Visa fullständig version : Hur vet man om man ligger minus på kalorier?
Tänkte fråga om råd här, jag ber om ursäkt ifall det har redan skapats en tråd om detta.
Jag tänkte börja träna och vill ligga ungefär -500, det är allra första gången så jag kan verkligen inte mycket förutom ''Kalorier in, kalorier ut'' att man ska ligga underskott. Hoppas jag har koll på det här och önska mig lycka till :)
Nu undrar jag, hur vet jag hur mycket jag förbränner en hel dag, och hur mycket jag har stoppat i mig? Så jag kan räkna ut ifall jag har legat minus, annars gissar jag och hoppas att jag ligger minus.
Tack i förhand :)
Citerar King Grub;
"Ditt ungefärliga energibehov kan du räkna ut genom den beprövade Harris&Benedict-ekvationen från 1919:
Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)
Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)"
Sen får du titta på allting du äter och räkna ihop näringsvärdet.
Detta är ganska komplicerat för en nybörjare dock.
Mitt råd hade varit att försöka sluta med godis, läsk, chips, kakor etc och satsa på att träna ordentligt och först och främst äta ordentligt med kyckling/kött/fisk och i andra hand potatis/ris/pasta.
En så pass enkel förändring ger bra resultat för nästan alla som vill gå ner i vikt vågar jag påstå.
Tackar! Förresten, kan man löpa direkt efter styrketräning eller är det fel? :)
Kroppen skickar ut olika signaler vid styrketräning och konditionsträning så de blir lite kontraproduktivt. Så att ha det på olika dagar är att föredra.
young_george
2011-04-21, 15:41
Tackar! Förresten, kan man löpa direkt efter styrketräning eller är det fel? :)
Det är kontraproduktivt mot styrketräningen. Ju längre från styrketräning du lägger konditionsträning, desto bättre ur den aspekten.
du kan räkna ditt kaloriintag på exempelvis viktpejl.se. Det är inte så bökigt som det låter. när man fått in vanan går det fort. Jag försökte gå ner i vikt utan detta men inget hände. Jag åt helt enkelt mer kalorier än jag trodde. Genom att räkna får man det svart på vitt.
Sheogorath
2011-04-21, 22:24
Det enda sättet att säkert veta om du legat på kaloriunderskott är genom att titta i backspegeln. Ingen formel i världen kan säkerställa det åt dig. En formel kan ge dig en fingervisning om var det kan vara rimligt att påbörja dieten men hur vikten förändras är kvittot på om du faktiskt legat minus på kalorier eller inte.
hejhopp79
2011-04-22, 10:42
Självklart kan du springa efter du styrketränat, men det är inte optimalt.
du kan räkna ditt kaloriintag på exempelvis viktpejl.se. Det är inte så bökigt som det låter. när man fått in vanan går det fort. Jag försökte gå ner i vikt utan detta men inget hände. Jag åt helt enkelt mer kalorier än jag trodde. Genom att räkna får man det svart på vitt.
får tacka för tipset flipp om viktpejl.se
grymt bra sida .=)
//Zibb
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.