Visa fullständig version : Sannfinländarna vill förbjuda svenskan....
Val i Finland idag och det nationalistiska partiet Sannfinländarna vill förbjuda svenskan, eller åtminstone begränsa användandet av det... Förutom en massa annat.
http://svt.se/2.22584/1.2397323/vallokalerna_oppna_i_finland
http://svt.se/2.22584/1.2395969/kommer_inte_stora_relationerna_med_sverige
Finland har inte varit en del av Sverige sen början av artonhundratalet - hur rimligt är det med det svenskspråkiga inflytandet i ett land som annars domineras av ett totalt annorlunda språk?
Jag förstår dom.
Det är väl lite samma sak som att Fransoserna helst inte vill snacka Engelska.
Jobbigt för dom finländarna som pratar Svenska dock. Typ Freddi ;)
Jag förstår dom.
Det är väl lite samma sak som att Fransoserna helst inte vill snacka Engelska.
Njae, snarare som det engelskspråkiga Kanada vs Quebec-kanadensarna.
Själv är jag övertygad om att dom aldrig kommer vinna så mycket stöd att svenskan i Finland skulle vara hotad på riktigt.
Det är fullt rimligt att ta till det språk som är mest praktiskt.
Tror ingen lider av att säga "björkris" istället för "koivuvihta".
Någon som vet några siffror på hur många finnar som pratar svenska?
Edit: Aha! Hittade det nu.
Hejmannen
2011-04-17, 16:51
Förbjuda? :confused:
I artikeln står det ju "En fråga som Sannfinländarna har drivit hårt är kravet på att slopa den obligatoriska svenskundervisningen i skolorna"
Där svenska talas kommer språket överleva av sig självt.
Förbjuda? :confused:
I artikeln står det ju "En fråga som Sannfinländarna har drivit hårt är kravet på att slopa den obligatoriska svenskundervisningen i skolorna"
Där svenska talas kommer språket överleva av sig självt.
Ja, reagerade på det också. Inte på tal att de vill förbjuda svenskan, bara avskaffa obligatoriet i skolan. Tycker det låter logiskt och berör mig inte vidare mycket. Finlandssvenskar är en rätt liten minoritet väl?
Ptja, frågan är ju om dom vill att någon annan människa i Norden vill förstå vad dom säger eller inte. Torde ju kunna vara rätt smidigt med svenska i det avseendet med tanke på att det funkar hyfsat bra i övriga nordiska länder.
von huff
2011-04-17, 17:17
Sannfinländaren är en hög idioter.Inte alla förståss men det har gång på gång kommit fram att nån av deras uppställda gett rasistiska kommentarer eller gjort andra misstag.Som tur som verkar dom flesta stöda svenskan, men undrar hur det ser ut om 10 år.Hur som helst så förstår jag måga i denna fråga men som finladssvensk så går det inte för sig.Svenskan är ett av våra natinalspråk.Jag fattar inte varför den finsktalande befolkningen har så mycket emot finlandssvenskar, vi deltog i krigen lika mycket som dom och har funnits här i långa tider
Ptja, frågan är ju om dom vill att någon annan människa i Norden vill förstå vad dom säger eller inte. Torde ju kunna vara rätt smidigt med svenska i det avseendet med tanke på att det funkar hyfsat bra i övriga nordiska länder.
Engelska är väl obligatorisk även i finska skolor?
Herr Oberst
2011-04-17, 17:23
Som vanligt när det gäller Allan så handlar det om att ljuga, förvränga och vrida om sanningen.
I Finland pratar 5.5% av befolkningen svenska. I Sverige har vi typ 6-7% finnpajsare. Skulle Allan uppskatta om Björklund en dag säger att nu tvingar vi alla skolungdomar att lära sig finska
ByggarBertil
2011-04-17, 17:24
Sannfinländaren är en hög idioter.Inte alla förståss men det har gång på gång kommit fram att nån av deras uppställda gett rasistiska kommentarer eller gjort andra misstag.Som tur som verkar dom flesta stöda svenskan, men undrar hur det ser ut om 10 år.Hur som helst så förstår jag måga i denna fråga men som finladssvensk så går det inte för sig.Svenskan är ett av våra natinalspråk.Jag fattar inte varför den finsktalande befolkningen har så mycket emot finlandssvenskar, vi deltog i krigen lika mycket som dom och har funnits här i långa tider
+1 på von huff här. Förstår inte varför så många finnar är emot skolsvenskan. Svenskan är ett av våra nationalspråk och that's it. Alla i Finland ska lära sig svenska i skolan.
Engelska är väl obligatorisk även i finska skolor?
hur många konverserar på engelska förutom i nödfall? det är ju som exempel smidigare språkmässigt att befinna sig i norge än finland för mig trots att jag behärskar engelska bra.
man kan ju oftast gissa sig rätt när de kommer till de nordiska språken även om man inte eg. KAN språket, det kan man ju inte om man inte kan engelska.
dessutom ser jag inte idén med att ta BORT ett språk från undervisningen, lägg till ett ffs, alltid bra att kunna flera språk.
hur många konverserar på engelska förutom i nödfall? det är ju som exempel smidigare språkmässigt att befinna sig i norge än finland för mig trots att jag behärskar engelska bra.
man kan ju oftast gissa sig rätt när de kommer till de nordiska språken även om man inte eg. KAN språket, det kan man ju inte om man inte kan engelska.
dessutom ser jag inte idén med att ta BORT ett språk från undervisningen, lägg till ett ffs, alltid bra att kunna flera språk.
Är neutral i frågan så ska inte börja argumentera men utan att vara allt för bevandrar i frågan så förstår jag till viss del att de vill ta bort obligatoriet.
von huff
2011-04-17, 17:34
Jag kan inte säga att jag inte förståt argumenten för att slopa svenskan eller göra den valbar på VISSA platser.Hur många talar svenska i nordöstra Finland?Jag bor i södra finland nära Helsingfors och kör jag 30 min österut tar ryska vägskyltarna över så fattar logiken.Saken är den att man måste hålla sina principer.Vad skulle nästa steg bli?
billmaier
2011-04-17, 17:41
Förstår inte varför vi svenskspråkiga då måste lära oss finska i skolan om de finskspråkiga inte behöver lära sig svenska. Många motiverar det med det att alla ska kunna finska eftersom 95% av befolkningen är finskspråkiga. Men känner ingen som skulle ha lärt sig så bra finska i skolan, finskan som de kan har de lärt sig på helt andra sätt, tex via kompisar osv. Och finlandssvenskarna har precis lika stort intrese att lära sig finska som de finskspråkiga svenska.
von huff
2011-04-17, 17:44
Förstår inte varför vi svenskspråkiga då måste lära oss finska i skolan om de finskspråkiga inte behöver lära sig svenska. Många motiverar det med det att alla ska kunna finska eftersom 95% av befolkningen är finskspråkiga. Men känner ingen som skulle ha lärt sig så bra finska i skolan, finskan som de kan har de lärt sig på helt andra sätt, tex via kompisar osv. Och finlandssvenskarna har precis lika stort intrese att lära sig finska som de finskspråkiga svenska.
Dom vill ha finskan valbar också tror jag ifall svenskan skulle bli det
billmaier
2011-04-17, 17:46
Dom vill ha finskan valbar också tror jag ifall svenskan skulle bli det
Det där är isåfall något som jag inte har hört. Har endast hört att de vill förbjuda "pakkoruotsi", dvs tvångssvenskan, men ha kvar tvångsfinskan.
von huff
2011-04-17, 17:49
Det där är isåfall något som jag inte har hört. Har endast hört att de vill förbjuda "pakkoruotsi", dvs tvångssvenskan, men ha kvar tvångsfinskan.
Jag är inte 100% säker men så förstod jag det.Fast risken att finlandssvenskar inte skulle läsa finska i skolan är nog ganska liten
billmaier
2011-04-17, 17:51
Jag är inte 100% säker men så förstod jag det.Fast risken att finlandssvenskar inte skulle läsa finska i skolan är nog ganska liten
Den dagen kommer knappast.
meningen skulle naturligtvis ha varit "Sannfinländarna vill förbjuda svenskan i skolan, eller åtminstone begränsa användandet av det" Vilket vilken idiot som helst borde ha kunnat räkna ut,
Lite analys och info om sannfinländarna och valet:
http://svtplay.se/v/2397741/yrsa_stenius_och_susanna_alakoski_om_det_finska_va let
Jag förstår dom.
Det är väl lite samma sak som att Fransoserna helst inte vill snacka Engelska.Iofs befann sig engelsmännen bara en kortare tid i Frankrike, och det var väl 550+ år sedan de lämnade landet till skillnad från Sverige och Finland. Rent språkmässigt så vet jag inte vilket språk som har influerat det andra mest, jag skulle inte bli förvånad om engelskan var mer frankofierad än franskan anglifierad, åtminstone fram till "vår tid".
meningen skulle naturligtvis ha varit "Sannfinländarna vill förbjuda svenskan i skolan, eller åtminstone begränsa användandet av det" Vilket vilken idiot som helst borde ha kunnat räkna ut,
Förbjuda svenska och avskaffa obligatoriet i skolan, jo helt klart jämförbart.
Gillar hur svenskar som annars brukar gå lös om inte en minoritet på typ 20 pers får fulla rättigheter, tycker att en minoritet på 300.000 svensktalande kan gå och dränka sig eller något. Känns lite som att om en minoritet talar svenska är den inte värd något i mångas ögon...
Säger inte att någon tycker så men så brukar attityderna i stort vara. Läskigt hur stor okunnigheten är om vårt tvillingland. "Omg varför ska man prata svenska i Finland?" Suck.
Gillar hur svenskar som annars brukar gå lös om inte en minoritet på typ 20 pers får fulla rättigheter, tycker att en minoritet på 300.000 svensktalande kan gå och dränka sig eller något. Känns lite som att om en minoritet talar svenska är den inte värd något i mångas ögon...
Säger inte att någon tycker så men så brukar attityderna i stort vara. Läskigt hur stor okunnigheten är om vårt tvillingland. "Omg varför ska man prata svenska i Finland?" Suck.
Ja, den inställningen är verkligen chockerande rasistisk.
