Visa fullständig version : Tips på sömnproblem utan tabletter?
Sparven från Minsk
2011-04-25, 18:27
Någon som sitter inne med klockrena tips på hur man kan somna trots sjuk orokänsla. Har inga tabletter att tillgå och att få ut dem tar for ever.
Säg inte "sitta uppe halva natten" måste tyvärr jobba hela veckan =(
Testat ZMA?
Annars, ha bra sömnhygien, gå lägg dig så fort du känner dig de minsta trött.
Du kan även försöka tänka att du precis vaknat, de är tidigt morgon och du ska upp och jobba men somnar om istället.
Här finns bra tips. http://www.well.com/~mick/insomnia/
Detta kanske låter lite galet men det funkar för de flesta.
Du börjar först med att fokusera på stortån, känn efter hur den känns. Tänk på stortån en stund, lägg all din energi på hur tån känns, hur täcket ligger emot den osv... gå vidare till nästa tå... o nästa tå... och sen när du gjort den foten går du vidare till nästa fot, och fortsätter sedan med häl, övriga delar i foten, smalben, vad, knä osv...
=S
Gör allt detta medans du andas djupt med buken.
Helt plötsligt somnar man och oftast kommer man inte högre upp än midjan.
Inge Enveten
2011-04-25, 18:47
Runk + läsa brukar vara en bra kombo
Minimera starkt ljus halvtimmen innan du ska sova. Inget bruk av elektronikprodukter som har skärm med andra ord.
Spartansk
2011-04-25, 18:47
Gå upp samma tid varje dag, även på helgerna.
Ta INTE en tupplur på dagen.
Se till att vara så "vaken" som möjligt under dagen. Med andra ord, ansträng hjärnan, ligg inte och vila dig.
Bruka inget koffein eller nikotin.
Gör inget som anstränger hjärnan en timme innan du ska somna. Använd den timmen till att "chilla", bara göra det du känner för.
Livankaret
2011-04-25, 19:28
En kebabtallrik eller två fungerar alltid.
Ha sex i flera timmar.
:naughty:
Sex är ju även ångestdämpade så varför inte!
Spartansk
2011-04-25, 19:35
:naughty:
Sex är ju även ångestdämpade så varför inte!
Men sen får man ångest när hon slutar svara på SMS, så det går jämt ut.
Någon som sitter inne med klockrena tips på hur man kan somna trots sjuk orokänsla. Har inga tabletter att tillgå och att få ut dem tar for ever.
Säg inte "sitta uppe halva natten" måste tyvärr jobba hela veckan =(
Ha papper och penna brevid sängen och skriv ner saker du grubblar på.
Spartansk
2011-04-25, 19:39
Lyssna på bra musik tills du blir trött.
Använd öronproppar.
Dra för/ner eventuella (rull)gardiner.
Varför är du orolig?
Alkohol och en rolig film innan du somnar.
Massvis med träning i olika former + utlösningar.
Tog 7 min för mig att få bra sömntabletter utskrivna.
:laugh:
Fick upp en bild på näthinnan om dig och den håriga bosnien nu. En bild jag i all välmening inte vill ha kvar där. Frågan är : nu kommer jag med få sömnproblem, hur får jag bort den? :(
mvh
Du kan tänka på att det är jag som är den hårigaste.
hejhopp79
2011-04-25, 19:52
Skippa koffein helt. Och nikotin om du nu brukar det
Testa ZMA eller bara ett magnesium-tillskott och eventuellt en b-complex. Kamomillté är också milt lugnande
Duscha varmt innan du går och lägger dig. Konditionsträna!
Ett glas rött och läsa lite brukar funka bra!
testa valeriana, receptfritt på apoteket. säljs även i livsmedelshandeln
Fick upp en bild på näthinnan om dig och den håriga bosnien nu. En bild jag i all välmening inte vill ha kvar där. Frågan är : nu kommer jag med få sömnproblem, hur får jag bort den? :(
mvh
Jag har klippt mig och vad jag minns är du hårigare?!
MVH.
PixelMiner
2011-04-26, 21:47
En PDF:
Sov gott - En liten bok för sömnlösa och andra som vill sova bättre (http://www.orebroll.se/Files-sv/%C3%96rebro%20l%C3%A4ns%20landsting/V%C3%A5rd%20och%20h%C3%A4lsa/F%C3%B6r%20v%C3%A5rdgivare/L%C3%A4kemedelskommitt%C3%A9n/F%C3%B6r%20allm%C3%A4nheten/Sovboken2HEMS_sova.pdf)
johanhej
2011-04-26, 21:53
Sex osv är sämst. Blir ju fan tokpigg av det.
Som någon annan nämnt så är miljön otroligt viktigt för många. Se till att ha fräscha lakan, välfixad säng, svalt i rummet, var gärna nyduschad och sådär.
Vet även att det funkar väldigt bra med musik för vissa. Musiken ska då helst vara avslappnande, utan sång eller konstiga rytmer som får hjärnan att slå ett slag.
rajjan_dammit
2011-04-26, 21:57
Ha papper och penna brevid sängen och skriv ner saker du grubblar på.
This.
coolboynesko
2011-04-26, 22:06
Räkna ner från 1000, jag har testat det två gånger och de fungerar, men de var så jävla jobbig så jag ligger hellre vaken i några timmar :D
kaffekopp
2011-04-26, 22:26
jag tycker white noise funkar bra, kan du lägga på mp3 spelaren eller fixa en högtalare du kan lägga under kudden.
Om du har tillgång till bastu så brukar det göra en hyggligt avslappnad! kanske inte hållbart att basta varje kväll iofs.
Köra en riktig fettbomb. Grädde, lite bär, lite glass etc, ner i en mixer o drick skiten. Funkar på gamla, lär funka på unga :)
rök dig en liten pipa så somnar du gott...
det där med papper och penna, känns som man tänker på samma sak varje gång man lägger sig, damer, damproblem... ska man lösa det eller man blir trött av att skriva? (till er som rekommenderade papper och penna)
Spartansk
2011-04-26, 22:47
rök dig en liten pipa så somnar du gott...
det där med papper och penna, känns som man tänker på samma sak varje gång man lägger sig, damer, damproblem... ska man lösa det eller man blir trött av att skriva? (till er som rekommenderade papper och penna)
Att bara formulera problemen räcker långt.
Ligg och kolla på någon serie eller tv och somna framför, förhoppningsvis vaknar du inom några timmar och kan då gå direkt till sängen och somna om.
Tyvärr blivit mer av en dålig ovana för min del. Tänker alldeles för mycket på konstiga saker och blir ofta upprymd/orolig när jag ska sova att jag sällan kan somna utan tvn som distraktionsmoment som hjälp nuförtiden.
Deceiver85
2011-04-26, 23:05
Har problem i perioder med att sova, och i 9/10 fall är det oregelbundna läggtider som är den ursprungliga boven, att jag går och lägger mig allt senare och senare. Vid oroskänslor, som får stå för 1/10 fall, så är det ofta pga överdriven koffeinkonsumtion och då får flickvännen stå för amatörpsykologi. Om hon redan somnat, så blir det ibland att jag planerar träningen med hela serier och räknar procentsatser i huvudet, värre sömnpiller får man leta efter :D
Nitrometan
2011-04-27, 06:44
No more sexy time? ;)
Du kan tänka på att det är jag som är den hårigaste.
Kan du bekräfta att hårigt är det nya rakat?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.