handdator

Visa fullständig version : Man 17 år vill ha ett tränings schema (förbränning)

Joffe
2011-04-22, 17:04
Hej, Jag är en kille på 17 år söker lite tränings hjälp eftersom jag har problemet att jag ej kan springa iochmed en gammal knäoperation har inga problem och cykla men hatar att träna konditions träning under en längre tid därför vill jag ha ett tränings schema av någon som kan hjälpa mig hur jag borde träna vad för rpm jag ska ligga på för att hinna gå ner från ca 75 kilo till runt 68 på ungefär 6 veckor altså lite mer än 1 kilo i veckan då krävs det altså ett underskott på runt 7000 kalorier i veckan men vet inte hur mycket jag trycker i mig där har vi problemet. Kan någon hjälpa mig vore jätte schysst Mvh Joffe *flex*

Crocker
2011-04-22, 17:07
Kan du träna styrka med knäskadan?

Snobbe
2011-04-22, 17:11
Jag tror ingen på det här forumet kommer rekommendera dig att som 75kilos 17åring hålla ett underskott på 1000kalorier om dan. Jag har hållt det när jag vägde 110kilo. Och i efterhand så känner jag mig ganska korkad även fast jag gick ner den vikten jag ville gå ner.

Får jag fråga varför du inte kan ligga på 500kalorier underskott och köra på 12veckor istället? 3 månader är ingen tid alls.

Crocker
2011-04-22, 17:12
Mja, beror på tycker jag. Det handlar mycket om vad man väljer att äta. Hur lång är du?

Joffe
2011-04-22, 17:23
Kan träna ganska hård träning ja men bara jag inte kör för mkt hårda ned slag med den funkar att köra hockey för mig där jag ådrog mig skadan men jag burkar ta de lungt och köra lite lätta knäböj med bra uppvärming sen klättrar jag och kör tills jag känner att de börjar kännas de minsta lilla

Joffe
2011-04-22, 17:23
Jag tror ingen på det här forumet kommer rekommendera dig att som 75kilos 17åring hålla ett underskott på 1000kalorier om dan. Jag har hållt det när jag vägde 110kilo. Och i efterhand så känner jag mig ganska korkad även fast jag gick ner den vikten jag ville gå ner.

Får jag fråga varför du inte kan ligga på 500kalorier underskott och köra på 12veckor istället? 3 månader är ingen tid alls.

kör för en sommar deff men räknar inte med att bli klar riktigt när jag har tänkt men sätter som ett mål att vara runt 70 kg om 6 veckor

Big Sleazy
2011-04-22, 17:25
Det är ju onödigt att slösa med punkter i alla fall.

Crocker
2011-04-22, 17:25
kör för en sommar deff men räknar inte med att bli klar riktigt när jag har tänkt men sätter som ett mål att vara runt 70 kg om 6 veckor
Ok, kan du träna styrka?

Joffe
2011-04-22, 17:26
Ok, kan du träna styrka?

Styrka e de jag gillar att träna och helst vill gå ner genom

Fugly
2011-04-22, 17:29
Läs deffguiden för läran om, ja att deffa. Näringsinnehåll för diverse mat hittar du på flera ställen, t.ex. livsmedelsdatabasen. Ett kilo fett på kroppen motsvarar cirka 7000-7500 kalorier (kan vara bra att veta;)).

Joffe
2011-04-22, 17:31
Har hört att många kör fettförbrännare (piller) vet någon hur dessa funkar och creatin något att köra fast då kommer jag troligen öka i vikt men det jag vill är ju få bort fettet vikten är egentligen inte de viktiga

aranada05
2011-04-22, 17:39
Utan att veta din längd och vad du gör på dagarna skulle jag gissa på att du i runda slängor förbrukar mellan 2200-2600kcal per dag. Mindre om du är kort och inaktiv och mer om du är längre och mer aktiv, rätt uppenbart kanske ^^.

Vissa "fettförbrännare" verkar genom att öka hjärtfrekvensen (alltså din puls, t.ex koffein) och andra, tja jag vet inte men allt ifrån att "öka insulinkänslighet och öka aktiviteten av vissa receptorer som skall verka fettförbrännande".
Vill du ha min åsikt tror jag att det mesta ger, om någon, marginell skillnad. Koffein ökar ju hjärtfrekvensen och kanske din ork vilket kommer leda till större förbrukning.

Kreatin är väl att föredra sålänge du styrketränar och inte har njurproblem. Kreatin binder dock vatten vilket gör att vågen kanske inte är att lita på vid en viktnedgång, fast det verkar du redan ha insett, men du kommer orka prestera bättre vid träningen och dina muskler kanske blir lite fylligare tack vare vattenlagringen.

Crocker
2011-04-22, 17:40
Precis, kreatin är bra. :) Kan du svara på frågan så kan jag hjälpa dig med det andra!?