Den ofta framförda jämförelsen med finnarna i Sverige är också okunnig eftersom finnarna (tornedalsfinnarna undantagna) har kommit till Sverige på 1960-70-talen på jakt efter högre levnadsstandard. Svenskarna i Finland har bebott samma territorier åtminstone sedan medeltiden, ev. tidigare.
Säger inte att någon tycker så men så brukar attityderna i stort vara. Läskigt hur stor okunnigheten är om vårt tvillingland. "Omg varför ska man prata svenska i Finland?" Suck.Jo, men frågan är varför resterande icke-svensktalande finnar ska tvingas lära sig svenska i skolan. De har väl fortfarande möjlighet att lära sig det om de vill? Ungefär som vi har gratis hemspråk för minoriteter i Sverige.
I Sverige tvingas vi lära oss svenska och engelska. Om majoriteten i Finland anser att engelska bör vara ett obligatoriskt språk i skolan, men inte svenska, så är det väl bara samma steg som vi själva tog när vi bytte ut tyska mot engelska. De som vill kan fortfarande läsa tyska, men det är inget tvång att göra det längre.
Nitrometan
2011-04-18, 12:31
Jo, men frågan är varför resterande icke-svensktalande finnar ska tvingas lära sig svenska i skolan. De har väl fortfarande möjlighet att lära sig det om de vill? Ungefär som vi har gratis hemspråk för minoriteter i Sverige.
Finland är enligt sin konstitution tvåspråkigt. Därför ska alla finnar åtminstone ha kännedom om de båda språken.
Om du vill ta en högskoleexamen krävs ett språkprov för att visa att du behärskar båda språken.
Finland är enligt sin konstitution tvåspråkigt. Därför ska alla finnar åtminstone ha kännedom om de båda språken.
Om du vill ta en högskoleexamen krävs ett språkprov för att visa att du behärskar båda språken.Ja då är det ingen lätt fråga. Jag vet inte vad som krävs för att ändra konstitutionen, om det är lika känsligt som i USA t ex. En viktig grej med konstitutioner är ju att förhindra korta populistiska och rasistiska vågor som Sannfinländarna utgör.
Ett annat land som konstitutionellt är tvåspråkigt är ju Kanada som har ganska många fransktalande (23%) jämfört med svensktalande i Finland. Trots det är det inte obligatorisk franskundervisning i hela landet, om jag har förstått det rätt.
* French and English are equal to each other as federal official languages;
* Debate in Parliament may take place in either official language;
* Federal laws shall be printed in both official languages, with equal authority;
* Anyone may deal with any court established by Parliament, in either official language;
* Everyone has the right to receive services from the federal government in his or her choice of official language;
* Members of a minority language group of one of the official languages if learned and still understood (i.e., French speakers in a majority English-speaking province, or vice versa) or received primary school education in that language has the right to have their children receive a public education in their language, where numbers warrant.
Så här lyder Kanadas officiella syn på sin tvåspråkighet:
A bilingual country is not one where all the inhabitants necessarily have to speak two languages; rather it is a country where the principal public and private institutions must provide services in two languages to the citizens, the vast majority of whom may well be unilingual.
von huff
2011-04-18, 12:47
Nitrometan:Jag har aldrig hört om nåt språkprov.Man läser finska i högskolan och måste ju klara dom kurserna men nåt speciellt prov har jag aldrig hört om?:confused:
Jo, men frågan är varför resterande icke-svensktalande finnar ska tvingas lära sig svenska i skolan. De har väl fortfarande möjlighet att lära sig det om de vill? Ungefär som vi har gratis hemspråk för minoriteter i Sverige.
Om du sätter dig in i frågan märker du att frågan om skolsvenskan endast en symbolfråga i en välorganiserad och ständigt pågående kampanj mot allt svenskt i Finland, inklusive finlandssvenskarna. Angreppen mot finlandssvenskarna är ytterst hätska och rasistiska både i medierna och på i synnerhet på nätet. Bland annat kallades finlandssvenskarna för "huggormar" i statlig radio, och yttrandet fälldes inte.
Dick Harrison har behandlat hur Finland håller på och spårar ur i hatisk nationalism:
Populistisk historieförfalskning
Dick Harrison
Måndag, 24 Januari 2011 10:20
Det är den 23 januari 2011. Jag sitter på ett flygplan över Östersjön och har svårt att koordinera intrycken efter de senaste dagarnas seminarium i Vasa.
Tillställningen, betitlad Mediaspråk, frekventerades framför allt av finlandssvenska journalister. Förvisso kände jag till de grundläggande språkliga förutsättningarna; om inte annat har jag lärt mig åtskilligt under tiden som kolumnist i Magma. Men det är skillnad på teori och praktik. Som professor i Skåne har man sällan orsak att konfrontera tvåspråkighetsdilemmat i Finland öga mot öga. Man har läsintryck och hörintryck, och man har förutfattade meningar.
Vid mina tidigare besök i Finland har jag uppenbarligen rört mig i en skyddad verkstad. Konferenser i Åbo, tv-jobb och turism i Helsingfors, oproblematiska tåg- och båtresor - och överallt har folk pratat svenska. Eller åtminstone ansträngt sig för att göra det, om inte annat så i hövlighetens namn. De nutidshistoriska berättelser och den språkpolitiska anda som mötte mig på det (för övrigt mycket trevliga och lärorika) tvådagarsseminariet i Vasa visade upp en helt annan verklighet.
Det enskilda samtalsämne som seminariedeltagarna oftast återkom till vid lunch- och middagsborden var Kirsi Virtanens radiokolumner, i vilka hon bland annat refererat till den finlandssvenska befolkningen som en "huggorm", som de äkta finnarna har närt vid sin barm. Virtanen deltog för övrigt själv i seminariet, där hon dessutom gjorde gällande att det ämne undertecknad representerar, historia, inte ens är att betrakta som en vetenskap, ett uttalande som jag självfallet gjorde mitt bästa för att bekämpa från scenen på Academill.
Men först trodde jag att man drev med mig. "Huggorm"... Hade hon verkligen sagt det? På allvar? I mina naiva öron lät det som något från Völkischer Beobachter på 1930-talet, med judarna utbytta mot finlandssvenskar. Men visst hade yttrandet fällts, och opinionsnämnden för massmedier hade inte ens ansett att hon bröt mot god journalistisk sed. Jag lekte ett ögonblick med tanken att en svensk journalist skulle säga något liknande om samer, romer, tornedalingar, eller för den delen finska invandrare, och jag kom på bråkdelen av en sekund fram till att det aldrig skulle ske. Journalisten hade begått medialt självmord.
Men det var bara toppen på isberget. Mina bordskamrater berättade också att det finns en politisk rörelse som på fullt allvar vill "utplåna" (sic!) den svenskspråkiga minoriteten i Finland, möjligen med undantag för "förrädarna" (sic!) på Åland, en landsända som man lika gärna kunde lämna tillbaka till Sverige. Vadan denna vrede? Jo, fick jag veta, det berodde just på språket, på det faktum att finska staten gullade med svenskarna och lät deras lilla minoritetstungomål vara officiellt språk. Sanna finländare skall bara tala finska.
Detta är alltså pudelns kärna. Men varför? Ju mer jag grubblar över det i och för sig välkända problemet, som blev så mycket mer konkret för mig under dagarna i Vasa, desto mindre förstår jag. Vad är så förfärligt med tvåspråkighet?
En kontrafaktisk utflykt kan vara på sin plats. Såsom framgår av arkeologisk och historisk forskning har både finsk- och svenskspråkiga en lång historia i Finland. Båda grupperna kan beläggas i landet sedan äldre medeltid. Dessförinnan är det, på grund av det bristande källäget, omöjligt att veta något med säkerhet. De finskspråkiga var, sett till hela landmassan, i demografisk majoritet, men särskilt på 1700-talet ökade de svenskspråkigas andel av befolkningen markant. Aldrig någonsin har så många i Finland haft svenska som förstaspråk som i början av 1800-talet, precis innan riket sprängdes.
Lek med tanken att den svenska riksledningen hade varit aningen mer realpolitiskt medveten efter freden i Tilsit. Anta att man hörsammat orderna från Bonaparte och gjort fransmän och ryssar till viljes. Det finns i så fall mängder av trovärdiga kontrafaktiska scenarier som låter Finland förbli svenskt 1809. I så fall är det - om vi utgår från den faktiska historiska utvecklingen i andra europeiska länder - sannolikt att finska hade utvecklats till ett minoritetsspråk, det vill säga fått en ställning som påminner om bretonskan, gaeliskan och sorbiskan eller i bästa fall baskiskan eller katalanskan. Den svenska "huggormen" hade varit statsbärande.
Men även ett annat scenario förtjänar att framhävas. Anta att bolsjevikerna i Ryssland varit mindre tillmötesgående 1918, att Röda armén prioriterat kampen för att behålla det gamla storfurstendömet inom Sovjetunionens gränser, det vill säga gjort mot Finland vad man gjorde mot exempelvis länderna vid Kaukasus. I så fall är det inte osannolikt att Finland idag hade haft en ryskspråkig minoritet bestående av miljoner människor. En jämförelse med stater som Lettland, Ukraina och Moldavien räcker för att visa på det sannolika i ett sådant scenario.
Dessa två exempel visar på hur oförutsägbar historien är. Den kontrafaktiska tankeleken borde stämma till ödmjukhet. Språkkartan är beroende av politiska maktstrukturer. Dagens språkkarta fanns inte för 200 år sedan, och de alternativa utvecklingslinjerna - även idag - är många. För 1809 års män och kvinnor var framtiden ett oskrivet blad. De fick den språkliga struktur som maktens män bestämde. Åtskilliga av nutidens populistiska rörelser (och hit räknar jag även de Sverigedemokrater som gör gällande att Sverige alltid har bebotts av svenskar och aldrig haft någon större invandring) vill emellertid ta fasta endast på nutidens scenario och skriva tillbaka detta i historien. Man förfalskar det förflutna och väljer ut de specifika aspekter av det förgångna som kan brukas mest effektivt för dagspolitiska syften. När historiker kommer med påpekanden om det betänkliga i dylikt agerande kan man alltid häva ur sig att historia inte är en vetenskap...
