Visa fullständig version : Är det ett "måste" med ätardag?
StampChamp
2011-04-22, 15:02
Hallå där!
Jag har funderat på detta och undrar om det är ett måste med ätardag/refeed day? Förutom att man får äta det man tycker om utan att bry sig så mycket utav innehållet, ger det en någon annat?
För vissa som brukar stanna av eller hamnat på en platå i deffen brukar man väl rekommendera en eller några refeed day för att få fart på förbränningen igen?
Men jag känner inget behov av någon ätardag, jag har legat på kaloriunderskott i 8 veckor nu utan någon dag med kaloriplus. Jag känner att det inte behövs, eftersom jag försöker göra så god mat dagligen.
Suget är som bortblåst, istället kan jag unna mig någon chokladbit vissa dagar eller glass av nåt slag.
Skulle det ge mig mer att börja med en ätardag? Kan jag komma till en punkt då det stannar av och kanske behövs fyllas på lite extra?
Tror ni min träning påverkas nåt nämnvärt av att jag inte käkar nån gång på överskott? Personligen gillar jag inte utdragna dieter och vill få dom avklarade rätt snabbt med minsta möjliga förlust.
Det blev lite rörigt nu och många frågor, hoppas jag inte har förvirrat er allt för mycket. ;)
Planen är att ligga på 500-700kcal underskott i 2-3 veckor till. Fördelningen ser ut så här:
2200-2400kcal
250-280g protein
100-150g kolhydrater
70g fett
Har deffat sen 15 December och inte haft någon ätardag. Hade några reefed dagar när jag log nära balans. Sen blev jag sjuk och då log jag på överskott.
Enda anledningen till ätardag kanske vore om man har mycket underskott resten av veckan och man vill ha en dag fri från deff tänk där man äter upp mycket av det underskottet som man hade förr. Till exempel underskott på 700kcal varje dag och sen på ätardagen äter man så mycket så att det landar på 500kcal varje dag. Jämnt fördelar på hela veckan
nocantdo
2011-04-22, 15:20
Är det en längre diet periode där du ligger på underskott under lång tid så kan nog en reefed göra gott. Men en deff på typ 4-6 veckor ser jag ingen mening med det.
Parachutes
2011-04-22, 15:24
Ätardag? Jag trodde det hette återfall..
minishcap
2011-04-22, 19:31
Jag lånar tråden lite eftersom jag har en related fråga.
Låt oss säga att jag ska träna ett tungt pass på måndag, och jag vill kohydratsladda innan (inte överäta, men äta lite mer kolhydrater). Bör jag ladda på lördag eller söndag? På lördagen promenerar jag en timme, och söndagen degar jag.
Söndagen skulle jag tro, av personliga erfarenheter.
nocantdo
2011-04-23, 02:57
Söndagen skulle jag tro, av personliga erfarenheter.
+1 dagen innan av egna erfarenheter med.
vicarious
2011-04-23, 09:01
En ätardag är för mig endast något som boostar det mentala. Man äter lite vad man vill och känner för.
En refeed är däremot en strukturerad och kontrollerad påfyllnad av kolhydrater så man drar upp leptinnivåerna igen.
Det första är absolut inget måste men det andra kan vara fördelaktigt.
Okontrollerad deff kallar jag det!
Inge Enveten
2011-04-23, 11:47
En ätardag är för mig endast något som boostar det mentala. Man äter lite vad man vill och känner för.
En refeed är däremot en strukturerad och kontrollerad påfyllnad av kolhydrater så man drar upp leptinnivåerna igen.
Bra skrivet.
Alla andra talar gojja. "Pajja" deffen? Möjligtvis om man trycker i sig 10 000 kcal så är man flera dagar "back" men om vi snackar om balans eller litet överskott och proteinmängden för dagen har nåtts så är det inte helt fel med en sån här dag per vecka eller varannan. Men inget måste, som sagt.
StampChamp
2011-04-23, 12:33
Det låter mycket vettigare :) Men jag hamnar ibland på runt 200g kolhydrater, inte ofta, men det händer räcker det som en refeed day? Annars ligger jag för de mesta på 100-150g.
vicarious
2011-04-23, 12:35
Det låter mycket vettigare :) Men jag hamnar ibland på runt 200g kolhydrater, inte ofta, men det händer räcker det som en refeed day? Annars ligger jag för de mesta på 100-150g.
