handdator

Visa fullständig version : Undran ang kolhydrater

Gunfire
2011-04-20, 14:55
Ja läste deff guiden och jag citerar här "Du kan undvika att lägga dagens största intag av kolhydrat vid det tillfället, eftersom detta innebär risk för nybildning av kroppsfett från kolhydrat"

som idag tex jag ska inte träna, betyder det att om jag äter mkt kolhydrater så finns d risk för nybildning av kroppsfett, trots kaloriunderskott? asså ja ligger på kaloriunderskott

vicarious
2011-04-20, 14:58
som idag tex jag ska inte träna, betyder det att om jag äter mkt kolhydrater så finns d risk för nybildning av kroppsfett, trots kaloriunderskott? asså ja ligger på kaloriunderskott

Nej.

Gunfire
2011-04-20, 14:59
vad menar king grub då? d står ju tydligt och klart RISK för nybildning av kropsfett, menar han om man hamnar på överskott?

j0nte
2011-04-20, 14:59
Ja läste deff guiden och jag citerar här "Du kan undvika att lägga dagens största intag av kolhydrat vid det tillfället, eftersom detta innebär risk för nybildning av kroppsfett från kolhydrat"

nej.

vicarious
2011-04-20, 15:02
Det står ju även

väljer du rätt sorts mat finns det ingen anledning att t ex strypa kolhydratintaget efter en viss tidpunkt, eller t o m sluta äta efter klockan 18:00. Det sistnämnda är en seglivad myt som lever kvar år efter år.

men det är inget som kommer att ha någon avgörande effekt på slutresultatet av dieten. Det är fortfarande energi in minus energi ut över dygnet som helhet som är av vikt.

Gunfire
2011-04-20, 15:13
Det står ju även

Oki har någon opti noja :S

nocantdo
2011-04-20, 17:36
Du kan deffa på kladdkaka om du vill så länge du håller dig på underskott och inom dina macros.

Sheogorath
2011-04-20, 17:40
Du kan deffa på kladdkaka om du vill så länge du håller dig på underskott och inom dina macros.

Kan och kan. Blir det bra? Tror du att alla typer av kolhydrater uppför sig likvärdigt i kroppen?

hejhopp79
2011-04-20, 17:42

Det blir nog ingen hit hörru. Viktnedgången ska ju gärna bestå av fett och inte muskler

Det blir i praktiken skillnad om du äter t ex bara grönsaker och olivolja istället för kladdkaka, vid sidan om proteinintag.

vicarious
2011-04-20, 18:16
Ni förstår väl att nocantdo inte menade att man skulle göra så utan endast försökte poängtera att det är kcal in vs kcal ut som avgör hur vikten förändras.

Sheogorath
2011-04-20, 18:18
Ni förstår väl att nocantdo inte menade att man skulle göra så utan endast försökte poängtera att det är kcal in vs kcal ut som avgör hur vikten förändras.

Jepp, säkert. Men det är ju inte vikten som är det intressanta om man har en vettig inställning till diet. Det är fettvikten som är det intressanta, och kanske framförallt var fettet hamnar på kroppen.

kalutti
2011-04-20, 18:23
Det han menade var väl att man inte bör äta en stor måltid kolhydrat innan man går och lägger sig typ? för då innebär det en risk för nybildning av kroppsfett från kolhydrat

vicarious
2011-04-20, 18:25
Jepp, säkert. Men det är ju inte vikten som är det intressanta om man har en vettig inställning till diet. Det är fettvikten som är det intressanta, och kanske framförallt var fettet hamnar på kroppen.

Jo, och den skillnaden lär vara stor om man jämför någon som bara äter kladdakaka under sin diet mot någon som äter kyckling & potatis - visst. Men om vi säger att två personer äter lika många kalorier.

Person 1 äter 200g protein + 1 bit kladdkaka
Person 2 äter 250g protein och ingen kladdkaka.

Tror ni skillnaden lär bli stor då? Nej, precis. Klart man inte ska avfärda att makronutrienter fortfarande spelar roll men bottom line ÄR att kcal in vs kcal ut är det som gäller - och det är vad nocantdo ville poängtera.

Sheogorath
2011-04-20, 18:42
Jo, och den skillnaden lär vara stor om man jämför någon som bara äter kladdakaka under sin diet mot någon som äter kyckling & potatis - visst. Men om vi säger att två personer äter lika många kalorier.

