Visa fullständig version : Sålt skor på tradera
Hej!
Sålde ett par skor för cirka 2 veckor sedan på tradera, priset var 300 kronor.
Skickade iväg skorna direkt när jag såg pengarna på mitt konto, men tjejen som köpte skorna säger att dem inte har kommit till henne.. Frågan är vad jag ska göra nu? Ska jag föra över pengarna till henne? Då blir det ju förlust för mig eftersom att jag redan skickat skorna..
Någon som vet?
Varför jag inte mailar tradera är för att det tar så satans lång tid att få svar.
Skickade du dem som brev? Paket går ju att spåra.
Skickade du dem som brev? Paket går ju att spåra.
Japp som brev.. Billigaste alternativet.
King Grub
2011-04-19, 11:39
Du skall alltid skicka på ett sätt så du får ett kollinummet. Då ser du om och när paketet hämtades ut.
Har du bara skickat som brev kan du inte ta reda på om hon inte har fått det eller om hon försöker lura dig.
Du kan ju reklamera det till posten men det kommer inte hjälpa nämnvärt. Gör som du vill, det enda som kommer hända om du inte betalar tillbaka pengarna är att du får negativt omdöme på Tradera.
hahavaffan
2011-04-19, 11:42
Om du diskuterat fraktsättet med henne, eller informerat om att du tänkte skicka det som vanligt brev, så bara beklaga för henne. Att skicka saker som brev innebär alltid en risk, och det bör alla som handlar begagnat vara medveten om, och så även hon. Om hon önskat ett spårbart paket borde hon imho ha sagt till dig i förväg. Hon kan heller inte förvänta sig allt för mycket av en fraktkostnad på 30-60kr eller vad det nu kostade att skicka skorna som brev.
Om du diskuterat fraktsättet med henne, eller informerat om att du tänkte skicka det som vanligt brev, så bara beklaga för henne. Att skicka saker som brev innebär alltid en risk, och det bör alla som handlar begagnat vara medveten om, och så även hon. Om hon önskat ett spårbart paket borde hon imho ha sagt till dig i förväg. Hon kan heller inte förvänta sig allt för mycket av en fraktkostnad på 30-60kr eller vad det nu kostade att skicka skorna som brev.
Jag sa att skickade dem som brev samma dag som jag skickade iväg dem, kostade 60 kronor att skicka dem.. Alltså jag vill inte bli polisanmäld för detta, kan man bli det(?) Om jag inte ger tillbaka hennes pengar.
eternallord
2011-04-19, 11:53
I fortsättningen; lägg till en disclaimer att du inte ansvarar för postens slarv.
I fortsättningen; lägg till en disclaimer att du inte ansvarar för postens slarv.
Jag skrev det i annonsen.
"Köparen står för frakt, jag står inte för postens eventuella slarv."
Då är du ju friad. Postens fel. Visserligen kommer du säkert få negativt omdöme men det kan du ju ta upp med Tradera.
Jag sa att skickade dem som brev samma dag som jag skickade iväg dem, kostade 60 kronor att skicka dem.. Alltså jag vill inte bli polisanmäld för detta, kan man bli det(?) Om jag inte ger tillbaka hennes pengar.
Anmäld kan du väl bli, men jag kan inte ens i min vildaste fantasi se hur du skulle kunna dömas för det. Om hon har varit införstådd med riskerna så får hon skylla sig själv tycker jag.
Ett tips inför framtida affärer är att skicka med Schenker, man får rabatt genom Tradera och det blir billigare än att skicka som brev (åtminstone när vikten överstiger 500g) och dessutom är det försäkrat(upp till 1500 tror jag) och spårbart med kolli-nr.
eternallord
2011-04-19, 12:54
Då är det ju inget att diskutera
Då är det ju inget att diskutera
exakt!
och om hon nu valde detta fraktsätt så är det på hennes risk eller ansvar
Om jag handlar på tradera eller ebay väljer jag alltid att lägga till så jag får ett kolli-id,
tror inte du behöver oroa dig, hon kommer nog inte att anmäla dig för att posten slarvat bort ett paket, när hon dessutom inte valde att betala för kollinummer
Ett rek med kolli-ID kostar 55:- tillägg för brev upp till 5 Kg.