Åter till frågan: vad är det som är så skrämmande med att vara tvåspråkig? Vad är det som gör att man inte bejakar den gåva som historien har gett Finland, det vill säga att varje skolbarn får möjlighet till dubbel lingvistisk kompetens? Jag erkänner gärna att jag känner en viss avundsjuka över att vi inte har samma utgångsläge i Sverige. Det hade gjort oss kunnigare, rikare. Att journalister och politiker trots detta talar om "huggormar" och yrkar på att man bara skall ha ett språk istället för två är obegripligt.
Nåväl, tänkte jag, när jag lämnade seminariet, jag kanske överreagerar. Det är nog inte så farligt, inte när det kommer till kritan. Jag har ju alltid kunnat ta mig fram på svenska i Finland. Varpå min fru och jag sätter oss på en restaurang på flygplatsen i Helsingfors och beställer var sin rätt (på svenska). Kyparen talar engelska till mig. Även menyn är på engelska (och finska). När vi därefter handlar i en av flygplatsens affärer är expediten lika oförmögen att tala svenska. Det vill säga: hon förstår bevisligen vad jag säger, och hon har säkert läst svenska i skolan, men hon väljer ändå att anlägga en engelskspråkig fasad.
Varför? För att låta svensken veta sin plats? För att "huggormar" bör "utplånas"? För att hon har svalt den historiska lögnen att svenskarna i Finland blott utgör den sista resten av en orättmätig medeltida erövring?
För några veckor sedan hade jag inte kommit på tanken att ställa dessa frågor. Men det borde jag kanske göra. 1900-talets historia uppvisar, dessvärre, mängder av exempel på vilka förfärande resultat som kan följa av populistisk historieförfalskning
http://www.magma.fi/dick-harrison/
Risken med att sannfinländarna får för stor makt är inte utbildningens "pakkoruotsi" i första hand, det är bara början. Låt dom härja fritt och svenskan försvinner helt i samhället.
Detta betyder att man inte har rätt att få betjäning på svenska på t.ex. sjukhus, i rätten, hos polisen mm. Inga blanketter och information från myndigheter behöver längre delges på svenska. Det blir som att bo i kina för dom som endast talar svenska.
Jag håller med Dick i att Finland borde ta vara på sin tvåspråkighet och inte förkasta den, det är en gåva. Men hur väl lär sig idag Finska ungdomar språket, om de inte bor i svensktalande delar av landet? Jag har fått intrycket av att det är likt våra tredjespråk, tyska, franska och spanska att ett fåtal lära sig hyfsat, medan de flesta i bästa fall kan harkla fram någon fras.
von huff
2011-04-18, 13:38
Risken med att sannfinländarna får för stor makt är inte utbildningens "pakkoruotsi" i första hand, det är bara början. Låt dom härja fritt och svenska försvinner helt i samhället.
Detta betyder att man inte har rätt att få betjäning på svenska på t.ex. sjukhus, i rätten, hos polisen mm. Inga blanketter och information från myndigheter behöver längre delges på svenska. Det blir som att bo i kina för dom som endast talar svenska.
+1.Nu får man ännu bra betjäning på svenska på sjukhusen.För mig har det inte så stor betydelse men hellr har jag en svensk än en finsk läkare.En sak som gjort mig förbannade 2-3ggr är när jag ringt till nödcentralen, det har inte varit nåt akut men jag har alltid börjat med att tala svenska i ren jävelskap för att om det finns nån som skall behärska språk så är det väl på nödcentralen.Ingen har ännu fattat svenska.Dessutom kan utbildningar dras in, vilket det redan diskuteras om
Nitrometan
2011-04-18, 13:52
Nylands brigad riskerar väl nedläggning om Sannfinländarna får bestämma?
Finns det nåt annat svenskspråkigt förband att göra sin militärtjänst vid i Finland?
filmjölk
2011-04-18, 13:54
Jag tycker att vettiga Finnar och Finlandssvenskar skall flytta iväg från sumpmarkerna, och sedan mata Ryssland med Sannfinländarna.
Nitrometan
2011-04-18, 13:54
Nitrometan:Jag har aldrig hört om nåt språkprov.Man läser finska i högskolan och måste ju klara dom kurserna men nåt speciellt prov har jag aldrig hört om?:confused:
Jag vet inte om det finns nåt prov, bara att du måste läsa svenska på högskolan. Som jag har förstått det när jag har pratat med folk så går det inte att få en högskoleexamen utan godkända kurser i svenska.
Men det kan ha varit upprörda finlandssvenskar som överdrev.
von huff
2011-04-18, 13:57
Nylands brigad riskerar väl nedläggning om Sannfinländarna får bestämma?
Finns det nåt annat svenskspråkigt förband att göra sin militärtjänst vid i Finland?
Nej det finns det inte.
Får se hur SF lyckas i regeringen, de har inte haft nån makt förut men får se vad de får till stånd.
Vad blev valresultatet nu då?
von huff
2011-04-18, 14:02
SF tredje största partiet.Dom vann valet överlägset
De svensktalande finländarna kan väl flytta hit. Det gynnar nog Sverige på samma sätt som ex. "Tyskland" gynnades av hugenotterna, eller USA av europeiska judar. Finns will go bankrupt.
De svensktalande finländarna kan väl flytta hit. Det gynnar nog Sverige på samma sätt som ex. "Tyskland" gynnades av hugenotterna, eller USA av europeiska judar. Finns will go bankrupt.
Framsynta finska politiker har uttryckligen varnat för konsekvenserna av att den finlandssvenska ungdomen p.g.a. trycket i hemlandet börjar emigrera till Sverige. Det skulle på sikt obönhörligen isolera Finland i Norden, och då återstår endast Ryssland som orienteringsobjekt. (Ryssarna är för övrigt väldigt intresserade av Finland.) Ett litet land klarar sig inte på egen hand utan kommer att sugas in någon större makts maktsfär. En kort blick på historien visar vilken osannolik tur Finland hade som slapp Ryssland före Sovjethelvetet började, och dessutom lyckades avvärja ryssen under andra världskriget. Nu kommer ryssen kommer nytt, men med pengar och invandrare, som Ryssland kommer att utnyttja för att lägga press på grannländerna. Det ser illa ut.
von huff
2011-04-18, 14:33
Finlandssvenska ungdomar har i allmänhet ganska bra kunskaper i finska, tror inte att ungdomarna tar så illa på det här.Fast om utbildningar börjar försvinna så kan det hända att det kommer lite folk över till sverige.Hur som helst var det här valet inget positivt ur finlandssvenskarnas synvinkel.
eternallord
2011-04-18, 14:37
Ett litet land klarar sig inte på egen hand utan kommer att sugas in någon större makts maktsfär..
Schweiz ligger mitt i Europa, är befolkat av drygt blyga 8 miljoner, har fyra officiella språk, en extremt decentraliserad nationell politik och är inte med i EU. De klarar sig rätt bra ändå.
Det är en fars att länder måste delta internationellt politiskt för att överleva, tvärtom sköter marknaden sånt mycket smidigare.
Schweiz ligger mitt i Europa, är befolkat av drygt blyga 8 miljoner, har fyra officiella språk, en extremt decentraliserad nationell politik och är inte med i EU. De klarar sig rätt bra ändå.
Det är en fars att länder måste delta internationellt politiskt för att överleva, tvärtom sköter marknaden sånt mycket smidigare.
Grattis till en utmärkt jämförelse!
Du begriper dig på geopolitik ser jag.
De som inte är med Sannfinländarna och stödjer deras sak är "phonies", dvs falska finländare!
http://static.iltalehti.fi/vaalit/soinietu2703MZ_vl.jpg
http://2.bp.blogspot.com/_Bydq7ft6Jhc/TF7909g-mnI/AAAAAAAAADk/fzKKdKJ6F78/s320/trollface.gif
von huff
2011-04-18, 17:15
Det här kan hindra eller skapa problem för ett stödpaket till Portugal.
Soini blir säkert en fin president förutsatt att han förstår tacka nej till regeringssamarbete.
Det är nog frågan om prov, ett skriftligt och en intervju, den där finskakursen går man bara om man inte klarar proven utan dem.
Herr Oberst
2011-04-18, 18:20
Jag tycker det är kul att finnarna tvingas lära sig svenska. Dom är ju dessutom så duktiga på det. Money well spend liksom
KaGsd66ck0I&feature=related
von huff
2011-04-18, 18:23
Soini blir säkert en fin president förutsatt att han förstår tacka nej till regeringssamarbete.
Det är nog frågan om prov, ett skriftligt och en intervju, den där finskakursen går man bara om man inte klarar proven utan dem.
Om du vill studera på ett språk som inte är ditt modersmål så måste man genomgå tester jo
Herr Oberst
2011-04-18, 18:25
Gillar hur svenskar som säger att svenska traditioner är urtöntiga samt att Sverige inte vore piss värt utan all invandring. Ursvenska är barbariet och utan invandrarna skulle vi fortfarande trampa jordgolv.
Men om någon dötsnassist i Finland vill skapa mer frihet till folket genom att avskaffa tvånget så rasar etablissemanget och hytter med pekfingret åt dom som försöka pissa på svenskheten
Ignatius72
2011-04-18, 18:29
Är det många finlandssvenskar som inte behärskar finska?
Javisst! Finns många helsvenska samhällen där ingen ens ser på finsk tv.
von huff
2011-04-18, 19:04
Där sisu,rolf och slarti kommer ifrån så finns det massor som inte kan finska.Längs västkusten finns det många platser som befolkningen talar endast svenska.I södra Finland så kan dom flesta finska så bra att dom klarar sig i arbetslivet
hejhopp79
2011-04-18, 19:25
Val i Finland idag och det nationalistiska partiet Sannfinländarna vill förbjuda svenskan, eller åtminstone begränsa användandet av det... Förutom en massa annat.
http://svt.se/2.22584/1.2397323/vallokalerna_oppna_i_finland
http://svt.se/2.22584/1.2395969/kommer_inte_stora_relationerna_med_sverige
Finland har inte varit en del av Sverige sen början av artonhundratalet - hur rimligt är det med det svenskspråkiga inflytandet i ett land som annars domineras av ett totalt annorlunda språk?
Det är inte rimligt längre, nej. Jag tycker inte svenskar kan se det som någon lustig rättighet att vårt språk även ska talas i stor utsträckning i Finland, när det motsatta inte gäller.
Tror det är dags att återinföra ett nytt svenskt landskap:Finland.
