handdator

Visa fullständig version : 2 olika sätt å gå ner i vikt vilket är bäst tror ni?

Fredrik_S
2011-04-23, 14:54
6 dar i veckan äter man precis så mycke som man förbränner. 7e dan äter man ingenting.

Eller så äter man exakt lika många kcal fast jämnt fördelat på veckans 7 dagar.

Spridis
2011-04-23, 15:13
6 dar i veckan äter man precis så mycke som man förbränner. 7e dan äter man ingenting.

Med andra ord helt enligt Brad Pilos "Eat-Stop-Eat".
http://bradpilon.com/

Jag har testat, 1 dag i veckan vikten hölls konstant, 2 dagar i veckan viktminskning ca 0,5 -1kg / vecka beroende på totalintaget per vecka.

willtjam
2011-04-24, 09:09
Med andra ord helt enligt Brad Pilos "Eat-Stop-Eat".
http://bradpilon.com/

Jag har testat, 1 dag i veckan vikten hölls konstant, 2 dagar i veckan viktminskning ca 0,5 -1kg / vecka beroende på totalintaget per vecka.

Är det något du skulle rekommendera till någon som ska deffa ner sig?

vicarious
2011-04-24, 09:12
Är det något du skulle rekommendera till någon som ska deffa ner sig?

Måste vara jobbigt att inte äta alls på en hel dag.

willtjam
2011-04-24, 09:13
Måste vara jobbigt att inte äta alls på en hel dag.

Jag tycker det låter rätt skönt. Tänk dig att slippa tänka på mat en hel dag.

Beef Porky
2011-04-24, 09:15

Beror väl på hur mycket man förbrukar och hur mycket man vill gå ner, samt i vilken takt. För min del skulle nog alternativ två funka bäst.

vicarious
2011-04-24, 09:27
Jag tycker det låter rätt skönt. Tänk dig att slippa tänka på mat en hel dag.

raka motsatsen. varför tror du att man skulle kunna låta bli att tänka på mat bara för att man har bestämt att man inte ska äta den dagen? Tankarna och suget/hungern kommer krypandes och det är inte ett skit du kan göra åt det.

willtjam
2011-04-24, 09:36
raka motsatsen. varför tror du att man skulle kunna låta bli att tänka på mat bara för att man har bestämt att man inte ska äta den dagen? Tankarna och suget/hungern kommer krypandes och det är inte ett skit du kan göra åt det.

Ursäkta. Slippa tänka på vad man ska äta menade jag. Klart man blir hungrig, men man slipper planera måltider och tillaga maten. Jag är inte ett stort fan av matlagning.

Anvendarnamn
2011-04-24, 10:37
Jag skulle kört på den första. Känns som om man blir renare i tarmarna osv, så att man kan suga upp allt protein och näring mycket effektivare kommande 6 dagarna. Bara så det är i mitt huvud alltså, inga källor.

Spridis
2011-04-24, 10:43
Kör man efter Eat-Stop-Eat så äter man varje dag = 24h fasta.
Du slutar äta på t.ex. onsdag 18:00 och dricker bara vätska tills torsdag 18:00. Därav får du i dej mat varje dag men torsdagens kalori intag blir ca 2/3 av en normal dag.

Ja, jag tycker att det går bra att deffa på denna metod. Det jag upplevde med att fasta 2 gånger i veckan 24h var att styrke höjningarna stagnerade. Vikten gick ner bra med ca 0,5 - 1kg / vecka utan att jag varken kände mej hungrig eller trött.

willtjam
2011-04-24, 11:44
Kör man efter Eat-Stop-Eat så äter man varje dag = 24h fasta.
Du slutar äta på t.ex. onsdag 18:00 och dricker bara vätska tills torsdag 18:00. Därav får du i dej mat varje dag men torsdagens kalori intag blir ca 2/3 av en normal dag.

Ja, jag tycker att det går bra att deffa på denna metod. Det jag upplevde med att fasta 2 gånger i veckan 24h var att styrke höjningarna stagnerade. Vikten gick ner bra med ca 0,5 - 1kg / vecka utan att jag varken kände mej hungrig eller trött.

Låter väldigt intressant. Skall genast köpa boken!

Grandmaster
2011-04-24, 14:19
På tal om Eat Stop Eat kan du läsa min detaljerade recension här:

Eat Stop Eat Expanded Edition Review (http://www.leangains.com/2010/09/eat-stop-eat-expanded-edition-review.html)

Sammanfattningsvis är det en mycket informativ och välskriven bok sett ur ett näringsfysiologiskt perspektiv, framförallt om du är intresserad av periodisk fasta. Själva ESE-dieten/metoden är däremot mycket simpel: fasta 24 timmar 1-2x/v, ät "normalt" övriga dagar.

willtjam
2011-04-24, 15:28
På tal om Eat Stop Eat kan du läsa min detaljerade recension här:

Eat Stop Eat Expanded Edition Review (http://www.leangains.com/2010/09/eat-stop-eat-expanded-edition-review.html)

Sammanfattningsvis är det en mycket informativ och välskriven bok sett ur ett näringsfysiologiskt perspektiv, framförallt om du är intresserad av periodisk fasta. Själva ESE-dieten/metoden är däremot mycket simpel: fasta 24 timmar 1-2x/v, ät "normalt" övriga dagar.

Den har jag redan hittat och läst igenom faktiskt.
På tal om dig, hur går det med din bok?

Cerberus
2011-04-25, 07:56
har prövat ESE-metoden. Det blir nog lättare om man har ett "liv" eller nåt annat väldigt roligt som får en att att slippa tänka på att man inte får äta på ett tag.

Föredrar fortfarande Berkhans LG-approach före ESE. Men det e möjligt att ESE kan få en plats i ett annat kontext i kommande framtid av mitt liv.

Leifallan
2011-05-01, 21:40
Den har jag redan hittat och läst igenom faktiskt.
På tal om dig, hur går det med din bok?

Undrar jag med. Den verkar ligga rejält nedfrusen?