Visa fullständig version : Motivation/tips till bänkpress sökes!
Hatwalker
2011-04-15, 13:04
Tjenare, är nybörjare (2.5 månader ungefär) och tränar efter stronglift5x5 sen snart en 3-4 veckor tillbaka.
Meningen med tråden är att försöka få lite motivation och tips om bänkpress, så dela gärna med er av hur ni uppfattat övningen, vad som varit svårt, lätt, kul, tråkigt osv.
Känner att jag ökar bra i knäböj och marklyft, knäböjen ligger på 75x5 sen idag, marklyftet 100x5, men dendär bänkpressen har jag svårt verkligen gilla.
Idag gick bänk kasst pga stress till lektion, men rent allmänt är det en tung övning jag måste "tvinga" mig till att utföra.
Så, ja. Dela med er av erfarenheter, hur lång tid tog det innan ni fick tekniken rätt, hur bra ökade/ökar ni, tekniktips, hur ni känner att ni utvecklats av det, när ni började gilla det och varför, brukar bänkpress släpa efter viktmässigt och ja, vadsomhelst. : )
Hatwalker
2011-04-15, 13:06
Justdet, kan ju tillägga att jag absolut inte tänker överge bänkpressen för att den är tråkig men efter ett så uselt pass som idag behöver jag få höra lite stärkande, tröstande och/eller förolämpande ord av er proffs.
Och, styrkemässigt ligger jag på, om ni undrar,
knäböj - 75x5
marklyft - 100x5
bänkpress - 55x5
Spartansk
2011-04-15, 13:08
"Vad tar du i bänk?"
Den här frågan kommer du få höra så länge folk vet att du sysslar med träning.
Motivation nog? ;)
Ökade väldgit dåligt i bänk när jag körde stronglifts. Det berodde nog mest på kass teknik. Nu kör jag madcow 5x5 och har ökat från 1rm på 87 till 4rm på 85.
Så fixa tekniken. Ihop med skulderbladen, upp med bröstet, svanka. Kolla på filmer på utube. Ökningarna kommer!
Sent from my Hero using Tapatalk
Baler Evans
2011-04-15, 13:11
"Vad tar du i bänk?"
Motivation nog? ;)
Bra svar.
Jag var också riktigt dålig i bänken i början av min träning. Men jag fick tips av en polare som tävlat i det och med teknik började vikterna att gå upp sakta.
Det är svårt att göra monster hopp i bänken efter att man satt tekniken för att lyfta tungt och blivit utvecklad där. Det är 2.5 kg hop som gäller och mycket assistans övningar som baksida axlar och triceps träning..
Parachutes
2011-04-15, 13:11
"Vad tar du i bänk?"
Motivation nog? ;)
snack.. riktiga tjejer frågar hur mycket man böjer för att sedan besiktiga ens gluteus..
Hatwalker
2011-04-15, 13:20
"Vad tar du i bänk?"
Motivation nog? ;)
Det var både motiverande, lite drygförolämpande och jävligt sant. Perfekt!
Men dela gärna med er av lite erfarenhet om det.
Edit: Härligt med lite historier, fortsätt så. Min börda känns redan lättare. : )
Om du tycker övningen i sig är tråkig, eller vill ha förändring skulle jag absolut gå över till hantelpress. När jag utförde övningen fram tills 3 veckor sedan gjorde jag felet att jag utförde lyftet för högt upp på kroppen så jag miste full aktivering av pectorales och la mer på främre deltoidmuskulatur och rotatorkuffen.
Lycka till och angående motiveringen så...:
KÖR HÅÅÅÅÅÅÅRRRRT FÖR F*N!!!!!!!!!
När jag började träna för typ 4-5 år sedan så bänkade jag bara stången, sen var det 2-3 år som jag tränade halvseriöst och sporadiskt.
Nu efter ungefär 2,5år av seriös träning så har jag maxat 107,5 i bänken.
Mitt tips är att träna mycket bänkpress och se till att du har en bra teknik, se även till att träna upp styrkan i axlar och triceps.