Joffe
2011-04-22, 17:43
Precis, kreatin är bra. :) Kan du svara på frågan så kan jag hjälpa dig med det andra!?

kan träna styrka, det jag helst vill och gillar att göra

Joffe
2011-04-22, 17:44
Utan att veta din längd och vad du gör på dagarna skulle jag gissa på att du i runda slängor förbrukar mellan 2200-2600kcal per dag. Mindre om du är kort och inaktiv och mer om du är längre och mer aktiv, rätt uppenbart kanske ^^.

Vissa "fettförbrännare" verkar genom att öka hjärtfrekvensen (alltså din puls, t.ex koffein) och andra, tja jag vet inte men allt ifrån att "öka insulinkänslighet och öka aktiviteten av vissa receptorer som skall verka fettförbrännande".
Vill du ha min åsikt tror jag att det mesta ger, om någon, marginell skillnad. Koffein ökar ju hjärtfrekvensen och kanske din ork vilket kommer leda till större förbrukning.

Kreatin är väl att föredra sålänge du styrketränar och inte har njurproblem. Kreatin binder dock vatten vilket gör att vågen kanske inte är att lita på vid en viktnedgång, fast det verkar du redan ha insett, men du kommer orka prestera bättre vid träningen och dina muskler kanske blir lite fylligare tack vare vattenlagringen.

är runt 1,77 och ute lirar lite lätt boll med kompisar går runt lite bara tare lungt + går i skolan

Big Sleazy
2011-04-22, 17:47
75 kg är väl en ganska normal vikt för en person på 177 cm? Vore det inte bättre att strunta i att tappa vikt och istället försöka lägga på dig lite muskler?

Crocker
2011-04-22, 19:32
Jaha? 70 kg är också normalvikt.

Crocker
2011-04-22, 19:47
Börja med att räkna ut BEE:
BMR = 66.5 + ( 13.75 x weight in kg ) + ( 5.003 x height in cm ) - ( 6.775 x age in years )

När du är klar där ska du multiplicera (TEE) med hur aktiv du är, med 1.2-2.0. Då kan man sätta en låg siffra först typ 1.3-1.4 kanske. Sedan multiplicerar du med 0.025 för varje styrketräningspass, promenad(ca 30 min). Och adderar 0.05 för varje konditionspass.

Säg att du promenerar 3 gånger i veckan, styrketränar 2 och springer 1 gång så blir det:
0.025x5=0.25+0.05=0.3. Då säger vi att du valde att sätta 1.4 på dig. Då blir ekvationen: (1.4+0.3) · BEE = Energibehov

Vi utgår därefter på att du förbrukar säg 3000 kcal. För att gå ned 1 kg i veckan bör du då äta 2000 kcal.
Då kan du sedan skriva upp vad du äter en dag och se vad du behöver skala bort.

Du behöver inte räkna kalorier för att gå ned en vikt till början kan du skala bort spannmål, äta mer animaler och grönsaker.
Om det inte funkar motionera mer/ät mindre.
Och om det inte heller funkar bör du möjligtvis börja kolla kalorier. Fast det är upp till dig och det är inte skadligt att räkna hur många kcal du får i dig per dag.

Bra träningsprogram finns här:
5x5 Starting strengh (http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/)

Z_bumbis nybörjarschema (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555)

Och denna är också läsvärd om du inte sett den:
Deffguide (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881)

Är det mer du undrar är det bara att fråga. :)

Eddie Vedder
2011-04-22, 20:35
Börja med att räkna ut BEE:
BMR = 66.5 + ( 13.75 x weight in kg ) + ( 5.003 x height in cm ) - ( 6.775 x age in years )

När du är klar där ska du multiplicera (TEE) med hur aktiv du är, med 1.2-2.0. Då kan man sätta en låg siffra först typ 1.3-1.4 kanske. Sedan multiplicerar du med 0.025 för varje styrketräningspass, promenad(ca 30 min). Och adderar 0.05 för varje konditionspass.

Säg att du promenerar 3 gånger i veckan, styrketränar 2 och springer 1 gång så blir det:
0.025x5=0.25+0.05=0.3. Då säger vi att du valde att sätta 1.4 på dig. Då blir ekvationen: (1.4+0.3) · BEE = Energibehov
*rolleyes*
http://traningslara.se/att-uppskatta-sitt-energibehov/

Crocker
2011-04-22, 20:39
*rolleyes*
http://traningslara.se/att-uppskatta-sitt-energibehov/
Jaha? Kunskapen där är hämtad från din blogg, och en annan blogg. Måste jag skriva ut det? Isåfall ber jag om ursäkt.

Eddie Vedder
2011-04-22, 20:42
Jaha? Kunskapen där är hämtad från din blogg, och en annan blogg. Måste jag skriva ut det? Isåfall ber jag om ursäkt.

Måste och måste, brukar höra god ton att man refererar. Vilken annan blogg btw?

Crocker
2011-04-22, 20:46
Måste och måste, brukar höra god ton att man refererar. Vilken annan blogg btw?
http://axon.blogg.se/category/kostartiklar.html

Finns en bit ned, lyckades inte länka exakt.

Eddie Vedder
2011-04-22, 20:47
http://axon.blogg.se/category/kostartiklar.html

Finns en bit ned, lyckades inte länka exakt.

Haha, tänk jag kunde nästan gissa det. :D