Jag skickade via Posten kostade mig 60 kronor vanligt brev.
Ganska mycket bättre att skicka med Schenker istället, hans paket hade kostat 42kr att skicka inkl. försäkring och spårbarhet med kolli-ID.
Frågan är om man kan bestrida det negativa omdöme du förmodligen kommer få om man förklarar för Tradera att det är postens fel och inte ditt eget. Ett negativt omdöme kanske inte är hela världen, men ser fortfarande trist ut i min bok.
Köparen kan ju faktiskt också bluffa, dock.
Fliptones
2011-04-19, 15:25
Alltså, bad hon dej att skicka på billigaste sättet eller?
Om ja så är det ju lugnt förstås, eftersom det inte går att spåra dessa försändelser. Om hon polisanmäler dej gäller att du har något kvitto på inlämningen bara.
Allmänt tips vad gäller att skicka eller ta emot grejer:
En vanlig brevförsändelse som skickats med posten går som sagt inte att spåra. Detta kan vara värt att ha i åtanke om man startar verksamhet som går ut på att distribuera ut paket från order via internet: Skickar ni ut era produkter (linser kan vi ta som exempel), på det här enkla sättet, finns det risk för att mottagaren ringer och säger att h*n inte fått någon post från dej. Då är det bara att skicka ut en ny försändelse, eftersom du inte kommer kunna bevisa att den första kom fram.
Alltså, bad hon dej att skicka på billigaste sättet eller?
Om ja så är det ju lugnt förstås, eftersom det inte går att spåra dessa försändelser. Om hon polisanmäler dej gäller att du har något kvitto på inlämningen bara.
Allmänt tips vad gäller att skicka eller ta emot grejer:
En vanlig brevförsändelse som skickats med posten går som sagt inte att spåra. Detta kan vara värt att ha i åtanke om man startar verksamhet som går ut på att distribuera ut paket från order via internet: Skickar ni ut era produkter (linser kan vi ta som exempel), på det här enkla sättet, finns det risk för att mottagaren ringer och säger att h*n inte fått någon post från dej. Då är det bara att skicka ut en ny försändelse, eftersom du inte kommer kunna bevisa att den första kom fram.
Hon bad inte om något specifikt fraktalternativ. Jag mailade henne efter vinsten och sa att jag skickade det som vanligt brev med Posten, stod även i annonsen att jag skulle skicka det med Posten och priset var på 60 kr, fick inget kvitto..
Hon bad inte om något specifikt fraktalternativ. Jag mailade henne efter vinsten och sa att jag skickade det som vanligt brev med Posten, stod även i annonsen att jag skulle skicka det med Posten och priset var på 60 kr, fick inget kvitto..
kan du inte kolla hennes omdömen?
se om hon har enbart positiva?
för om det kan vara så som någon nämnde, att hon fått paketet med säger tvärtom, så tycker jag att du ska strunta i att betala tillbaka, och får du neg-omdöme så kommenterar du att du gjort ditt osv...
för om det kan vara så som någon nämnde, att hon fått paketet med säger tvärtom, så tycker jag att du ska strunta i att betala tillbaka, och får du neg-omdöme så kommenterar du att du gjort ditt osv...
Hon hade ett gammalt omdöme som lyder såhär från 2010-10-07:
LJUGER REKOMMENDERAS INTE VILL LURA PÅ PENGAR
96352484
Kommentar: Det tror jag inte heller. Men det kom ju ingen vara. Så tråkigt!
Hon hade ett gammalt omdöme som lyder såhär från 2010-10-07:
LJUGER REKOMMENDERAS INTE VILL LURA PÅ PENGAR
96352484
Kommentar: Det tror jag inte heller. Men det kom ju ingen vara. Så tråkigt!
annars är det bara positiva eller?
