Visa fullständig version : Konsult och enskild firma
Matte_Maiden
2011-04-15, 19:50
Har lite frågor angående att driva en enskild firma som konsult.
Låt säga att ens enskilda firma är fokuserad på ens egna konsultverksamhet som går ut på att privatpersoner anlitar en och betalar per timme. Man tar x kr per timme. Hur går beskattningen till? Hur mycket återstår netto?
Som jag förstått är det egenavgifter och sedan inkomstskatt som man betalar. Vore snällt om någon snabbt kunde förklara exakt hur det går från intäkt och beskattning till slutgiltig timlön.
Puss å kram, hoppas att det inte är totalfel att fråga detta här.
för att plocka ut en lön på tex 20 000kr mån netto så måste du sätta in 20 000kr till skattemyndigheten.
Matte_Maiden
2011-04-15, 22:01
för att plocka ut en lön på tex 20 000kr mån netto så måste du sätta in 20 000kr till skattemyndigheten.
Det är ungefär det jag misstänker. Men är det alltså egenavgifter och sedan inkomstskatt på bruttot som ger nettot, eller beror det på andra faktorer så som egentlig verksamhet etc?
Det jag undrar är alltså, är det så enkelt som att räkna bort egenavgifterna och inkomstskatten.
http://www.skatteverket.se/download/18.348a0e4412dd74b751f80001388/29515svartvit.pdf
Den broschyren är rätt tydlig tycker jag även om man är ny på området.
Om man bortser från momsen så är det precis som i första inlägget. Men eftersom du ska sälja till privatperson så är det ju pris inkl moms till kunden som gäller. Så det får du börja med att räkna bort. Därefter dra egenavgifter och inkomstskatt. Förhoppningsvis blir det nåt kvar efter det och det är dina skattade pengar :Virro Eftersom inkomstskatten är progressiv så är det väl det bästa att räkna bakifrån vad du vill ha ut, och sen lägga på alla skatter/avgifter och se var priset till kund skulle hamna
Sen kan man avsätta till expansionsfond och få skjuta upp lite skatt och så, men annars är det väl inte så mycket man kan göra i en enskild firma.
Äsch, slänger in ett exempel också
Du fakturerar 100 kr till kunden
20 kr försvinner i moms vid 25 % moms (100-(100/1,25))
18 kr försvinner i egenavgifter, räknar 29 % (80-(80/1,29))
19 kr försvinner i inkomstskatt vid 30 % kommunalskatt (62*0,3)
Kvar till dig 43 kr
Ligger du över den övre skiktgränsen för statlig skatt så blir det väl bara en 27 kr kvar istället. Men då kör man AB istället så man kan utnyttja schablonreglerna för utdelning.
Sen kan du minska skatten genom positiv räntefördelning om du satt in kapital i bolaget men det har nog försumbar betydelse i sammanhanget.
Har man kring 30% inkomstskatt så blir totala beloppet man ska skatta strax över 60% och det är alltså utan att räkna in eventuell moms. Så var det iaf år 2006. Inte alltför roliga siffror.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.