Visa fullständig version : Är du en materialist eller überkonsument?
shadowfire
2011-04-20, 20:15
En vän som jobbar i en elektronikbutik påstod att det fanns en skillnad mellan kunder och konsumenter. Kunden kom in och tittade och eventuellt handlade lite, för att deras 20 år gamla TV gått sönder. Konsumenten hade något mer fanatiskt i blicken, deras 2-åriga LCD-TV behöver bytas ut mot en LED.
Förgyller DU ditt liv med att köpa saker? Ny mobiltelefon, nya kläder, den där fräcka handväskan, ny bil, nytt grafikkort till datorn, nya träningstoppen osv?
Känner DU en tillfredsställelse med att få köpa något och hur länge varar den?
Hur ofta handlar du något till dig själv som är utöver förbrukningsvaror typ livsmedel?
Är inte materialism och uberkonsument samma sak?
Om ämnet: jag brukade köpa saker i tron om att det gjorde mig glad men efter att mer och mer stått emot det är jag snarare inne på att göra mig av med saker. Problemet med att ha många (och dyra!) saker är att du till slut blir deras slav.
jag är helt galen i skor, (en besatthet många tjejer har)
har nu xxx par, det är nästan skrämmande, jag får inte nog, men jag ser det som konst
skor är så fina, säg christian louboutin och jag smälter ;)
shadowfire
2011-04-20, 20:31
Hur länge är det skoj då? Precis runt inköpet eller är det skoj 1 år efteråt med?
Hm, jag tror att du har använt ordet materialist lite fel, men jag förstår vad du menar.
I 95% av fallen är jag mer av en "jag köper vid behov".
Däremot så sitter jag inte på mina pengar som så, utan lägger dem på upplevelser av olika slag, t.ex. resor, events, etc.
sweetkarolina
2011-04-20, 20:37
Försöker undvika att köpa saker in i det längsta, men har ändå spenderat alldeles för mycket sen jag fick jobb i augusti.
Typ jag köpte faktiskt en ny dator i december men då efter att den dator som jag har "lånat" i 4 år kraschade.
Annars har pengar gått åt ögonoperation (44000) och bilreparation (8000) och nyss en handpenning på bostadsrätt (30000). I och med flyttandet (om en månad) har jag till och med funderat på att börja dra ner på att köpa mat, för att ha så lite att flytta som möjligt. Men det kanske är att ta i, annars så är endast rena konsumtionsvaror det enda jag köper utan att tänka efter länge.
Och det enda jag riktigt unnar mig att köpa mer än det nödvändigaste av är styrkelyftsutrustning.
Har varken TV eller andra sådana tillbehör (playstation, dvd etc).
Får mest ångest av att köpa saker.
Jag är det inte när det gäller teknik. Har precis ersatt tjocktvn med en platt.
Men jag kan hamna i perioder då jag shopar. Då blir det som ett rus nästan. Det är mest själva inköpstillfället. Men jag blir mer och mer "mätt" på grejer. Jag vill inte ha så mycket längre.
Mina prylar: Dator (laptop), mobil. Datorn fick jag mestadels sponsrad för två år sen då den förra gick sönder, min födelsedag var nära, och jag skulle börja plugga. Mobilen är genom 3-abonnemang, skulle inte skaffa ny om det inte vore för att jag får en ny vart tredje (?) år om jag fortsätter abonnemanget.
Jag älskar prylar. Däremot tycker jag inte att det är kul att köpa saker om antingen a) jag måste frenetiskt leta efter klädaffären eller prylbutiken som har lägst pris, eller b) inköpet gör att jag måste "leva på nudlar" lång tid därefter. Jag tycker att kläder/prylar är kul att köpa när jag bara kan klampa in i en butik, ta ett gäng tröjor, byxor osv i rätt storlek och gå till kassan med dem, "money is not an issue". Valsa runt i butiker och konstatera "den här är snygg, men lite dyr" är lite för cocktease för min smak.
edit: tv har jag inte längre, den jag hade var mina föräldrars tidigare tv som inhandlades 1995 kanske. Den inhandlades för att tv'n innan gav upp.
Crippa90
2011-04-20, 20:52
Jag mår bra när mina pengar ligger på kontot. Ser absolut inget roligt med att göra av med pengar. Spendera pengar är ett nödvändigt ont.
shadowfire
2011-04-20, 20:55
Köper ni något när ni mår dåligt? Tröstshoppar?
David Brent
2011-04-20, 20:56
Jag är lite kluven. Jag gillar att köpa nya grejer men jag gillar även att se kapitalet växa. Nu när jag har allting som jag kan tänkas behöva, även om det inte är top notch så känner jag mig ganska nöjd och köper ingenting utom det nödvändiga.
Nope.
Jag köper en del nya grejjer, vissa kanske lite onödiga men inget som är svindyrt. Blir det lite dyrare saker jag tittar på så går min snålhjärna igång och tänker lite extra. Men jag köper helt klart nya saker men bara om jag vet att det faktiskt kommer göra någon nytta.
Jag köpte en livsnödvändig ölkyl idag, vad gör det mig till? :em:
shadowfire
2011-04-20, 21:09
Har personligen köpt bilar där jag fått låna pengar på gränsen till att få ekonomin att gå runt. Sunt? Nja. Vinstgivande? Nja. Kopiösa värdeminskningar o annat, men känslan av att kunna unna mig att äga en sportbil har liksom varit en slags belöning. Precis som om det triggar dopamin eller ngt.
Är detta förklaringen till att vissa tjejer har 30 par skor? :D
Helt genetiskt och kopplat till dopamin? ;)
Nej, snarare tvärtom
jag är för fattig, kan ju inte köpa saker för pengar jag inte har :D
Crippa90
2011-04-20, 21:19
jag är för fattig, kan ju inte köpa saker för pengar jag inte har :D
Sms-lån, n00b!
vad är det? låna pengar på sms?!:O BRB
Jag köper sällan nya saker (förutom böcker), men när jag väl spenderar så spenderar jag för mycket. En bidragande faktor är kanske att jag starkt ogillar att gå runt i butiker. Speciellt hatar jag att leta efter kläder.
pragmatist
2011-04-20, 21:29
Jag har generellt ganska svårt för att köpa saker till mig själv. Just nu har jag t.ex. brist på kalsonger. Däremot har jag lägre spärrar för att köpa saker till familjen, idag funderade jag allvarligt på att köpa en laptop till min 3-åring.
Jag har blivit en allt sämre prylbög med åren. Numera krävs det att jag bygger om en riktig ångest så att det känns som en befrielse att köpa nåt dyrt. Är vill-ha-faktorn för låg räcker inte ångesten till, och då blir det inget köp.
shadowfire
2011-04-20, 21:35
Om ni ser något ni vill ha, kan ni spara i 5 månader tills ni får råd att köpa det då?
Spartansk
2011-04-20, 21:39
För det första är jag för fattig för att ens fundera på att köpa nåt jag inte behöver.
För det andra är jag för glömsk för att komma ihåg att shoppa.
För det tredje tycker jag det är jättetråkigt att gå i affärer.
För det fjärde tycker jag redan att det är jobbigt att hålla reda på och städa alla grejer jag redan har.
För det femte vet jag med mig att jag troligen inom kort kommer slarva bort eller tar sönder eventuella nya saker jag köper.
