Visa fullständig version : Hur fördelar ni som deffar kaloriintaget
nisse1976
2011-04-16, 06:42
Hade vart intressant att höra hur ni som deffar fördelar ert kaloriintag under veckan:
Mina siffror:
Planerat underskott: 3500
Söndag - torsdag: -800
Fredag och lördag: +250
Sen blir det ju inte direkt exakt så men det där är planen/mallen.
Ibland blir det söndagen som är lite mer istället för fredagen.
Sheogorath
2011-04-16, 07:01
För det första tänker du helt rätt och det är ju kul att se någon göra det i de här trådarna. Totalunderskottet per vecka, alla dagar medräknade är det intressanta. Den frågan du ska ställa dig nu är: har du fettreserver som klarar ett underskott på 800 kcal? Omskrivet: har du drygt 11 kg kroppsfett på din kropp? Om du redan är så bra form att du har mindre fettmassa än så får du överväga att sänka överskottet på dina två "ätardagar" för att kunna ha ett mindre underskott i veckorna. Jag själv kör en ätardag där jag siktar på min kaloribalans vilket ger mig ett underskott på ~643 kcal per dag övriga dagar. Ätardagen blir helt enkelt det normala dagsintaget + 643 kcal. Superenkelt och det känns skapligt tryggt med den här takten. Har gått ner 0,45 kg i veckan i 13 veckor vilket är så nära mitt mål (-0,5 kg / v.) som man kan kräva tycker jag.
Edit: Kanske kan vara intressant för dig att veta hur jag resonerat med energijustering: om medianvikten för en vecka inte är 0,5 kg lägre än medianvikten föregående vecka sänker jag dagsintaget med 100 kcal nästkommande vecka helt enkelt. Sådana microjusteringar har som du ser räckt bra.
nisse1976
2011-04-16, 07:18
Intressant frågeställning och svaret på din fråga är Nej jag har inte tillräckligt med fett för -800 per dag (11 kg). Jag trodde dock att ekvationen med hur mycket fett kroppen kan släppa också skulle ses i ett längre perspektiv, inte dag eller timme.
2 mindre nyttiga dagar skall jag fortsätta med, blir helt enkelt att acceptera en mindre viktminskning, jag är klar med deffen ganska snart dock så det känns inte så farligt.
Sheogorath
2011-04-16, 07:29
Det finns nog ingen som kan säga i vilket perspektiv man "ska" se det, men att se det "per dygn" är ju om inte annat väldigt praktiskt. Lätt att räkna på osv. Ser man det i ett längre perspektiv måste ju rimligen risken att förlora muskelmassa öka tycker jag. I sin extrem: äta hela veckointaget på en dag osv.
krubkungen
2011-04-16, 08:41
Hur kommer det sig att man kör en "ätardag" med kaloribalans eller kaloriöverskott vid deff? Deffar själv och kör igen ätardag, så undrar lite :)
Eddie Vedder
2011-04-16, 08:47
Hur kommer det sig att man kör en "ätardag" med kaloribalans eller kaloriöverskott vid deff?
Är det ingen extrem ätardag är det nog mest för att få släppa lite på det mentala under en dag samt att få lite extra energi till träningen. Är det rent grissvulleri handlar det ofta mer om en förtäckt hetsätningsepisod. Men inte alltid såklart, finns ju säkert de som toksvullar ändå.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.