Fast å andra sidan så skulle vi antagligen få så jävla mycket spö att det är löjligt.
hejhopp79
2011-04-18, 19:32
Sannfinnländarna har knappast något emot svenskar ;)
De vill bara att finska språket ska vara det språk som det finska folket talar. Som det är i de flesta länder med andra ord.
Angående skolan klarar sig finnarna galant även om de inte lär sig svenska, jämfört med vår halvdana skola. Faktum är att Finland ligger i toppen med Sydkorea i nästan alla ämnen, t ex matematik osv. Till stor del handlar nog detta om att Sverige tagit emot lååångt mer invandrare.
hejhopp79
2011-04-18, 19:36
Jag kan inte säga att jag inte förståt argumenten för att slopa svenskan eller göra den valbar på VISSA platser.Hur många talar svenska i nordöstra Finland?Jag bor i södra finland nära Helsingfors och kör jag 30 min österut tar ryska vägskyltarna över så fattar logiken.Saken är den att man måste hålla sina principer.Vad skulle nästa steg bli?
Jag hörde på nyheterna att Sannfinnarna har sitt väljarstöd i alla samhällsskikt. Och särskilt i the finnish countryside, men även i Helsingfors östra förorter, där tydligen 1/3 röstade på partiet. Finland har en helt annan historia än Sverige och har legat i krig med Ryssland inte särskilt länge sedan. Att det finns en starkare nationalism i vårt östra grannland är inte särskilt konstigt.
Iofs befann sig engelsmännen bara en kortare tid i Frankrike, och det var väl 550+ år sedan de lämnade landet till skillnad från Sverige och Finland. Rent språkmässigt så vet jag inte vilket språk som har influerat det andra mest, jag skulle inte bli förvånad om engelskan var mer frankofierad än franskan anglifierad, åtminstone fram till "vår tid".
Håller verkligen med. Om något så skulle det varit åt andra hållet eftersom Normanderna var fransktalande.
Nitrometan
2011-04-18, 19:43
Jag hörde på nyheterna att Sannfinnarna har sitt väljarstöd i alla samhällsskikt. Och särskilt i the finnish countryside, men även i Helsingfors östra förorter, där tydligen 1/3 röstade på partiet. Finland har en helt annan historia än Sverige och har legat i krig med Ryssland inte särskilt länge sedan. Att det finns en starkare nationalism i vårt östra grannland är inte särskilt konstigt.
Fast Marskalken som ledde deras krigsmakt och räddade landet var svenskspråkig.
hejhopp79
2011-04-18, 19:50
Gillar hur svenskar som säger att svenska traditioner är urtöntiga samt att Sverige inte vore piss värt utan all invandring. Ursvenska är barbariet och utan invandrarna skulle vi fortfarande trampa jordgolv.
Men om någon dötsnassist i Finland vill skapa mer frihet till folket genom att avskaffa tvånget så rasar etablissemanget och hytter med pekfingret åt dom som försöka pissa på svenskheten
Touché.
Själva pudelns kärna är att svenskar är så passive-aggressive att vi på ytan fullkomligt viker oss för invandrares krav på det svenska samhället och pratar om att svenskhet är töntigt och förlegat, men visst tusan ska det bli ramaskri över att Finland vill ha sitt eget språk och land för sig själva.
Svenskens sanna natur kommer fram, de egentliga åsikterna som aldrig "får" sägas i svensk debatt, annat än högst indirekt. Finnarna däremot har mycket högre i tak vad gäller vad man får och inte får tycka. Sedan har ju Finland traditionellt sett en helt annan hållning gentemot invandring än vi, så vi kan inte jämföra oss med Finland rakt av.
hejhopp79
2011-04-18, 19:52
Fast Marskalken som ledde deras krigsmakt och räddade landet var svenskspråkig.
Sant, visserligen.
von huff
2011-04-18, 20:01
SF fick mest stöd i östra finland, minst i vasa och helsingfors.Troligtvis kom valet ganska lämpligt nu när det varit ekonomiskt dåliga tider och det kommer ett nytt parti med en ny ledare som går emot strömmen lite kanske.(?)
Partiets medlemmar har endå lyckats komma med en hel del rasistiska kommentarer och deras inställning till invadrare är väl inte riktigt som dom andra partiernas.Självklart råkar låter det bra i den vanlige fete finländarens öron när partiet inte vill ta in invandrare, (för vem vill ha invandrare???)De lyckas också tala rill den befolkningen som inte har så stor koll.Folk tycks vara rätt korkade i allmänhet, så fort nån vill höjja skattarna gråter man men när SF kommer och säger att skatterna inte skall höjjas utan istället skall man spara in pengar så jublas det utan att men egentligen vet vad det kommer att sparas in på.Det kommer iaf bli intressant att se i nästa val hur det ser ut och vad de har åstadkommit.
hejhopp79
2011-04-18, 20:02
Ja, det är väldigt sannolikt att de tre största partierna bildar koalitionsregering i Finland. Men det är knappast bara Sannf som vill sänka invandringen. Snarare verkar det finnas en majoritet i den finska riksdagen för att sänka invandring. Sedan vill väl Sannf gå längre på en mängd områden, bland annat gå ur EU och Nato.
Men för fan. Finlandssvensken är ingen invandrare. Han är LIKA MYCKET FINLÄNDARE SOM EN FINNE! Jag kan köpa resonemanget om att finnar inte ska tvingas läsa svenska i skolan. Men eftersom Finland har 2 officiella språk borde även det omvända gälla. Ingen kan väl tro att det är det enda som Sannfinländarna är ute efter. Hur kan man missa/blunda för hetsen mot finlandssvenskar(våra språkbröder för övrigt)? Men som jag skrev tidigare, fritt fram att basha mot en minoritet så länge den är svensk.
hejhopp79
2011-04-18, 20:06
Jag har absolut inget emot finlandssvenskar what so ever, men poängen är ju att finnar inte ska behöva läsa svenska i skolan för det finns ingen bra anledning till det. Då kan vi lika gärna läsa finska i skolan.
Självklart ska finlandssvenskarna få prata svenska i Finland, men de borde även vara tvungna att läsa finska i skolan precis som alla andra finnar, vilket de förmodligen redan är. I Sverige ska alla läsa svenska i skolan. Så är det bara
Svenska är ett officiellt språk i Finland, så länge det är det, så tycker jag att alla ska lära sig svenska i skolan i Finland. Det är omöjligt att alla lär sig språket trots obligatorisk svenska i skolan, men sannolikheten ökar att fler som jobbar inom olika myndigheter kan språket när nöden kräver.
von huff
2011-04-18, 20:22
Men för fan. Finlandssvensken är ingen invandrare. Han är LIKA MYCKET FINLÄNDARE SOM EN FINNE! Jag kan köpa resonemanget om att finnar inte ska tvingas läsa svenska i skolan. Men eftersom Finland har 2 officiella språk borde även det omvända gälla. Ingen kan väl tro att det är det enda som Sannfinländarna är ute efter. Hur kan man missa/blunda för hetsen mot finlandssvenskar(våra språkbröder för övrigt)? Men som jag skrev tidigare, fritt fram att basha mot en minoritet så länge den är svensk.
Sf tycks inte vara lika mycket för internationella samarbeten som resten av partierna.Ingen krigshjälp,ekonomisk hjälp och byte av valuta är deras melodi.
Jag har absolut inget emot finlandssvenskar what so ever, men poängen är ju att finnar inte ska behöva läsa svenska i skolan för det finns ingen bra anledning till det. Då kan vi lika gärna läsa finska i skolan.
Självklart ska finlandssvenskarna få prata svenska i Finland, men de borde även vara tvungna att läsa finska i skolan precis som alla andra finnar, vilket de förmodligen redan är. I Sverige ska alla läsa svenska i skolan. Så är det bara
Nu är du där igen. "I Finland talar man finska". Finskan är inte ställd över svenskan, så varför ska finlandssvenskar lära sig finska om inte finnar ska lära sig svenska? Sverige är enspråkigt, så naturligtvis ska vi tala svenska här.
Genom att endast finlandssvenskarna blev tvungna att läsa det andra språket skulle man på sikt döda svenskan i Finland, tror jag. Men visst, att utplåna ett språk som talats i Finland i över 800 år låter ju som en väldigt bra sak att göra. För i Finland talar man finska.
Och nog skulle det inte vara helt fel om man hade något slags finskaundervisning i den svenska skolan, av flera skäl men det är en annan fråga.
Jag håller med dig om det du säger i den första halvan av ditt inlägg. Sen tappar du. Insinuerar du att jag brukar skrika om dötsnazism och svenskt barbari? Jag anklagade alla hycklare som håller på minoriteters rätt här men inte i Finland.
hejhopp79
2011-04-18, 20:39
Nu är du där igen. "I Finland talar man finska". Finskan är inte ställd över svenskan, så varför ska finlandssvenskar lära sig finska om inte finnar ska lära sig svenska? Sverige är enspråkigt, så naturligtvis ska vi tala svenska här.
Genom att endast finlandssvenskarna blev tvungna att läsa det andra språket skulle man på sikt döda svenskan i Finland, tror jag. Men visst, att utplåna ett språk som talats i Finland i över 800 år låter ju som en väldigt bra sak att göra. För i Finland talar man finska.
Och nog skulle det inte vara helt fel om man hade något slags finskaundervisning i den svenska skolan, av flera skäl men det är en annan fråga.
Jag har själv läst sex år hemspråk finska i den svenska skolan, men det är ju som bekant frivilligt. Men jag är glad att jag gjorde det då jag behärskar finska i tal och skrift idag i vuxen ålder.
Att Finland "är" tvåspråkigt, är liksom inget argument egentligen eftersom Sannf vill göra det enspråkigt. Saker och ting ändras ibland. Som sagt, finlandssvenskarna får gärna bo kvar i Finland och tala svenska men jag ser ingen som helst anledning till att finnar ska lära sig svenska i skolan. Det förefaller bara förlegat och rätt onödigt. Lägg de timmarna på vettigare saker, som engelska och idrott.
