handdator

Visa fullständig version : deff, protein

Tanni
2011-04-23, 22:20
Hej alla! Det är så att jag har några frågor som jag har grubblat över i två dygn nu. Kanske låter dumt men.. blir man större av att deffa? Jag vet att deff leder till minskad underhudsfett, men kan man bli större? Det är nämligen så att jag har ökat 7 kg i vikt under 6 månaders tid. Och jag skulle vilja gå ner dem 7 kilona och kanske lite till(inte nödvändigt dock) :). Men sen så tänkte jag att deffa vore kanske ett bättre alternativ.

...Jag har även kommit fram till att jag äter alldelles för lite protein. (ca 50gr/dag). Om inte jag har fel så ska jag äta för runt 138 gr protein per dag, så jag tänker inskaffa proteinpulver. Någon ni kan rekommendera?

just in case... väger 69,5kg och är 164 cm lång. Tränar 2h, 3-5x/veckan. Kombinerar kondition och styrka.

så här ser min kropp ut just nu(!) * sry, säger kanske inte så mycket men den var den enda jag hittade * som ni ser så är jag rätt så bred, which is not ok.

tack på förhand!

Zorban
2011-04-23, 22:26
Att gå ner det 7 kilona Är att deffa. En deff brukar väl av de flesta ses som en kontrollerad bantning, dvs ett moderat kaloriunderskott i kombination med styrketräning och högt proteinintag.

Du blir inte större av att deffa. Däremot syns dina muskler betydligt bättre, vilket är själva poängen. Du _kan_ nog lägga på dig _lite_ muskler och samtidigt bränna fett under deff under ideala förutsättningar (näringstiming, bra träning, nybörjare, mkt protein osv).

Köp något vasslepulver. Tycker Whey-80 från Star Nutrition är bra.

vicarious
2011-04-23, 22:28
Hej alla! Det är så att jag har några frågor som jag har grubblat över i två dygn nu. Kanske låter dumt men.. blir man större av att deffa? Jag vet att deff leder till minskad underhudsfett, men kan man bli större? Det är nämligen så att jag har ökat 7 kg i vikt under 6 månaders tid. Och jag skulle vilja gå ner dem 7 kilona och kanske lite till(inte nödvändigt dock) :). Men sen så tänkte jag att deffa vore kanske ett bättre alternativ.

...Jag har även kommit fram till att jag äter alldelles för lite protein. (ca 50gr/dag). Om inte jag har fel så ska jag äta för runt 138 gr protein per dag, så jag tänker inskaffa proteinpulver. Någon ni kan rekommendera?

just in case... väger 69,5kg och är 164 cm lång. Tränar 2h, 3-5x/veckan. Kombinerar kondition och styrka.

så här ser min kropp ut just nu(!) * sry, säger kanske inte så mycket men den var den enda jag hittade * som ni ser så är jag rätt så bred, which is not ok.

tack på förhand!

Man blir inte större när man deffar. Däremot kan man se större ut eftersom definitionen blir bättre. Det är även möjligt att bygga på sig lite muskler samtidigt som man går ner i vikt, särskilt i början av sin träningskarriär.

Vill du gå ner i vikt måste du göra av med mer energi än du stoppar i dig kort och gott. Justera matintaget brukar vara det lättaste.

Angående proteinpulver så rekommenderar jag Whey FX eller Kolozzeums Pure Whey. Man får inte länka till andra webshopar men en sökning på google tar dig dit du behöver komma.

Ett annat alternativ är ju att helt enkelt äta mer proteinrika livsmedel.

Här finns en hel del läsvärd information

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Mokai
2011-04-24, 11:32
Bara för min nyfikenhet, hur set ditt tränings schema ut?

Tanni
2011-04-25, 14:33
Bara för min nyfikenhet, hur set ditt tränings schema ut?

En vanlig dag på gymmet kan se ut såhär:
*30min på löpmaskin
*30 min trappmaskin
*1h crosstrainer
(blir av med ca 1100-1300kcal)

*rygg 27,5kg 30x
*mage 30kg 50x/100sit-ups
*bröst 15kg 20x
*rumpa 35-45kg 100x
(gör även några push-ups..ibland tr'nar jag 1h boxning eller spelar 2h badminton då jag känner för det..fast det sker 1-3x/mån beroende hur sugen jag är. :) )

detta gör jag minst 3ggr i veckan

rippedjack1
2011-04-25, 15:07
*30min på löpmaskin
*30 min trappmaskin
*1h crosstrainer

*rygg 27,5kg 30x
*bröst 15kg 20x
*rumpa 35-45kg 100x
(gör även några push-ups..ibland tr'nar jag 1h boxning eller spelar 2h badminton då jag känner för det..fast det sker 1-3x/mån beroende hur sugen jag är. :) )

Ät lite mer protein. Dra ner på det dåliga fettet och kolhydraterna..
Med ett sånt där hårt schema och den fina figuren behöver du inte göra några större ansträngningar

collieweed
2011-04-25, 15:29
ser inte ut som du behöver gå ner i vikt om du frågar mig men det är ju så klart upp till dig själv!