Rikard Jansson
2011-04-15, 13:28
Tänk dig själv att göra en lätt 10a på mer vikt än de flestas 1RM mitt i ett public gym fullt av folk... Det är ingen tråkig känsla :)
Parachutes
2011-04-15, 13:29
Som Niveus säger.. variera! Tänk på att det ska kännas bra och vara skoj :) Man har en tendens att kötta på extra om det är övningar man gillar ;)
Deceiver85
2011-04-15, 13:31
Min utveckling:
1 månad - 40kg
1 år - 100kg
2 år - ca 125kg - Helt tekniklös fram tills dess
3 år - ca 140kg
4 år - ca 145kg - Började tävla i styrkelyft
5 år - 152,5kg - Här började en riktigt effektiv teknik infinna sig
6 år (idag) - 162,5kg
Control_61
2011-04-15, 13:47
Vill du bli starkare i bänkpress så tränar mer bänkpress. Det som fått mina platåer att sprängas var att öka frekvensen.
Det viktigaste för en i din position i mina ögon:
* Träna ofta
* Träna inte till fail
* Fokusera på tekniken (Det viktigaste, studsar du upp vikterna, lyfter på röven etc så kommer din styrka utvecklas sämre än om du fokuserade på att hela tiden hålla anspänningen i kroppen)
Försök träna bänkpress iaf 2 gånger i veckan
Några alternativ på bänkpass:
* 10x2, öka vikterna sakta och avsluta med en tung 2a, den ska vara tung, men du ska fortfarande klara den utan problem!
* 1-2-3x5, kör en 1a, vila en kort stund, kör en 2a, vila en kort stund, kör en 3a, vila sedan längre. Kör 5 sådana set.
* 8x5, välj en ganska lätt vikt och fokusera på explosivitet
* Klassiska 8or eller 5or. Exempelvis 4x5 eller 3x8. Även här, välj vikter du klarar av!
* Vill du maxa, kör typ 5,4,3,2,1, öka vikten varje set och avsluta med en bra 1a.
Hög volym på ganska höga vikter. Jag tror man behöver dra upp volymen och frekvensen om man vill bli bättre, framförallt i början.
Jag var fast ett tag på 120 i bänken, ökade frekvensen till 3 dagar i veckan, 1 explosiv dag, 1 maxstyrkedag och 1 volymdag, sedan började vikterna flyga upp igen.
Hatwalker
2011-04-15, 14:40
Grymma svar allihop, tackar!
Deceiver, att det tog ett år ungefär att nå 100 sätter det ju verkligen i perspektiv.
Ska försöka knega på med bänkpress och göra mitt bästa, men fortsätter med SLschemat. Blir det inte lite bättre om en 2-3 månader får jag väl kika runt efter ett annat sätt att träna bänkpress.
Fortsätt skriva om ni sitter på fler historier eller tips, kul å motiverande läsning.
Sätt upp ett mål och se hur du varje pass kommer närmare och närmare.
Börja med att sikta på att ta din kroppsvikt i bänk.
Deceiver85
2011-04-15, 16:25
Deceiver, att det tog ett år ungefär att nå 100 sätter det ju verkligen i perspektiv.
Ska försöka knega på med bänkpress och göra mitt bästa, men fortsätter med SLschemat. Blir det inte lite bättre om en 2-3 månader får jag väl kika runt efter ett annat sätt att träna bänkpress.
Jag skulle nog vilja påstå att dem flesta som tränar någorlunda regelbundet, håller sig hyfsat skadefria och sköter kosten seriöst (samt inte väger under 50kg) når 100kg i bänkpress efter ett år. Känn ingen press ;)
Dennis93
2011-04-15, 16:41
Jag har också några frågor :) Har tränat på gym i snart ett år eller ja seriöst kanske 6-7månader. Jag tar 65kg i bänk @ 63kg kroppsvikt. Känner att jag står lite still just nu så kört lite BB-style 2veckor med mycke övningar reps/sets osv för lite variation. Men tänkt börja köra hårt på basövningarna nu hur skulle ni lagt upp det för att öka i bänk mycket?