Person 1 äter 200g protein + 1 bit kladdkaka
Person 2 äter 250g protein och ingen kladdkaka.

Tror ni skillnaden lär bli stor då? Nej, precis. Klart man inte ska avfärda att makronutrienter fortfarande spelar roll men bottom line ÄR att kcal in vs kcal ut är det som gäller - och det är vad nocantdo ville poängtera.

...och jag ville mest klargöra att det inte är riktigt så enkelt. Men nu verkar alla nöjda och glada, så... :)

Eddie Vedder
2011-04-20, 20:49

Med kladdkakedieten kan man nog förlora vikt trots kaloriverskott med tanke på all muskelvikt som lär ryka. :)

j.t
2011-04-20, 20:57
Varför skulle det vara negativt att äta kolhydrater innan man lägger sig?
Låt oss säga under diet på väg till att bli rippad. På kcal minus.

Sheogorath
2011-04-20, 21:07
Med kladdkakedieten kan man nog förlora vikt trots kaloriverskott med tanke på all muskelvikt som lär ryka. :)

Jag förutsatte lite fräckt att man även käkade Kolos sedvanliga 2,5-3,5 g protein / kgkv och styrketränade optimalt, kladdkakan till trots. ;)

Sheogorath
2011-04-20, 21:08
Varför skulle det vara negativt att äta kolhydrater innan man lägger sig?
Låt oss säga under diet på väg till att bli rippad. På kcal minus.

Om man styrketränat på kvällen kan det omöjligt vara negativt, hur som helst. Om det kan vara till någon hjälp.

nocantdo
2011-04-20, 22:14
Kan och kan. Blir det bra? Tror du att alla typer av kolhydrater uppför sig likvärdigt i kroppen?

Haha ja givetvis så var det ett skämt jag skulle alla dagar fylla min diet med kyckling filé och potatis istället.
Med en diet på bara kladdkaka skulle nog mycket muskler ryka garanterat.

Sportfiskaren
2011-04-20, 22:29

Med risk för att gå lite OT; om man skulle få för sig att fylla ut sin kcalkvot(efter att ha nåt önskat proteinintag) med skräp så som t.ex kladdkaka, godis, chips o.s.v vad kan man då förvänta sig att få för negativ inverkan på deffresultatet i det långa loppet? Förutsatt att man ligger på underskott alltså.

Frågar mest för att jag är nyfiken.

nocantdo
2011-04-20, 22:36
Med risk för att gå lite OT; om man skulle få för sig att fylla ut sin kcalkvot(efter att ha nåt önskat proteinintag) med skräp så som t.ex kladdkaka, godis, chips o.s.v vad kan man då förvänta sig att få för negativ inverkan på deffresultatet i det långa loppet? Förutsatt att man ligger på underskott alltså.

Det bör ju inte ha någon effekt eftersom du fortfarande ligger på underskott däremot så kan det nog leda mot en sämre allmänhälsa. Och att fylla ut med skräp efter du har nått ditt proteinintag måste vara svårt då kan det inte vara så mycket Kcal kvar blir typ att käka en ruta choklad vem klarar det ?

Sheogorath
2011-04-21, 05:53

Du får skilja på skräp och skräp. Chips innehåller för det mesta inget socker utan består i stort sett bara av stärkelse från potatis och fett från oljor. Rostade jordnötter innehåller mycket protein och fett. Kladdkaka, läsk, juice, torkad frukt, glass och godis innehåller däremot mycket socker vilket också ger mycket fruktos. Det finns anledning att tro att överintag av fruktos även på energiunderskott ger en proportionellt sett ökad inlagring av fett kring de inre organen, vilket såklart varken är önskvärt ur ett hälsoperspektiv eller av estetiska skäl. Efter mycket debatterade har vi väl nått konsensus i att det inte finns någon klarlagd gräns för hur mycket fruktos som är "för mycket" utan att det förmodligen handlar om aktuellt leverstatus: är levern redan sprängfylld av glykogen tolererar man ingen fruktos alls medan man kan äta upp till hela leverns kapacitet för glykogen (~90 g) om den är helt tömd (efter ett maratonlopp exempelvis). Eftersom man såklart aldrig kan veta sin leverstatus så exakt är det nog en bra regel att alltid försöka hålla fruktosintaget till ett minimum och att äta sin fruktos när man känner att man har lågt blodsocker. Jag äter t.ex. en banan efter träningen innan jag hoppar in i duschen: inte för att banan är bättre än en bit sockerfritt bröd utan för att jag gillar banan. :) Mitt dagliga fruktosintag ligger den här veckan under 16 g / dygn vilket är skapligt lågt om man betänker att jag äter mer än 200 g kolhydrat.