äsch, jag tycker inte det är på ditt ansvar, du har ju gjort ditt jobb,
pakat och postat med det sättet hon betalade för, postens hantering av brev kan inte du påverka, och som köpare kunde hon lagt till för ett kolli-id
Sen kan det ju nu vara så att hon sitter där hemma med skorna på sig och testar dig för att se om hon kan få dem helt gratis nu också ;)
Anmäld kan du väl bli, men jag kan inte ens i min vildaste fantasi se hur du skulle kunna dömas för det. Om hon har varit införstådd med riskerna så får hon skylla sig själv tycker jag.
Ett tips inför framtida affärer är att skicka med Schenker, man får rabatt genom Tradera och det blir billigare än att skicka som brev (åtminstone när vikten överstiger 500g) och dessutom är det försäkrat(upp till 1500 tror jag) och spårbart med kolli-nr.
Förutom att Schenker är döööjävla sega, själv är mitt schenkerutlämningsställe åt helskotta lång bort och om säljare envisas att skicka via dem brukar jag inte köpa, alt fråga om de inte kan skicka som vanlig post. Fast då köper jag oftast inte så dyra grejer, senast ett munthe-simonssen el va fasen märket heter, för en tia (lapp kvar 1200 kr, såg linnet på "såld på hus" häromdagen och hon var skitsnygg i det och jag inte så kommer aldrig använda, intressant sidostory va.. not? Ok..), och så jävla säljaren skulle prompt schenkra det så det tog en vecka att få med jäkla invecklad historia.
Jäkla teasers är de också. Först meddelande "snart kommer du få ett brev från schenker". "Nu är ditt brev från schenker på väg" " idag efter klockan jättesent när du inte har tid kan du hämta ditt paket från schenker" och så har stället riktigt dåliga öppettider så strax får man "påminnelse, du måste hämta ut ditt brev från schenker inom 9 dagar annars skickas det åter" etc.
Ja, jag är bitter.
Skulle förmodligen tycka att det vore toppen om jag brydde mig ang vad jag budat på, hade lust att ta mig långtbortistan och inte jobbade oregelbundna tider.. ;)
+1 Du har gjort det, och kan omöjligt veta om hon satt detta i system el om paketet helt enkelt kommit bort. Du har ju sagt att du inte tar ansvar för postens slarv, så.. varför skulle du göra det? Det var väl därför du skrev så från början? Ngn funktion lär ju det fylla, du kan väl lägga till att köpare får säga till om det ska skickas via schenker el rek. Så köper du ryggen och samvetet fritt ännu mer.
Hon kanske glömde söka uppskov
Men om det handlar om att hon försöker sko sig kanske en polisanmälan vore på sin plats
Förutom att Schenker är döööjävla sega, själv är mitt schenkerutlämningsställe åt helskotta lång bort och om säljare envisas att skicka via dem brukar jag inte köpa, alt fråga om de inte kan skicka som vanlig post. Fast då köper jag oftast inte så dyra grejer, senast ett munthe-simonssen el va fasen märket heter, för en tia (lapp kvar 1200 kr, såg linnet på "såld på hus" häromdagen och hon var skitsnygg i det och jag inte så kommer aldrig använda, intressant sidostory va.. not? Ok..), och så jävla säljaren skulle prompt schenkra det så det tog en vecka att få med jäkla invecklad historia.
Jäkla teasers är de också. Först meddelande "snart kommer du få ett brev från schenker". "Nu är ditt brev från schenker på väg" " idag efter klockan jättesent när du inte har tid kan du hämta ditt paket från schenker" och så har stället riktigt dåliga öppettider så strax får man "påminnelse, du måste hämta ut ditt brev från schenker inom 9 dagar annars skickas det åter" etc.
Ja, jag är bitter.
Skulle förmodligen tycka att det vore toppen om jag brydde mig ang vad jag budat på, hade lust att ta mig långtbortistan och inte jobbade oregelbundna tider.. ;)
Låter drygt jao, men din situation är ju knappast standard. Jag har 1 km till mitt ombud, som har öppet 6-22 t.ex.. Hämta efter en viss tid gäller ju bara den dagen som paketet anländer, (som förövrigt inte alls är jättesent här iaf, utan 17.30) fr.o.m dagen därpå kan du ju hämta det när du vill under butikens öppettid.