Så nej, jag är varken materialist eller überkonsument.
Jag har generellt ganska svårt för att köpa saker till mig själv. Just nu har jag t.ex. brist på kalsonger. Däremot har jag lägre spärrar för att köpa saker till familjen, idag funderade jag allvarligt på att köpa en laptop till min 3-åring.
Treåringen kan göra ett experiment som går ut på att vätska förstör elektronik *popcorn*
För det första är jag för fattig för att ens fundera på att köpa nåt jag inte behöver.
För det andra är jag för glömsk för att komma ihåg att shoppa.
För det tredje tycker jag det är jättetråkigt att gå i affärer.
För det fjärde tycker jag redan att det är jobbigt att hålla reda på och städa alla grejer jag redan har.
För det femte vet jag med mig att jag troligen inom kort kommer slarva bort eller tar sönder eventuella nya saker jag köper.
Så nej, jag är varken materialist eller überkonsument.
Du lever spartanskt, kan man säga.
Spartansk
2011-04-20, 21:42
Du lever spartanskt, kan man säga.
Mitt namnval var ingen slump. :)
Hur länge är det skoj då? Precis runt inköpet eller är det skoj 1 år efteråt med?Sånt där går i perioder. Men jag köper mig väl nya saker med någon månads mellanrum, det beror på priset också. Min nya dator var inte billig. Där är det roliga att läsa recensioner först, sen plocka ut rätt grejor, sen beställa, plocka ihop, installera och fixa. Sen är det det ungefär. Säg en veckas jätteglädje över köpet kanske.
Fast sen jag skaffade en SSD har jag uppskattat responstiden på datorn väldigt mycket. Även mina två skärmar uppskattas dagligen och de har jag haft länge.
Jag skulle kalla mig själv för prylbög, men en medveten sådan. Jag går inte och köper en LED-belyst LCD idag kan jag säga. Iofs så beror det nog mer på att behovet inte finns än att LED är överhypat och överlag inge vidare.
The_RobRoy
2011-04-20, 21:51
Om ni ser något ni vill ha, kan ni spara i 5 månader tills ni får råd att köpa det då?
Ja delvis, men framförallt gillar jag tiden fram till köpet väldigt mycket, vilket gärna får ta 5 månader. Det blir som en hobby att läsa på om alla detaljer, prova olika alternativ, klura på hur man vill ha det osv. Älskar researchen inför ett större inköp.
Olika saker är dock olika kul att researcha. Stereo och hemmabio prylar är som gjort för att gå runt i butiker och mysa eller spendera dagar på nätet och läsa recensioner. Klämma på lite prylar, lyssna, ta hem och prova, lyssna lite till. Fundera på placering i rum osv osv i all oändlighet :)
Jag ser mig inte som en prylgalning, men jag har svindyra prylar. Försöker vara ganska sparsam, men när jag väl köper något så gör jag det oftast rejält.
Nja, det skulle väl vara resor kanske, fast behöver inte spara ännu iaf, inga jordenruntresor inplanerade.
shadowfire
2011-04-20, 22:02
Ja delvis, men framförallt gillar jag tiden fram till köpet väldigt mycket, vilket gärna får ta 5 månader. Det blir som en hobby att läsa på om alla detaljer, prova olika alternativ, klura på hur man vill ha det osv. Älskar researchen inför ett större inköp.
Olika saker är dock olika kul att researcha. Stereo och hemmabio prylar är som gjort för att gå runt i butiker och mysa eller spendera dagar på nätet och läsa recensioner. Klämma på lite prylar, lyssna, ta hem och prova, lyssna lite till. Fundera på placering i rum osv osv i all oändlighet :)
Jag ser mig inte som en prylgalning, men jag har svindyra prylar. Försöker vara ganska sparsam, men när jag väl köper något så gör jag det oftast rejält.
Om man säger så här då, när du väl har bestämt dig - 5 månader från det?
Jag håller med om att tiden innan då man analyserar, värderar, gör sitt urval är skoj. Men då valet väl är gjort har i varje fall jag svårt att vänta flera månader på att få det jag valt.
Just det där med planeringstadiet gillar jag också. Det kan vara helt underbart att få nörda ner sig totalt i nåt en stund. När det väl kommer till kritan tycks det dock som jag allt mer börjat bli en fönstershoppare. Jag minns en gång i tiden när jag impulsköpte en bil. Dom dagarna verkar som bortblåsta. Kanske börjar jag bli gammal.
The_RobRoy
2011-04-20, 22:25
Om man säger så här då, när du väl har bestämt dig - 5 månader från det?
När jag väl bestämt mig har jag svårt att vänta mer än några dagar :)
Men t.ex. bilen jag köpte, där hade jag i princip bestämt mig i December, men det va rätt mycket ångest inblandat att köpa något som skulle innebära ett ekonomiskt självmord :D. Så ifrån att jag bestämt mig så gick jag och skruvade i en månad innan jag slog till och skrev på. Bilen var verkligen ett konstigt inköp för mig, jag gör sällan inköp som är ekonomiskt väldigt dumdristiga..
Förra veckan köpte jag en schyst kostym i Linköping, den kostade 5000kr med två par byxor, sen fick jag lämna in byxorna till skräddaren. Så hela kalaset landade strax under 6000kr. Sånt kan jag få riktigt mycket ångest av. Tror problemet här är att jag varken tycker det är kul att planera inköp, eller gå och prova ut kläder. Alltså känner jag mig lite lurad, för jag orkar inte ta reda på om man kan hitta en lika fin kostym för 2000kr i en butik på andra sidan stan. Jag har inte heller någon koll på om de jag köpte va prisvärt eller bara korkat dyrt. Alltså får jag ingen känsla efteråt av att ha gjort ett bra köp, känner mig bara 6000kr fattigare. Med tiden kan det dock visa sig va en grym kostym förstås.
kettlebellGuden
2011-04-20, 23:01
Jag förgyller min vardag med att köpa aktier.
The_RobRoy
2011-04-20, 23:05
Jag förgyller min vardag med att köpa aktier.
Finns många människor som blivit lyckliga av att titta på sina pengar. Själv är jag så :)
kettlebellGuden
2011-04-20, 23:13
Nu investerar jag väl iofs en hel del i diverse litteratur rörande mina intressen och hobbies, och utrustning till de här med.. men jag skulle aldrig i mitt liv köpa en ny lur bara för att det har lanserats en ny modell osv.
Haha, timing. Hade seminarium om detta idag, konsumtion etc (läser intro till socialpsykologi @ gu). Mycket intressant faktiskt, arbetar kring en bok som argumenterar hur dagens konsumtionssamhälle skapar problem genom för mycket valmöjligheter.
Jag är materialist, can´t deny it..
Nitrometan
2011-04-21, 06:48
men jag skulle aldrig i mitt liv köpa en ny lur bara för att det har lanserats en ny modell osv.
