handdator

Visa fullständig version : sova under anabolt tillstånd vid deff?

sandberg93
2011-04-26, 15:21
Hej, undrar om man ska/inte ska sova vid ett tillstånd(anabolt/katabolt) när man deffar? läste deff guiden lite snabbt, och det kom fram mer frågor än svar, men jag gogglar resten, men denna fråga fick jag inte fram något svar som innehöll fakta :P tack.

Eddie Vedder
2011-04-26, 15:30
Nattsömn är i sig en fas där anabolismen överstiger katabolismen.

Landström
2011-04-26, 16:39
Har för mig att det finns en studie som visar att man behåller/bygger mer muskler om man äter "ordentligt" innan man ska sova. Trots att kcal-intaget inte blir större sett över hela dygnet. Många år sedan jag läste den så jag minns inte detaljerna.

sandberg93
2011-04-26, 17:23

dvs?

Tolkia
2011-04-26, 17:31
dvs?
D.v.s. du behöver inte oroa dig för att råka "vara katabol" när du sover, eftersom man per definition "är anabol" under sömn. Nattsömnen är den period när kroppen reparerar sig efter dagens slitage.

sandberg93
2011-04-26, 17:37
D.v.s. du behöver inte oroa dig för att råka "vara katabol" när du sover, eftersom man per definition "är anabol" under sömn. Nattsömnen är den period när kroppen reparerar sig efter dagens slitage.

tack tolkia o eddie.

Grandmaster
2011-04-26, 23:32

Oj, vad säkra ni låter.

Faktum är att proteinsyntesen minskar med ~35% under sömnen och proteinbalansen går från positiv (under dagen) till negativ (under natten, eller fastan). Under dagen återställs balansen igen och så upprepar sig cykeln för gemene man.

Så nej, sömnen är inte ett "anabolt" tillstånd så där rätt och slätt som ni tycks tro. Att man intuitivt förknippar sömn med återhämtning och muskeltillväxt är klart men det är svårt att kvantifiera/specificera/bevisa.

Det är lättare att belysa sömnens roll via de negativa effekterna av sömnbrist (ex reducerad proteinsyntes) än att visa de positiva effekterna av tillräcklig sömn.

sandberg93
2011-04-27, 07:47
Oj, vad säkra ni låter.

Faktum är att proteinsyntesen minskar med ~35% under sömnen och proteinbalansen går från positiv (under dagen) till negativ (under natten, eller fastan). Under dagen återställs balansen igen och så upprepar sig cykeln för gemene man.

Så nej, sömnen är inte ett "anabolt" tillstånd så där rätt och slätt som ni tycks tro. Att man intuitivt förknippar sömn med återhämtning och muskeltillväxt är klart men det är svårt att kvantifiera/specificera/bevisa.

Det är lättare att belysa sömnens roll via de negativa effekterna av sömnbrist (ex reducerad proteinsyntes) än att visa de positiva effekterna av tillräcklig sömn.

då är alltså frukost mycket viktigt och kvällsmat mindre viktigt? (hänger inte med vad alla ord betyder men jag försöker)

young_george
2011-04-27, 09:33
då är alltså frukost mycket viktigt och kvällsmat mindre viktigt? (hänger inte med vad alla ord betyder men jag försöker)

Nej, den slutsatsen kan man inte göra.

sandberg93
2011-04-27, 09:41
det var en fråga, en "dålig" fråga.

karlingen
2011-05-06, 10:18

Det är snarare viktigt att du intar ett långsamt protein innan du lägger dig. Skulle du nu inte ha ätit ex. 8 timmar innan du går o lägger dig så vore det nödvändigt att äta frukost.

Dikkie
2011-05-06, 14:03
Betyder det att snabbt protein är bättre på morgonen?

willtjam
2011-05-06, 14:27
Bättre än kasein, ja.

vicarious
2011-05-06, 14:55
Betyder det att snabbt protein är bättre på morgonen?

Bättre för stunden, om man ser till den akuta stimuleringen av proteinsyntesen. Om det gör någon skillnad på sikt jämfört mot t ex en långsammare proteinkälla är svårt att säga. Håller man redan en högproteindiet så är det ännu tveksammare då koncentrationerna av aminosyror i blodet troligtvis är höga ändå.

Bättre än kasein, ja.

Se ovan.

Dikkie
2011-05-06, 15:24
Bättre för stunden, om man ser till den akuta stimuleringen av proteinsyntesen. Om det gör någon skillnad på sikt jämfört mot t ex en långsammare proteinkälla är svårt att säga. Håller man redan en högproteindiet så är det ännu tveksammare då koncentrationerna av aminosyror i blodet troligtvis är höga ändå.

Se ovan.

Ledsen om det blir lite offtopic nu.
Låter på dig som att skillnaderna är marginella?
Isåfall är det inte alls värt att slänga i sig kasein(som kostar dubbelt så mycket) varje morgon, som jag gör...

WHITEFOLKS
2011-05-06, 15:28
Om man följer någon sorts "vanligt" kostupplägg med frukost, lunch och middag så tror jag inte man har så stor användning för kasein förrutom ev. som sista måltid innan sänggående.

Om jag fick gissa så skulle vassle vara "bättre" och även billigare.

willtjam
2011-05-06, 16:21
Håller man redan en högproteindiet så är det ännu tveksammare då koncentrationerna av aminosyror i blodet troligtvis är höga ändå.

Även efter en natts fasta?