Sen tar det inte så lång tid heller, 3-4 dagar.
Men om det handlar om att hon försöker sko sig kanske en polisanmälan vore på sin plats
Den var simpel Halldin :D
Den var simpel Halldin :D
Jag är genomskodad :/
Jag är genomskodad :/
Men skojig
Skrev du avsändare på brevet? För under dom år jag har drivit internetshop och skickat tusentals paket så är det ju några som inte nått kund. Men att dom inte skulle återkomma till mig som avsändare, det har nog aldrig hänt om jag skrivit avsändare.
Skrev du avsändare på brevet? För under dom år jag har drivit internetshop och skickat tusentals paket så är det ju några som inte nått kund. Men att dom inte skulle återkomma till mig som avsändare, det har nog aldrig hänt om jag skrivit avsändare.
Det är inte ovanligt att posten helt sonika lägger vantarna på saker de tycker ser trevliga ut. De garanterar inte att ett brev kommer fram och tar inget ansvar. De leverar väl bara 96-98% av sina försändelser tror jag. Man kan såklart försäkra en försändelse eller använda REK och kollinr. Vi skickar tusentals brev från vårt jobb, med avsändare, de kommer väldigt ofta bort.
Fliptones
2011-04-20, 08:54
Det låter som att hon har satt detta i system.. att köpa grejer, där säljaren gör misstaget att skicka en vanlig brevförsändelse. Hon hävdar att hon inte fått något som hon betalat för. Hon kan bevisa att hon betalat, men du kan tyvärr inte bevisa att du skickat varan.
Ledsen för din skull, men se till att försäkra dej om att du kan spåra försändelsen nästa gång.
Med lite karma kanske hon åker dit, för det verkar ju onekligen som att hon satt detta i system som sagt.
Det låter som att hon har satt detta i system.. att köpa grejer, där säljaren gör misstaget att skicka en vanlig brevförsändelse. Hon hävdar att hon inte fått något som hon betalat för. Hon kan bevisa att hon betalat, men du kan tyvärr inte bevisa att du skickat varan.
Ledsen för din skull, men se till att försäkra dej om att du kan spåra försändelsen nästa gång.
Med lite karma kanske hon åker dit, för det verkar ju onekligen som att hon satt detta i system som sagt.
Då är det ju nästan så att jag måste föra över pengarna till henne igen.. :/
Då är det ju nästan så att jag måste föra över pengarna till henne igen.. :/
Nej
Silencer
2011-04-20, 15:41
FÖR INTE ÖVER NÅGRA PENGAR!!!
Ur köplagen:
"Om varan i annat fall skall transporteras till köparen och annt inte följer av en leveransklausul eller av avtalet i övrigt, sker avlämnandet när varan överlämnas till den transportör som har åtagit sig transporten från avsändningsorten."
Du kan bara fällas om hon skulle lyckas bevisa att du aldrig skickade några skor. Och det behöver du ju knappast oroa dig för. Det är inte ditt fel att grejerna inte kom fram. Om du inte bryr dig om dåligt omdöme kan du slappna av. Juridiskt har hon INGENTING på dig.
Du kan eventuellt anmäla henne för bedrägeriförsök.
För inte över några pengar, du har gjort ditt. Om hon vill polisanmäla dig låt henne göra det. Det enda du behöver säga är att du skickat paketet. Det kommer aldrig någonsin gå längre än så för hon kan inte bevisa att du inte skickat det och du kan tyvärr inte bevisa att du skickat det. Om det är så att hon har gjort såhär förut som det ser ut från kommentaren så skulle jag bara skita i henne.
Tror inte polisanmäler dig, hon har ju inga grunder att gå på.
det är ord mot ord,
Elak som jag är skulle jag testa henne bara för att jävlas lite.
skriv att du hade kolli på det och att det har visst kommit fram till henne.
Men skojig
Förlåt, det är nästan nackskott på det
Elak som jag är skulle jag testa henne bara för att jävlas lite.
skriv att du hade kolli på det och att det har visst kommit fram till henne.
This i like :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.