handdator

Visa fullständig version : Fakta om Aloe Vera (vilken fakta finns?)

mattepatte
2011-04-20, 16:23
Blev precis introducerad att vara med i ett pyramid spel där man säljer en juice, lät jätte bra men så lättlurad är jag inte, stackars kompis som jag ska övertala att sluta med skiten innan han börjat nu.

Men iaf givetvis har denna super juice Aloe Vera i sig som allt annat nu för tiden, Aloe Vera fixar ju allt, sår, bra för huden, tarmen etc etc etc etc etc........ Eller gör den?

Vill inte söka igenom hela internet för att få fram vilken forskning som har gjorts på Aloe Vera, vet att det finns många smarta på detta forumet som kanske snabbt kan hitta det.

Tack på förhand.

Lellan
2011-04-20, 16:41
Tröttsamt med sånt där "påsäljning".. Postar en länk som du kan övertala din kompis med.. ;)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=128703&highlight=aloe+vera

Fast ärligt talat, man kan bli allergis mot allt - och det var mest komiskt att det enda jag ngnsin reagerar på är just aloe vera. Du kan nog lugnt googla, kolla på wiki el likn för att få info. Det är en växt, med läkande ämnen i.. (joo, du orkar googla?).. förutsatt att man inte reagerar med allergichock. ;)

mattepatte
2011-04-20, 16:49
Ajdå det där såg inte bra ut.

Jo jag brukar googla fram sånt här själv, men sitter nu och läser http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=38&t=9164&start=165 (97 sidor :O) som jag tänkte ge till min kompis, samtidigt som jag började tänka på Aloe Vera som jag gärna vill läsa det matnyttigaste om innan imorgon, så jag är inte så googlings sugen nu :D

mattepatte
2011-04-21, 16:06
bump

filmjölk
2011-04-21, 17:24
Det är inte produkten du skall gå på i det här fallet, utan "pyramidspelet" som sådant. Det kommer sluta med att killen lägger ut mer pengar än han själv tjänar. Det är inte försäljningen till kunder lurendrejarna tjänar på i första hand, utan försäljarna de rekryterar. Och det är lurendrejeri. Alla pyramidspel är det.

jajaja nu, kommer säkert nån uberliberalmoderat nattmössa in i tråden och tycker pyramidförsäljning är skitbra, men bara ignorera denne isf.

Punkt. Källa på det? Suck mah balls!

Jarod
2011-04-21, 18:14
Det är inte produkten du skall gå på i det här fallet, utan "pyramidspelet" som sådant. Det kommer sluta med att killen lägger ut mer pengar än han själv tjänar. Det är inte försäljningen till kunder lurendrejarna tjänar på i första hand, utan försäljarna de rekryterar. Och det är lurendrejeri. Alla pyramidspel är det.

jajaja nu, kommer säkert nån uberliberalmoderat nattmössa in i tråden och tycker pyramidförsäljning är skitbra, men bara ignorera denne isf.

Punkt. Källa på det? Suck mah balls!

+1 på allt. Har bekanta som förlorat obscena mängder pengar på liknande pyramidspel.

Till TS - ge din vän en örfil om du bryr dig om honom.

sweetkarolina
2011-04-21, 19:47
Kan det vara Forever?

Uhum, inte för att jag på nåt sätt är för den här typen av försäljning/pyramidspel etc men man behöver ju inte måla fan på väggen. Min kära bror har börjat med det där krafset och jag är tveksam till att han egentligen tjänar några grova pengar på det, men håller givetvis tummarna för att han nån gång ska kunna få in lite slantar på det. Däremot så kan jag säga att han absolut sliter på rätt hårt (fast det skulle han nog inte erkänna själv), det är i varje fall absolut inte så lätt som det framställs tycker jag. Alltså det jag stör mig lite på när jag hör "övertalningsargumenten" är att det liksom bara är att börja sälja och sen håva in miljonerna. Det går till viss del ut på att försöka kränga produkter till alla i sin omgivning och till större del ut på att övertala sin omgivning om att själva börja kränga produkter. Vilket om man nu tycker det är kul säkert i slutändan kan gå pluss. Själv skulle jag aldrig tycka det var värt det, öh, jag vet ju hur dryg jag tycker brorsan är när han börjar tjata. Har ingen lust att tjata ihjäl alla mina vänner så att de tycker jag är dryg. Men det är klart, hör man till det sociala släktet som tycker det är lätt att konversera sånt här, samt med fördel brinner för den produkt man vill sälja så kanske man bara tycker det är kul. Och då är det väl bara en bonus om man så småningom tjänar några kronor på det, eller många kronor om man nu verkligen ger sig fan på det.

