handdator

Visa fullständig version : Prestationsångest

edgen_ÖSD
2011-04-18, 12:12
Eller kanske inte prestationsångest som de flesta tänker sig (typ stå och prata inför folk etc) utan jag har en sorts ångest (ångest är ett starkt ord dock) som ligger på en helt annan nivå men som förstör så jäkla mycket för mig i många situationer.

Ett exempel skulle kunna vara att jag förklarar näringslära för någon oinsatt. Dumt exempel men det kanske genererar lite extra intresse för mitt problem så vi kör på. Anyways, jag förklarar för någon oinsatt hur proteinsyntesen fungerar och mitt inne i mitt resonemang blir jag orolig för att jag ska glömma bort vad jag vill komma till eller att jag ska glömma bort innebörden av nåt ord jag ska förklara. Denna prestationsångest leder bort min koncentration från det jag försöker uttrycka vilket i sin tur gör att jag såklart glömmer bort det där jävla ordet. Detta är inte prestationsångest som beror på att jag ska göra bort mig för nån annan, utan det kan lika gärna vara så att jag sitter och tänker för mig själv. Helt plötsligt letar sig samma tanke på, att jag blir orolig för att tappa bort mig, vilket jag såklart gör.

Det kan till exempel vara så att jag sitter och pluggar till ett prov. Jag lär mig någonting jag precis har läst men istället för att gå vidare infinner sig någon sorts rädsla för att jag inte ska komma ihåg vad jag lärt mig. Detta flyttar min koncentration från det jag pluggar och jag kommer av mig totalt.

Ett sista exempel, som kanske är mest talande, är att jag sjunger och spelar gitarr. Varje ton jag tar blandas med en rädsla för att det ska vara fel ton, eller att jag ska plocka fel ackord på gitarren. Jag kan liksom inte njuta av min egen musik eftersom jag dömer mig själv hela tiden.

Lösningen till problemet är uppenbar, jag måste slappna av och sluta tänka så mycket. Men jag vet inte hur!! Jag vet inte om det här är ett problem som är unikt eller inte, men jag hoppas att någon annan förstår vad jag menar och kan hjälpa mig hitta en lösning på det här problemet. :smash: