om dagen totalt på den. Vad är genomsnittstiden på en smartphone egentligen om det ska klassas som "bra"?
Tigerkotten
2011-04-28, 09:30
Här är de 3 telefonerna i test på mobil.se
http://www.mobil.se/articles/nokia-n8-i-test-1.378014.html
http://www.mobil.se/articles/sony-ericsson-arc-i-test-1.466817.html
http://www.mobil.se/articles/lg-optimus-2x-fullstandiga-testet-1.388805.html
Akerhage
2011-04-28, 09:33
Idlar den hela dagen på jobbet så har jag väl 40-50% mot kvällen, men gör jag något med 50% belysning så misstänker jag att den bara håller kanske sex timmar, det är ren gissning då jag aldrig suttit mer än kanske 1 tim om dagen totalt på den. Vad är genomsnittstiden på en smartphone egentligen om det ska klassas som "bra"?
Att klassas som "bra" är nog mer personligt. Jag personligen hade inte velat att batteritiden skulle ta slut efter sex timmar, helt värdelöst enligt mig. Hade en wildfire innan som jag skrotat nu då jag pillade för mycket med att överklocka och leka med den. Den höll ett bra tag, något/några dygn. Då är ju iof prestandan och skärmen betydligt sämre.
Men iaf 24h med normal användning tycker jag är OK för en smartis
Mr.Cosybear
2011-04-28, 09:40
Hm det verkar ju nästan vara något fel på min mobil eller i allmänhet :/ Var tvungen att googla lite nu och hittade flera "fixar". Den ska ju tydligen hålla två till tre dagar inkl användande (!) efter fixarna. Får se om de nu fungerar.
För andra med Arc
http://talk.sonyericsson.com/message/67938
http://talk.sonyericsson.com/message/67946#67946
Akerhage
2011-04-28, 09:46
Hm det verkar ju nästan vara något fel på min mobil eller i allmänhet :/ Var tvungen att googla lite nu och hittade flera "fixar". Den ska ju tydligen hålla två till tre dagar inkl användande (!) efter fixarna. Får se om de nu fungerar.
För andra med Arc
http://talk.sonyericsson.com/message/67938
http://talk.sonyericsson.com/message/67946#67946
Ja ofta är det ju så att det kan behövas lite tweakande med dessa mobiler för att de ska fungera så optimalt de bara kan. Men gillar man att testa och leka lite så är det ju bara roligt =)
Återkom med svar!
Sen är det ju väldigt annorlunda från person till person vad normalt användande innebär, lyssnar man på musik eller streamar mycket från youtube osv går det ju självklart åt mer batteri! Min iPhone 4 går ner i snitt ~4% över 7h under natten då den inte används alls, så den kan ju ligga flera dagar om den verkligen inte används öht, men ringer man några samtal, surfar lite osv kan det ju gå snabbt. Spelar jag inte musik har jag i snitt 60-80% kvar efter en dag "normalanvändande" för mig.
Vidare är det ju säkert så att Arcen, pga dess större skärm, kräver % mer batteri när den väl används än tex iPhone vilket minskar användningstiden, men 50% efter en dags användning anser inte jag på något sätt dåligt för en smartphone.
Kom ihåg att det brukar ta flera laddningar innan batteriet funkar optimalt dessutom.
Mr.Cosybear
2011-04-28, 15:53
Ja ofta är det ju så att det kan behövas lite tweakande med dessa mobiler för att de ska fungera så optimalt de bara kan. Men gillar man att testa och leka lite så är det ju bara roligt =)
Återkom med svar!
Herregud vilken skillnad i batteritid jag fick nu då, buggen som det gäller passar tråden också. :)
Kameran på telefonen stängs aldrig av efter att man använt kameran/SE kameraapp, så den drar konstant batteri. Inte konstigt på att jag fick ca 50% batteritid efter 12 timmar av "idlande", kameran har varit på hela tiden.
Vid lunchen idag stängde jag av telefonen för första gången så att kameran skulle stängas av på riktigt. Nu fem timmar senare har endast 1% av batteriet förbrukats! Jämfört med samma tid, morgon till lunch, hade den ätit 15%.
Så till er med Arc-mobiler, använd inte SE kameraprogram förrän det är fixat. Tydligen ska man använda appen Vignette som stänger av kameran på rätt sätt.
Kanske lite offtopic men :)
Tigerkotten
2011-05-02, 23:17
Bah kan inte bestämma mig, jag tror nu det är antingen Nokia N8 alternativ Sony ericsson Arc. Hört att N8 är lite som en dator och kan vara seg, men den verkar ju ta alla när det gäller kvalité i bilder samt filmer.
Arcen verkar ha rätt bra bilder/filmer speciellt om det är lite mörkt också i jämförelse med LGn.
Har också läst att N8 ska få ett operativsystem uppgrading snart.
fick optimus 2x idag. Helt okej bilder :)
N8an är ju en riktigt skit telefon.
Ceejay, skulle flasha in en ny rom & kernel på en gång om jag var du.