Och sen undrar jag.. jag tar 120kgx1 mark och 85kgx3 i böj är det bra jämtemot bänken? För om man jämför med lite polare så är jag ungefär lika stark/starkare i mark/böj medans de är starkare i bänk/militär. Fast de kanske är för att de har varit mer fokuserade på överkroppen ;P
EDIT: Har haft lite ont i min axel nu i kanske 5 dagar... Kom efter att jag skulle köra lite decline bänk och min polare var på toa så jag tänkte att jag skulle lyfta ut vikten själv, men eftersom bänken lutar nedåt och jag låg en bit bak på bänken så kom mina armar en bit bak så när jag lyfte ut fick jag en konstigt känsla i axeln.. Körde på och det märktes inte förän jag vila lite och bytte övning till en "maskin-bänk" då hade jag ingen kraft alls i den armen :S Vilade 2 dagar och körde armar igår, kände lite i axeln men inte så farligt. Vad kan de varit? Är det lugnt nu tror ni, tänkte köra ben idag och sen köra bröst efter det.
Jag har också några frågor :) Har tränat på gym i snart ett år eller ja seriöst kanske 6-7månader. Jag tar 65kg i bänk @ 63kg kroppsvikt. Känner att jag står lite still just nu så kört lite BB-style 2veckor med mycke övningar reps/sets osv för lite variation. Men tänkt börja köra hårt på basövningarna nu hur skulle ni lagt upp det för att öka i bänk mycket?
Och sen undrar jag.. jag tar 120kgx1 mark och 85kgx3 i böj är det bra jämtemot bänken? För om man jämför med lite polare så är jag ungefär lika stark/starkare i mark/böj medans de är starkare i bänk/militär. Fast de kanske är för att de har varit mer fokuserade på överkroppen ;P
Jag skulle kört Starting Strength om jag var du.
63 kg är inte mycket, hur lång är du? Att äta mer brukar hjälpa styrkan.
Om dina vänner har tränat överkropp mer/bättre än dig så är det inte så konstigt om de fått bättre resultat. Jag skulle inte mäta mig med dem dock, utan satsa på att träna hela kroppen.
Deceiver85
2011-04-15, 16:55
hur skulle ni lagt upp det för att öka i bänk mycket?
Träna hårt och seriöst i 6-7 månader till, minst...
Dennis93
2011-04-15, 17:33
Träna hårt och seriöst i 6-7 månader till, minst...
Haha jo självklart :D Men hur ofta och hur skulle du träna bänk.. med set/reps progression osv *jorgen*
Deceiver85
2011-04-15, 17:46
Haha jo självklart :D Men hur ofta och hur skulle du träna bänk.. med set/reps progression osv *jorgen*
:D
Om jag minns rätt från mitt första år (från 40kg-100kg) så tränade jag på följande vis:
Måndagar: Bänkpress, hantelpress
Torsdagar: Militärpress, smalbänk
Dvs, pressövningar två träningstillfällen i veckan och pressövningar som gynnar varandra (militärpress och smalbänk = gudar för axlar och triceps). Antalet set/reps hölls omkring 3-5 reps och lika många set, körde mycket fyror minns jag.
Rent generellt skulle jag nog rekommendera Jim Wendlers 5-3-1 (finns en länk här någonstans på forumet om man söker lite) för nybörjare som vill bli starkare i böj/bänk/mark, före Stronglift 5x5 och dylikt.
Om jag minns rätt från mitt första år (från 40kg-100kg) så tränade jag på följande vis:
Dvs, pressövningar två träningstillfällen i veckan och pressövningar som gynnar varandra (militärpress och smalbänk = gudar för axlar och triceps). Antalet set/reps hölls omkring 3-5 reps och lika många set, körde mycket fyror minns jag.
Rent generellt skulle jag nog rekommendera Jim Wendlers 5-3-1 (finns en länk här någonstans på forumet om man söker lite) för nybörjare som vill bli starkare i böj/bänk/mark, före Stronglift 5x5 och dylikt.
Blir inte det väldigt lätta vikter för nybörjare att köra Jim Wendler 5-3-1?
Har fått en polare och börja träna, hans max är väl runt 42.5 x 5 i bänk. Skulle han börja med 5-3-1 så skulle han ju få träna på väldigt låga vikter?
