Visa fullständig version : Vilken arbetsgrupp förbrukar mest energi?
Kanske lite konstig fråga men jag undrar lite vilka är det som har extremt hög kaloribehov? är det byggarbetare eller? det talas ju mkt om "om du har högt behov" l
Elitidrottare ?
De beror nog från dag till dag, vissa dagar på bygget kan vara ett rent helvete, andra lättare.
vicarious
2011-04-18, 15:03
Det finns väl massor med arbetsgrupper som har krävande jobb. Knappast så att det bara är en kategori.
Alla arbeten där man rör på sig mycket och arbetar fysiskt. Att vara lantbrukare är nog ganska energikrävande. Men som redan nämnts så kan det även där skilja från dag till dag. Vissa dagar kanske man sitter i traktorn hela dagen, andra kanske man är ute och sliter med nånting för hand hela dagen.
skulle noog säga rivare :D
Big Sleazy
2011-04-18, 19:34
Yrkessoldat kan nog vara hyfsat energikrävande stundtals.
Big Sleazy
2011-04-18, 19:37
Skogshugare
Vad gör dem för intressant? Annars förbrukar nog skogshuGGare rätt mycket energi.
Eddie Vedder
2011-04-18, 19:45
Vad gör dem för intressant? Annars förbrukar nog skogshuGGare rätt mycket energi.
Gör de verkligen det idag? Jag frågar för att jag inte vet men det är ju inte som att de står med såg och yxa och fäller träden med egen kraft.
Samma sak med jordbruket, det är nog ytterst lite som sköts för hand idag.
krubkungen
2011-04-18, 19:53
Porrskådis kanske? :D
Big Sleazy
2011-04-18, 19:53
Gör de verkligen det idag? Jag frågar för att jag inte vet men det är ju inte som att de står med såg och yxa och fäller träden med egen kraft.
Jag har ingen aning, jag utgår enbart från stereotyper. :thumbup:
[QUOTE=Big Sleazy;5000417]Vad gör dem för intressant? Annars förbrukar nog skogshuGGare rätt mycket energi.
Har dyselexsi så är inte så bra på det där med att stava. Men nu vet jag att skogshuGGare stavas med två g men.
När jag jobbade på ett kyllager (+8 grader) förut så förbrukade jag nog ganska mycket energi.
Gick 2 mil lite drygt per dag, samt skulle lasta 6-7 ton/dag i vagnar som jag tvingas dra med mig hela sträckan. Var ju stopp/start om och om igen då man skulle lasta i nya artiklar.
Big Sleazy
2011-04-18, 19:54
[QUOTE=Big Sleazy;5000417]Vad gör dem för intressant? Annars förbrukar nog skogshuGGare rätt mycket energi.
Har dyselexsi så är inte så bra på det där med att stava. Men nu vet jag att skogshuGGare stavas med två g men.
Det var absolut inget illa menat, jag skojade bara lite, ja, jag har dålig humor.
Big Sleazy
2011-04-18, 19:54
Brevbärare borde väl annars förbruka rätt mycket? Blir rätt mycket cyklande och springandes i trappor för de som har (o)turen att ha jobbiga rundor.
Om man hugger manuelt är det ett tungt jobb även om det är -20 så är man dyng svet efter ett lite tag. man lyfter mycket och rör sig hella tiden.
Eddie Vedder
2011-04-18, 20:03
Att jobba i vården kan vara mycket fysiskt krävande. Och jobb i kök. Där är det ju mer krävande ju sämre arbetsmiljö och ergonomiska hjälpmedel dessutom.
Förvånad att ingen nämnt byggarbetare, tex ställningsbyggare eller anläggare när man jobbar för hand.
Förvånad att ingen nämnt byggarbetare, tex ställningsbyggare eller anläggare när man jobbar för hand.
Skulle säga ställningsbyggare, vilket helvete!
Skulle säga ställningsbyggare, vilket helvete!
Jag är bara en liten målare men jo, det är ett helvete att flytta/bygga de små ställningarna jag använder, så jag kan tänka mig att det är drygt :D
Eddie Vedder
2011-04-18, 20:33
Kanske lite konstig fråga men jag undrar lite vilka är det som har extremt hög kaloribehov? är det byggarbetare eller? det talas ju mkt om "om du har högt behov" l
Eftersom trådskaparen redan tagit upp det i förstaposten. ;)
Yeahvlen
2011-04-18, 20:36
Snabba non-stop orderplockare på lager. Undra hur många meter dom går på ett skift.
