Visa fullständig version : När är det dags att skaffa en ny CoC?
Jag gjorde en snabb sökning men såg ingen tråd som tog upp det här. När bör man skaffa en ny gripper? Mer specifikt, hur många reps bör man klara på de olika nivåerna innan man har en chans att stänga nästa?
Just för mig är det mest intressant vad man bör kunna klara på ett ungefär (antal reps med CoC #2?) för att ha en chans att stänga CoC #2.5 och 3. Jag gissar på att jag hade kunnat stänga en 2.5a i dagsläget, men jag har inte testat så jag är inte säker. Ni får ju dock gärna komplettera med siffror för de andra modellerna också, det kanske hjälper någon annan :)
Martinio0o
2011-04-17, 17:46
Jag gjorde en snabb sökning men såg ingen tråd som tog upp det här. När bör man skaffa en ny gripper? Mer specifikt, hur många reps bör man klara på de olika nivåerna innan man har en chans att stänga nästa?
Just för mig är det mest intressant vad man bör kunna klara på ett ungefär (antal reps med CoC #2?) för att ha en chans att stänga CoC #2.5 och 3. Jag gissar på att jag hade kunnat stänga en 2.5a i dagsläget, men jag har inte testat så jag är inte säker. Ni får ju dock gärna komplettera med siffror för de andra modellerna också, det kanske hjälper någon annan :)
Varierar otroligt mycket, jag t.ex. klarade knappt 3 reps på min 2:a innan jag satte 2,5:an (min 2,5:a var alldeles för lätt, tror jag). Men om du klarar säg... mellan 5-10 reps på 2:an kan nog 2,5:an vara aktuell nu, eller i annat fall snart.
Annars så spelar det ingen större roll om du köper den nu eller om en vecka, så länge du inte har brist på pengar.
Varierar otroligt mycket, jag t.ex. klarade knappt 3 reps på min 2:a innan jag satte 2,5:an (min 2,5:a var alldeles för lätt, tror jag).
Hoho, det vore ballt...*flex*
Varierar otroligt mycket, jag t.ex. klarade knappt 3 reps på min 2:a innan jag satte 2,5:an (min 2,5:a var alldeles för lätt, tror jag). Men om du klarar säg... mellan 5-10 reps på 2:an kan nog 2,5:an vara aktuell nu, eller i annat fall snart.
Annars så spelar det ingen större roll om du köper den nu eller om en vecka, så länge du inte har brist på pengar.
Det gör jag :) Ska beställa 2.5an när jag får pengar
Nån som vet hur det ligger till med 3an? Verkar vara ett rätt stort hopp mellan 2.5an och 3an tycker jag. Läste nånstans här på kolozzeum för ett tag sen att 2an var 50 kg kalibrerad, 2.5an 58 kg kalibrerad, men 3an verkar vara uppe strax under 70 kg. Låter ju som att man mer eller mindre skulle behöva kunna mörda 2an innan man har ens en chans på 3an. Är det runt 10 reps eller nåt på 2.5an som gäller för 3an kanske?
Martinio0o
2011-04-17, 18:14
Hoho, det vore ballt...*flex*
Haha, snarare irriterande, vill ha en ny 2,5:a men det kostar ju trotts allt en hel del. *gah!*
Haha, snarare irriterande, vill ha en ny 2,5:a men det kostar ju trotts allt en hel del. *gah!*
Vad arg du hade blivit om nästa du skaffade också var superlätt ;)
Martinio0o
2011-04-17, 18:20
Vad arg du hade blivit om nästa du skaffade också var superlätt ;)
Haha, indeed. ;) Men jag tror nog att negativa på 3:an samt att repa på min 2,5:a kan göra sitt efter ett tag.
Haha, indeed. ;) Men jag tror nog att negativa på 3:an samt att repa på min 2,5:a kan göra sitt efter ett tag.
Satan vad seriös du är med greppträningen! En annan tränade ju upp sig till den grad att 20-25 reps var skitenkelt på 1an innan man köpte 2an... *rolleyes* Hur gör du negativa btw? Jag kommer ihåg att jag efter ett tag fick väldigt ont i vänster hand av att försöka stänga 2an när jag precis hade köpt den. Var kanske 0.5-1 cm ifrån med vänstern i början. Vill inte göra om det känner jag, är sjukt onödigt att inte kunna använda nån gripper alls i några månader
Hur många gånger slöt ni 1an helt innan ni klarade 1,5an eller 2an? :) Har precis lyckats sluta 1an en gång nu.
