handdator

Visa fullständig version : Marinad och deff

Kaangaas
2011-04-26, 09:06
Hej!

Håller på och deffar nu och har en liten fråga. Jag äter kyckling varje dag och marinerar den i följande:

För 4 kycklingfiléer

0,5 dl kinesisk soja
1 dl sweet chilisås
1 dl olivolja
4 vitlöksklyftor
2 msk tsk sambal oelek
1 tsk salt
1 tsk svartpeppar

Till min fråga, det är ju ganska mycket olivolja och chilisås i, hur mycket tas egentligen upp av kycklingen? Påverkar marinaden näringsvärdena markant?

mvh
Kaangaas

Pretorian
2011-04-26, 09:08
Jag marinerar ofta min kyckling och det finns inte mycket marinad kvar i skålen när jag lagt kycklingen färdiggrillad i min lunchlåda. Med det menar jag (tror jag) att kycklingen tar upp ganska mycket, annars är det väl ingen mening med att marinera, om den inte tar upp det?

Kaangaas
2011-04-26, 09:18
Självklart förstådd jag att kycklingen tog upp marinaden, annars är det ju ingen mening som du sa. Funderade mer över hur pass mycket det var som togs upp, insåg att jag inte räknat på marinaden för att när jag gjorde schemat så tänkte jag att det var försumbart. Men så kanske inte är fallet då?

kalaskonrad
2011-04-26, 10:17
Du kan ju räkna först hur mycket kalorier hela "satsen" marinad innehåller, sedan väger du det som blir kvar i tallriken och tar bort den mängden. Men jag skulle tro att det är ganska olika från gång till gång faktiskt, ibland fastnar det mer marinad på som bränns bort på grillen också.

Kaangaas
2011-04-26, 10:43
Du kan ju räkna först hur mycket kalorier hela "satsen" marinad innehåller, sedan väger du det som blir kvar i tallriken och tar bort den mängden. Men jag skulle tro att det är ganska olika från gång till gång faktiskt, ibland fastnar det mer marinad på som bränns bort på grillen också.

Låter som en bra idé.