Visa fullständig version : Upptagning av stekfett vid stekning
Hej. Mina föräldrar gör ofta middag hemma hos mig och dom har en vana att använda sig av löjligt mycket stekfett när det steker mat. Så min fråga är hur mycket man kan räkna med att tex kött/fisk tar upp av detta fett?
Det gäller ofta fisk som lax och torsk och olika köttbitar som fläskfilé och liknande.
Tack på förhand :)
Parachutes
2011-04-19, 00:10
Kolla hur mycket stekfett som är kvar efter tillagning :)
kan inte en del förångas? :O
Parachutes
2011-04-19, 00:20
Ja jo.. men antagligen inte i temperaturerna som man vanligtvis lagar mat i! Fett är segt :)
kom precis på ett hål i din idé tyvärr :/ de fastnar ju ändå lite "stekrester" från köttet och fisken så de blir svårt att väga. Någon som har en annan idé? hade för mig att det fanns nåt index för potatis och liknande, finns det även för kött och fisk?
Parachutes
2011-04-19, 00:30
Fast det håller ju visstdå.. använder du 10cl att steka i och 8cl är kvar i pannan så sitter 2cl stekfett på "stekytan" :) sen får du förståss göra en vätskeanalys av köttet du ska tillaga och ta hänsyn till viss utsöndring av vätska från köttet MEN att vatten då förångas ganska lätt.. allt glasklart nu? (Jag har ingen aning om vad jag pratar om.. gonatt!)
Kött suger inte upp fett vid stekning utan avger istället vätska.
Eddie Vedder
2011-04-19, 07:45
Ju fetare kött desto mer fett frisätts. Så laxen har nog mindre fett efter än före. Om den inte är panerad.
krubkungen
2011-04-19, 10:06
Gör jag rätt om jag räknar in mitt stekfett i kosten? ex: 7g olivolja.
Gör jag rätt om jag räknar in mitt stekfett i kosten? ex: 7g olivolja.
Bara om det hamnar i magen. Lämnar stekfettet i stekpannan så är det ju liksom ingen vits. 7g olivolja är förövrigt ~60kcal, dvs försumbar i detta fall.
okey tack för hjälpen! :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.