handdator

Visa fullständig version : Att gå ner i vikt samtidigt som jag bygger

lofito
2011-04-24, 12:33
Hejsan!
Jag har tränat i ungefär ett år och tycker det är jävligt härligt, älskar att träna.
Jag pluggade dock nyligen i 7 månader och kunde inte träna lika mycket som
jag önskade, men nu är jag klar så jag ska sikta in mig på ungefär 5 dagar i veckan.

Saken är den att - jag har fått en bra grund för mina muskler. MEN, jag har lite för mycket fett tycker jag och då syns dom inte lika bra, vill framhäva dom mer.
Och det gör jag väl genom att träna hårt och gå ner lite i vikt? Jag är drygt 178 cm och väger ungefär 85 kg. Om jag skulle gå ner till 76-77, skulle det bli bättre då?

Har lite för mkt fett runt magen och så tycker jag. Hur gör jag på bästa sätt? Jag är inte på något vis proffs, därför frågar jag er mer kunniga här.
Jag har precis bytt träningsschema med hjälp av en kompis som jobbar på gymmet och stormtrivs med det, får mer ut av min träning nu än när jag körde själv. Känns som att det kommer bli bra.

Ska jag köra 3 styrkepass i veckan och 2 konditionspass?
De 2 löppassen för att bränna bort fettet lixom blandat med styrka dagarna efter?
Vad tycker ni?

Hur många set / reps ska jag köra ungefär?
Jag vill inte bli jättestor, jag vill bli mer slimmad, mer slank och få fram mina muskler mer så att de syns, men utan att vara för stor, mer för att få former så det blir snyggt om ni förstår?

Ska man då köra lite mer reps, runt 10-11 eller ska jag köra lite tyngre vikter så jag hamnar på 6-7? Hur funkar det?

Och hur ska jag kombinera?
Förr körde jag tredagars program typ:

Dag 1: rygg / biceps
Dag 2: Ben / axlar / mage
Dag 3: Triceps / Bröst.

Men känner att när jag kör rygg så tar det ändå i biceps en del.
Ska jag fortsätta på det viset eller ska jag köra någon annan form av kombo?

Hoppas det ej blir för rörigt detta, men vill ha lite hjälp med att gå ner i vikt på bästa möjliga sätt samtidigt som jag bygger på musklerna. Är redo att verkligen fightas och vet att resultaten kommer vartefter, man måste ha tålamod.

Tacksam för all hjälp jag kan få!
Tack!

MVH

benacii
2011-04-24, 12:41
du kan inte bygga samtidigt som du bygger

Jag skulle rekommendera att köra schemat som vanligt. tyngre på basövningarna.

Mycket protein, stirra dej inte blind på vågen, använd spegel och måttband.

Du blir inte jättestor på en gång. Vill du se ut som brad Pitt så ska du träna för att se ut som coleman t.ex. Med det vill jag få sakt att det tar tid och du blir ingen jätte på 1år

kalutti
2011-04-24, 15:07
Har du läst deffguiden? Det rekomenderas inte att köra löpning samma dag som gym, kommer inte ihåg exakt varför men de va nåt med att hjärnan blir osäker typ

lofito
2011-04-24, 15:11
Jo, jag förstår. Man ska inte köra löpning samma dag som gym, jag menade bara att jag kör 3 styrkepass i veckan och 2 löppass (ej samma dag som gym) givetvis.

Eddie Vedder
2011-04-24, 15:16
Har du läst deffguiden? Det rekomenderas inte att köra löpning samma dag som gym, kommer inte ihåg exakt varför men de va nåt med att hjärnan blir osäker typ

Det står inte alls i deffguiden, men däremot i massor av andra trådar. Och det har definitivt inte med en osäker hjärna att göra. ;)

Här kan du läsa om det:

http://traningslara.se/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/

kalutti
2011-04-24, 15:59
nej nej de gör de inte, men menade dem i två olika meningar :) japp där har du de

Philosophic
2011-04-24, 16:12
Vad jag har läst och hört är att om du vill behålla muskelmassa samtidigt som du går ner i vikt så bör du träna tyngre med mindre reps och inte ha alltför stort underskott på kcal.
Protein är ju också viktigt vid både deff och bulk.

Spooted
2011-04-25, 08:42
Hur mycket fett får du i dig på en dag? Jag sänkte mitt fettintag med ungefär hälften och nu när jag bygger så blir jag större och magrutorna syns mer samt armarna blir mera formade :D

Benjila
2011-04-25, 08:51
Hur mycket fett får du i dig på en dag? Jag sänkte mitt fettintag med ungefär hälften och nu när jag bygger så blir jag större och magrutorna syns mer samt armarna blir mera formade :D
Here we go again *rolleyes*

benacii
2011-04-25, 10:09
Here we go again *rolleyes*

haha tänkte detsamma :smash:

vicarious
2011-04-25, 10:10

Att du "blir större" beror nog på att du blir mer definierad = ser större ut.