Byggarbeten (av egen erfarenhet), framför allt när vi lade grunden till vårat nybygge på jobbet. Satan vad vi slet med att lyfta skrot och betongblock.
Flyttgubbe, eller vad man får kalla det, är nog inget inaktivt arbete heller.
Krabbfiskare verkar jobbigt, iaf det man sett på tv.
Ja. Eller det varierar säkert. Men jag känner en person som jobbar som det uppe i norrland. Han har kommit i grym form sedan han började. Det han berättat är att de går hela dagarna, sågar ner träden med motorsåg, kvistar av med kniv/yxa/såg, lastar ibaland upp på ett släp och går sedan vidare. Alltså, mycket tungt kroppsarbete och mycket gående.
Rikard Jansson
2011-04-18, 21:05
Hantlangare vid järnvägssvetsning är min teori. Känns nästan som om de borde fixa det där. Springa och hämta balkar och skit konstant i 12timmarsskift och sen slå rätt dem med slägga, antagligen inte ens fysiskt uppbyggande, bara rakt av nedbrytande
Som brevbärare måste jag säga... Brevbärare. Kuta upp i trappor i 3-4 timmar i sträck på vissa distrikt. Gärna med tung reklam. Fick t.o.m fruktansvärd träningsvärk i bröstet en vinter av att pressa fram fullastad cykel (blir väl 80-100 kg totalt kanske) genom 2 decimeter snö och halvmeters snövallar i 6 timmar. :D
Kan tillägga att med diverse förändringar i organisationen osv så kommer det finnas brevbärare som går ut med ett fullt distrikt på morgonen, kommer tillbaka och käkar lunch, och sedan går ut med ett fullt till. :D
p0kerfac3
2011-04-18, 21:30
Kock!!!!! :whipped:
Däckmontör, Mycket gående runt bilar, hämta däck osv. Och när man skiftar på lastbil blir det många tunga "lyft" och mycket släpande. Man blir helt slut efter ett tag:)
Jag röstar nog på ställningsbyggare, (jag är jävig) Vi bär i princip allt material vi använder. Det enda hjälpmedel vi har är ett rep att dra upp grejer med, fast ibland har vi faktiskt motor (vilket är väldigt trevligt) som hjälper till med dragandet.
Ett standard tre meters fack som är vanligt att man bygger ligger runt 220kg totalt.
http://admin.byggbasen.com/images/news/1256824926_118.jpg
Räkna total vikt någon?
EDIT: Gjorde det själv
Man bygger ungefär halva sidan på det där huset på en dag förövrigt = drygt 3700kg per dag på den ställningstypen.
Min farsa är bonde och när jag va under 2 siffrig ålder så var hans jobb en del jobbigare än hur det är idag. Nu finns mycket mer maskiner/robotar som hjälper i ladugården, förut fick han göra nästintill allting helt själv. Dock så skulle jag helt klart vilja säga att hans jobb fortfarande är rejält ansträngande.
Trashcan
2011-04-18, 22:35
Tror det finns bra mycket tyngre men när jag jobbade som serviceman på swebus rasade jag i vikt. Städa bussar, serva och göra kontroller, timme in och timme ut.
Har du nog helt rätt i. Allt körs väll med maskiner idag.
Farfar var skogshuggare i norra lappland när han var yngre och under vintrarna brukade dom ligga runt 12.000 kcal/dag, var inte så nyttig mat dock så det lämnade sina spår på honom. Lekte sig igenom lumpen men en hjärtattack vid 47 år. Tveksamt om någon skulle ta det jobbet idag.
Jag har kört sopor i ett område med väldigt lite kärl. Säckar på 50kg+ som ska lyftas högt, kastas, släpas och dras. Flera ton sopor varje dag. Och så springer man överallt som en jävla dåre.
Eddie Vedder
2011-04-19, 07:47
Farfar var skogshuggare i norra lappland när han var yngre och under vintrarna brukade dom ligga runt 12.000 kcal/dag, var inte så nyttig mat dock så det lämnade sina spår på honom. Lekte sig igenom lumpen men en hjärtattack vid 47 år. Tveksamt om någon skulle ta det jobbet idag.
Det var bättre förr, genuint och äkta, inget fusk. Så brukar det ju låta när vi förskönar tiden från förr och spyr galla över allt modernt. Kanske inte alltid var så mycket bättre. :D
Någon nämnde vården och jag kan säga att det är inte speciellt krävande.. Man blir mest trött i ryggen för att man inte får sitta på hela arbetspasset istortsett.. 12 timmars passen är värst. Men annars så är det ingen som jag ser förbrukar mycket energi
Jag punkterar nu diskussionen och säger, av egen erfarenhet, snöskottare :D Det är visserligen inget som någon normalt har som fast arbete, men jag har svårt att se något som mer ansträngande än att med bara en spade rensa hustak hängandes i en sele eller att ta bort det metertjocka snötäcket och hacka upp all underliggande is på gatorna.
