handdator

Visa fullständig version : Bästa mat/kosttillskott innan cardio?

Gald
2011-04-27, 12:33
Jag vaknade för ett tag sen och har ännu inte ätit något och tänkte dra och köra lite konditionsträning för att bränna fett ca 30-40 min med intervaller och min fråga är då, ska jag köra på tom mage för att bränna mest fett eller ska jag äta mycket/lite innan? ungefär hur många kcal bör jag äta innan cardion

Har nämligen läst någonstans att de är bäst att köra cardio på tom mage, också kollat på något youtube klipp där Jay Cutler rekommenderar att köra cardio på tom mage.

Mvh
Gald

espeto
2011-04-27, 12:47
Om det är cardio för fettförbränning hade jag skippat maten innan (möjligtvis lite BCAA eller liknande).
Skulle det vara cardio för ökad prestation hade jag käkat något ca 2 timmar innan..

Vet inte vad studierna säger.. Men så hade jag gjort :thumbup:

Gald
2011-04-27, 12:50
Aa precis som jag tänkte fan, men åt lite musli innan :P hade tänkt och bara ta BCAA som du nämnde men får göra så nästa gång, tack iaf.

WHITEFOLKS
2011-04-27, 12:56
Det blir nog hugget som stucket när det kommer till "förbränning", det jämnas ut under dagen ändå.

Gör så som funkar och känns bäst för dig, vissa klarar av att prestera lika bra på tom mage och andra inte. Andra får problem med magen om de äter strax innan passet osv.

espeto
2011-04-27, 13:11
Aa precis som jag tänkte fan, men åt lite musli innan :P hade tänkt och bara ta BCAA som du nämnde men får göra så nästa gång, tack iaf.

Attans! Du får helt enkelt se det som prestationsökning vilket kommer att göra att du kan köra ännu hårdare nästa pass :D

Egentligen gör det nog en minimalt liten skillnad.. Anledningen till att jag hade gjort så är för att det känns bra! Passet blir kanske lite tyngre utan mat, men efteråt känner jag mig riktigt slimmad och maten smakar mkt godare *cupid*

Langster
2011-04-27, 13:15
Om det är fettförbränning man är ute efter så är en promenad bättre. Ska man springa och ha sig så ska det vara för konditionens skull.

Gald
2011-04-27, 13:25
@Langster har inte tänkt mig att springa, ska inte köra rullband utan en annan som jag inte vet va maskinen heter men brukar kallas "tjej" maskinen där man kör med fötterna fram o tbx typ, ja ska köra i "gå" tempo i ca 5-6 min så jag bränner sen tänker jag köra i högt tempo i ca 1 min för o få upp pulsen sen köra 5-6 min igen i "gå" tempo igen och fortsätta så, jag har hört att detta är ett väldigt effektivt sätt att bränna fett.

Bland annat har Jay Cutler rekommenderat detta.

Mvh

King Grub
2011-04-27, 13:28
Ingen "cardio" ökar dygnets fettförbränning. Det handlar om kaloribalansen. Ju mindre cardio, desto bättre, och reglera med kosten i stället.

Gald
2011-04-27, 15:14
Ja ligger på kaloriunderskott just nu, kör knappt nån cardio alls endast styrketräning 4-5 dagar i veckan, nån gång kör jag 10-15 min lågt tempo precis efter styrketräningen.

Men tänkte börja köra som jag körde idag, intervall ca 30 min, 5 min lågt tempo, 1 min högpuls tempo och repetera i 30 min, körde det idag funkade bra Jay Cutler rekommenderade detta men bara för de kan jag ej hitta youtube klippet nu men ska leta vidare.

Jag har läst nånstans också att när du gör cardio på tom mage på morgonen så omvandlar kroppen fettet till energi och därmed bränner du fett, vet dock inte om det stämmer kanske något du kan svara på Grub?

Mvh

WHITEFOLKS
2011-04-27, 15:26
Upp till dig hur du vill göra, dra ner på kcal-intaget eller göra som du gör. Skulle gissa att det inte blir några större mängder energi du gör av med oavsett.

Antagligen så är det bättre för muskel/fett förhållandet att inte utföra någon konditionsträning utan justera med maten istället.

rbn
2011-04-27, 16:17
Personligen upplever jag att det är mycket svårare att gå ner i vikt med konditionsträning än utan. Även om jag inte känner någon ökad hunger direkt efter aktiviteten, eller ens samma dag, så tenderar jag alltid att äta tillbaka den förlorade energin sett över 2-3 dagar.

Att styrketräna och reglera kosten tror jag är ett bättre recept i så fall.

Dreas
2011-04-27, 16:35
Jag har läst nånstans också att när du gör cardio på tom mage på morgonen så omvandlar kroppen fettet till energi och därmed bränner du fett, vet dock inte om det stämmer kanske något du kan svara på Grub?

MvhJa, det kan han: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1807039&postcount=12

Läsvärt: http://traningslara.se/fettforbranning-traningsintensitet-morgonpromenader-och-viktnedgang/

nisse1976
2011-04-27, 20:17
Ingen "cardio" ökar dygnets fettförbränning. Det handlar om kaloribalansen. Ju mindre cardio, desto bättre, och reglera med kosten i stället.

Varför är det bättre med mindre cardio?

Eddie Vedder
2011-04-27, 20:18
Varför är det bättre med mindre cardio?

Bättre p-ratio, alltså förhållandet fett:muskler.

nisse1976
2011-04-27, 20:23
Bättre p-ratio, alltså förhållandet fett:muskler.

OK, alltså att man genom att minska kaloriintaget istället för att öka kaloriutsläppet (genom cardio) behåller mer muskler och mindre fett?

vicarious
2011-04-27, 21:14
OK, alltså att man genom att minska kaloriintaget istället för att öka kaloriutsläppet (genom cardio) behåller mer muskler och mindre fett?

korrekt.

King Grub
2011-04-27, 21:51
Och inte pga att cardio skulle vara nedbrytande, utan därför att det hämmar styrketräningens muskeluppbyggande effekter.

nisse1976
2011-04-27, 21:53
Grazie senor

sandberg93
2011-04-28, 16:52
varför tränar BBs cardio då?

Eddie Vedder
2011-04-28, 18:45
varför tränar BBs cardio då?

Fråga dom. Det finns naturligtvis olika orsaker till det.

machine gun
2011-04-30, 18:18
Och inte pga att cardio skulle vara nedbrytande, utan därför att det hämmar styrketräningens muskeluppbyggande effekter.

Troligtvis lär den effekten vara minst sagt försumbar när vi snackar crosstrainer i promenadtempo med några korta intensitetsökningar under totalt 30-40 min.

Eddie Vedder
2011-04-30, 19:38
Troligtvis lär den effekten vara minst sagt försumbar när vi snackar crosstrainer i promenadtempo med några korta intensitetsökningar under totalt 30-40 min.

Försumbart är ju en fråga om ambitioner. Men ja, för de allra allra flesta känns nog det som att fördelarna överväger de minimala nackdelarna.