Tänk när den nya kettlebellen kommer! *drool*
pragmatist
2011-04-21, 07:07
Visst är det så att researchstadiet är väsentligt roligare än själva köpet. När man väl handlar det man researchat känns det nästan lite vemodigt eftersom man vet att man kommer att sakna sökandet i sig. Då får man snabbt skaffa sig ett fejkat behov av någon ny grej så man kan börja planera igen.
martikainen
2011-04-21, 07:10
Gillar att shoppa och att se kapitalet växa, fan vad glad jag är att jag hittade Aktiemarknaden! :D
shadowfire
2011-04-21, 07:43
Visst är det så att researchstadiet är väsentligt roligare än själva köpet. När man väl handlar det man researchat känns det nästan lite vemodigt eftersom man vet att man kommer att sakna sökandet i sig. Då får man snabbt skaffa sig ett fejkat behov av någon ny grej så man kan börja planera igen.
haha, det där kände jag igen mig själv på. Det är inte många dagar efter ett köp som jag har "fria" utan nya planer på g. :D
shadowfire
2011-04-21, 07:44
Får ni ångest efter ett köp då?
Jag kan få sjuk ångest, särskilt då jag köpt dyra bilar. Typ hinner knappt lämna bilaffären förrän jag ifrågasätter mig själv och vad fan jag gjort, hur jag kunde vara så dum som bränt så mkt pengar på en bil osv... iofs beror det på hur mkt jag gasat, oftast har det räckt att dra på järnet en stund så har ångesten försvunnit snabbt :D
Någon dag senare är ångesten borta, då står jag mer för mitt beslut och det har aldrig varit något problem egentligen.
Yepp, men nu har jag iaf nått den inskten vilket tackolov betyder att allt jag researchwr inte behöver bli ett inköp!
Får ni ångest efter ett köp då?
Jag kan få sjuk ångest, särskilt då jag köpt dyra bilar. Typ hinner knappt lämna bilaffären förrän jag ifrågasätter mig själv och vad fan jag gjort, hur jag kunde vara så dum som bränt så mkt pengar på en bil osv... iofs beror det på hur mkt jag gasat, oftast har det räckt att dra på järnet en stund så har ångesten försvunnit snabbt :D
Någon dag senare är ångesten borta, då står jag mer för mitt beslut och det har aldrig varit något problem egentligen.
Nej, jag får aldrig ångest över dyra köp faktiskt. Jag tänker bara att det ska vara så här att leva, man ska ha det för att man kan och vill, helt enkelt.
Aldrig varit dötsmaterialist men visst köpte jag en del teknik. Har dock blivit sjukt lite på senate tiden - ungefär som att man vuxit från att tro att en iPad (t.ex.) ger någon lycka. Har inte köpt en teknisk pryl på ett år nu. Minus en (riktigt jävla bra Milwaukee) skruvdragare, men det var mer nödvändigt!
Edit: Ska kanske lägga till att jag köpte mer BS när jag inte jobbade än nu när jag jobbar och kan lägga ut mellan 10-14k på BS varje månad.
Avskyr nästan att handla prylar, framförallt kläder. Elektronik köper jag om jag behöver. Det enda som är roligt att handla är saker/kosttillskott till gymmet samt klockor men hur ofta köper något sådant?
Har levt fattigt i perioder, uppskattar det eftersom det gjort att jag aldrig hakat på racet att skaffa nytt för skaffandets skull. Däremot så finns det ju bonuseffekter; tex så finns det ett diskmedel som är lite dyrare (typ ngn spänn) än jättebilligt men jag tycker det luktar så gott, så jag känner mig superlyxig när jag köper det.. :D Senast köpte jag 2 flaskor tillåme, ååh, the lyyyx... :D Sen att det finns folk som har diskmaskin, el äter ute dagligen, alltså - det reflekterar jag öht inte. En überlyxig diskmaskin skulle inte generera mer lycka, än vad mitt ett par spänn dyrare diskmedel gör.
Svar på frågan: jag konsumerar sällan saker som jag inte "behöver", för det ger ingen feelgoodkänsla om jag inte direkt "behöver" det.. om det däremot är en air av lyxkänsla över saken: typ ögonfransserum, eller dyrare handdiskmedel, då blir jag jättelycklig! :D *screwy* Eller en secondhand fiiin skinnsväska, som känns kvalité.. det känns gött. Att köpa den ny för vad den är värd, känns inte lyx utan mer onödigt dyrt. :Virro
Gillar prylar, men behöver inte äga dem själv, ett museiföremål skulle inte ge mer lycka om det var i min ägo men kan generera härliga känslor att beundra tex.
Har nu sparat sedan december till en ny klocka så ja, jag kan spara så länge. Kommer nog att ha sparat i 6-7 månader innan jag köper den där klockan. Att jag sedan är student bidrar till ett längre sparande innan jag har råd med det jag vill:D
Har aldrig upplevt att jag vill ha ngt så mkt, att jag velat spara till det. Så nej.
shadowfire
2011-04-21, 08:37
Fick tjänstebil + en ny telefon nu och visst var det dagar då jag hade ett STORT leeende på läpparna. Massa nya saker att lära sig och utforska och leka med. Sedan en vecka senare är dessa saker "vardag" liksom och den där utforska/leka/njuta-känslan är borta.
Kanske vore en affärsidé att starta en slags kedjebrevsgrej. Du betalar en fast summa och så får du:
1) Göra research för att välja vilken pryl du vill ha
2) Kostnadsfritt låna den valda prylen i 4 veckor
3) Därefter skicka vidare den till nästa person som valt den.
På så vis kunde man hela tiden förse sig med nya leksaker och även hålla sin research uppe utan att för den delen bränna för mkt pengar på det? :D
Jag är en prylbög med självkontroll. Eller om det möjligtvis är min ekonomi som gör att det Sunda Förnuftet oftast får bestämma.
Jag gillar att nörda ner mig i ett specifikt område och därefter köpa en bra pryl till ett bra pris. Det känns bra. Tycker dock att det har märkts väldigt tydligt att det är just när man sitter tajt till med pengapungen som fantasierna och idéerna om inköp vandrar iväg. Med gott om cash på kontot saknas incitament att verkligen göra det där ultimata köpet.
Totalt ointresserad av att köpa de senaste grejerna, har en 8 år gammal mobil och en tjock tv, inga tekniska prylar alls utöver det. Kör en sunkig gammal bil. osv. Tjänar bra med pengar så jag skulle kunna köpa nya saker men är som sagt totalt ointresserad. Kan dock utan att blicka bränna 8000-10000 per månad på bra ekologisk mat.
shadowfire
2011-04-21, 08:45
Totalt ointresserad av att köpa de senaste grejerna, har en 8 år gammal mobil och en tjock tv, inga tekniska prylar alls utöver det. Kör en sunkig gammal bil. osv. Tjänar bra med pengar så jag skulle kunna köpa nya saker men är som sagt totalt ointresserad. Kan dock utan att blicka bränna 8000-10000 per månad på bra ekologisk mat.
:eek:
Hur farao kommer man upp i sådana siffror? Stor familj? Det kan omöjligt vara ensamhushåll va? :D
:eek:
Hur farao kommer man upp i sådana siffror? Stor familj? Det kan omöjligt vara ensamhushåll va? :D
Nej, 2 vuxna och en unge på 3 år. Men har du koll på vad ekologisk mat kostar? En kravkyckling går lös på ca 99 kr/kg dvs. 200 spänn för en stor kyckling.
Arnesson
2011-04-21, 08:55
Prylar är kul och jag lägger gärna en del pengar på det. Jag gillar både fasen innan och efter köp. En röd tråd i mina inköp är dock att jag ibland lägga lite stora pengar (på t ex sportutrustning) som jag använder max 10ggr/år vilket kanske är lite onödigt. Men jag gillar det!