Eddie Vedder
2011-04-18, 20:45
Är du insatt i det här hejhopp79? I mina ögon är det inte konstigare än att man som Schweizare i den tyskspråkiga delen lär sig tyska och att man i Quebec lär sig franska. Är det här ett problem i Finland som finlandssvenskarna lider av?
hejhopp79
2011-04-18, 20:54
Uppenbarligen stödjer 19,1% av finnarna Sannf och vill genomföra dessa förändringar.
Ja, ATT Finland är tvåspråkigt just nu är ett faktum. Men nämn en bra anledning att de inte enbart ska ha finska som modersmål i Finland? Då kan ju vi lika väl bli tvåspråkigt med svenska och arabiska, eftersom vi har en betydande irakisk minoritet i landet.
Vad tror du om det förslaget?
Nitrometan
2011-04-18, 21:04
Ja, ATT Finland är tvåspråkigt just nu är ett faktum.
Just nu? Det har pratats svenska i vårt östra landskap sedan tidig medeltid.
Då kan ju vi lika väl bli tvåspråkigt med svenska och arabiska, eftersom vi har en betydande irakisk minoritet i landet.
Hur länge har arabiska varit ett offciellt språk i Sverige?
Eddie Vedder
2011-04-18, 21:06
Uppenbarligen stödjer 19,1% av finnarna Sannf och vill genomföra dessa förändringar.
Ja, ATT Finland är tvåspråkigt just nu är ett faktum. Men nämn en bra anledning att de inte enbart ska ha finska som modersmål i Finland?
Du reagerar som om jag ens har en åsikt i frågan. Det har jag inte. Jag blev bara lite fundersam över dina starka åsikter om en fråga som inte du heller verkar så insatt i. En anledning är ju att de redan idag pratar svenska och om de inte lider av det varför ta bort det? Men det är ju det jag inte vet. Var de här 19 procenten stor andel finlandsvenskar?
Då kan ju vi lika väl bli tvåspråkigt med svenska och arabiska, eftersom vi har en betydande irakisk minoritet i landet.
Vad tror du om det förslaget?
Det tror jag är dåligt. Och jag tycker inte det är det minsta jämförbart.
hejhopp79
2011-04-18, 21:07
Just nu? Det har pratats svenska i vårt östra landskap sedan tidig medeltid.
Hur länge har arabiska varit ett offciellt språk i Sverige?
Ja, vilket inte ändrar faktumet att Finland är tvåspråkigt just nu.
Inte alls, men jag är övertygad om att det kommer att komma krav på att införa arabiska språk som mer officiella språk i Sverige i takt med att det kommer ännu fler invandrare till Sverige.
hejhopp79
2011-04-18, 21:13
Du reagerar som om jag ens har en åsikt i frågan. Det har jag inte. Jag blev bara lite fundersam över dina starka åsikter om en fråga som inte du heller verkar så insatt i. En anledning är ju att de redan idag pratar svenska och om de inte lider av det varför ta bort det? Men det är ju det jag inte vet. Var de här 19 procenten stor andel finlandsvenskar?
Folk som talar svenska i Finland får självfallet fortsätta med det. Skillnaden är att det inte finns någon egentlig anledning att svenska ska fortsätta vara ett officiellt språk i Finland bara för att det varit det en längre period.
Alla verkar övertolka Sannf hållning till svenskundervisning i skolan som att de skulle vara hatiska mot svenskar, vilket är helt osant. Finnarna har onekligen starka nationalistiska tendenser och vill värna om sitt eget finska språk. Vad är egentligen så fel med det?
Finlandssvenskar kommer att fortsätta att bo i Finland och med all rätt. Mina åsikter rötter i att jag är halvfinsk och kan förstå finnars vilja att värna om det finska.
Jag ser ett lite problematiskt "lillebrors-syndrom" i relationen Finland-Sverige och Sveriges hållning är lite förmyndaraktig.
Eddie Vedder
2011-04-18, 21:14
Vad är egentligen så fel med det?
Sluta argumentera med mig som om jag hade en åsikt. Jag vet ju inte säger jag. Återigen, hur stor andel av dessa 19 procent består av finlandsvenskar?
Järvskan
2011-04-18, 21:18
Varför ska jag som är född och uppvuxen i Finland tvingas fly till ett annat land när jag som svenskspråkig har samma rättigheter som de finskspråkiga? Mina förfäder har bott här i urminnes tider och så ska det även förbli!
*grr*
hejhopp79
2011-04-18, 21:26
Sluta argumentera med mig som om jag hade en åsikt. Jag vet ju inte säger jag. Återigen, hur stor andel av dessa 19 procent består av finlandsvenskar?
Jag har faktiskt inte en aning.
hejhopp79
2011-04-18, 21:28
Varför ska jag som är född och uppvuxen i Finland tvingas fly till ett annat land när jag som svenskspråkig har samma rättigheter som de finskspråkiga? Mina förfäder har bott här i urminnes tider och så ska det även förbli!
*grr*
Klart som korvspad ska du inte fly någonstans :)
Sitä paitsi se on kouluruotsista eniten kiinni, ja ruotsi virallisena kielenä suomessa. (pratar du även flytande finska?)
Järvskan
2011-04-18, 21:29
Väldigt, väldigt liten andel. Däremot finns det säkert finlandssvenskar som röstat på sannfinländare av ren jävelskap.
Järvskan
2011-04-18, 21:38
Klart som korvspad ska du inte fly någonstans :)
Sitä paitsi se on kouluruotsista eniten kiinni, ja ruotsi virallisena kielenä suomessa. (pratar du även flytande finska?)
Talar bättre finska än vad jag skriver. Jag gör mig åtminstone någorlunda förstådd.
Om nyttosvenskan slopas från skolorna så kommer det sannolikt leda till att andra rättigheter monteras ned med tiden, exempelvis betjäning på svenska hos myndigheterna, svenskspråkig sjukvård samt rättegång på svenska.
hejhopp79
2011-04-18, 21:45
Visst, men vad är egentligen problemet med att ta del av dem tjänsterna med engelska som språk istället?
Finnar kan inte gärna få tillgång till en läkare som pratar finska i Sverige.
Håller med "hejhopp" här. Förstår inte varför just denna fråga kan vålla sån debatt.
Skulle jag bli tvingad att läsa ett språk för att 5% av befolkningen i samma land råkade tala det så skulle jag också vara förbannad. Att då prata om tradition o.s.v hjälper ju inte. Faktum kvarstår att det är en dum regel oavsett hur länge den funnits. Och med "tradition" som argument kan man ju aldrig ändra på något som är fel, för det har ju alltid varit så.
Järvskan
2011-04-18, 22:13
Visst, men vad är egentligen problemet med att ta del av dem tjänsterna med engelska som språk istället?
När jag talar svenska i affärerna så har det hänt att expediter svarar tillbaks på engelska. Då om någon gång känner man sig som en invandrare i sitt eget land... Vi finlandssvenskar är inga utlänningar. Vi är finländare med svenska som modersmål.
*grr*
Det där har iofs inget att göra med vad jag skrev. Min poäng var att finlandssvenskarna är en tillgång för Finland. Men, någon flykt kommer knappast påtvingas, sådant är nog inte läget precis nu åtminstone.
Herr Oberst
2011-04-18, 22:30
När jag talar svenska i affärerna så har det hänt att expediter svarar tillbaks på engelska. Då om någon gång känner man sig som en invandrare i sitt eget land... Vi finlandssvenskar är inga utlänningar. Vi är finländare med svenska som modersmål.
Det är väl ett bra tecken på att alla dom miljoner/miljarder ni lagt ner på svenskundervisning varit helt bortkastat
Ibland när jag tar taxi så förstår inte chauffören mig, och jag förstår inte honom.
Eller en gång när jag skulle beställa pizza, levererad till dörren så förstod inte pizzabagaren vad jag sa när jag meddelade min adress. Tog dom 45 minuter att hitta till min adress.
Järvskan
2011-04-18, 22:41
Det är väl ett bra tecken på att alla dom miljoner/miljarder ni lagt ner på svenskundervisning varit helt bortkastat
Å andra sidan kunde man ju säga precis samma sak om alla andra skolämnen. Jag tycker inte att man ska slopa skolsvenskan, i stället borde man satsa mera resurser på svenska (och givetvis andra språk) samt börja med språkundervisning i ett betydligt tidigare skede, låt oss säga redan i förskolan. För tillfället börjar de finskspråkiga ungarna studera svenska först i högstadiet. Det säger väl sig självt att det är svårt att motivera en pubertal 13-14 åring att lära sig språk. Att kunna språk ska ses som en rikedom, inte som en belastning.
(Jag går för övrigt och sover nu.)
Folk som talar svenska i Finland får självfallet fortsätta med det. Skillnaden är att det inte finns någon egentlig anledning att svenska ska fortsätta vara ett officiellt språk i Finland bara för att det varit det en längre period.
...
Finnarna har onekligen starka nationalistiska tendenser och vill värna om sitt eget finska språk. Vad är egentligen så fel med det?
Finlandssvenskar kommer att fortsätta att bo i Finland och med all rätt. Mina åsikter rötter i att jag är halvfinsk och kan förstå finnars vilja att värna om det finska..
Man värnar inte om det finska genom att attackera det svenska. Och svenska skall vara officiellt språk eftersom finlandssvenskar är en inhemsk folkgrupp i Finland. Svenskhet är en finländsk etnicitet i minst lika hög grad som finskhet, något du har svårt att begripa. Det finns ingen naturlag som säger att det territorium som den mycket osannolika statsbildningen Finland kontrollerar är vikt för finnar. Tvärtom har området alltid inhyst åtskilliga etniciteter, av vilka finnarna har spritt sig mest och rentav tagit över samernas och finlandssvenskarnas traditionella områden. Nyland, där Helsingfors ligger, är ursprungligen ett nästan helsvenskt landskap. Nu är väl Helsingfors över 90 % finskt.
Det var svenska staten som skapade ett finskt skriftspråk på 1500-talet. På 1800-talet var det finlandssvenskar som aktivt arbetade för att utveckla finskan till ett statsbärande språk i Storfurstendömet. Så gott som allt intellektuellt arbete som skapade basen för en finsk nationalitet inom ramen för Storfurstendömet på skedde på svenska av finlandssvenskar. Finlandssvenskar hade de högsta militära befälen i krigen mot Sovjet och i det s.k. inbördeskriget, och Sverige ställde massiv hjälp till förfogande förutom ett starkt frivilligt och moraliskt stöd.