EDIT: Om det inte framgick hur jobbigt det var så vill jag tillägga att jag bröt två skyfflar med hjälp av den belastning de utsattes för under ett par dagar :D
Eddie Vedder
2011-04-19, 10:44
Men annars så är det ingen som jag ser förbrukar mycket energi
Hur kan du se deras energiförbrukning? ;) Oavsett om du ser den så ser du fel för det förbrukar energi. Du säger det ju själv, man sitter ju knappt ner. Jag tror inte du vet hur stor skillnad det gör med åtta timmar av stående och gående jämfört med samma tid framför datorn.
Angående "vården" så är ju inte "vården" ett yrke eller en yrkesgrupp. Det kan skilja massor mellan individer beroende på vad de faktiskt gör.
Eddie Vedder
2011-04-19, 11:01
Angående "vården" så är ju inte "vården" ett yrke eller en yrkesgrupp. Det kan skilja massor mellan individer beroende på vad de faktiskt gör.
Fast nu sa ju nemb att man i det här fallet aldrig ens får sitta så då är det ju ett fysisk krävande form av vårdjobb.
SOppgubbe lever aktivt, upp å ner hit å dit med tunga säckar å soppkärl.
Inte nådigt heller att köra mejeriprodukter jag kör för arla. har som mest 13ton på lastbilen som jag KROPPSLIGT sätt får slita som ett vilddjur med. Springa hit å dit, upp å ner för flak/lastbilshytten... Gaah, värre än ett pass på gymmet ibland.
Det var bättre förr, genuint och äkta, inget fusk. Så brukar det ju låta när vi förskönar tiden från förr och spyr galla över allt modernt. Kanske inte alltid var så mycket bättre. :D
Det finns ju vissa manuella yrken kvar i skogen. Röja ledningsgator vid stora snöfall är nog ett av dom som brukar en del energi. Plantera skog är också ett helvete. Speciellt om man har dom stora plantorna.
Jag tror dom yrkena som bränner mest är jobb som man konstant är i rörelse men inte så tunga att man måste vila. Konstant låg förbränning.
Donkey Kong
2011-04-19, 11:57
Min enda egna erfarenhet av riktigt tungt arbete är 2 veckor med att bila golv i lägenheter utan hiss. Först bära upp den stora Hiltin och all utrustning, sen skyffla upp gammal betong i två hinkar och bära iväg nerför (olika antal) trappor till närmsta "soprör" ner till container.
Bila-skyffla-bära 9 timmar (exklusive raster) är bland det värre tror jag, till och med en tjockis som jag rasade synligt i vikt, trots matlåda, dubbla raster med mackor/bulla/frukt.
Annars kan jag tänka mig att "släggdräng" kan vara jobbigt också, det har jag endast testat kortare hos en kompis. Med en stor slägga slår du på en kil, med jämnstarka slag, gärna träffa rätt också... Kompisen för kilen genom glödande järn. Manligt! :D
clinteastwood
2011-04-19, 12:17
Bärplockare
Sportfiskaren
2011-04-19, 13:02
Rivare ligger nog bra till, mycket slit allt som oftast
Jobbar inom hemtjänsten och det kan vara väldigt krävande vissa dagar om man har tunga vårdtagare. Andra dagar är det ganska lugnt med enbart på och avklädnad. Men som sagt tidigare så är det inte mycket man sitter ner under en arbetsdag och man vandrar rätt mycket.
Spartansk
2011-04-19, 14:46
Räknas utdöda yrken? Galärslavar måste ju förbränt hutlösa mängder kalorier.
http://fantasyhandbook.files.wordpress.com/2010/02/hestongalleyslaves.jpg
Tror nog en som sätter skogsplant får slita mest..
Gurkyngel
2011-04-19, 18:58
Jag skulle säga att sjuksköterska är ett av de mer fysiskt krävande yrkena. Mycket stå och gå (springa), tunga lyft osv.
Det märkliga är dock att jag under lugna dagar med mycket stillasittande får mer ont i rygg o nacke än stressiga hinner-inte-ta-lunch-dagar...