Dock så prioriterar jag boende och resor ännu högre vilket gör att jag inte har råd med alla roliga prylar och det kanske är lika bra.
shadowfire
2011-04-21, 08:55
Nej, 2 vuxna och en unge på 3 år. Men har du koll på vad ekologisk mat kostar? En kravkyckling går lös på ca 99 kr/kg dvs. 200 spänn för en stor kyckling.
Jag fattar ingenting av vad ekologisk mat ens är... vaddå, har kycklingen ätit handsått gräs och fått fjädrarna borstade varje dag? Eller dött naturlig död pga ålder? Näh blir offtopic att förklara det där för mig, så det kan vi ta i en annan tråd :D
Att det var dyrare när det står "ekologisk" på förpackningen ante mig, men inte SÅ gröndjävulskt dyrt. Nåväl, all respekt för levnadsvalet, antar att det ger en slags tillfredsställelse av att leva ekologiskt och att det i sin tur ersätter njutningen av t.ex. att köpa tekniska prylar. :thumbup:
Har väl haft ett ganska osunt förhållande till prylar rent generellt sådär samtidigt som jag är student. Sommar- och extrajobb har gjort sitt. Hatar att handla i fysiska butiker, men har missbrukat internethandel ganska mycket. Numera känner jag dock inte alls samma begär, kanske eftersom mina behov har mättats, men även för att ekonomin blivit sämre till följd av kraftigt ökade boendekostnader samt att jag inte jobbar alls lika mycket längre.
Känslan av att researcha, vänta och få hem paket med prylar är dock underbar. Lite för bra. Skulle hellre vilja köpa mer kläder och träningsrelaterade saker numera snarare än hemelektronik.
Lasse Kongo
2011-04-21, 10:38
Nej, jag får aldrig ångest över dyra köp faktiskt. Jag tänker bara att det ska vara så här att leva, man ska ha det för att man kan och vill, helt enkelt.
Exakt så tänker jag med, pengar är till för att göras av med, varför slita dag in och dag ut på ett arbete och sedan inte ha roligt i livet, nej fyfan va tråkigt.
Visst är det bra med en buffert det måste man ha, men spenderas ska det göras, och det utan ångest, köp det man vill och kan och njut, för imorgon kan du få en kniv i dig och dö, typ.
Nordenator
2011-04-21, 10:38
Jag brukar alltid ha någon beställning på väg till mig, men ofta är det bara ett spel, någon t-shirt eller liknande. Det är sällan jag köper något riktigt dyrt, men jag handlar saker under tusenkronorsklassen ofta.
Och ja, det är roligt att få nya saker. Det behöver inte vara något stort för mig dock. Det räcker med ett TV-spel.
Tack vare den här tråden blev jag tvungen att förhandsboka en HTC Sensation. Tack skuggan!!!!
shadowfire
2011-04-21, 12:26
Tack vare den här tråden blev jag tvungen att förhandsboka en HTC Sensation. Tack skuggan!!!!
hahahaha, grats! :D
själv researchar jag på vattenkylning till dator. :D
Jag fattar ingenting av vad ekologisk mat ens är...
Det smakar bättre och du slipper få i dig massa tillsatser.
Bara för det ska jag nog gå till Kajsa Warg och köpa kyckling eller lax. Bara att gå in i den butiken gör det till en upplevelse att handla.
hahahaha, grats! :D
själv researchar jag på vattenkylning till dator. :D
Vattenylning är så -90 tal, numera är dey fytande kväve som gäller.
Men varför ha en übersnabb dator när användaren inte hänger med i varjefall.
själv kör kag ubuntu på en 10 år gammal laptop.
Min åsikt är att dagens programmerare är så jävla oeffektiva så de kräver hela tiden mer och mer teklinkutveckning för deras o-optimerade kod.
Back to basics......
Det smakar bättre
Möjligen för att samvetet är renare då, vi körde rätt många blindtester under utbildningen på dietistprogrammet och det var inte större chans än slump vad som var godast.
Gillar prylar, men behöver inte äga dem själv, ett museiföremål skulle inte ge mer lycka om det var i min ägo men kan generera härliga känslor att beundra tex.
Där är jag helt annorlunda. Jag såg en TV på över 100 tum i Japan för några år sen. Visst var det coolt att bara se den, men hade den stått i mitt hem nu så hade jag gått runt med dregel i munnen erektion 24/7.
Jag tror de flesta har en liten materialist inom sig utan att inse det, det är bara att folk har olika intressen och vissa intressen leder till köp som mer ofta än andra klassas som onödiga (t.ex. elektronik). Det är ju klart som fan att man inte ser meningen med att byta ut en 2 år gammal LCD-TV om man själv är en sån person som köpte en platt-TV för att den är platt. På samma sätt ser jag inte meningen med att lägga tusentals kronor på de senaste böckerna när det finns bibliotek med jagvetintehurmånga böcker överallt.
De flesta vill nog se sig själva som en person som gärna prioriterar upplevelser men det är väldigt få som faktiskt gör det om man börjar räkna på hur många kronor som läggs ut på "onödiga inköp" jämfört med resor osv. Vi är alla selektiva materialister.
prOtotype
2011-04-21, 13:34
Jag gav mig ut på en resa och gjorde mig av med istortsett allt jag ägde innan jag åkte. Då upptäckte jag vilken otrolig befrielse det är att inte ha så mycket saker. Nu äger jag en del prylar, men inte i närheten till att fylla ut en normal lägenhet. Tur att man bor med polare.
Dator fick jag av brorsan och den är några år gammal. TV har jag aldrig ägt men vi har fixat med projektor till delade lägenheten så man kan kolla film ändå. Har en iPhone som jag älskar lite.
Äger inga tavlor eller liknande, nästan inga prydnadsföremål. Vet inte riktigt vad jag ska ha sakerna till...
Jag gillar att spela safe, jag vill alltid ha en buffert så jag känner mig trygg ekonomiskt. Det + CSN-ekonomi göder ingen prylbög. Men jag skulle gärna ha den ekonomin att jag kunde köpa mycket grejer. Rent generellt så är jag rätt ointresserad av klassiska prylbögsgrejer tex mobiler, tv, stereo, övrig elektronik, statusbilar (snygga, sportiga etc), billjud, snygga kläder etc.. men däremot andra grejer som jag anser att man verkligen kan "göra saker med" och är "funktionella" skulle jag gladjeligen vilja lägga pengar på. Tex skidutrustning, snöskoter, terränggående bil (= ta sig fram grymt, kunna lasta etc), funktionella kläder (alltså sånna som är gjorda för aktiviteter där det faktiskt är skillnad på om man har bra eller dåliga grejer).. och även tv-spel då jag anser att man får många timmars nöje för sina slantar.
Nu är är jag dock rätt snål och seg så man får väl vara glad om man iaf lyckas fixa sig hyfsade grejer inom vissa av intresseområdena.
Har en liten materialist i mig men han får inte komma ut så mycket nu för tiden, tycker det är kul att sitta o researcha inför köp, men sen är det nästan skitsamma om köpet sker eller ej. Finner nästan mer glädje i att lägga undan pengar samt att njuta av de prylar jag har. Köper jag något så är det för att jag avser använda det, får öht ingen kick av själva inhandlandet.
