handdator

Visa fullständig version : Inga muskler kvar efter första veckan....

Dikkie
2011-04-25, 14:30
En smula överdriven rubrik men ändå :)

Har gått på min första "deff" sedan en vecka tillbaks.
Känner dock att mina muskler har krympt som tusan denna veckan.
Dock har jag nog lika mycket fett på kroppen, känns det som i vilket fall..

Har legat på ca 700-1000kcal underskott och dragit ner främst på kolhydrater.
Känns redigt tanig nu jämfört med två veckor sedan, det suger :P

Finns det någon anledning att jag krympt så pass?

Sedan har jag en lite fråga vid sidan om, kan man räkna dagar där man kör konditionspass som vilodagar? eller måste man på en vilodag vara helt vilande?

vicarious
2011-04-25, 14:33
Mindre kolhydrater = mindre glykogen i musklerna. Helt normalt.

Nej man behöver inte sitta i rumpan hela dygnet bara för det är vilodag.

Dikkie
2011-05-01, 09:26
Vad innebär egentligen vilodag då, eller rättare sagt.. vad går gränsen för en vilodag?

Vad jag förstår så verkar det vara lite delade åsikter angående kolhydrat-intaget vid deff.
Vad är fördelen med att dra ner på kolhydraterna under deffen? Förutsatt att man ligger på samma energi-intag i slutänden..

Spridis
2011-05-01, 09:35
En vilodag för mej är en helt normal dag utan styrketräning.

Vanish
2011-05-01, 10:09
Vad innebär egentligen vilodag då, eller rättare sagt.. vad går gränsen för en vilodag?

Vad jag förstår så verkar det vara lite delade åsikter angående kolhydrat-intaget vid deff.
Vad är fördelen med att dra ner på kolhydraterna under deffen? Förutsatt att man ligger på samma energi-intag i slutänden..

Fördelen är väl den att du kan äta mer protein och fett. Mättar dessutom bättre än kolhydrater. Och för att uppnå 2-3g / kg protein och 1g / kg fett så finns det inte så överdrivet mycket kcal kvar att plocka till kolhydrater.

Gränsen går kl 8!

Nej, men vilodag för musklerna. Har du kört rygg och dagen efter går du ut och lyfter tunga vedstockar så skulle jag inte vilja kalla det en vilodag direkt.

Fjällbrynt
2011-05-01, 12:41
Mindre kolhydrater = mindre glykogen i musklerna. Helt normalt.

Nej man behöver inte sitta i rumpan hela dygnet bara för det är vilodag.

Nej fy fan!

JimmyJoe
2011-05-01, 13:24
Om du inte kört något drogmaraton och legat i koma så har du nog inte tappat så mycket muskler.

hejhopp79
2011-05-01, 13:58
Fördelen är väl den att du kan äta mer protein och fett. Mättar dessutom bättre än kolhydrater. Och för att uppnå 2-3g / kg protein och 1g / kg fett så finns det inte så överdrivet mycket kcal kvar att plocka till kolhydrater.

Gränsen går kl 8!

Nej, men vilodag för musklerna. Har du kört rygg och dagen efter går du ut och lyfter tunga vedstockar så skulle jag inte vilja kalla det en vilodag direkt.

Finns ju fler anledningar att dra ner på kolhydraterna också, vid sidan om allt det vanliga kcal in- och ut snacket.

mattilainen
2011-05-01, 17:55
en vilodag för mig kan vara att jag är ute och cyklar mtb i skogen medans en vilodag annars kan vara att inte göra någon aktivitet alls. Jag tycker vilodagar är löjliga att ha. Man tar när man behöver helt enkelt. Att träna tung styrketräning 7 dagar i veckan är inte det bästa man kan göra för muskelutvecklingen (i många fall) men vem säger att bara för det är vilodag så ska man ligga paralyserad och vila. Andra aktiviteter som är roliga kan ses som vila även att det innebär att man rör på sig.