Ristretto
2011-04-19, 19:17
Skogsplantering är ett jobb som får allt annat att kännas som semester. Bra att ha provat på. Har även jobbat som stadsbrevbärare, vilket är rätt slitsamt det också, men inget jämfört med skogsplantering.
YXzeO8Q35Pk
Ristretto
2011-04-19, 19:23
Som brevbärare måste jag säga... Brevbärare. Kuta upp i trappor i 3-4 timmar i sträck på vissa distrikt. Gärna med tung reklam. Fick t.o.m fruktansvärd träningsvärk i bröstet en vinter av att pressa fram fullastad cykel (blir väl 80-100 kg totalt kanske) genom 2 decimeter snö och halvmeters snövallar i 6 timmar. :D
Kan tillägga att med diverse förändringar i organisationen osv så kommer det finnas brevbärare som går ut med ett fullt distrikt på morgonen, kommer tillbaka och käkar lunch, och sedan går ut med ett fullt till. :D
Haha, jag hör att det är fler än jag som blivit utsatta för "Brev 2010".:D
bear.flowertwig
2011-04-19, 19:30
Jag röstar nog på ställningsbyggare, (jag är jävig) Vi bär i princip allt material vi använder. Det enda hjälpmedel vi har är ett rep att dra upp grejer med, fast ibland har vi faktiskt motor (vilket är väldigt trevligt) som hjälper till med dragandet.
Ett standard tre meters fack som är vanligt att man bygger ligger runt 220kg totalt.
http://admin.byggbasen.com/images/news/1256824926_118.jpg
Räkna total vikt någon?
EDIT: Gjorde det själv
Man bygger ungefär halva sidan på det där huset på en dag förövrigt = drygt 3700kg per dag på den ställningstypen.
Jag har haft en del riktigt slitiga extrajobb förr när man pluggade men att bygga ställning var i särklass. Å andra sidan är man ju optiskadad så jag tänkte muskelgrupper hela tiden när jag lyfte, bar eller drog :D Sommar och vår är det "bara" jobbigt. Vintertid var det faktiskt mest vidrigt. Åt lunchbuffé vid 9 eller om det var 10 och drog lätt ner 3-4 tallrikar. Helt sinnessjukt. Inte minst att träna på kvällen sen...
Jag jobbar just nu som orderplockare på en markstensfirma. Jag flyttar alltså flera ton sten om dagen för hand i ofta väldigt dumma ställningar för rygg & axlar. Ett par arbetshandskar håller i ungefär 1vecka sedan är de fulla med stora hål och trasiga i sömmarna.
Lyckligtvis så har jag nu en truck som jag kör omkring i men förra sommaren så var jag under en långt stund utan och fick då gå fram och tillbaka på gården som är större än en IKEA parkering. Då gjorde jag av med sjuka mängder energi:cool:
Min enda egna erfarenhet av riktigt tungt arbete är 2 veckor med att bila golv i lägenheter utan hiss. Först bära upp den stora Hiltin och all utrustning, sen skyffla upp gammal betong i två hinkar och bära iväg nerför (olika antal) trappor till närmsta "soprör" ner till container.
Bila-skyffla-bära 9 timmar (exklusive raster) är bland det värre tror jag, till och med en tjockis som jag rasade synligt i vikt, trots matlåda, dubbla raster med mackor/bulla/frukt.
Been there, done that. kan du tänka dig ett stambyte utan hiss + ex antal våningar, fika 15 min och lunch 45 min. :whipped: slavgöra
Spartansk
2011-04-19, 20:55
Inte minst att träna på kvällen sen...
Hur var det? Gissar att vikterna inte blev lika höga som vanligt...
Yardbird
2011-04-20, 08:34
Hmm... är bergsbestigare en yrkeskategori? Kanske äventyrare i så fall. Såg hur som helst en dokumentär på Discovery om ett gäng galenpannor som besteg K2. Om jag inte minns helt fel hade de i alla fall en daglig energiförbrukning på 10 000 - 12 000 kcal.
Det blir ungefär 15 kilo kvarg det... :Virro
Jag lägger därmed min röst på äventyrare
(Mödisjägare är annars betraktat som ganska jobbigt och energikrävande men jag har inga exakta siffor.)
Spartansk
2011-04-20, 09:15
Det blir ungefär 15 kilo kvarg det... :Virro
Fy fan vad jobbigt det måste varit att släpa på.
Bara kylan på K2 ökar ju energiförbrukningen.
Två andra äventyrare som förbrukade mycket energi var Ola Skinnarmo och Göran Kropp när de åkte skidor till Nordpolen. De grisbulkade på semlor innan.
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0002/03/semlekropp.jpg
Yardbird
2011-04-21, 09:24
Fy fan vad jobbigt det måste varit att släpa på.
Bara kylan på K2 ökar ju energiförbrukningen.
Två andra äventyrare som förbrukade mycket energi var Ola Skinnarmo och Göran Kropp när de åkte skidor till Nordpolen. De grisbulkade på semlor innan.
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0002/03/semlekropp.jpg
Respekt! :bow:
magnusjsvensson
2011-11-28, 19:45
Att jobba manuellt inom skog dvs.med motorsåg är krävande "suger musten ur kroppen" Det ända som jag vet är jobbigare är rökdykning som brandman.
Röjning och trädgårdsarbete. Enda jobben jag haft.
8 timmar cardio om dagen:)
jobbar som flyttgubbe lite då och då, förbrukar nog ganska mycket kalorier då, speciellt när det är på högsta våningen utan hiss :9
Beepfaaarp
2011-11-28, 20:49
Containerlossning är rätt tungt.
Springer
2011-11-28, 21:40
Farfar var skogshuggare i norra lappland när han var yngre och under vintrarna brukade dom ligga runt 12.000 kcal/dag, var inte så nyttig mat dock så det lämnade sina spår på honom.
Låter orimligt högt med 12 Mcal. Är det verkligen möjligt?
Springer
2011-11-28, 21:43
Jag tror dom yrkena som bränner mest är jobb som man konstant är i rörelse men inte så tunga att man måste vila. Konstant låg förbränning.
Röjning i eftersatta bestånd. Sliter mentalt när man helt plötsligt sitter fast i en jävla djungel! *gah!*
På ett tidigare jobb hade vi ett gäng som sorterade pallar. Detta innebar följande:
Framför dig -> 15-20 pallar staplade i höjd.
Ta ner dem en och en (fast de erfarna tog 5 åt gången)
Titta på dem och stapla dem sedan i lika stora höjder på andra sidan i rätt kategori (A, B eller Rep)
Detta innebär en del klättring, många lyft från hög höjd och en hel del lyft ovanför axelhöjd samt även viss kastning ovanför axelhöjd.
Detta gjordes alltså under 8 timmar varje arbetsdag. Har för mig att pallarna väger ca 15 kg i snitt och är något mer otympliga än en hantel ;)
Jag fick prova på att göra detta en gång när jag jobbade där och kom då upp i 750 pallar på ett dygn. De som jobbade med detta och var erfarna kom upp i 1200 regelbundet och rekordet låg nånstans vid 2000.
Det om något kan jag tänka mig kräver sina kalorier per timme.
thethoos
2011-11-29, 01:31
flyttgubbe är riktigt jobbigt, speciellt privatflyttar..
Lägga asfalt på inner gårdar i Stockholm är inte så kul, springa med 2 hinkar i taget man är oftast 2-3 man, från lastbilen på gatan, till porten, oftast upp för trappor och in på gården, tömma skiten sen ut igen, varje hink väger runt 40kg och kan vara allt från 4-8 ton :)
Hantlangare måste väl vara rätt slitsamt också?
Låter orimligt högt med 12 Mcal. Är det verkligen möjligt?
Kylan gjorde nog en hel del, var ju bara över vintern. Fredrik_s ligger ju på balans lite över 5000 med bara träning så det går att göra av med stora mängder kcal om man bara vill.
Blev lite intresserad och sökte lite på kyla och kalorier. http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=57735&highlight=kyla
12000 kanske är lite i överkant men knappast orealistiskt.
Min gammelfarfar var rallare och drack åtskilliga dl fett varje dag. Tippar på att han låg på 8000-10000 kcal i förbrukning. Men han tog inte så stor skada alls av sin tid som rallare. Som 80 plussare slog han ett fyllo på käften så att han rullade ned för en slänt. Sen dog han när han nästan fyllt 94 år.
Vilka annorlunda liv dom levde ändå.Tydligen var amerikafläsk bestående utav 60-70% fett vanligt. Låter riktigt äkligt men gainern var ju inte "uppfunnen" så fanns väll inge alternativ. Som tur övergick han till sundare vanor när han flyttade söderut.
Vilka annorlunda liv dom levde ändå.Tydligen var amerikafläsk bestående utav 60-70% fett vanligt. Låter riktigt äkligt men gainern var ju inte "uppfunnen" så fanns väll inge alternativ. Som tur övergick han till sundare vanor när han flyttade söderut.
Amerikafläsk är jävligt gott :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.