Min laptop är snart 3 år gammal, min mobil också. Det mest prylbögiga jag har är väl en klocka som jag köpte för 17k för ett par år sen, men jag har inte för avsikt att börja samla klockor så det var ett undantag.
shadowfire
2011-04-21, 15:52
oh dyra klockor är en grej har jag upptäckt, särskilt bland kontorsråttor... själv har jag varit helt utan klocka ett bra tag. Visst, en nice Brietling vore väl kul, men 40 papp?! ... kanske 30 begagnad?! Det där är över mitt förstånd iaf. Personligen hade jag varit livrädd att få armen avhuggen.
Klart när man är kontorsråtta, man sitter ju mest och kollar på klockan hela tiden då måste man ha nåt fint att titta på :D
Som lånevägrande student är jag ickekonsument av det mesta som inte är absolut nödvändigt. Matkontot blir dock rätt saftigt, men där ingår alkohål, lite tobak och att käka ute. Sådan livskvalitet spenderar jag gladeligen surt förvärvade sparpengar på. Men frekvent inhandlande av fräsiga kläder, tv-spel, fräscha elektronikkrejjer osv finns inte.
oh dyra klockor är en grej har jag upptäckt, särskilt bland kontorsråttor... själv har jag varit helt utan klocka ett bra tag. Visst, en nice Brietling vore väl kul, men 40 papp?! ... kanske 30 begagnad?! Det där är över mitt förstånd iaf. Personligen hade jag varit livrädd att få armen avhuggen.
+1. Jag förstår det inte, har ett par kollegor som har klockor för hur-mycket-pengar-som-helst. wtf? Jag kan bränna pengar på mycket, men en klockjävel, nope :D
High1ander
2011-04-21, 16:13
Skillnad på prylbög och prylbög.
Jag har en hel del prylar, men inget som "wow, är det där den senaste Applegrejen". För mig är funktion det viktigaste, köper jag en ny dator så bygger jag den till att i princip ge mest prestanda per krona. Ny mobil så är billighet, brist på kamera, och lång batteritid det viktigaste. Vill jag ha en kamera skaffar jag en kamera, ingen sketen kompromiss. MP3-spelare samma sak, etc. Jag gillar att ha saker som inte är multifunktion, för det är helt jävla sämst när en sak slutar fungera och man måste byta ut allt.
Sen, eftersom jag bott utomlands på olika ställen i snart 6 år, så funkar det inte för bra om man samlar på sig massa prylar.
drakfelt
2011-04-22, 14:05
min lilla hobby (utöver styrketräning och motocross) är att ebayshoppa.
känslan av att nästan vaaaarje dag ha ett bulligt brunt kuvert liggandes i lådan när man kommer hem är underbar! Jag skulle säga att jag köper mellan 10-20 "prylar" på ebay varje månad. de flesta av dessa prylar kostar mellan 5-20 kr så jag tycker att jag kan få unna mig det, då jag inte shoppar kläder eller prylar i fysiska butiker ö.h.t
blir inte frakten lite dyrare? säljer du vidare något av det och gör plus?
frakten e skitbillig på småsaker typ. Köpte nå jävla armband som skickades från kina, gick på typ 30 kr totalt inkl själva varan.
Jag tycker hela tråden luktar lyxfällan.
Jag har blivit mer och mer kritisk till konsumptionsamhället som det är idag, folk spenderar 12 timmar om dagen att jobba för pengar, för att köpa saker de inte behöver. Låser in sig rädda i sina bostäder och umgås via mobil och nät. Jämför sitt kapital med andra, vafan de är så sjukt.
Jag har blivit mer och mer kritisk till konsumptionsamhället som det är idag, folk spenderar 12 timmar om dagen att jobba för pengar, för att köpa saker de inte behöver. Låser in sig rädda i sina bostäder och umgås via mobil och nät. Jämför sitt kapital med andra, vafan de är så sjukt.
Eh, det låter ju toppen?
Håller med.
shadowfire
2011-04-22, 16:31
fan kompis, du gör snart skäl för åldern ;)
shadowfire
2011-04-22, 16:39
crap, har 50k på sparkontot och saknar kök i huset pga renoveringskaos.
Den smarte hade varsamt förvaltat pengarna och byggt ett ekonomiskt o bra kök.
Skuggan väljer att lägga 18 papp på en gräsklipparrobot och 18 papp på en offroad-MC.
Vem behöver kök när man har en Weber på altanen? Tur man inte är überkonsument.
crap, har 50k på sparkontot och saknar kök i huset pga renoveringskaos.
Den smarte hade varsamt förvaltat pengarna och byggt ett ekonomiskt o bra kök.
Skuggan väljer att lägga 18 papp på en gräsklipparrobot och 18 papp på en offroad-MC.
Vem behöver kök när man har en Weber på altanen? Tur man inte är überkonsument.
Äh, det är varmt ute. Du får passa på att grilla mera helt enkelt :thumbup:
OnT: Lyxfälla och lyxfälla, men målet är väl att kunna upprätthålla en hög levnadsstandard och att sträva efter att kunna konsumera mer? Så länge det inte finansieras med lån (studier undantag) och har någon typ av balans mellan långsiktigt sparande, buffert och krydda ser jag inte problemet så länge man blir lycklig av det.
Min levnadsstandard är nog för hög för att vara student egentligen, då jag både tar fullt studiemedel och jobbar extra och på somrarna och endast sparar kortsiktigt och till buffert. Det är klart, skulle jag vara mer opti ekonomiskt skulle jag jobba något mer samt endast ta studiebidraget.
Äh, det är varmt ute. Du får passa på att grilla mera helt enkelt :thumbup:
OnT: Lyxfälla och lyxfälla, men målet är väl att kunna upprätthålla en hög levnadsstandard och att sträva efter att kunna konsumera mer? Så länge det inte finansieras med lån (studier undantag) och har någon typ av balans mellan långsiktigt sparande, buffert och krydda ser jag inte problemet så länge man blir lycklig av det.
Min levnadsstandard är nog för hög för att vara student egentligen, då jag både tar fullt studiemedel och jobbar extra och på somrarna och endast sparar kortsiktigt och till buffert. Det är klart, skulle jag vara mer opti ekonomiskt skulle jag jobba något mer samt endast ta studiebidraget.
Vad är då hög levnards standard?
Äga en massa prylar eller lägga tid och pengar på socialt umgänge nära och kära.
Tyvärr känns det lite så att prylar ofta är ett substitut för bristen på socialt umgänge.
Äga en massa prylar eller lägga tid och pengar på socialt umgänge nära och kära.
Tyvärr känns det lite så att prylar ofta är ett substitut för bristen på socialt umgänge.
Du förutsätter att alla är extroverta, så är inte fallet.
shadowfire
2011-04-22, 17:09
Det behöver det väl iofs inte vara. Mitt inköp av en dyr grill har snarare ökat andelen människor som deltar på grillkvällar.
Men jag tror jag förstår lite vad du menar, men ser samtidigt en stor differens mellan att konsumera mkt och vara introvert/extrovert.
shadowfire
2011-04-22, 17:12
Ser många tjejer (ja jag tittar enbart på tjejer) på datingsiter som skriver "jag tar avstånd från materiella ting!" och sedan har de gjort sju världsomseglingar och har 52 bilder från 18 ställen i världen. Allt från pyramider till käppkineser eller krokodilsafaris.
