Visa fullständig version : bra att chocka kroppen?
hej!
det är ju bra att lura sina muskler för att öka sin styrka men är det nödvändigt att göra så när man deffar och bara försöker behålla styrkan så gott som möjligt?:)
krubkungen
2011-04-25, 20:15
hej!
det är ju bra att lura sina muskler för att öka sin styrka men är det nödvändigt att göra så när man deffar och bara försöker behålla styrkan så gott som möjligt?:)
Hur menar du?
sp123ltd1
2011-04-25, 20:22
hej!
Förklara vad du menar!
Han menar att man ska köra nya övningar hela tiden så inte kroppen blir "van". Detta är inget måste under deff. Satsa på några övningar och bli starkare i dem!
aranada05
2011-04-25, 20:30
Träna ungefär på samma sätt som du gjorde innan du började deffa.
Ja, det är positivt att byta schema då och då (oftare om du har ett enformigt schema och mer sällan om du redan kör varierat med övningar och reps, t.ex). Muskeluppbyggnaden fortsätter trots att du deffar, men nettobalansen är det som allmänt brukar kunna vara negativ under deff :)
Eddie Vedder
2011-04-25, 20:30
"Chocka kroppen" är bara en gammal machoklyscha som inte betyder någonting. Men det är populärt att dra till med "chocka kroppen" om man vill få sitt träningskoncept att låta speciellt.
mattilainen
2011-04-26, 06:26
Förstår inte hur kroppen blir chockad av annorlunda träning direkt :p Muskelvävnaden tänker inte direkt ;p
Men visst, byt schema då och då kan någongång kanske vara bra. Speciellt om man tröttnat på det man kör eller att man märker att det itne fungerar. Fungerar det så är det bara att köra på, för då gör du ju någonting rätt.
Masterpan
2011-04-26, 16:28
hej!
Det viktigaste under deff bör vara att ligga kvar på samma vikter alt t.om höja dom.
jasonmago
2011-04-26, 19:13
det viktigaste under deff bör vara att ligga kvar på samma vikter alt t.om höja dom.
+1
"chocka kroppen" är bara en gammal machoklyscha som inte betyder någonting. Men det är populärt att dra till med "chocka kroppen" om man vill få sitt träningskoncept att låta speciellt.
+1
Det är alltså något av en myt att musklerna påverkas till det bättre genom att ändra sitt schema då och då? Har det någon som helst betydelse?
Eddie Vedder
2011-04-29, 15:58
Det är alltså något av en myt att musklerna påverkas till det bättre genom att ändra sitt schema då och då? Har det någon som helst betydelse?
Om schemat är skit är det såklart bra att byta och förbättra det. Men att variationen och ändringarna skulle ha ett egenvärde kan jag inte tänka mig. Det låter ju fullständigt ologiskt.
Rikard Jansson
2011-04-29, 15:59
Jag tror på konceptet, om man har åtminstone några övningar man vill progressa i. Som för en bänkpressare - givetvis ska man hela tiden köra bänk, men när det sedan finns typ 30 st lämpliga komplementövningar (militärpress, hantelpress, pushdowns, pullovers, triceps extensions, CC flyes, dips, etc etc) så tror jag på att köra 2 av dem per pass, och då varierar man ju ganska hårt, om man har 30 kompövningar så har man ju 15 "unika" pass iaf
Edit; hur det funkar med deffande har jag dock ingen aning om, det har jag aldrig prövat mig på :)
Variation är bra men generellt sett tror jag att för många lägger för stor vikt vid det. Det är mycket viktigare att variera vikten, träningsmängden, vilan osv än att variera övningsvalet. Särskilt på gymmet där den faktiska variationen mellan övningarna oftast är ganska liten ändå.
Att "chocka" kroppen vid deff tror jag inte alls på. Under deff ska man stimulera sina muskler och det gör man genom att välja övningar där man har bra och inbanad teknik så man verkligen kan stimulerar musklerna till max.
Fredrik_S
2011-04-30, 08:17
Att choke '/schåka/' kroppen vid kallstart är däremot rätt nice för att få in lite extra bränsle i musklerna.
vicarious
2011-04-30, 08:20
Att choke '/schåka/' kroppen vid kallstart är däremot rätt nice för att få in lite extra bränsle i musklerna.
:thumbup:
Hur gör man? Drar in etanol i morgonottan?
rajjan_dammit
2011-04-30, 12:18
Hur gör man? Drar in etanol i morgonottan?
Tar ett djupt andetag.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.