Och svenskhatet är tacken? Patetiskt.
Mr.Sarkastisk
2011-04-18, 23:04
Jobbigt för dom finländarna som pratar Svenska dock. Typ Freddi ;)
Vem ska stoppa honom? ;)
Herr Oberst
2011-04-18, 23:10
Och svenska skall vara officiellt språk eftersom finlandssvenskar är en inhemsk folkgrupp i Finland.
Då borde det inte räcka att samiska bara är ett officiellt minoritetsspråk i Sverige.
Dags att tvinga oss Skåningar att börja prata samiska nu.
Även finnarna måste lära sig samiska
Enligt lagen tror jag de har rätt till det. Minoritetsspråk?
Nitrometan
2011-04-19, 06:37
Enligt lagen tror jag de har rätt till det. Minoritetsspråk?
Japp. Finska, meänkieli (tornedalsfinska), samiska (samtliga dialekter), romani chib och jiddisch. Det är de officiella minoritetsspråken i Sverige.
Wiki säger bla
De tre minoritetsspråken finska, meänkieli och samiska har en starkare ställning och större rättigheter än vad språken romani och jiddisch har. Ett antal kommuner utpekades som särskilda förvaltningsområden, där enskilda bland annat har rätt att använda språken i sina kontakter med domstolar och andra myndigheter men också utökad rätt till exempelvis ålderdomsvård på det egna språket. De berörda kommunerna för samisktalande är Arjeplog, Jokkmokk, Gällivare och Kiruna.
pragmatist
2011-04-19, 07:41
Jag tror dock inte att rätt till finskspråkig läkare är en av de rättigheter som följer av minoritetsspråksstatus. Rätt till tolk har man förstås om man säger till i förväg, men det har man ju även om man inte talar ett officiellt minoritetsspråk.
För övrigt är det en lustighet i sammanhanget att svenska blev officiellt språk i Sverige först 2009. Lite symptomatiskt svenskt kanske att erkänna minoritetsspråk först.
Nitrometan
2011-04-19, 07:48
Jag tror dock inte att rätt till finskspråkig läkare är en av de rättigheter som följer av minoritetsspråksstatus. Rätt till tolk har man förstås om man säger till i förväg, men det har man ju även om man inte talar ett officiellt minoritetsspråk.
Man har rätt till myndighetskontakter på sitt språk. Är en landstingsanställd läkare att betrakta som en myndighetsperson?
Herr Oberst
2011-04-19, 08:50
Så en same kan alltså kräva att hans/hennes läkare ska prata samiska? Har vi verkligen så duktiga läkare som behärskar samtliga 10 dialekter?
Om samen inte får sin läkare som t.ex. pratar pitesamiska så ska han/hon vaddå? Neka att han/hon får en ny njure insatt?
Då borde det inte räcka att samiska bara är ett officiellt minoritetsspråk i Sverige.
Dags att tvinga oss Skåningar att börja prata samiska nu.
Även finnarna måste lära sig samiska
Det är utmärkt idé att de folk som av hävd delar land lär sig grunderna i varandras språk. Det är egentligen en självklarhet.
Så en same kan alltså kräva att hans/hennes läkare ska prata samiska? Har vi verkligen så duktiga läkare som behärskar samtliga 10 dialekter?
Om samen inte får sin läkare som t.ex. pratar pitesamiska så ska han/hon vaddå? Neka att han/hon får en ny njure insatt?
Vad är det för konstigt med att en vanlig läkare skall kunna kommunicera med patienterna på deras modersmål? Återigen är det ju en självklarhet. Specialkirurgi är en helt annan sak som knappast är relevant i sammanhanget.
pragmatist
2011-04-19, 12:41
Man har rätt till myndighetskontakter på sitt språk. Är en landstingsanställd läkare att betrakta som en myndighetsperson?
Delar av det läkare gör är tveklöst myndighetsutövning, t.ex. tillfälligt omhändertagande enligt smittskyddslagen. Jag skulle tippa att förskrivningsrätten också är myndighetsutövning. Därmed inte sagt att läkaren själv måste kunna prata t.ex. finska, lika lite som en socialsekreterare som beslutar om socialbidrag måste kunna det.
Herr Oberst
2011-04-19, 16:30
Det är utmärkt idé att de folk som av hävd delar land lär sig grunderna i varandras språk. Det är egentligen en självklarhet.
Nu har jag flyttat 50 mil norrut, men inte fan har jag sett en enda livs levande same i mitt liv för det. Skåning som jag är så är det nästan närmre till Rom än vad jag har till Sameland. Känns som om jag skulle ha mer nytta av att lära mig tyska, franska, spanska, portugisiska, tjeckiska, flamländska, polska, grekiska samt kanske 15 andra språk före det att jag lär mig samiska
Herr Oberst
2011-04-19, 16:33
Vad är det för konstigt med att en vanlig läkare skall kunna kommunicera med patienterna på deras modersmål? Återigen är det ju en självklarhet. Specialkirurgi är en helt annan sak som knappast är relevant i sammanhanget.
Du tror inte läkarprogrammet är tillräckligt svårt som det är? Måste en läkare utöver de 5,5 år han/hon redan läser dessutom lära sig samiska, jiddisch, finska, tornedalsfinska och romani för att kunna praktisera medicin?
von huff
2011-04-19, 17:12
Det finns flera orsaker att inte sluta med finskaundervisningen.Som jag skrev tidigare skrev så har jag vid flera tillfällen varit tvungen att ringa nödcentralen pga bilolyckor.Jag har varje gång börjat samtalet på svenska för att jag tagit för givet att man på nödcentralen garanterat kan svenska.Varje gång har jag blivit halvt otrevligt bemött och personerna har inte kunnat ett ord svenska.Ok ingen skillnad för mig men vad händer när 90 åriga gunilla ringer som inte kan ett ord finska?Här jag bor så talar 30% svenska eller idag kanske det är närmare 20% men poängen är den samma.
Sen kan man fundera att var gränsen går.Ingen kan vara tvungen att lära sig 1000 språk.Det finns ju länder med betydligt fler nationalspråk.
Du tror inte läkarprogrammet är tillräckligt svårt som det är? Måste en läkare utöver de 5,5 år han/hon redan läser dessutom lära sig samiska, jiddisch, finska, tornedalsfinska och romani för att kunna praktisera medicin?
Service skall ges på de språk som av hävd talas på området. Tornedalsfinnarna och samerna är inte invandrare i Sverige och deras etnicitet kan under inga omständigheter betraktas som sekundär i förhållande till majoritetsbefolkningen. Att Sverige har expanderat sina gränser långt förbi svenska språkets traditionella kärnbygder betyder inte att svenska språket har rätt att dominera på andra språks bekostnad. Det är den typ av imperialistisk aggressiv attityd som ligger bakom mängder av små språks försvinnande i Ryssland, och även bakom attackerna mot svenskan i Finland. Ideologin att det finns välavgränsade folk som har historiska uppgifter att sprida sig inom sina respektive staters gränser för att uppnå totala identifikationer mellan stat, folk och språk, är tillsammans med kommunismen den mest destruktiva ideologin som funnits.
Nu har jag flyttat 50 mil norrut, men inte fan har jag sett en enda livs levande same i mitt liv för det. Skåning som jag är så är det nästan närmre till Rom än vad jag har till Sameland. Känns som om jag skulle ha mer nytta av att lära mig tyska, franska, spanska, portugisiska, tjeckiska, flamländska, polska, grekiska samt kanske 15 andra språk före det att jag lär mig samiska
50 mil norr om Uppsala? Då är du ju för höge farao mitt i Sverige...
hejhopp79
2011-04-19, 20:59
Nyckeln till integration/assimilation är språket. Alltså borde obligatoriska språkkrav för medborgarskap införas imo. Man kan inte kräva att en läkare ska kunna prata ett random språk, minoritetsspråk eller inte utan istället ska man lära sig det lands huvudspråk där man bor. Är det verkligen så mycket begärt?
Självklart kan och ska människor ha kvar sin eventuella tro och kulturella skillnader, men ett land splittras om det inte finns övergripande normer som gäller alla, oavsett härkomst.
Jag tycker det är lite befängt att 5% svenskar i Finland ska kräva att kunna prata svenska med en läkare. På samma sätt som att det vore befängt om finnar i Sverige skulle kräva att kunna prata finska med en svensk läkare.
Däremot finns det ingen som helst anledning att se ner på finlandssvenskar, de är lika mycket finska som finnarna oavsett språk. Men språkdelen har jag klargjort min åsikt om.
Träffade för övrigt ett gäng trevliga rika finlandssvenska brats i ett VIP-rum på en nattklubb i Krakow, Polen. De var redigt trevliga och bjöd på både hinkar med Finlandia samt hade väldigt vackra damer i sällskapet. Hur kan man ogilla det? ;) Mitt finska språk gjorde att jag blev inbjuden och resten är historia.
Nyckeln till integration/assimilation är språket. Alltså borde obligatoriska språkkrav för medborgarskap införas imo. Man kan inte kräva att en läkare ska kunna prata ett random språk, minoritetsspråk eller inte utan istället ska man lära sig det lands huvudspråk där man bor. Är det verkligen så mycket begärt?
Självklart kan och ska människor ha kvar sin eventuella tro och kulturella skillnader, men ett land splittras om det inte finns övergripande normer som gäller alla, oavsett härkomst.
Jag tycker det är lite befängt att 5% svenskar i Finland ska kräva att kunna prata svenska med en läkare. På samma sätt som att det vore befängt om finnar i Sverige skulle kräva att kunna prata finska med en svensk läkare.
Däremot finns det ingen som helst anledning att se ner på finlandssvenskar, de är lika mycket finska som finnarna oavsett språk. Men språkdelen har jag klargjort min åsikt om.
Det du bommar här är att det inte rör sig om 5% svenskar i Finland utan om 5% svensktalande finnar i Finland.
Nitrometan
2011-04-19, 21:03
hejhopp - tycker du att de ska prata belgiska i Belgien?
Belgien är tvåspråkigt. De pratar franska och flamländska.
Ska du då hitta på ett nytt språk till dem?
hejhopp79
2011-04-19, 21:05
Det du bommar här är att det inte rör sig om 5% svenskar i Finland utan om 5% svensktalande finnar i Finland.
