handdator

Visa fullständig version : Morgon träning

kellarsp0ket
2003-12-01, 16:50
Nu är jag så illa tvungen att börja träna på morronen igen för att jag har fått ändrade arbets tider.. så jag undrar väl mest hur man bäst lägger upp d. (visste inte ett dyft när ja gjorde d tidigare så..)Ska man äta en rejäl måltid innan man lägger sig dagen innan, å träna innan frukost.. lr ska jag käka frukost, vänta en timma, träna, å sen käka efteråt igen?

Grub t.ex. .. hur lägger du upp d?

King Grub
2003-12-01, 16:56
Icke träna styrketräning innan frukost! :nono: Direkt nedbrytande.

Jag äter dagens kanske största mål, med rejält med kolhydrater ofta i form av pasta, ris eller gröt, direkt innan jag går och lägger mig på kvällen, och sedan en stadig frukost på morgonen. 1 timme senare kör jag så det ryker klockan 06:00. :hbang: Efter träningen proteindrink+snabba kolhydrater, och 1 timme senare en vanlig måltid.

kellarsp0ket
2003-12-01, 17:23
Hm... nä, tänkte väl d. :) Ville bara försäkra mig.
Låter bra d.. hade tänkt mig nåt sånt här:

_Lördag: morron: Traps, Axlar, Triceps
_Söndag: morron: Ben, Vader.. isäng vid 18.
_Måndag: börjar jobba kl.04.00.. Vilodag.
_Tisdag: Skoldag från 8:30 till 4. På kvällen: Rygg, Biceps, Underarmar
_Onsdag: Kort skoldag, 10 till 11. Träning på eftermiddagen: Bröst, mage
_Torsdag: börjar jobba kl.04.00.. Vilodag
_Fredag: börjar jobba kl.05.00.. Vilodag

Fasen att dom ska krångla till d me arbetstiderna. :smash:

MunsöHustla
2003-12-01, 17:54
Originally posted by King Grub
Icke träna styrketräning innan frukost! :nono: Direkt nedbrytande.

Jag äter dagens kanske största mål, med rejält med kolhydrater ofta i form av pasta, ris eller gröt, direkt innan jag går och lägger mig på kvällen, och sedan en stadig frukost på morgonen. 1 timme senare kör jag så det ryker klockan 06:00. :hbang: Efter träningen proteindrink+snabba kolhydrater, och 1 timme senare en vanlig måltid.

Känner du dig inte svagare när du tränar så tidigt jämnfört med att köra typ vid kl 17-18?

King Grub
2003-12-01, 18:10
Originally posted by MunsöHustla

Känner du dig inte svagare när du tränar så tidigt jämnfört med att köra typ vid kl 17-18?

Tvärtom! På kvällen är jag trött och seg, på morgonen sprudlar det av energi.

King Grub
2003-12-01, 19:35
Originally posted by boFFen
Är det inte så att man förbränner mer på morgonen och bygger mer på kvällen? Även om nu skillnaden skulle vara pytteliten

Energiförbrukningen är identisk, vad än klockan är. Däremot kan du förbränna större andel fett av den energimängden om du tränar på morgonen, men då talar vi lågintensiv aerob träning före frukost, inte styrketräning, som aldrig bör utföras på fastande mage. Annars talar mer för att styrketräning på morgonen bygger bättre, eftersom du har 4-6 måltider att fylla på med protein och andra näringsämnen efteråt, istället för 1 eller 2 gånger och sedan i säng. Du bygger inte muskler i gymmet - det gör du efter ett hårt och tungt pass.

aliquis
2003-12-01, 19:38
Originally posted by boFFen
Är det inte så att man förbränner mer på morgonen och bygger mer på kvällen? Även om nu skillnaden skulle vara pytteliten

Anledningen till att man förbränner mer (fett då alltså) är ju för att insulinnivåerna är låga, men om man har slängt i sig en massa mat innan så är dom ju inte så låga längre.

MunsöHustla
2003-12-01, 20:09

Tvärtom! På kvällen är jag trött och seg, på morgonen sprudlar det av energi.

Åfan, sådana mornar skulle jag också vilja ha :sleep:

King Grub
2003-12-01, 20:11

Åfan, sådana mornar skulle jag också vilja ha :sleep:

Gå och lägg dig då! Jag sover klockan 22:00. http://users.rcn.com/car924/zzz.gif

Fartman
2003-12-01, 20:20

Gå och lägg dig då! Jag sover klockan 22:00. http://users.rcn.com/car924/zzz.gif

men grub du missar ju all härlig tv-underhållning på natten då ;)

King Grub
2003-12-01, 20:28
Originally posted by Fartman

men grub du missar ju all härlig tv-underhållning på natten då ;)

DVD-R/W. ;)

z_bumbi
2003-12-01, 20:41
Personligen har jag aldrig gillat att träna på morgonen, jag känner mig trött och lederna känns som något stoppat grus i dem, iofs kan det ju ha att göra med att jag oftast hade jobbat kväll dagen innan när jag skulle träna på morgonen men har även testat vid andra tillfällen med liknande resultat.

kellarsp0ket
2003-12-01, 21:34
När jag inte var lika kunnig (dvs. ännu mer nybörjare än ja e nu) så tränade jag å en polare halv 5 på morronen.. d gick skit fint iaf! Sen var d hem å äta å iväg till skolan.
Ska nog gå ännu bättre nu när jag vet mer om va ja stoppar i mig.

MunsöHustla
2003-12-01, 21:42

Är i säng kl 22.30 varje kväll men är fortfarande trött på morgonen...

kellarsp0ket
2003-12-01, 22:00

Är i säng kl 22.30 varje kväll men är fortfarande trött på morgonen...

Kanske för att du är yngre å behöver sova ännu mer? Jag kan iaf behöva 9-10 timmar för att vakna pigg.

MunsöHustla
2003-12-02, 14:26
Originally posted by kellarsp0ket

Kanske för att du är yngre å behöver sova ännu mer? Jag kan iaf behöva 9-10 timmar för att vakna pigg.

Saken är den att jag somnar inte tidigare, även om jag ofta försöker.

primaliv
2004-12-31, 09:04
hur länge kan man vänta med o käka frukost efter att man har tagit ett lugnt cykelpass på morgonen? jag vill duscha o så innan jag käkar, det känns bättre o äta frukost i lugn o ro när man e fräsch. :)

King Grub
2004-12-31, 13:22
hur länge kan man vänta med o käka frukost efter att man har tagit ett lugnt cykelpass på morgonen? jag vill duscha o så innan jag käkar, det känns bättre o äta frukost i lugn o ro när man e fräsch. :)

Definiera "kan". Vad vill du uppnå? Stoppa muskelnedbrytning? Då är det så snabbt som möjligt som gäller. Det är dock inte skadligt på något sätt att vänta till du duschat och stretchat.