handdator

Visa fullständig version : Min kropp som ung hur har den påverkats?

Edde14
2011-04-18, 16:10
Hejsan skulle behöva lite hjälp angående lite saker jag är bekymrad över. Jag är en kille som är 15 år jag fyller 16 i december. Jag har ännu inte kommit in i puberteten och har inte hår någonstans, jo kanske lite ynka hår i armhålorna och ni vet var. Sedan jag var 13år så började jag få anorexia och har haft det i drygt 2 år, men började äta skit mycket och träna för kanske ett halvår sedan,

Spelar mycket fotboll och jag undrar jag har jätteont i låren och hälarna, när jag spelar fotboll kan knappt jogga oavsett om jag har ätit och fått energi.
Jag vägde 18kg som minst när jag var 14, nu väger jag 45kg. Det gick lite perioder och perioder ibland svälte jag i 8dagar i sträck ( hände kanske 2-3 gånger) och någon gång åt jag bara glass i 2 månader, och jag undrar tror ni jag har fått benskörhet eller njurarna har skadats? Jag får jätteont i låret när jag springer och det värker, jag har dock inte fått något ben brutet inte heller någon stuckning på cirka 3 år (inkluderat nu och när jag svälte) Men jag har inte kommit in i puberteten ännu och jag är inte lång är ungefär 154cm lång.

Och skulle vilja ha några bra svar hur jag kan träna upp mig igen så jag kan komma tillbaka till fotbolen och vara lika stark och få mycket lårmuskler och magmuskler. Jag äter väldigt mycket pasta/ris/kyckling och potatis, och äter nästan aldrig sötsaker.

Sammanfattning dårå, jag vill ha svar på hur jag ska träna för att bygga upp min kropp igen och få mycket lårmuskler/magmuskler. (Ska vara bra för att spela fotboll på högnivå) Och om jag har fått något problem med puberteten och om det finns nån möjlighet att njurarna / benskörhet har inte inträffat på mig?

Vägde 18kg som minst och väger 45kg nu. är 16år och 155cm lång..
Många tror ungefär jag går i 6an fast jag går i 9an..
Har ganska många ytliga blåa ådror som är jättesynlig som jag inte hade innan jag blev sjuk.
Dock har ådrorna gått in i huden igen när jag började äta igen.
Skulle vilja gärna få ett 6pack på magmusklerna. Har just nu 4 sådär synliga magmuskler men det ligger lite fett på midjan och vid sidorna på magen. Hur får man bort det och gör så att man får ett synligt 6pack?

Tacksam för snabba svar!

Fredron
2011-04-18, 17:12
Jag är ingen läkare så jag kan inte svara på vad för eventuella skador din kropp kan ha fått.
För att få ett definitivt svar på det måste du vända dig läkare eller liknande så du kan undersökas.
För att bli större och starkare så måste du äta mer och träna hårt.
Har du möjlighet att börja gymma?
Jag antar att du lirar fotboll 2-3 gånger/vecka och får bra kondition tack vare det. Om du har möjlighet skulle jag försöka klämma in 2 pass styrka i veckan också. En fotbollsspelare behöver inte bara starka lår och magmuskler utan en stabil kropp för att undvika skador. Så det är viktigt att du tränar hela kroppen.
Du har antagligen knappt några muskler till att börja med, så att försöka framhäva några magmuskler är inte aktuellt. Äter du ordentligt och tränar hårt så kommer dessa också växa och i sinom tid kunna framhävas riktigt fint.

Ät massor och träna hårt är det råd jag kan ge dig.

Frumpish
2011-04-18, 17:23
Jag tycker definitivt du borde uppsöka läkare om du inte redan gjort det, du kanske kan prata med en sjuksköterska på din skola?

difeddy
2011-04-18, 17:28
Herre min skapare, har du vägt 18 kg som fjortonåring? Strunt samma, det huvudsakliga är att du mår bättre nu. :)

Du har inget fett på magen och vid sidan av den. Det är just därför ådrorna syns såpass mycket, det finns ingenting som täcker dem. Har du en läkare som du gör regelbundna besök hos? I sådana fall så råder jag dig till att följa dennes ordination. Om du inte har en, sök dig till en genast. Dina eventuella skador bör ses över, inte sagt att du fått några, men professionell hjälp är ändå nödvändig. Vi på Kolozzeum är inte alls kompetenta för att vägleda dig, så ett råd kan vara att inte hänga här så mycket tills du är i ett friskt tillstånd. Du anar inte vilka komplex det finns här. :D

Okej, så:

1. Lyssna på din läkare.
2. Skaffa en om du inte har en.
3. Bry dig inte så mycket vad gäller ben- och magmuskler, det kommer om du styrketränar, äter och mår bra.
4. Ät, ha kul och lev livet. Det är skönt, trust me. :D Om inte så lär du förskjuta din pubertala utveckling ännu mer.