Mokai
2011-04-25, 18:08
*30min på löpmaskin
*30 min trappmaskin
*1h crosstrainer

*rygg 27,5kg 30x
*bröst 15kg 20x
*rumpa 35-45kg 100x

Hur ser rygg, mage, bröst och rump övningarna ut?
Kör du X/set med X/rep, eller bara så många gånger du orkar på ett o samma gång?

Och som rippedjack1 och collieweed sa, det ser redan bra ut.

StraightEdge
2011-04-25, 18:37
ser inte ut som du behöver gå ner i vikt om du frågar mig men det är ju så klart upp till dig själv!

Varför ska alltid någon säga så när en tjej lägger upp en bild? Det är väl upp till var och en vad man vill med sin kropp eller?

Nej du blir (oftast) inte större under deff. Lägg dig på ett kaloriunderskott som du tycker passar dig så kommer du tappa dina 7kg rätt fort. Håll igång med träningen och ät mycket proteiner. Läs deff-guiden Angående proteinpulver är väl vilket whey-80 som helst att rekommendera och whey-100 ifall du är lakotsintolerant (eller känslig). Ju dyrare pulver ju godare brukar det vara... men också rätt onödigt då vissa av de billiga är helt okej i smaken.

hidden
2011-04-25, 19:13
Varför ska alltid någon säga så när en tjej lägger upp en bild? Det är väl upp till var och en vad man vill med sin kropp eller?

Collie sa att det är upp till henne och det var bara en åsikt, antagligen för att det redan ser bra ut. Dessa svar förekommer ofta hos killar med, tror inte det spelar roll vilket kön personen i fråga är.

ONTopic:
Kan inget annat än att hålla med andra här angående högt protein osv. Sen det där med deff och storlek. Det ger en illusion att man är större eftersom musklerna syns bättre, som någon annan redan skrivit.

Tanni
2011-04-25, 21:44
Hur ser rygg, mage, bröst och rump övningarna ut?
Kör du X/set med X/rep, eller bara så många gånger du orkar på ett o samma gång?

Och som rippedjack1 och collieweed sa, det ser redan bra ut.

Vad med du mer x/set? :) såhär kan det se ut (inga tyngdändringar.. utan kör på) :
rygg: 20ggr, 5 seks vila, därefter 10 till
mage: 25x2 (sit-ups: 100 rakt av)
bröst: 10x2
rumpa: 20x5

Mokai
2011-04-25, 22:50
Vad med du mer x/set? :) såhär kan det se ut (inga tyngdändringar.. utan kör på) :
rygg: 20ggr, 5 seks vila, därefter 10 till
mage: 25x2 (sit-ups: 100 rakt av)
bröst: 10x2
rumpa: 20x5

exempel: bröst: 10x2 = 2set med 10reps. Altså du kör 10 övningar (10rep) på raken x2 (2set).

Och med "hur övningarna ser ut" menar jag kör du bänkpress för bröst, roddrag för rygg etc?

Tanni
2011-04-25, 23:05
exempel: bröst: 10x2 = 2set med 10reps. Altså du kör 10 övningar (10rep) på raken x2 (2set).

Och med "hur övningarna ser ut" menar jag kör du bänkpress för bröst, roddrag för rygg etc?

Jaha, nä olika ''maskiner'' som finns på gymmet! *rolleyes*

Mokai
2011-04-25, 23:13
Jaha, nä olika ''maskiner'' som finns på gymmet! *rolleyes*

hehe ok. :D
Ett litet tips är att höjja vikterna så du slipper göra massa repetitioner (som jag själv tycker är tråkigt att göra).

Pretorian
2011-04-26, 06:57
Kan du inte öka den proteinrika kosten istället för att lägga till proteinpulver? Tex, ät mer kyckling eller torsk (det finns förstås fler alternativ) så blir du mättare jämfört med att dricka protein.

Tanni
2011-04-26, 21:17
Kan du inte öka den proteinrika kosten istället för att lägga till proteinpulver? Tex, ät mer kyckling eller torsk (det finns förstås fler alternativ) så blir du mättare jämfört med att dricka protein.

jag har faktiskt testat. Men jag orkar inte äta så mycket !

collieweed
2011-04-26, 23:13
kan man tycka en killes kropp ser bra ut som den är. Då antar jag att man får tycka att en tjejs kropp ser bra ut som den är eller?