handdator

Visa fullständig version : Minimum fettintag

Spooted
2011-04-25, 08:50
Vad är det minsta fett intaget man kan ha i procent utan att det ger någon dålig effekt?

Eddie Vedder
2011-04-25, 09:00
Om du med "dålig effekt" menar att du dör så är det att under en viss tid inte få i sig sitt EFA-behov.

aranada05
2011-04-25, 12:48
Så länge du får i dig de essentiella fettsyrorna är det förmodligen ingen fara. Men jag undrar varför du vill begränsa ditt fett-intag så pass mycket? Det känns lite onödigt

vicarious
2011-04-25, 13:24
Så länge du får i dig de essentiella fettsyrorna är det förmodligen ingen fara. Men jag undrar varför du vill begränsa ditt fett-intag så pass mycket? Det känns lite onödigt

För att ge plats åt annat såklart.

aranada05
2011-04-25, 13:46
För att ge plats åt annat såklart.

Det kan jag förstå, men varför vill man begränsa fettintaget så pass till absoluta minimum? Känns rätt obefogat

vicarious
2011-04-25, 14:38
Det kan jag förstå, men varför vill man begränsa fettintaget så pass till absoluta minimum? Känns rätt obefogat

Hur kan du säga det utan att veta ett skvatt om personen i fråga eller dennes förutsättningar?

aranada05
2011-04-25, 15:07
Hur kan du säga det utan att veta ett skvatt om personen i fråga eller dennes förutsättningar?

Vilken förutsättning skulle, menar du, innebära en fördel att minska fettnivån till dess minimala gräns - jämfört med att inte göra det?

Rickard
2011-04-25, 15:12
Sedan är det väl skillnad på fettbehov för överlevnad och fullt fungerande hormonnivåer och sådant?

aranada05
2011-04-25, 15:18
Sedan är det väl skillnad på fettbehov för överlevnad och fullt fungerande hormonnivåer och sådant?

Jag är ingen expert eller så, så jag är inte helt hundra, men det känns rätt logiskt att kanten mellan "precis levande" och "fullt fungerande" inte borde ligga på varandra. Ett extremt lågt fettintag under en kort period kanske inte har så stor inverkan på hormonella nivåer, om man är fullt frisk.

En lång period av kroniskt lågt fettintag lär i alla fall inte ha positiva effekter på de hormonella nivårerna. I deffguiden poängteras det ju, kring fettet, att man inte ska dra ner på det för mycket.

Så ja, det du sa verkar vettigt :D

Eddie Vedder
2011-04-25, 15:23
Vilken förutsättning skulle, menar du, innebära en fördel att minska fettnivån till dess minimala gräns - jämfört med att inte göra det?

Ja det vore intressant att veta de här förutsättningarna vicarious syftar på där det är negativt med mer fett än vad som är minimum för överlevnad. :)

Spooted
2011-04-27, 08:15
Anledningen till att jag sänker fettet så pass mycket är för att jag vill behålla kroppen smal. Jag deffade för ett tag sen och vill nu behålla magrutorna och dom formade armarna. Tidigare så tänkte jag inte alls på fett intaget och det ledde till en delvis putig mage. Men nu så har jag ungefär den formen jag vill men skulle inte förvåna mig om något blev fel :P Jag vill alltså behålla formen med lågt fettintag och ligger på väldigt lågt för att inte riskera:P

mikaelj
2011-04-27, 09:04
Det beror inte på fett utan att du äter för mycket. Skär ner på socker och stärkelse i första hand.

Benjila
2011-04-27, 09:06
Vill du ha lågt fettintag är det upp till dig själv. Men jag hoppas verkligen att du vet att det är för mycket kalorier som gör att du lägger på dig fett, spelar ingen roll om det är i form av kolhydrat eller fett. Du kan med gott samvete alltså höja ditt fettintag och hålla kvar din form men får då kompensera med att sänka intaget av något annat.

Du vet säkert det, men låter som annat :)

Edit: Pucktvåa

vicarious
2011-04-27, 09:38
Ja det vore intressant att veta de här förutsättningarna vicarious syftar på där det är negativt med mer fett än vad som är minimum för överlevnad. :)

Jag uttryckte mig lite luddigt. Skulle kanske använt ordet preferenser istället. Vill man göra plats åt annat eller dietar på ett lågt kaloriintag så finns det oftast inte plats för annat än protein och det blir en high protein, low carb low fat diet. Aranada05 antydde att det skulle vara "onödigt" att sänka fettintaget så lågt. Jag tycker inte det är så lätt som att säga att det är onödigt om man ger plats åt annat som ger andra fördelar (protein/KH)

Nu är det självklart svårt att säga vilka negativa effekter ett långvarigt "lågt" fettintag kan ha och var den gränsen går, vilket har varit uppe för diskussion många gånger förut.

Jag tycker det är lite missvisande när det finns någon slags generell rekommendation här på forumet att man måste äta 1g fett/kg kroppsvikt men jag antar att det härstammar från deffguiden. 1g per kg kroppsvikt är ju långt över vad som krävs för att täcka de essentiella fettbehoven. Går ju inte säga att 0.5g är för mycket eller lite heller men den siffran känns iaf rimligare som minimibehovsrekommendation än 1g.

mikaelj
2011-04-27, 09:42
Minibehovet är något gram EPA/DHA och några gram LA. Resten tillverkar kroppen själv, om det är så.