Lycka till nu!

Edde14
2011-04-18, 17:29
Jag är ingen läkare så jag kan inte svara på vad för eventuella skador din kropp kan ha fått.
För att få ett definitivt svar på det måste du vända dig läkare eller liknande så du kan undersökas.
För att bli större och starkare så måste du äta mer och träna hårt.
Har du möjlighet att börja gymma?
Jag antar att du lirar fotboll 2-3 gånger/vecka och får bra kondition tack vare det. Om du har möjlighet skulle jag försöka klämma in 2 pass styrka i veckan också. En fotbollsspelare behöver inte bara starka lår och magmuskler utan en stabil kropp för att undvika skador. Så det är viktigt att du tränar hela kroppen.
Du har antagligen knappt några muskler till att börja med, så att försöka framhäva några magmuskler är inte aktuellt. Äter du ordentligt och tränar hårt så kommer dessa också växa och i sinom tid kunna framhävas riktigt fint.

Ät massor och träna hårt är det råd jag kan ge dig.

Äter massor och tränar hårt men grejen är att jag får väldigt väldigt ont i låren och undrar om det har någon sammankoppling med benskörhet om någon av er vet?
Finns det några symtom för benskörhet och är den ända nackdelen med benskörheten att man bryter benet/stukar lättare eller blir man mindre rörlig i kroppen?

Frumpish
2011-04-18, 17:34
Smärtan i benet kan kanske vara växtvärk. När får du ont i hälarna? Hade "hälsporre" under 7an-8an vilket gjorde att jag inte kunde jogga på ca. ett år...

Som en liten kuriosa så kom jag in i puberten efter nian, växte från ~160 till 195 på 3 år! Var väldigt smal men dock inte 18kg.

Har du varit hos läkaren angående din tidigare anorexia?

Hur är ditt förhållande till kost nu, du skriver att du äter "massor" men kan du känna ångest om du t ex. ätit massa godis en helg?

Edde14
2011-04-18, 17:41
Smärtan i benet kan kanske vara växtvärk. När får du ont i hälarna? Hade "hälsporre" under 7an-8an vilket gjorde att jag inte kunde jogga på ca. ett år...

Som en liten kuriosa så kom jag in i puberten efter nian, växte från ~160 till 195 på 3 år! Var väldigt smal men dock inte 18kg.

Har du varit hos läkaren angående din tidigare anorexia?

Hur är ditt förhållande till kost nu, du skriver att du äter "massor" men kan du känna ångest om du t ex. ätit massa godis en helg?

Jag får ont i hälarna när jag spelar fotboll i fotbollskor med dobbar(som grässkor) Helt okej går det med vanliga platta skor och spela med. Väger 45kg som sagt nu.

Brukar äta mycket grönsaker mycket kyckling för protein efter träning och slänger in mycket pasta/ris innan träning. Dock mår inte min mage så bra av för mycket fibrer. Min ångest är helt borta jag äter vad jag vill utan problem nu så det är inga problem.

Ungefär upplagt schema varje dag: 100 situps på morgonen 100 på kvällen.
Tränar fotboll ungefär 2 gånger per dag dock är en av dem frivillig av mig och en är med laget.

Dock är jag rädd för att jag har fått benskörhet och nej jag har inte sökt upp en läkare ännu men ska det snart om några dagar.
Annars förövrigt känner jag inget av att njurar/lungar eller något gör ont känner ingen smärta förutom låret/hälen. När jag springer alltså.

Kan jag förbättra träningen med något? Vill gärna bygga väldigt mycket lårmuskler och armmuskler eftersom dom är extra svaga just nu.

King Grub
2011-04-18, 17:47
Anorexia kan ge bestående problem med benmassan, särskilt om anorexian uppträder i puberteten. Ungefär en tredjedel av skelettets densitet nås under puberteten, och här kan man förlora mycket om man tillbringar den tiden sjuk i anorexia. Ju längre tid, desto större risk för stor och problematisk förlust av benmassa. Det går inte att säga något om hur mycket eller ens om du som individ har påverkats över ett diskussionsforum på internet, utan då behöver du ett läkarbesök.