Låter helt OK. Inget fel med mer än så.. men kalorierna är också viktiga, hur blir det där?
En refeed ska optimalt vara high carb, moderate protein, low fat.
Har också funderat på detta. Vi är några på jobbet som läser rätt mycket, fast på olika sidor och alla har tränat olika länge. En av oss påstår bestämt att man _MÅSTE_ fylla på med kolhydrater (ätardagar) då glykogendepåerna är tömda... Jag har påstått att jag inte alls tror på det då jag inte äter 0 kolhydrater och känner inte att jag behöver "laddas upp".
Vad finns det för åsikter om detta med att fylla/tomma dessa depåer?
vicarious
2011-04-23, 13:45
Har också funderat på detta. Vi är några på jobbet som läser rätt mycket, fast på olika sidor och alla har tränat olika länge. En av oss påstår bestämt att man _MÅSTE_ fylla på med kolhydrater (ätardagar) då glykogendepåerna är tömda... Jag har påstått att jag inte alls tror på det då jag inte äter 0 kolhydrater och känner inte att jag behöver "laddas upp".
Vad finns det för åsikter om detta med att fylla/tomma dessa depåer?
Det görs i viss mån varken du vill det eller inte.
Bara för att man inte har refeeds eller äter kolhydrater betyder inte att glykogendepåerna är helt tomma 24/7. De blir väldigt sällan helt tomma.
StampChamp
2011-04-23, 13:47
Låter helt OK. Inget fel med mer än så.. men kalorierna är också viktiga, hur blir det där?
En refeed ska optimalt vara high carb, moderate protein, low fat.
Nej kalorierna brukar bli rätt låg ändå, hamnar på ett rätt stadigt underskott. Jag kanske skulle ta någon refeed day ibland med mer kolhydrater och lägga mig nära balans kanske?
Det görs i viss mån varken du vill det eller inte.
Bara för att man inte har refeeds eller äter kolhydrater betyder inte att glykogendepåerna är helt tomma 24/7. De blir väldigt sällan helt tomma.
Okej, så det är mer åt bullshit-hållet att man skulle behöva ha en ätardag i veckan för att fylla depåerna.
vicarious
2011-04-23, 13:52
Nej kalorierna brukar bli rätt låg ändå, hamnar på ett rätt stadigt underskott. Jag kanske skulle ta någon refeed day ibland med mer kolhydrater och lägga mig nära balans kanske?
Då är det ingen effektiv refeed. Ligger du fortfarande på stort underskott kommer ju mycket av de extra kolisarna bara användas till viss del som energi direkt. Sikta på balans eller strax över. Viktigt är att fettet hålls lågt för att undvika oönskad fettinlagring.
Okej, så det är mer åt bullshit-hållet att man skulle behöva ha en ätardag i veckan för att fylla depåerna.
Fylla hur mycket? De fylls på varje dag men olika mycket beroende på flertalet faktorer.
Då är det ingen effektiv refeed. Ligger du fortfarande på stort underskott kommer ju mycket av de extra kolisarna bara användas till viss del som energi direkt. Sikta på balans eller strax över. Viktigt är att fettet hålls lågt för att undvika oönskad fettinlagring.
Fylla hur mycket? De fylls på varje dag men olika mycket beroende på flertalet faktorer.
Nu pratar jag ju egentligen genom någon annan eftersom jag vill veta om det han påstår har någon grund bakom det för mycket han säger är sånt jag inte riktigt tror på, alternativt läst annat om.
Han menar att fylla dom helt, eftersom man annars får lägre ämnesomsättning och kommer förlora massa på det. Dessutom att om man laddar på med kolhydrater så kommer kroppen bara ta från fett och depåerna och inga muskler. Men om depåerna är tomma så kommer kroppen mycket fortare börja ta energi från musklerna... Nu låter allt kanske jäkligt flummigt, men det låter flummigt redan när han försöker förklara sin teori :P
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.