Alltså, kan man verkligen värdera vad man lägger pengarna på? Är de bättre eller sämre människor för att de lägger pengar på resor istället för t.ex. en ny hemmabio?
von huff
2011-04-22, 17:57
Jag är helvetes snål när det gäller "prylar".Möbler och sånt skit skall vara billigast möjligt.Det enda som får kosta är alkohol,träning och kläder.Att satsa pengar på saker om man endast har för att man måste ha är inte alls kul
Ser många tjejer (ja jag tittar enbart på tjejer) på datingsiter som skriver "jag tar avstånd från materiella ting!" och sedan har de gjort sju världsomseglingar och har 52 bilder från 18 ställen i världen. Allt från pyramider till käppkineser eller krokodilsafaris.
Alltså, kan man verkligen värdera vad man lägger pengarna på? Är de bättre eller sämre människor för att de lägger pengar på resor istället för t.ex. en ny hemmabio?
Bättre/sämre åsido ;) resa är åtminstone en upplevelse, och för att fortsätta på Piranhas spår så är man bland folk när man reser. Sitta hemma i 100kkr-soffan framför 100kkr-hemmabion är, tja ok, en upplevelse (men inte för livet), däremot är man forever alone.
von huff
2011-04-22, 17:58
Räknas resor till materiella ting?jag tycker det är upplevelser och klassar det lite annorlunda än om en tjej satsade sjuka summor på kläder,smycken osv
Skillnaden mellan resor och prylar är att resor har potentialen att forma dig som person (forma som i "utveckla", göra dig visare etc). I övrigt tycker jag långsiktiga köp är förnuftigare än kortsiktiga, generellt sett.
Det behöver det väl iofs inte vara. Mitt inköp av en dyr grill har snarare ökat andelen människor som deltar på grillkvällar.
Men jag tror jag förstår lite vad du menar, men ser samtidigt en stor differens mellan att konsumera mkt och vara introvert/extrovert.
Håller med om att konsumtionen i sig inte behöver bestämma om man är introvert eller extrovert. Det beror (såklart) på en själv och i förlängningen kanske även till viss vid vad man använder sina pengar till (endast för sig själv eller tillsammans med andra). Behöver dock inte vara så svartvitt, bra exempel som du nämner.
Det är upp till en själv att värdera vad man vill lägga sina egna pengar på. Så länge det gör en lycklig ser jag inte problemet. Folk har olika intressen och hobbies helt enkelt.
Bättre/sämre åsido ;) resa är åtminstone en upplevelse, och för att fortsätta på Piranhas spår så är man bland folk när man reser. Sitta hemma i 100kkr-soffan framför 100kkr-hemmabion är, tja ok, en upplevelse (men inte för livet), däremot är man forever alone. En upplevelse, men väldigt kortvarig. Självklart behöver man inte heller göra allt eller inget. Det finns ju faktiskt kompromisser däremellan också. Antingen det, eller så kan man som jag själv gjort välja att prioritera olika saker i perioder.
Går själv i smartfåne-tankar, men varför inte en Galaxy II exempelvis? För övrigt verkar det dumt att förhandsboka ur ekonomisk synvinkel, ta till exempel Optimus 2X som har gått ner i pris med över 500 kroners på en månad.
shadowfire
2011-04-22, 18:17
Skillnaden mellan resor och prylar är att resor har potentialen att forma dig som person (forma som i "utveckla", göra dig visare etc). I övrigt tycker jag långsiktiga köp är förnuftigare än kortsiktiga, generellt sett.
så en person som rest hela världen runt och aldrig sett en lcd-tv, smartphone, eller vet vad trådlöst bredband är, är mer utvecklad?
eller exakt var slår den där "potentialen" till i sin kraft?
shadowfire
2011-04-22, 18:19
Räknas resor till materiella ting?jag tycker det är upplevelser och klassar det lite annorlunda än om en tjej satsade sjuka summor på kläder,smycken osv
vad menar du med klassar annorlunda... om person Y tjänar 20k rent och person X tjänar 20k rent.. är det någon skillnad vad man väljer att lägga sina 20k på?
vad menar du med klassar annorlunda... om person Y tjänar 20k rent och person X tjänar 20k rent.. är det någon skillnad vad man väljer att lägga sina 20k på?
Insida mot utsida. Vad som är viktigt i livet.
von huff
2011-04-22, 18:25
Att resa klassar jag som att man är nyfiken,kulturellt intresserad,söker upplevelser osv
jag tycker att det är ett betydligt bättre sätt att använda pengarna än att köpa en handväska som kostar nästan lika mycket som en resa.en resa ser jag inte direkt som ett materiellt ting fast det kanske är det
shadowfire
2011-04-22, 18:28
Insida mot utsida. Vad som är viktigt i livet.
Förklara, nu förstår jag inte. Insida mot utsida?
Att resa klassar jag som att man är nyfiken,kulturellt intresserad,söker upplevelser osv
jag tycker att det är ett betydligt bättre sätt att använda pengarna än att köpa en handväska som kostar nästan lika mycket som en resa.en resa ser jag inte direkt som ett materiellt ting fast det kanske är det
Så en person som reser och upptäcker världen är mer värd är en person som engagerar sig i sin fru/barn och lägger pengar och energi på att få en fin familj? Barn kostar ju som bekant en hel del pengar och den som har haft flickvän vet att de sällan kommer gratis ;)
von huff
2011-04-22, 18:32
Förklara, nu förstår jag inte. Insida mot utsida?
Så en person som reser och upptäcker världen är mer värd är en person som engagerar sig i sin fru/barn och lägger pengar och energi på att få en fin familj? Barn kostar ju som bekant en hel del pengar och den som har haft flickvän vet att de sällan kommer gratis ;)
Nej.Poängen var inte att jämföra utan att JAG tycker att en resa är så mycker än en materiell sak.Det är ju helt personligt vad man satsar sina pengar på men jag har hellre en tjej som satsar sina pengar på t.ex resor och träning än smink och handväskor för att jag ser mer nytta och ide med träning och resor.Svårt att förklara.
shadowfire
2011-04-22, 18:37
Nej.Poängen var inte att jämföra utan att JAG tycker att en resa är så mycker än en materiell sak.Det är ju helt personligt vad man satsar sina pengar på men jag har hellre en tjej som satsar sina pengar på t.ex resor och träning än smink och handväskor för att jag ser mer nytta och ide med träning och resor.Svårt att förklara.
Ja men detta är just min poäng :D .... du väljer att lägga en stor summa pengar på att resa o få upplevelser. Uppenbarligen stimulerar dessa upplevelser något inom dig. Du får ju en kick av detta. :) ... hur hade du passat ihop med en tjej som fått samma kick av 3 nya par gucci-skor/vecka?
von huff
2011-04-22, 18:43
Ja men detta är just min poäng :D .... du väljer att lägga en stor summa pengar på att resa o få upplevelser. Uppenbarligen stimulerar dessa upplevelser något inom dig. Du får ju en kick av detta. :) ... hur hade du passat ihop med en tjej som fått samma kick av 3 nya par gucci-skor/vecka?
Har hon såpass mycket pengar att det gott och väl räcker till 3 nya guccidojjor så får hon väl köpa dom men jag skulle inte tycka att det är väl inveterade pengar inte.Det är väl mycket relaterat till hur mycket penmgar man har när det gäller åsikter om vad som man egentligen behöver.De som inte har så mycket extra tycker antagligen det är korkat att köpa den största tv:n eller just den bilen t.ex när man får en annan som är bra men mycket billigare.