Det samma gäller hormonpåverkan, som i sin tur påverkar tillväxten i puberteten. Här ser man stor skillnad mellan individer som utvecklat eller haft anorexia i puberteten; vissa påverkas mer, andra mindre. Denna störning i det endokrina systemet (hormonstörningar) återställs hos somliga när dom uppnår normalvikt efter tillfrisknandet, medan andra upplever fortsatt undertryckta hormonnivåer, trots tillfrisknande och normaliserad kroppsvikt.

Edde14
2011-04-18, 17:52
Anorexia kan ge bestående problem med benmassan, särskilt om anorexian uppträder i puberteten. Ungefär en tredjedel av skelettets densitet nås under puberteten, och här kan man förlora mycket om man tillbringar den tiden sjuk i anorexia. Ju längre tid, desto större risk för stor och problematisk förlust av benmassa. Det går inte att säga något om hur mycket eller ens om du som individ har påverkats över ett diskussionsforum på internet, utan då behöver du ett läkarbesök.

Det samma gäller hormonpåverkan, som i sin tur påverkar tillväxten i puberteten. Här ser man stor skillnad mellan individer som utvecklat eller haft anorexia i puberteten; vissa påverkas mer, andra mindre. Denna störning i det endokrina systemet (hormonstörningar) återställs hos somliga när dom uppnår normalvikt efter tillfrisknandet, medan andra upplever fortsatt undertryckta hormonnivåer, trots tillfrisknande och normaliserad kroppsvikt.

Blev sjuk när jag 14 och är 16 nu och har rätt vikt fast det känns som puberteten smyger på mig, fast vet inte men det känns bra iallafall!
Tack för svaren alla!

Pintan
2011-04-18, 19:31

Oj, mycket intressant. Har själv haft ÄS. Har du några fler mer ingående texter om detta? Skulle vara intressant att läsa, då jag misstänker att mina hormonnivåer är aningen låga. Hoppas bara de återställs helt så småningom, är 17 nu...

Edde14
2011-04-20, 00:08
Har en fråga här som extra, Benskörhet gör det att man blir svagare och orörligare i kroppen eller har man bara lättare att få stukningar / brutna ben.

King Grub
2011-04-20, 05:33
Inte direkt, men tvärtom blir det viktigare med en god muskulär styrka om man lider av benskörhet, för att förhindra och fördröja allvarligare problem.

Men jag tycker inte du skall ta för givet, att du har benskörhet.

Lillleif
2011-04-20, 08:36
Kan inte låga hormonnivåer leda till att man har lättare för skelettskador också?

Tolkia
2011-04-20, 09:31
Lilleif: Ja, via den vanliga benskörhetsmekanismen.

Jag tycker inte att man skall ta benskörhet för givet baserat på att man får ont i låren. Låren är rätt stora, och "ont i låren" beskriver rätt dåligt vad det är fråga om, men lårbenet är inte det första ben som brukar gå av vid benskörhet. Man kan få stressfrakturer på lårbenshalsen (ovanligt), men den sitter så pass högt upp att TS nog inte hade beskrivit smärtan som "ont i låren" då. Det är mycket vanligare att det smäller av små ben i foten, eller att man bryter fotleder, underarmar vid mindre olyckor. Man känner inte benskörhet som ont i kroppen, då är det något annat, eller något mer, som är fel.

F.ö. tycker jag inte att vi skall dra för höga växlar på detta med hormonerna ännu. Det har inte gått särskilt länge sedan TS vägde 18 kg, och det tar tid för kroppen att återhämta sig. Sedan är det ju också EXTREMT olika hur snabbt man kommer i puberteten och hur mycket det märks. För att folk skall tro att man går i sexan fast man går i nian kan det mycket väl räcka med att vara kort och ha ett barnsligt ansikte (vilket jag, som är ungefär hundra år gammal, tycker att ALLA niondeklassare har, så det handlar om perspektiv också).

TS: Ät när du är hungrig, sluta när du är mätt. Fixera dig inte alltför mycket vid att äta "nyttiga" saker, för mycket nyttigt är onyttigt. Träna något du tycker är kul (fotboll?). Du är för ung för att börja noja över att få ett sexpack på kortast möjliga tid.