Och om själva produkterna, som jag provar för att vara snäll mot bror (och slippa tjatet!), så har jag haft blandade reaktioner. Lypsylet tålde jag inte alls, tvålarna och krämerna tycker jag är mycket bra (förutom när jag vid läggdags smetade in bröstkorgen/halsen med linimentet och det till slut luktade så illa att jag kräktes) och aloe vera juicen som ska smörja och rensa tarmen hade jag ingen nämnvärd effekt av. Men då har jag ju en högst fungerande tarm ändå.
Och jag tror (obs ej bevisat) att många människor med typ taskig matsmältning, magkatarr, acne etc kan ha en positiv effekt av aloe vera juice, må vara placebo-effekt om det vill. Att det har en viss positiv effekt på brännskador tror jag har vetenskapligt stöd.

mattepatte
2011-04-21, 19:51
+1 på alla.

Här är produkten om ni är nyfikna, som ni ser så är det nu blåbär ifrån Alaska som löser alla problem man har denna gången.
http://www.ikyani.se/

Har också gett min kompis det här att läsa men han har ännu inte öppnat ögonen, men tror det kommer lösa sig http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=10&t=9164

Eddie Vedder
2011-04-21, 20:15
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?db=pubmed&cmd=link&linkname=pubmed_pubmed&uid=19218914

sweetkarolina
2011-04-21, 20:24
Sedär, inte samma företag som jag kom att tänka på men säkert motsvarande.

Intressant med superblåbäret med 10ggr mer antioxidanter, hörde på en kostföreläsning i helgen att man ska passa sig för antioxidanter som idrottare eftersom de försämrar träningseffekten i alltför hög dos. :)

Ang din kompis så är det väl så att vissa nitar måste man gå på själv, det hjälper inte att andra berättar vad som är fel. Får hoppas att han inte lägger in mer kapital än han har råd att förlora och att han tröttnar fort.

Eddie Vedder
2011-04-22, 07:38
Intressant med superblåbäret med 10ggr mer antioxidanter, hörde på en kostföreläsning i helgen att man ska passa sig för antioxidanter som idrottare eftersom de försämrar träningseffekten i alltför hög dos. :)

Ja den hypotesen finns. Samma sak med att ständigt försöka minska kortisolutsöndring till exempel. Kroppens egen anpassning till träningen kanske blir sämre om den "skäms bort" för mycket.

mattepatte
2011-04-22, 18:35
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?db=pubmed&cmd=link&linkname=pubmed_pubmed&uid=19218914

tack

Sweetkarolina, som "tur" är så har inte min kompis så mycket pengar han kan förlora, tror han går igenom denna period eller vad man ska säga ganska snabbt.

Ganymedes
2011-04-22, 22:20
Folk med sitt jäkla "öppna sinne" och noll koll...

Halldin
2011-04-22, 22:26
Protip, från Wikipedia:

Pyramidspelen anses bara lönsamma för de få personer som har startat spelet. Detta syns om man resonerar såhär:

1. En person startar ett pyramidspel
2. Startpersonen rekryterar tre nya personer till sitt pyramidspel. De betalar till första spelaren. Spelet har nu fyra deltagare.
3. De tre nya deltagarna rekryterar ytterligare tre personer var som betalar till de tre första spelarna. Spelet har nu tretton deltagare.
4. För att de nio nyaste spelarna ska kunna tjäna några pengar på sin insats måste de rekrytera tre personer var. Spelet behöver då 27 nya spelare och får totalt 40 deltagare.

Antalet deltagare som behövs för att hålla spelet igång ökar alltså kraftigt för varje ny omgång deltagare. Mer exakt så ges antalet nya deltagare som behövs i varje omgång av nk och totala antalet deltagare av \sum_{i=0}^k n^i där k är omgången och n är antalet personer varje deltagare behöver rekrytera. Detta betyder att i exemplet ovan så kommer det att i tionde omgången behöva rekryteras 59 049 personer och spelet skulle totalt ha 88 573 deltagare. I tjugonde omgången skulle det behöva rekryteras 3 486 784 401 personer och spelet skulle omfatta hela jordens befolkning.

Pyramidspel är i Sverige förbjudna i lotterilagen och kan leda till böter och/eller fängelse om brottet bedöms som grovt.

eternallord
2011-04-22, 22:34

Varför skulle liberaler ha något till övers för pyramidspel?