Hur många gånger slöt ni 1an helt innan ni klarade 1,5an eller 2an? :) Har precis lyckats sluta 1an en gång nu.
Jag köpte min 2a först när jag kunde göra 20-25 reps ganska lätt med 1an, och då var det inga problem att stänga 2an en gång. Skulle gissa att man behöver kunna stänga 1an iaf 15 ggr innan man har en bra chans att stänga 2an. Det är rätt stor skillnad mellan dem
Tror siffrorna är såhär:
CoC Trainer Kalibrerad: 26.96kg
CoC#1 37.24kg
CoC #1.5 41.87kg
CoC #2 50.19kg
CoC #2.5 58.33kg
CoC #3 68.89kg
CoC #3.5 80.21kg
CoC #4 97.52kg
Ironmind kryddar sina siffror en del. Men som du ser är det inte en jättestor skillnad mellan 1an och 1.5an, men från 1an till 2an skiljder det ca 13 kg. Så det är klart tyngre
Martinio0o
2011-04-17, 18:41
Satan vad seriös du är med greppträningen! En annan tränade ju upp sig till den grad att 20-25 reps var skitenkelt på 1an innan man köpte 2an... *rolleyes* Hur gör du negativa btw? Jag kommer ihåg att jag efter ett tag fick väldigt ont i vänster hand av att försöka stänga 2an när jag precis hade köpt den. Var kanske 0.5-1 cm ifrån med vänstern i början. Vill inte göra om det känner jag, är sjukt onödigt att inte kunna använda nån gripper alls i några månader
Nja, det är jag verkligen inte... Jag satte runt 18 reps på min 1,5:a innan 2:an satt (så även där hade jag otur med 1,5:an). Ska man göra negativa skulle jag säga att man måste vila längre, i alla fall upplevde jag det så när jag började göra negativa mer aktivt för någon månad sedan. Fick ont i händerna så jag har inte kört någon seriös greppträning sedan dess.
Jag testade en 1:a men repade inget på den, innan jag inhandlade en 1,5:a. Denna stängde jag 9 gånger redan första dagen.
Okej :) En bit kvar alltså.
Själv slöt jag inte ens 1an helt förens jag tränat 3x5or kanske 6 gånger med den haha :S
Är vidrigt svag i sista delen när det bara är 3-4 mm kvar..
Nja, det är jag verkligen inte... Jag satte runt 18 reps på min 1,5:a innan 2:an satt (så även där hade jag otur med 1,5:an). Ska man göra negativa skulle jag säga att man måste vila längre, i alla fall upplevde jag det så när jag började göra negativa mer aktivt för någon månad sedan. Fick ont i händerna så jag har inte kört någon seriös greppträning sedan dess.
Iofs så verkar det inte vara nån jätteskillnad mellan 1an och 1.5an, men jo du fick nog en lite väl klen 1.5a troligtvis
Du fick också ont i händerna alltså? Det var precis vad som hände mig när jag höll på med partiella och negativa med grippers. Verkar inte skonsamt överhuvudtaget för händerna
Martinio0o
2011-04-17, 18:55
Iofs så verkar det inte vara nån jätteskillnad mellan 1an och 1.5an, men jo du fick nog en lite väl klen 1.5a troligtvis
Du fick också ont i händerna alltså? Det var precis vad som hände mig när jag höll på med partiella och negativa med grippers. Verkar inte skonsamt överhuvudtaget för händerna
Nej det är det knappast.
Ja, men det berodde nog mest på min dumdristighet då jag lekte med grippers alldeles för ofta.
Vart köper jag dessa billigast? Kör en del visningar då jag inte har något att göra på flera timmar ibland. Hade ju varit trevligt att stå och greppträna. :)
Nej det är det knappast.
Ja, men det berodde nog mest på min dumdristighet då jag lekte med grippers alldeles för ofta.
Samma för mig. Var bara vänsterhanden som jag inte kunde stänga den ordentligt med (kanske 0.5-1 cm ifrån), och jag lät inte händerna vila nånting, så till slut sa vänsterhanden ifrån. Gjorde skitont redan att stänga 1an i flera månader efteråt. Inget jag kommer göra om. Har precis börjat kunna greppa lite igen. Men nu kan jag göra flera reps med 2an med vänstra handen, så jag har uppenbarligen blivit en del starkare helt utan träning med vänsterhanden ;) Det är rätt nice!