En upplevelse är något som kommer inifrån. En resa är inte en sak, utan du formar upplevelserna själv. Något som kanske kan förändra en och något man bär med sig.
Om man blir lycklig av ett par skor måste man tillföra externt stimuli. Försvinner snabbt.
Ignatius72
2011-04-22, 19:11
En upplevelse är något som kommer inifrån. En resa är inte en sak, utan du formar upplevelserna själv. Något som kanske kan förändra en och något man bär med sig.
Om man blir lycklig av ett par skor måste man tillföra externt stimuli. Försvinner snabbt.
Mja, en del samlar på sig resor som andra samlar dojor. Dvs man bockar av resmål för att man ska kunna säga att man varit där. Det kan vara mer äventyrligt att campa i trädgården än en del svindyra resor. Att dra iväg med en mullrande 1100 mellan benen är en upplevelse i sig.
Sensmoral, det blir vad man gör det till.
För att hårddra det: den som köper skor och kläder för pengarna lever efter devisen "den med flest saker när hen dör vinner!"
Tja, blandar man in familj i bilden blir det helt annorlunda. Då är jag inne på pragmatists linje att visst vill man köpa grejer åt ungarna, lalala *cupid*
Alltså, kan man verkligen värdera vad man lägger pengarna på? Är de bättre eller sämre människor för att de lägger pengar på resor istället för t.ex. en ny hemmabio?Ja, det kan man nog. De tycker säkert att de är bättre människor som har lagt ner pengar på resan istället, eller åtminstone att de har spenderat pengarna på ett bättre sätt. Precis som du antagligen tycker det är vettigare att lägga 50 k på en fet ljudanläggning än att ligga i ett bildäck i Thailand och dricka fulwhiskey.
Om de är anti-materialister för typ miljöns/socialdemokratins skull så är det ju hyckleri av tredje graden att själv resa jorden runt.
Jag skulle ju inte säga att resor generellt är lika med nån slags växande som människa. De flesta jag känner som åker på utlandsresor ligger på stranden, slöar på hotellet, går ut och äter, på sin höjd besöker man något museum. Sen kanske man frågar lokalbefolkningen om vägen på engelska. Utmanande grejer indeed
Känns som många reser bara av anledningen att kunna sätta det på sin resume som någon jävla checklist. *Titta vad häftig och världsvan jag är jag har varit i Afrika och Brasilien*
Sen förstår jag inte vad som är häftigt att åka till länder just för att se och uppleva nya kulturer. Kulturer som ofta är helt vrånga och underutvecklade om man jämför med Sverige. Vad är det som är så häftigt med det?
Jag kan förstå folk som reser för att dom verkligen är intresserade av naturupplevelser. Eller för att man vill komma till värmen under vinterhalvåret eller unga som vill partaja. Det kan jag förstå.
Resonemanget att man utvecklas som person ser jag över huvud taget inte på merparten som reser mycket.
Jag skulle ju inte säga att resor generellt är lika med nån slags växande som människa. De flesta jag känner som åker på utlandsresor ligger på stranden, slöar på hotellet, går ut och äter, på sin höjd besöker man något museum. Sen kanske man frågar lokalbefolkningen om vägen på engelska. Utmanande grejer indeed
Museum? Pytts. Ligga på stranden, slöa på hotell, går ut och äter, klubba (du glömde detta) - det är vad man ska göra på semester.
Museum? Pytts. Ligga på stranden, slöa på hotell, går ut och äter, klubba (du glömde detta) - det är vad man ska göra på semester.
Ja sorry, lite fylla och det vanliga svinandet :D
Skitsamma, min poäng är att de flesta som reser knappast beger sig särskilt långt ut från sin bekvämlighetszon, det är få som verkligen reser med det primära målet att utvecklas (även om sådana finns)
shadowfire
2011-04-22, 20:35
Ja, det kan man nog. De tycker säkert att de är bättre människor som har lagt ner pengar på resan istället, eller åtminstone att de har spenderat pengarna på ett bättre sätt. Precis som du antagligen tycker det är vettigare att lägga 50 k på en fet ljudanläggning än att ligga i ett bildäck i Thailand och dricka fulwhiskey.
Om de är anti-materialister för typ miljöns/socialdemokratins skull så är det ju hyckleri av tredje graden att själv resa jorden runt.
huvudet på spiken!
jag är helt övertygad om att dessa personer ser sig som eliten av människor som avstår elektronikbegär osv.
Många är vänsterpartister(tm),
Jag är rätt sparsam när det gäller kläder/elektronik osv.
Men att lägga 600kr på en liten aluminiumbit till bilen rör mig inte i ryggen.
Det är väl en blandning mellan att lägga pengar på materiella ting och resor kan man nog säga. Planerar att resa runt på många banor i sverige med vänner under sommaren, men man måste göra en ganska stor materiell investering för att bli "en i gänget".
Jag har de saker jag behöver, inte de saker jag "vill" ha. Två datorer för att spela starcraft 2. Det är ju datorer och dom är opålitliga så har alltid haft två för backup. En tv för att ibland finns det saker jag vill titta på och tjejen skulle aldrig vilja komma hit om jag inte hade en tv ;).
Finns så mkt jag skulle vilja ha men som jag vet att jag aldrig skulle använda.
Köper ganska sällan elektronik och andra prylar, reser istället en del.
Det handlar helt enkelt om personliga prioriteringar vad jag själv anser roligast och ger mig mest.
shut teh face
2011-04-23, 06:26
När jag ska köpa något speciellt så är det oftast nån teknikpryl och då undersöker jag vilket som är bäst noga, sen köper jag det. Jag har inte den här "nya-känslan" med saker, utan jag köper vad jag praktiskt behöver, så är den praktisk och bra från början tills den inte behövs längre (om flera år)
Allt för det ekonomiska tänket!
Jag väntar på att "ny"doften skall försvinna ur min ölkyl, man kanske skulle köpt begagnad?
Är lite förvånad över att jag ännu inte sett mangs i denna tråd
Är lite förvånad över att jag ännu inte sett mangs i denna tråd
Har inte sett honom på länge, men nu när du nämner honom saknar jag honom. Han brukar vara kung i såna här trådar. Maaangs! *cry*
shadowfire
2011-06-23, 23:27
Spontanhandlade ett hemmagym för 14k idag. Suck. :(
Ångesten är fullbordad. Why? :/
Spontanköp är dom bästa köpen :hbang:
Ajdå, tänk alla potentiella dejter du går miste om nu på gymmet pga att du tränar hemma. Eller är hemmagymmet tänkt fungera som substitut till de tillfällen gymmet är stängt, typ julafton och midsommar?
Min materialistiska sida är nog rätt begränsad jämfört med andra svenskar. För det mesta köper jag saker pga ett behov och försöker alltid att väga pris mot faktiska fördelar. Självklart kommer viss materialism in som att jag t ex vill ha mycket protein för pengarna för att kunna bygga mer muskler, det vill jag nog faktiskt räkna till materialism för det är inget so är nödvändigt.