LG har gjort ett fel i kodningen så att telefonen felsöker massor med gånger i sekunden vilken gör den seg med orginalromen.
Hade jag 4.000kr och skulle köpa telefon, skulle jag gå på optimus 2x
Tigerkotten
2011-05-03, 13:29
N8an är ju en riktigt skit telefon.
Ceejay, skulle flasha in en ny rom & kernel på en gång om jag var du.
LG har gjort ett fel i kodningen så att telefonen felsöker massor med gånger i sekunden vilken gör den seg med orginalromen.
Hade jag 4.000kr och skulle köpa telefon, skulle jag gå på optimus 2x
varför skit telefon? Vad jag vet har den bästa kameran iaf, sett att det blir grymma filmer också.
Jag var ju helt säker på köra N8an eller SE arc, men nu säger ni 2 optimus gah..! Men som sagt kamera funktionen är nog rätt viktig för mig. Sett en del filmer och verkar att LGn gör rätt mycket sämre ifrån sig på SE arcen.
Fredszky
2011-05-03, 14:21
optimus 2x har FULL-HD in/uppspelning +hdmi rakt ut från chassit. inget snack liksom, sen sd-kort för 32gigs musik, och dualprocessor såklart, som ingen annan.
bra tryck i lurarna för övrigt, lyssnar med min nu. poweramp ett måste för eq.
jag är nöjd! hdready vad är det för gulligull liksom.
proteinsynthesis
2011-05-03, 16:24
Kan du vänta i två veckor till så är det starkt rekommenderat att köpa en SGS2
http://m3.idg.se/2.1022/1.382263/samsung-galaxy-s-ii-varldens-basta-telefon
HookersUnited
2011-05-03, 17:41
Jag köpte N8 för att jag vill ha en bra kamera i mobilen. Den är dock ganska tråkig jämfört med iPhone och Android så vill man ha ett bra utbud med appar ska man nog välja något annat än Nokia.
Men jag trivs med den och det är absolut ingen dålig telefon.
proteinsynthesis
2011-05-03, 17:45
Paul O'briens intryck av SGS2:
Hate to say it, but the general speed and responsiveness of the SGS II makes the O2X look a bit embarrassing. :-/
Tigerkotten
2011-05-03, 20:08
Samsung Galaxy S II verkar intressant, jag har dock inte känt något behov alls av appar eller något sådant. Undrar bara hur den är mot Arcen när det gäller kamera.
Men som sagt om jag ska enbart gå för kamera så verkar ändå N8 vara det som gäller. Så svårt att göra sådana här val.
Tigerkotten
2011-05-03, 20:29
så läst på mycket ang samsung vs lg.
http://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_s_ii_vs_lg_optimus_2x-review-585.php
ang kameran så verkar samsung rätt jämn med SE arcen. Möjligtvis att Arcen är bättre när det är mörkt dock, såg inga bilder i det testet när det var mörkt.
Ska nog spana och se om det går förbeställa den någonstans. Sen har jag ju inte heller något abonnemang, så kanske jag borde fixa något sådant med. Ringer inte så ofta alls, men skulle möjligtvis vara kul och kunna surfa på telefonen mycket.
Tigerkotten
2011-05-03, 20:51
http://www.phonearena.com/reviews/Samsung-Galaxy-S-II-Review_id2728 också ett test, blir nog den iaf.
David Brent
2011-05-03, 21:37
Engadget gillade Galaxy 2 väldigt mycket med, så det verkar helt klart som att dom lyckats, http://www.engadget.com/2011/04/28/samsung-galaxy-s-ii-review/
Riktigt nöjd med min Arc! Det är ganska ovanligt att man efter en månads användande fortfarande är helnöjd och inte har något att egentligen klaga på. Kameran är som sagt riktigt bra och snabb! Med skakfunktionen på får jag i princip aldrig en suddig bild. Filmerna blir även de bra, med reservation att jag endast sett dem i komprimerad form på datorn.
Telefonen är helt enkelt den bästa jag testat, av Iphones, Samsungs, HTCs... (dock var detta förra årets modeller. Har inte testat LGs nya eller samsungs som kommer nu...)
Batteritiden är också bra om man bortser från buggen med kameran/viloläget. Antagligen kommer en fix snart så man slipper tänka på det. Klarar hursomhelst två dagar med normal användning, laddar dock oftast varje natt eftersom jag använder den i princip hela tiden.
optimus 2x har FULL-HD in/uppspelning +hdmi rakt ut från chassit. inget snack liksom, sen sd-kort för 32gigs musik, och dualprocessor såklart, som ingen annan.
bra tryck i lurarna för övrigt, lyssnar med min nu. poweramp ett måste för eq.
jag är nöjd! hdready vad är det för gulligull liksom.
Arcen har också HDMi rakt ut ur chassit. Dualprocessor behövs än så länge antagligen bara om du ska köra tyngre spel, något jag inte testat ännu. Men allt flyter på utan problem i Arcen.
Tigerkotten
2011-05-07, 22:51
så blev en samsung nu iaf :) 18månader med comviq kompis surf.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.