Ja, det är därför jag också skrev att de är lika mycket finnar som finnar som talar finska som modersmål.
hejhopp79
2011-04-19, 21:06
Jag vet faktiskt inte.
Men jag förstår att finnarna vill vara självständiga och förvalta det "egna". Rätt eller fel är upp till var och en att ha en åsikt om, så länge det inte slår över i svenskhat. Vilket det inte handlar om. Enbart det svenska språkets ställning i Finland.
Dessutom tycker jag att svenskar har en lite märklig syn på det här; det är ju egentligen en baggis. I Sverige ska ingen vara svensk, för det är töntigt och barbariskt, men när det gäller "svenska" intressen utomlands då jäklar åker någon märklig nationalism fram. En nationalism man dessutom förnekar Finland genom samma diskussion.
pragmatist
2011-04-19, 21:07
Service skall ges på de språk som av hävd talas på området. Tornedalsfinnarna och samerna är inte invandrare i Sverige och deras etnicitet kan under inga omständigheter betraktas som sekundär i förhållande till majoritetsbefolkningen. Att Sverige har expanderat sina gränser långt förbi svenska språkets traditionella kärnbygder betyder inte att svenska språket har rätt att dominera på andra språks bekostnad. Det är den typ av imperialistisk aggressiv attityd som ligger bakom mängder av små språks försvinnande i Ryssland, och även bakom attackerna mot svenskan i Finland. Ideologin att det finns välavgränsade folk som har historiska uppgifter att sprida sig inom sina respektive staters gränser för att uppnå totala identifikationer mellan stat, folk och språk, är tillsammans med kommunismen den mest destruktiva ideologin som funnits.
Dominerande grupper vill ha sitt språk som det officiella, dominerande språket i en viss statsbildning, eftersom man på så sätt eliminerar alla konkurrenter till attraktiva samhällspositioner som inte behärskar just det språket. Detta kan nog till viss del förklara varför många finnar känner lindrig entusiasm inför svenska språket och dess historiska roll i Finland - svenskan har fungerat som en klassindelare i viss utsträckning, till fördel för de som har svenska som modersmål och till nackdel för övriga.
hejhopp79
2011-04-19, 21:11
Dominerande grupper vill ha sitt språk som det officiella, dominerande språket i en viss statsbildning, eftersom man på så sätt eliminerar alla konkurrenter till attraktiva samhällspositioner som inte behärskar just det språket. Detta kan nog till viss del förklara varför många finnar känner lindrig entusiasm inför svenska språket och dess historiska roll i Finland - svenskan har fungerat som en klassindelare i viss utsträckning, till fördel för de som har svenska som modersmål och till nackdel för övriga.
Japp, så är det delvis. Många finlandssvenska familjer är rika och DN skrev om någon studie som visade att finlandssvenskar generellt sätt har bättre levnadsstandard än finnar. Det där går ju också i arv och makten hålls inom familjer genom företag och maktpositioner i samhället.
Det är lite storebror-lillebror över relationen Sverige-Finland i vissa avseenden och Sannf och 19% av väljarna vill nog ta bort det där.
supercharge
2011-04-19, 21:34
Egentligen borde man snarare förbjuda finska, maken till fult språk hittar man inte någon annanstans.
hejhopp79
2011-04-19, 21:35
Egentligen borde man snarare förbjuda finska, maken till fult språk hittar man inte någon annanstans.
pfft, finska är underbart. Känns mer nyanserat och levande än svenskan på något sätt
Herr Oberst
2011-04-19, 21:54
Och se hur bra det går för dom
http://svtplay.se/v/2307681/rapport/belgien__ingen_regering_pga_splittring?cb,a1366518 ,1,f,149143/pb,a1366516,1,f,149143/pl,v,,2307523/sb,k103266,5,f,149143
Splittring mellan franskatalande Vallonien och nederländska Flandern. Krav på delning av landet, egen självständighet, världsrekord av ett land att vara utan regering med mera med mera...
Nitrometan
2011-04-19, 22:15
Japp. Snart ett år utan regering. :(
Det är imperialism och förtryck av värsta sort. På detta sätt förtrycks miljontals människor världen över. Tibetanerna i Kina och de finsk-ugriska folken i Ryssland är bra exempel.
Arf Pingvin
2011-04-20, 09:53
Det är imperialism och förtryck av värsta sort. På detta sätt förtrycks miljontals människor världen över. Tibetanerna i Kina och de finsk-ugriska folken i Ryssland är bra exempel.
+1 bärs är så klok
Det där är en vanlig fennomansk myt som förs fram för att för att legitimera rasismen mot svenskarna. Även judarna framställdes som en utsugande överklass. Avståndet till den verkliga överklassen, vilket språk den än talade i det multikulturella Sverige, var lika långt för den svenskspråkiga bondeklassen i Finland som den finskspråkiga. Faktum är att måga svenskspråkiga vid kusten levde under ytterst knappa former eftersom jordbruket inte gav mycket. I finnbygderna fanns det förutom rika finska storbönder ett avsevärt frälsestånd som bidrog med framstående rytteri i krigsmakten (t.ex. hakkapeliterna på 1600-talet), ofta kungens pålitligaste trupper, och prästerskapet bland finnarna rekryterades bland finskspråkiga och tvåspråkiga. Faktum är att klagomål på att prästen kunde för lite svenska var vanliga. Rättegångar och dyl., i den mån de behövde hållas, förhöll man sig pragmatiskt till och använde tolkar. I den göticistiska historieskriningen gav man finnarna ett lika ärofullt förflutet som svenskarna och landsdelens högsta förvaltare uppmanades ofta att lära sig lokalspråket. Bland annat lärde sig hertig Johan, senare kung Johan III, finska under sina år som hertig på Åbo slott.
En överväldigande majoritet av svenskarna i Finland har aldrig haft något med rikedom att göra. När t.ex. bruksmiljöerna uppstod i Finland uppstod de i svenska bygder, vilket innebär att det var svenska bönder som utgjorde arbetarna. Dessa slöt sedan upp på röda sidan i inbördeskriget vilket innebar att många finlandssvenska arbetare arkebuserades efter kriget, eller dog i finska fångläger.
(Sedan kan ju fråga sig varför det är dåligt med en ekonimisk överklass som startar företag, introducerar innovationer och utvecklar samhället. Är vanliga svenskar förtryckta för att engelska tar över inom finansvärlden? Blir svenskar förtryckta om amerikanska entreprenörer migrerar till Sverige och berikar landet med arbete och kapital? Legitimerar detta ett hat mot alla som talar engelska?)
Allt detta kan man läsa i vilken introducerande modern historiebok som helst. Myten om rika svenskar och fattiga finnar är inget mer än en feg ursäkt för dåligt självförtroende. Historiskt sett håller den inte för ens en ytlig granskning. I det svenska riket stod finnar och svenska undersåtar i precis samma relation till staten, med samma rättigheter och samma skyldigheter. Finskan var uppskattat språk liksom finnarna som folk. Inget försök att försvenska finnarna har någonsin förekommit.
Framför allt var språk inte någon avgörande faktor före 1800-talet. Språk var en fråga om kommunikation, inte något annat.
Nitrometan
2011-04-20, 10:13
Och jag som trodde att det var för att Jörn Donner gjorde dottern till SannF:s första partiledare gravid. ;)
Detta rikedomsargument är för övrigt mycket konstigt.
Säg att ett "folk" är genomsnittligt rikare än ett annat, t.ex. amerikaner är rikare än svenskar. Hur drar vi då slutsatserna:
1. Vi måste hata amerikaner.
2. Vi skall sluta lära oss engelska.
Hur fungerar logiken?
hejhopp79
2011-04-20, 10:40
Vänsterflummare much?
Nitrometan
2011-04-20, 10:54
Vänsterflummare much?
Tvärtom, det är vänstern som förtrycker både tibetaner och de finsk-ugriska minoriteterna.
Vänsterflummare much?
Som Nitrometan antydde är det dina kollektivistiska idéer som står för vänsterflummandet. Att du drar till med dom-är-rikare-snyft-hata-dom-snyft-argumentet bara bekräftar det (för övrigt har finlandssvenskarna samma ekonomiska profil som finnarna, vilket gäller alla andra områden också).
Dina idéer härstammar från Hegel. Han trodde att folket har en egen unik ande som kan dö. För att anden inte skall dö måste folket uppfylla en egen stat där Volksgeist får förverkliga sig. Nationalistiska finska historiker skriver historien med detta mål för ögonen och har därför indoktrinerat finnarna att svenskarna har kuvat finnarnas Volkgsgeist. Därför måste nu Finland rensas från det svenska och invandrare så att Volksgeist kan blomstra. Samma tanke ligger bakom nationalsocialismen. Marx tog samma tänkande och anpassde det på samhällsklasserna. Han var därför vänsterhegelian. Det är alltså idealistiskt flum med rötterna i tyskt 1700-tal som driver såväl marxsim som etnisk nationalism typ fennomani och nazism.
Som högermänniska med en konservativ-liberal kristen individcentrerad människosyn tål jag inte ovan nämnda resonemang. Det är primitivt i alla avseenden.
hejhopp79
2011-04-20, 11:38
Tvärtom, det är vänstern som förtrycker både tibetaner och de finsk-ugriska minoriteterna.
Självklart, men svensk vänster är emot allt "dåligt" och för allt "bra".
Nitrometan
2011-04-20, 11:41
Självklart, men svensk vänster är emot allt "dåligt" och för allt "bra".
Menar du att svenska höger tvärtom skulle vara emot allt bra och för allt dåligt?
Eller vad menar du?
Nu har den redan börjat, jakten på svenska institutioner. Finlandssvenskar är i armén i Dragsvik där utbildningen går på svenska. Nu låter det så här:
Den nyinvalda riksdagsledamoten Jussi Niinistö (Sannf) vill inte skära ned på garnisonerna, men om det måste göras är det Dragsvik som ryker, säger han till Yles tv-nyheter.
– Det finns varken militär- eller regionpolitiska grunder för Dragsvik, utan bara språkpolitiska. Man kunde lätt slå ihop Dragsvik med garnisonen i Obbnäs säger Jussi Niinistö till Yle.
Niinistö är docent i finsk krigshistoria. Han säger att partiet vill behålla anslagen till försvaret på nuvarande nivå, men är också beredda att höja anslagen något med tanke på att försvaret ska reformeras och då försvarsmateriel blir dyrare, skriver svensk
http://www.hbl.fi/text/inrikes/2011/4/20/w62301.php
Sannfinländaren vill alltså åt Dragsvik för att utbildningsspråket är svenska. Så här krossas en språkligt minoritet stegvis. Den svenska utbildningen kommer förmdligen att flyttas till ett ställe där språket hamnar i klar minoritet, och på sikt läggs utbildningen på svenska ned helt och hållet.
Nämnas kan att det var finlandssvenska förband som med stora förluster stoppade den ryska offensiven genom Karelen sommaren 1944 vid Tienhaara.
Järvskan
2011-04-20, 12:54
Nu har den redan börjat, jakten på svenska institutioner. Finlandssvenskar är i armén i Dragsvik där utbildningen går på svenska. Nu låter det så här:
http://www.hbl.fi/text/inrikes/2011/4/20/w62301.php
Sannfinländaren vill alltså åt Dragsvik för att utbildningsspråket är svenska. Så här krossas en språkligt minoritet stegvis. Den svenska utbildningen kommer förmdligen att flyttas till ett ställe där språket hamnar i klar minoritet, och på sikt läggs utbildningen på svenska ned helt och hållet.
Nämnas kan att det var finlandssvenska förband som med stora förluster stoppade den ryska offensiven genom Karelen sommaren 1944 vid Tienhaara.
Å andra sidan diskuterades ju en eventuell nedläggning av Dragsvik redan innan valet, men nu kommer Sanfinländarna få skulden om garnisonen läggs ned. Man kan fråga sig om Ekenäs inte lidit tillräckligt efter att Ekenäs BB drogs in?
Å andra sidan diskuterades ju en eventuell nedläggning av Dragsvik redan innan valet, men nu kommer Sanfinländarna få skulden om garnisonen läggs ned. Man kan fråga sig om Ekenäs inte lidit tillräckligt efter att Ekenäs BB drogs in?
Den fennomanska offensven är ingen nyhet, men det verkar dra ihop sig till mer drastisk handling nu än bara prat.
pragmatist
2011-04-20, 13:37
Hur fungerar logiken?
Jag tror den fungerar ungefär såhär: det finns ett begränsat antal attraktiva positioner i samhället. Om vi lyckas begränsa tillgången till dessa positioner så att bara de som ser ut och pratar som vi gör kan komma i åtnjutande av dem så kan vi eliminera en mängd konkurrenter och därmed öka våra egna chanser. På motsvarande sätt är det till stor nackdel för oss om attraktiva positioner är begränsade så att de som ser ut som vi gör och pratar som vi gör inte kan nå dem (utan betydande svårighet). En enkel konkurrensteori som i mitt tycke ganska effektivt förklarar politisering av kultur, etnicitet och språk i största allmänhet.
Sen har du säkert rätt i att just svenskar och finnar i Finland inte är något särskilt bra exempel på just detta fenomen, möjligen beroende på att rörligheten i samhället var så liten i samhället före 1800-talet att bredare befolkningsgrupper inte påverkades av vilka språk som var dominerande i attraktiva positioner och vilka som inte var det (man kunde inte nå de positionerna i alla fall). Den starka politiseringen av språk är ett 1800-talsfenomen och sammanfaller med de gamla privilegiebaserade samhällsstrukturernas sönderfall.
Jag tror den fungerar ungefär såhär: det finns ett begränsat antal attraktiva positioner i samhället. Om vi lyckas begränsa tillgången till dessa positioner så att bara de som ser ut och pratar som vi gör kan komma i åtnjutande av dem så kan vi eliminera en mängd konkurrenter och därmed öka våra egna chanser. På motsvarande sätt är det till stor nackdel för oss om attraktiva positioner är begränsade så att de som ser ut som vi gör och pratar som vi gör inte kan nå dem (utan betydande svårighet). En enkel konkurrensteori som i mitt tycke ganska effektivt förklarar politisering av kultur, etnicitet och språk i största allmänhet.
Sen har du säkert rätt i att just svenskar och finnar i Finland inte är något särskilt bra exempel på just detta fenomen, möjligen beroende på att rörligheten i samhället var så liten i samhället före 1800-talet att bredare befolkningsgrupper inte påverkades av vilka språk som var dominerande i attraktiva positioner och vilka som inte var det (man kunde inte nå de positionerna i alla fall). Den starka politiseringen av språk är ett 1800-talsfenomen och sammanfaller med de gamla privilegiebaserade samhällsstrukturernas sönderfall.
På ett allmänpsykologiskt plan stämmer säkert teorin. Samtidigt kommer dock också nästan alla svenskar att elimineras, på basis av dialekt och rural livsstil. Ville man nå toppen i Sverige var det i princip lika svårt för en småländsk bonde som för en finsk. Gränsen gick mellan maktens språk och folkets, avsett vilken dialekt folket talade. Att verkligen gå från bondeståndet till högadeln har förstås varit s.g.s. omöjligt för en person under en livsstid, men att släkter stegvis avancerar genom generationerna har varit möjligt i det gamla Sverige för både svenskar och finnar.
Politiseringen av språk sammanfaller förvisso med de gamla privilegiebaserade samhällsstrukturernas sönderfall. Likväl finns nog källan till språkpolitiseringen i romantikens uppfinning av "folket" i kombination med Hegels teleologiska historie- och statssyn.
Järvskan
2011-05-02, 22:19
http://www.vasabladet.fi/Ledare/Story.aspx?linkID=152856
Frivillig skolsvenska skulle bli dödsstöten för Svenskfinland
Publicerad 3 maj 2011 kl. 00:04. Senast ändrad 2 maj 2011 kl. 16:20
LEDARE. En ny studie säger inte bara hur det är, den blottar också att en del påverkare agerat i strid med finlandssvenska intressen.
Antagandena om skolsvenskans viktiga roll i Finlands officiella tvåspråkighet har bekräftats. Utredaren och docenten Åsa Palviainen fastslår en i färsk Magmastudie att en systemförändring kunde få allvarliga konsekvenser.
Görs svenskan frivillig i de finska skolorna försämras kunskaperna så kraftigt att staten inte längre kan tillgodose de svenskspråkigas grundlagsenliga rättigheter på lika grunder.
Palviainen beskriver ett dominospel med fallande brickor. Frivillighet leder till att färre läser svenska i grundskolan och till att frivillighet införs också på senare utbildningsstadier, inklusive högskolor och universitet.
Rekryteringen till statliga tjänster försvåras och systemet med språkexamen för statsförvaltningen äventyras. Medan dagens utbildningssystem bygger på att alla elever får likartad grundutbildning är högre poster i nordiska sammanhang framöver endast tillgängliga för den samhällselit som behärskar både svenska och finska.
En övergång till frivillig svenska gynnar flickor och högskoleutbildade i högre grad än pojkar och elever som siktar på yrkesstudier. I och med att kommunerna får större makt än tidigare över språkval finns också risk för en regional snedvridning.
Den självklara frågan lyder: är det ett sådant samhälle vi vill ha? Ett samhälle där östfinländska pojkar och yrkesstuderande inte får samma chans som andra att skaffa sig en yrkeskarriär?
Ett samhälle som i oförstånd har gjort sig av med de verktyg med vars hjälp dess grundlagsstadgade system med två parallella nationalspråk kan upprätthållas?
Svaret borde vara givet. Egentligen är det sorgligt att det behövs en utredning för att en gång för alla fastslå dessa självklarheter. Att utredningen görs och presenteras som en nyhet i massmedia berättar något om den tid vi lever i.
Vem hade till exempel för tio år sedan kunnat ana att företrädare för både en finlandssvensk tankesmedja och SFP:s presidium åren 2010-11 skulle tala sig varma för ett avskaffande av den obligatoriska skolsvenskan? Åsa Palviainen visar nu svart på vitt att en sådan reform undergräver svenskan som institution i Finland. Genom att propagera för frivillighet har alltså Nils Torvalds och Olav S Melin indirekt agerat i strid med finlandssvenska intressen.
Notera dessutom att ifrågavarande studie endast beaktar de utbildningsrelaterade konsekvenserna av en övergång till frivillig skolsvenska, inte på långt när fenomenet i hela dess vidd. Den dag svenskan avskaffas som officiellt nationalspråk i Finland skulle landet sannolikt förlora såväl Åland som en stor del av sin finlandssvenska befolkning.
Vi talar då om en kapital- och hjärnflykt av aldrig tidigare skådat slag. I samma veva skulle Finland klippa bandet till Norden och göra våld mot sin egen historia.
I nationens intresse ligger att svenskan i de finska skolorna får en pedagogisk reform som inbegriper en tidigareläggning av studierna. Oddsen för en sådan klok regeringspolitik ökade i går då det antisvenska politiska partiet Sannfinländarna sa nej till det så kallade Portugalstödet.
Kenneth Myntti
http://www.dn.se/sport/ishockey-vm-2011/finlands-ishockeyforbund-ber-om-ursakt
Extra uppmärksammat blev ståuppkomikern tillika måndagens konferencier Aku Hirviniemis ordval. Han ropade bland annat att ”hurrina” skulle ha på käften.
”Hurri” har traditionellt sett varit ett nedsättande ord för finlandssvenskar, men under senare år har det kunnat innefatta även svenskar i Sverige.
Roger Talermo, ordförande för Finlands olympiska kommitté, tror att finländarna har haft svårt att hantera lyckokänslorna.
– Vi är inte riktigt vana vid att vinna så segern har fått folk att gå på för höga varv. Sådana negativa kommentarer är ociviliserade och tråkiga. Nu får Finland bara dålig image, säger han till Hufvudstadsbladet.
Hur ser reaktionerna ut i finland angående uttal som detta?
von huff
2011-05-19, 07:03
Tråkigt är det.Folk som håller på med sånt är oftast själv idioter, normalt folk beteer sig inte så.Lustigt att det tycks vara ok att vara rysse i Finlnd men finlandssvensk är inte det.Dessutom finns det och har funnits en hel del bra finlandssvensk ishockeyspelare, Komarov,Ruuttu,Bergenheim,Nicklas Bäckström,Söderholm,Norrena osv
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.