Förstår inte vad ni menar med "here we go again."

Sänkt fettintag kan mycket väl innebära kaloriunderskott = viktnedgång. Ni vet väl inte hur mycket fett han äter. Vad är det för konstigt med det?

benacii
2011-04-25, 10:13
Det konstiga är att han tror att det är fettet som gör honom "fetare". men sänker man sitt fettintag till hälften rasar kalorierna ner dubbelt så mycket som om du hade sänkt t.ex. kolhydratsintaget

mij82
2011-04-25, 13:41
Jag kanske är ute och cyklar men det verkar ju som att det med periodisk fasta faktiskt går att minska fettmassa samtidigt som muskelmassan ökar, nu ska jag säga att jag inte är särskilt påläst utan bara skummat kring ämnet.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2359001&postcount=7
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96449

vicarious
2011-04-25, 14:37
Jag kanske är ute och cyklar men det verkar ju som att det med periodisk fasta faktiskt går att minska fettmassa samtidigt som muskelmassan ökar, nu ska jag säga att jag inte är särskilt påläst utan bara skummat kring ämnet.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2359001&postcount=7
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96449

Det går minst lika bra med något annat upplägg också.

StraightEdge
2011-04-25, 18:40
Det går minst lika bra med något annat upplägg också.

Håller med. PF är ett mycket bra upplägg för vissa men lite för överskattat. Andra (som jag) blir hungrig efter 3-4timmar oavsett vad jag än äter så funkar det kanske inte riktigt.

MtotheM
2011-04-25, 20:58
du kan inte bygga samtidigt som du bygger

Jag antar att du menar gå ner i viktigt samtidigt som man bygger, och det kan man, men det går sakta och man måste kunna sin sak.

RobbanColeman
2011-04-25, 21:18
Det kan man, var så säker...

benacii
2011-04-25, 21:32
Jag antar att du menar gå ner i viktigt samtidigt som man bygger, och det kan man, men det går sakta och man måste kunna sin sak.

Det kan man, var så säker...

berätta gärna mer.

RobbanColeman
2011-04-25, 21:59
berätta gärna mer.

Det går, det får räcka.

Proxy
2011-04-25, 22:07
berätta gärna mer.

Muskeltillväxt är inte beroende av kaloriöverskott. Ett kaloriöverskott är anabolt, men ej ett måste för att muskeltillväxt ska ske. Enkel fysiologi, inget någon behöver sitta och förklara.

benacii
2011-04-25, 22:30
Jag tycker ni kan dela mer er av era kunskaper om den perfekta deffen där jag bygger muskler istället för att eventuellt tappa dom. Robban har tjatat oma tt det går, men jag har aldrig sett dej berätta HUR. Om du har gjort det tycker jag du kan citera det och kopiera här. eller berätta hur man gör. mvh

krubkungen
2011-04-25, 22:34
Allt går om man vill att det ska gå! ;)

King Grub
2011-04-25, 22:40
Styrketräning, ingen eller minimal mängd konditionsträning, ett högt proteinintag, ett inte för stort kaloriunderskott i förhållande till kroppsfettmängd, och näringstiming kring träning (aminosyror eller protein efter passet, eventuellt före). Det vanliga. Det är inte ens svårt.

benacii
2011-04-25, 22:49
Styrketräning, ingen eller minimal mängd konditionsträning, ett högt proteinintag, ett inte för stort kaloriunderskott i förhållande till kroppsfettmängd, och näringstiming kring träning (aminosyror eller protein efter passet, eventuellt före). Det vanliga. Det är inte ens svårt.

tack för svar!

lofito
2011-04-26, 12:59
Känns inte som att någon bidrar med något utan alla kommer med sitt egna.
Förstå mig rätt, jag menar inget illa. Men alla säger olika, ingen kommer med något konkret och besvarar mina frågor på något sätt.
Lite ledsen :(

vicarious
2011-04-26, 14:19
Känns inte som att någon bidrar med något utan alla kommer med sitt egna.
Förstå mig rätt, jag menar inget illa. Men alla säger olika, ingen kommer med något konkret och besvarar mina frågor på något sätt.
Lite ledsen :(

Det blir väl inte mycket tydligare än såhär?

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5014418&postcount=23