Visa fullständig version : Blandade frågor
Okej lite saker jag gått och funderat på.
1. Är det "topparna och dalarna" i blodsockret som gör att man får diabetes? Eller kan man få diabetes av hålla en hög blodsockerkurva även om den är konstant?
2. Fruktos måste "spjälkas"(?) i levern innan kroppen kan använda den, det gör den "långsam"(?). Hur är det med laktos, är den också långsam?
3. Vilka sorters kolhydrater finns det? Finns det fler än: laktos, glukos, sackaros maltodextrin och galaktos?
4. Förekommer glukos "rent" i mat? Annars, kan man framställa ren glukos?
5. Varför gör fett att blodsockerutsöndringen går långsammare? Är det spjälkningen som går långsamma eller beror det på något annat?
6. Kolhydraterna spjälkas i magsäcken och går sedan ner till tunntarmen(?) där går näringen ut genom tarmväggen. Går den direkt ut i blodet sen?
7. Finns det andra monosackarider än glukos?
Hm, det var allt jag kom på nu. Finns fler saker jag funderat på men kommer naturligtvis inte på den nu. ;) Vet inte riktigt om frågorna hör hemma här, några gränsar väl till biologi. Nåja, hopas det går bra.
1. Är det "topparna och dalarna" i blodsockret som gör att man får diabetes? Eller kan man få diabetes av hålla en hög blodsockerkurva även om den är konstant?
För mycket toppar och/eller för hög nivå ständigt är inte bra, alltså är båda en fara men vilken som är värst vet jag inte.
2. Fruktos måste "spjälkas"(?) i levern innan kroppen kan använda den, det gör den "långsam"(?). Hur är det med laktos, är den också långsam?
Laktos är också långsam, blir galaktos och glukos efter delning.
4. Förekommer glukos "rent" i mat? Annars, kan man framställa ren glukos?
Druvsocker är rent glukos.
5. Varför gör fett att blodsockerutsöndringen går långsammare? Är det spjälkningen som går långsamma eller beror det på något annat?
Tar längre tid att behandla fett i mag/tarm så tömingshastigheten sjunker.
6. Kolhydraterna spjälkas i magsäcken och går sedan ner till tunntarmen(?) där går näringen ut genom tarmväggen. Går den direkt ut i blodet sen?
Ja men sen vidare till levern utom glukos som kan gå direkt till andra funktioner om det finns ett behov.
7. Finns det andra monosackarider än glukos?
Ja, fruktos och galaktos är de jag kommer på just nu.
1: Generellt sett kan man säga att det är de höga topparna som gör att man utvecklar diabetes typ II, eftersom dessa följs av ett stort insulinpåslag så leder de dock ofta till ett lågt blodsocker efteråt. Men det är själva insulin höjningen som skadar pga. att receptorerna på musklerna blir mindre och mindre kännsliga vilket leder till att mer insulin behövs, medans fetcellernas receptorer inte förändras öööö... va luddigt detta blir.... vilket iallafall leder till mer insulin, musklerna reagerar ändå inte, fett lagras in i mängder, mer insulin osv. tills bukspottskörteln inte pallar med mer och kastar in handduken= Man har diabetes typ II. Pheeewww... hoppas någon kan förklara bättre :D
Resten kunde jag inte tillägga något på... =)
Ok tack för svaren! Slänger in en till medan jag ändå är igång.
8. Fungerar protein på samma sätt som fett att det gör utsöndringen av glukos långsammare?
Ja, det har jag för mig (inte 100% dock),
om det är GI du tänker sänka genom att tillsätta fett och protein så bör du tänka om och kolla in mer på II(Insulin Index) eftersom det är det som spelar roll i slutändan. Verken protein eller fett påverkar juh blodsockret(direkt) men därimot insulinnivåerna.
EDIT: jag tror dock att fett gör större skillnad...
Tycker oron för att drabbas av diabetes typ 2 är rent otroligt stor på detta forum!
Ca 300.000 svenskar har idag diabetes typ 2, större delen av dem är gamla och lider/har lidit av fetma.
Dina gener spelar mycket stor roll för om du finns i riskzonen, oerhört många kan äta vad som helst och bli hur feta som helst utan att få diabetes (däremot ökar såklart riskerna för andra sjukdomar/krämpor).
Ärligt talat tror jag personligen inte några insulintoppar då och då spelar så stor roll. Risken att drabbas av diabetes i vuxen ålder beror främst av gener, fetma och sedan en bra bit därefter kan insulintoppar spela in.
Givetvis ska du ändå försöka hålla dig till så få insulinsvängningar (stora) som möjligt. En god insulinkänslighet minskar tex. fettinlagringen.
Men spring för guds skull inte runt och oroa dig för diabetes i tid och otid! Snart lugnar sig massmediehypen, och förhoppningsvis inser du att dödsrisken för dig som aktiv är betydligt större vid övergångsstället än av diabetes!
brema: Om 300 000 idag har typ II så hur vet man om själv har fel gener?
Mycket av det som gäller diabetesprevention har ju även mycket riktigt betydelse för andra sjukdommar t ex hjärt- och kärlproblem så varför chansa?
Jag är själv ingen total gi och ii freak men viss koll har man ju på det av just hälsoskäl, samma orsak som håller viss koll på vilket fett man äter samt ser till att få sig grönsaker och frukt varje dag osv.
Jag vet hur det är att vara sjuk och ser ingen anledning att inte göra en del för att förhindra att jag får någon värre sjukdom bara för att jag inte orkar bry mig.
King Grub
2003-12-02, 20:01
3. Monosackarider som fruktos, glukos, galaktos, ribos och deoxiribos.
Disackarider som sackaros, maltos, laktos och cellubios.
Polysackarider, som är uppbyggda av ett större antal monosackarider, t ex glykogen, stärkelse och cellulosa.
Originally posted by Weedow
Ja, det har jag för mig (inte 100% dock),
om det är GI du tänker sänka genom att tillsätta fett och protein så bör du tänka om och kolla in mer på II(Insulin Index) eftersom det är det som spelar roll i slutändan. Verken protein eller fett påverkar juh blodsockret(direkt) men därimot insulinnivåerna.
EDIT: jag tror dock att fett gör större skillnad...
Var skrev jag att jag är extremt rädd för diabetes? ;) De här frågorna är saker jag funderat på under några veckor men aldrig orkat tagit mig för att fråga. Jag frågade enbart av "vetenskapligt" intresse, tycker det hela är ganska intressant. Man är väl inte naturare för inte. :)
Misstolkade nog tråden en aning...
Vad jag i grund och botten menade var att det på sista tiden talats en hel del om risker att få diabetes på grund av dålig kost (högt glykemiskt index). Det har diskuterats en del i media också, och vad jag försökte skriva var att några få steg på GI-skalan hit och dit kvittar just i diabetes-syfte.
Däremot finns det ingen anledning att sluta tänka på GI, det har jag aldrig påstått, bara det att man kanske inte ska gå runt och oroa sig för diabetes vid julbordet...
No offence!
brema: Nej det här att man jagar absolut lägsta gi/ii på allt tycker jag också är lite "sjukt", speciellt de som inte tar hänsyn till andra egenskaper hos det de äter utan bara går på gi/ii.
Tränar man samtidigt så blir det ju ännu värre "noja" då man ju helt klart minskar risken för de flesta välfärdsjukdomar genom att just träna.
Skinkmackor med rödbetsallad och hemgjord senap :eating:
skinka & senap, nu blev jag hungrig & kan inte fokusera på jobbet....:furious:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.