Vart köper jag dessa billigast? Kör en del visningar då jag inte har något att göra på flera timmar ibland. Hade ju varit trevligt att stå och greppträna. :)
http://ironmind-store.com/Captains-of-Crush174-Grippers/products/8/
den sidan är amerikansk dock, men den funkar bra. Har köpt alla mina därifrån. Men bara en åt gången, på det sättet har jag sluppit betala tull på dem
http://www.grippersuperstore.com/
Grippershoppningens mecka :)
Mart|n, med tanke på att du förmodligen är den enda på hela forumet som kan stänga 4an... hur många reps på 3an kunde du göra innan 4an stängdes? ;)
Mart|n, med tanke på att du förmodligen är den enda på hela forumet som kan stänga 4an... hur många reps på 3an kunde du göra innan 4an stängdes? ;)
Hrm... >20 reps iaf. Antalet reps är ganska ointressant då hoppet mellan just trean och fyran är så förbannat stort. =/
Hrm... >20 reps iaf. Antalet reps är ganska ointressant då hoppet mellan just trean och fyran är så förbannat stort. =/
Kan jag tänka mig... blir repsantalet på 3.5an relevant för 4an? Eller är det väldigt stort hopp däremellan också? Det sätts verkligen i perspektiv hur satans tung 4an är nu iaf
Kan jag tänka mig... blir repsantalet på 3.5an relevant för 4an? Eller är det väldigt stort hopp däremellan också? Det sätts verkligen i perspektiv hur satans tung 4an är nu iaf
Jodå, det är ett ganska stort hopp mellan #3.5 och #4. Men säg runt 15 reps på 3.5 så är man nog inte speciellt långt ifrån #4.
Jag måste vara ganska dålig på reps, men för mej har jag i princip kunnat satsa på en tyngre efter att jag klarat 3-5 reps på den lättare, t ex 1,5-2, 2-2,5 och 2,5-3.
Martinio0o: Har du för svag 2,5a kan du alltid fila den för att få mer utmaning. Alternativt köra no-set med den.
Martinio0o
2011-04-18, 11:34
Jag måste vara ganska dålig på reps, men för mej har jag i princip kunnat satsa på en tyngre efter att jag klarat 3-5 reps på den lättare, t ex 1,5-2, 2-2,5 och 2,5-3.
Martinio0o: Har du för svag 2,5a kan du alltid fila den för att få mer utmaning. Alternativt köra no-set med den.
Jag kör no set med den, har satt tre reps TNS, nästan fem med sättning, det är inte så stor skillnad, tyvärr. Men jag har inte filat den, det var ett bra tips, tack!
jag klarade 2an efter att ha gjort 10 reps på 1an, så 15 reps är nog att ta i.
Martinio0o
2011-04-18, 11:54
jag klarade 2an efter att ha gjort 10 reps på 1an, så 15 reps är nog att ta i.
Det diffar otroligt mycket, så man kan inte säga något säkert. Jag klarade som sagt 18 reps på min 1,5:a innan 2:an satt.
Vad innebär fila? Jag har en gripper jag gör 50-80 reps på. Vill gärna ha den tyngre.
Martinio0o
2011-04-18, 13:01
Vad innebär fila? Jag har en gripper jag gör 50-80 reps på. Vill gärna ha den tyngre.
Man filar handtagen så att man måste trycka ihop grippern längre för att den ska bli stängd.
Man filar handtagen så att man måste trycka ihop grippern längre för att den ska bli stängd.
Som Martinio0o sa. Men klarar du upp till 80 reps på den är det nog ganska meningslöst att få den "tyngre" på diverse olika sätt. Då är det bara att köpa en ny som är ganska mycket tyngre.
Martinio0o
2011-04-18, 13:39
Men klarar du upp till 80 reps på den är det nog ganska meningslöst att få den "tyngre" på diverse olika sätt. Då är det bara att köpa en ny som är ganska mycket tyngre.
Sant.
Ett väldigt enkelt sätt att göra en gripper jobbigare är att helt enkelt greppa högre upp på den.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.