Sverker
2011-04-21, 06:17
Jag är inte överens med dig Sheogorath:D

Min uppfattning är att fett bildas vid de tillfällen inflödet av fruktos överskrider leverns förmåga att omsätta den till glukos eller till energi. Att tillfälliga, stora mängder fruktos är sämre än jämnt fördelat över dygnet...m a p fettbildningen.

Samma sak med leverskador. Tillfälliga överskott av fruktos kan leda till reaktioner med leverproteiner men jämnt flöde kan levern skydda sig själv. Att få fettlever, ungefär som en alkoholist, tror jag mer är en indirekt effekt av proteinbrist.
Ser heller ingen direkt koppling till varför inflödet av fett till fettdepåerna i bukhålan skulle vara större än utflödet när resten av kroppens förråd av fett töms. Vid viktnedgång borde insulinkänsligheten vara så stor att depåerna i bukhålan inte påverkas längre. Jag har lite svårt att tänka mig någon som ett barn med kwashiorkor.

Nu hade jag många åsikter på en gång.

Eddie Vedder
2011-04-21, 06:27
Att få fettlever, ungefär som en alkoholist, tror jag mer är en indirekt effekt av proteinbrist.

Just proteinbristen är väl inte direkt utbredd i USA?

http://www.diabetesincontrol.com/articles/diabetes-news/10774-half-of-us-adults-could-have-non-alcoholic-fatty-liver-disease-by-2030

vicarious
2011-04-21, 07:29

En något sämre kroppskomposition lär bli resultatet. Om de där extra godsakerna som man kan unna sig under dieten däremot boostar motivationen och gör att dieten blir lättare att uthärda så tror jag det överväger de eventuella nackdelarna.

hejhopp79
2011-04-21, 12:20
Det enda kcal in och ut säger halvdant är om du går upp eller ner i vikt. Dessutom är formeln ofta felaktig i praktiken, men en riktlinje för över/under-skott.

jasonmago
2011-04-21, 13:33
Alltså fettnybildning sker väl alltid vare sig man ligger på underskott eller överskott? Är det inte Bara så att man vill "bränna" mer än kroppen lägger på sig..? (därav är väl ett underskott mer eller mindre ett måste) Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Jonas N
2011-04-21, 15:24
För att försöka ge ett konstruktivt svar så kan jag väl tillägga (om ingen sagt det redan) att det som menas i dietguiden är väl att det är onödigt att lägga en större del av sitt energiintag strax innan du går och lägger dig så till vida att du inte tänker vakna mitt i natten och köra ett cardiopass.

Allt annat lika antar jag att du kommer gå ner lika mycket i vikt.

@jasonmago
Fettbildning sker bara när kroppen inte använder energin som man stoppar i sig. Skulle vara en omväg att omvandla kolhydrater till fett för att sedan använda det som energi till musklerna.

Sverker
2011-04-21, 15:41
Just proteinbristen är väl inte direkt utbredd i USA?

http://www.diabetesincontrol.com/articles/diabetes-news/10774-half-of-us-adults-could-have-non-alcoholic-fatty-liver-disease-by-2030

Men nu är vi tillbaka till den gallopernade övervikten*gah!*
Är man överviktig och fortsätter att lägga på sig fett är det självklart att kroppen trycker in fettet där det får plats, i bukhålan, under huden, i musklerna och givetvis även i levern eftersom levern får ta hand om alla kalorierna OCH fruktosen.

Eddie Vedder
2011-04-21, 16:42
Men nu är vi tillbaka till den gallopernade övervikten*gah!*

Ja precis. Det var ju min poäng, knappast är det på grund av proteinbrist. Och att bli fet med massor av fruktos ökar risken för NAFLD jämfört med mindre fruktos.

jasonmago
2011-04-21, 16:55
För att försöka ge ett konstruktivt svar så kan jag väl tillägga (om ingen sagt det redan) att det som menas i dietguiden är väl att det är onödigt att lägga en större del av sitt energiintag strax innan du går och lägger dig så till vida att du inte tänker vakna mitt i natten och köra ett cardiopass.

Allt annat lika antar jag att du kommer gå ner lika mycket i vikt.

@jasonmago
Fettbildning sker bara när kroppen inte använder energin som man stoppar i sig. Skulle vara en omväg att omvandla kolhydrater till fett för att sedan använda det som energi till musklerna.

Ja jo men sen äter man ju fett under dieten också. Det lagras väl direkt som fett också?

Sheogorath
2011-04-21, 16:59
Ja jo men sen äter man ju fett under dieten också. Det lagras väl direkt som fett också?

Problemet med fruktos är att inlagringen sker i eller i nära anslutning till levern d.v.s. ger visceralt fett som är det "farliga" fettet. Fett från kosten, eller fett ombildat från glukos eller protein kan lagras in lite varstans.

Sverker
2011-04-21, 17:40
Hur då ? Jag trodde levervenen mynnade snabbt ut i stora hålvenen. Du menar alltså att VLDL från levern snurrar runt i blodkärlen i bukhålan först ?

Kommer VLDL ut i stora hålvenen lär det snabbt fördelas i hela kroppen.

Sheogorath
2011-04-21, 17:50
Hur då ? Jag trodde levervenen mynnade snabbt ut i stora hålvenen. Du menar alltså att VLDL från levern snurrar runt i blodkärlen i bukhålan först ?

Kommer VLDL ut i stora hålvenen lär det snabbt fördelas i hela kroppen.

Jag känner inte till anatomin, däremot har man ju sett i studier att fruktoskonsumtion ger mer visceralt fett än en isokalorisk diet på glukos. Om någon vet varför det är så, anatomiskt, är det ju spännande:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19381015

Jag ska se om jag kan hitta någon jämförelse vad gäller bukfetma och intag av dietärt fett kontra dietär fruktos.

Sheogorath
2011-04-21, 17:57
Hejhopp:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20483648

"CONCLUSION:

Fat and fructose both increased IHCL, but fructose increased, while fat decreased, VLDL triacylglycerols. However, excess fat and fructose combined had additive effects on IHCL and neutralizing effects on VLDL triglycerides. This suggests that fructose stimulates, while fat inhibits, hepatic VLDL triacylglycerol secretion."

Sverker
2011-04-21, 18:13
Det är tydligen den försämrade insulinkänsligheten som fördelar över fettet till bukhålan. Att fett i kosten går via kylimikronerna ut i kroppen medan fruktosen går via levern och VLDL är säkert rimligt när man tänker efter.

Svaret på påståendet blir alltså att hålla insulinkänsligheten hög och inte gå upp för mycket i vikt;)

Vanish
2011-04-21, 18:28
När nu ändå är inne och diskuterar glukos, finns det något matnyttigt att läsa angående just glukos? Brukar ha diskussioner med flickvännen om just detta, men att komma och säga "jag har läst detta på ett forum" slår inte alltis så hårt!

Eddie Vedder
2011-04-21, 18:30
Svaret på påståendet blir alltså att hålla insulinkänsligheten hög

Genom att bland annat se upp med fruktosintaget. Nu ska jag äta lite choklad som efterrätt efter två Gorbys. :)

Sheogorath
2011-04-21, 18:31
Genom att bland annat se upp med fruktosintaget. Nu ska jag äta lite choklad som efterrätt efter två Gorbys. :)

Låter bra det!

*mumsar i sig en banan*

hejhopp79
2011-04-21, 19:42

Du är förmodligen en av dem som har mest avslappnad inställning till kost på Kolo Eddie, vågar jag gissa på.

Men du är naturligt ganska lean va?

Eddie Vedder
2011-04-21, 19:48
Du är förmodligen en av dem som har mest avslappnad inställning till kost på Kolo Eddie, vågar jag gissa på.

Det tror inte jag. Men jag jobbar på det och blir bättre och bättre. Det har varit mycket värre. Just därför jag tycker det är så sorgligt att läsa vissa trådar på Kolo, vill inte att andra ska hamna där också.

Men du är naturligt ganska lean va?

Nej det tror jag inte. Har aldrig varit tjock men heller aldrig smal förrän jag började distanslöpa.

hejhopp79
2011-04-21, 20:01
Nä det är bra.

Ja, springer man långt kan man stoppa i sig lite vad som och behålla vikten rätt lätt. Sprang själv långt och ofta fram till för två år sedan då jag fick problem med ländryggen och gick över nästan helt och hållet till styrketräning.

Anyways, lite ot ;)