Annars känner jag igen Lellans tänk kring diskmedlet. Finns det flera billigaste-sorter som är ok av t ex ett grönt té, men att det även finns en som smakar riktigt gott som är 15% dyrare. då köper jag den ibland och känner verkligen att jag unnar mig något särskilt extra!
shadowfire
2011-06-24, 08:02
Ajdå, tänk alla potentiella dejter du går miste om nu på gymmet pga att du tränar hemma. Eller är hemmagymmet tänkt fungera som substitut till de tillfällen gymmet är stängt, typ julafton och midsommar?
så är det absolut, men har valt att prioritera bort kjoltyg och pola med stålet istället enbart... så det löser sig. :thumbup:
Jag köper det som jag har behov av. Är inte teknikintresserad och sådant kan jag ändå få genom forskningen.
Vill helt enkelt inte äga för mycket saker. Framförallt vill jag inte äga saker som jag blir så rädd om att om de skulle försvinna, bli stulna osv skulle det vara katastrof. Prylar är prylar och de skall gå att ersätta. Blir jobbigt den dagen man ärver konst och diverse möbler som nu hänger i familjehemmet. Det har man trots allt växt upp med. Kommer nog hänga endel på lantstället och resten får gå till auktion om det inte passar in.
Så ha lite prylar men en ekonomisk kapacitet att köpa det mesta om jag skulle vilja är min melodi.
mangemani
2011-06-24, 09:49
skulle jag ha haft ett välbetalt jobb och haft pengar så.
finns 1000 saker jag skulle vilja köpa men som måste prioriteras bort pga arbetslöshet.
just nu lägger jag ner mina pengar på familjen och på träningen,2 saker jag älskar mest på denna jord,men som sagt,hade jag råd efter det att träning och familjen fått sitt,så skulle jag köpa saker som bara den.
Minimjölk
2011-06-24, 11:51
Jag gillar prylar men senaste månaden har varit hemsk.
Ny projektor 25k
Hembioförstärkare 14k
3 slutsteg 20k
Utemöblemang 11k
Parasoll 1,5k
Utedusch till poolen 2k
kläder 3k
iPad2 4,5k
grejor till bilen 3k
Massa annat skrafs.
Jag köper dock grejorna för att de skänker mig glädje och att jag faktiskt ser behov av alla.
Jag är inte en prylbög öht och det säger jag trots dyr kamera och dyr datta. Jag lägger pengarna på resa, restauranger och umgänge. Ointresserad av listor med funktioner på den och den telefonen, kameran eller dattan. Jag vill bara bruka dem. Det gör mig till en kund snarare än konsument antar jag om affären ska vara platsen för pengaförbrukningen.
Jag gillar prylar men senaste månaden har varit hemsk.
Ny projektor 25k
Hembioförstärkare 14k
3 slutsteg 20k
Utemöblemang 11k
Parasoll 1,5k
Utedusch till poolen 2k
kläder 3k
iPad2 4,5k
grejor till bilen 3k
Massa annat skrafs.
Jag köper dock grejorna för att de skänker mig glädje och att jag faktiskt ser behov av alla.
Utedusch till poolen - för de där gångerna när det blir för jobbigt att torka sig innan man går inomhus. We've all been there.
Jag är den snåle jäveln som alltid köper det billigaste och sparar pengarna, alternativt investerar dem i långsiktiga saker eller saker som jag behöver.
Frestar alltid och jag ær nog den som går in på elgiganten och dreglar, tittar på Visat ett par gånger och sedan tar mig i kragen och går hem.
Oftast slutar det med en kompromiss, dær jag lægger ned tid och energi på att hitta mest valuta-før-pengarna alternativ, dær både jag och min ekonomi blir nøjd.
Gæller ju att tænka långsiktigt. Du lever en gång, men har begrænsade resurser.
Minimjölk
2011-06-25, 18:43
Utedusch till poolen - för de där gångerna när det blir för jobbigt att torka sig innan man går inomhus. We've all been there.
Nja, den fyller rätt många funktioner faktiskt. LÅta svettgrisar tvätta av svetten innan de hoppar i poolen, om man är frusen av sig kan man stegvis sänka temperaturen i duschen så att man sedan inte blir chockad när man hoppar ner i poolen. Sedan givetvis att tvätta av smuts från fötter etc och att man kan skölja av sig när man kommer upp. Eftersom den har inbyggd varmvattenberedare kan man även ta sig en varm dusch efter badet vid behov.
I sanning många goda anledningar på att lägga ner 2k och tid att installera en utedusch.
shadowfire
2011-06-25, 20:48
Förbaskade sweclockers. Visade en gamingrigg som är lämpad för BF3, Skyrim mfl.. GNNNNNNNN. Nu sista veckan har jag varit fullständigt galen. Sitter på prisjakt och kollar ALLT.
Ska till Biltema imorgon och handla lite prylar. Är nästan rädd för mig själv. Ska träna armarna innan så jag inte orkar lasta korgen full.
martikainen
2011-06-25, 20:50
Förbaskade sweclockers. Visade en gamingrigg som är lämpad för BF3, Skyrim mfl.. GNNNNNNNN. Nu sista veckan har jag varit fullständigt galen. Sitter på prisjakt och kollar ALLT.
Ska till Biltema imorgon och handla lite prylar. Är nästan rädd för mig själv. Ska träna armarna innan så jag inte orkar lasta korgen full.
lönedagen, största ångestdagen i månaden, vill köpa allt jag hittar på top 100 på prisjakt!
Denna månaden blev det som tur var bara ny förstärkare och en utlandsresa för mig o sambon...
von huff
2011-06-25, 21:19
Jag kan satsa mycket om det är nåt jag verkligen vill ha men att köpa vardagsprylar som hygienartiklar,mat,handdukar osv köper jag nästan alltid det billigaste jag hittar.Som tur så har man inget intresse för elektronikprylar och liknande.Det enda jag med glädje satsar pengar på är festande,träning,kläder och motorfordon
Kung Karl
2011-06-25, 21:45
Det här halvåret har varit perverst gällande vilka excesser jag tillåtit mig. Jag har inhandlat: den billigaste MP3:n jag hittade (runt 300:-), en SodaStream(er?) och 4 kg vassleprotein.
Halvåret innan det var ännu värre: tre par jeans för 1000:- totalt, och en resa till Tyskland.
I övrigt har jag bara köpt det absolut nödvändiga, d v s mat och tågbiljetter. Utan överdrift.
martikainen
2011-06-26, 09:48
Jag kom på en sak som man bör ta med i beräkningen: Man lever som man kan!
I mitt fall så har jag de senaste åren åkt till thailand 3-4 veckor/vinter samt en vecka i random charterland i europa efter sommarsemestern.
Samtidigt så köper jag varenda jävla pryl jag vill ha fast jag inte behöver egentligen.
Räknas jag till den resande "utvecklade" typen då eller som materialisten? Kan man tillhöra båda grupperingarna?
von huff
2011-06-26, 09:58
Jag kom på en sak som man bör ta med i beräkningen: Man lever som man kan!
I mitt fall så har jag de senaste åren åkt till thailand 3-4 veckor/vinter samt en vecka i random charterland i europa efter sommarsemestern.
Samtidigt så köper jag varenda jävla pryl jag vill ha fast jag inte behöver egentligen.
Räknas jag till den resande "utvecklade" typen då eller som materialisten? Kan man tillhöra båda grupperingarna?
Absolut är det så.Nog skulle man satsa mer på saker som nu känns onödiga om man hade mer pengar
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.