Edit: Skulle ju också bli väldigt långsamma ökningar, Nybörjare ökar ju ganska fort?
Dennis93
2011-04-15, 18:07
Jo.. kollade faktiskt på Wendlers precis innan jag fick för mig att variera mig med lite bb-style, ska nog börja med det nästa vecka *flex*
Blir inte det väldigt lätta vikter för nybörjare att köra Jim Wendler 5-3-1?
Har fått en polare och börja träna, hans max är väl runt 42.5 x 5 i bänk. Skulle han börja med 5-3-1 så skulle han ju få träna på väldigt låga vikter?
Edit: Skulle ju också bli väldigt långsamma ökningar, Nybörjare ökar ju ganska fort?
Jag är nog beredd att hålla med. Är det inte väldigt långsam progression i 5-3-1? Känns lite onödigt precis i början. Jag kanske kommer ihåg fel dock, men jag har för mig att det är ganska mycket långsammare än 5*5?
the_matsson
2011-04-15, 18:50
Rekommenderade progressionen i 5/3/1 är 2.5 kg ökning var 4:e vecka i bänkpress och militärpress, och 5 kg ökning i marklyft och böj. Det kan man ju ändra till 5 och 10 kg istället om man vill. Kan hända att det är lämpligt bara de första månaderna, men jag är inte säker..
Det blir iofs en ökning på 32.5 kg redan efter ett år i bänk och militärpress, och 65 kg i böj och mark. Det är ju inte så pjåkigt ändå. Trodde det var långsammare progression än så
förutsatt att man inte har nån deload i programmet då vill säga.
Bänk är inte för alla (tolka inte bokstavligt)! På två år (varav 8 månader SL) har jag lyckats persa 95kg i bänken! Jämfört med marklyft där jag persa 195 idag. Jag lever på mina marklyft och frågar " vad markar du? " när någon undrar mitt bänk pers:D
ChrisDEFC
2011-04-15, 22:16
Vill du bli starkare i bänkpress så tränar mer bänkpress. Det som fått mina platåer att sprängas var att öka frekvensen.
Det viktigaste för en i din position i mina ögon:
* Träna ofta
* Träna inte till fail
* Fokusera på tekniken (Det viktigaste, studsar du upp vikterna, lyfter på röven etc så kommer din styrka utvecklas sämre än om du fokuserade på att hela tiden hålla anspänningen i kroppen)
Försök träna bänkpress iaf 2 gånger i veckan
Några alternativ på bänkpass:
* 10x2, öka vikterna sakta och avsluta med en tung 2a, den ska vara tung, men du ska fortfarande klara den utan problem!
* 1-2-3x5, kör en 1a, vila en kort stund, kör en 2a, vila en kort stund, kör en 3a, vila sedan längre. Kör 5 sådana set.
* 8x5, välj en ganska lätt vikt och fokusera på explosivitet
* Klassiska 8or eller 5or. Exempelvis 4x5 eller 3x8. Även här, välj vikter du klarar av!
* Vill du maxa, kör typ 5,4,3,2,1, öka vikten varje set och avsluta med en bra 1a.
Hög volym på ganska höga vikter. Jag tror man behöver dra upp volymen och frekvensen om man vill bli bättre, framförallt i början.
Jag var fast ett tag på 120 i bänken, ökade frekvensen till 3 dagar i veckan, 1 explosiv dag, 1 maxstyrkedag och 1 volymdag, sedan började vikterna flyga upp igen.
Bra skrivet!
Hatwalker
2011-04-15, 22:37
Jag skulle nog vilja påstå att dem flesta som tränar någorlunda regelbundet, håller sig hyfsat skadefria och sköter kosten seriöst (samt inte väger under 50kg) når 100kg i bänkpress efter ett år. Känn ingen press ;)
Haha, 100 på ett år var faktiskt mindre än vad jag trodde man brukade nå. Är väl fortfarande kvar i lite nybörjarhybris antar jag.
Angående tipset om att sikta mot kroppsvikt så blir det inte mycket lättare, väger 95 :D
Kikade på mina anteckningar, har ju faktiskt ökat från att ta 42 i smithmaskin till 55x5 i bänkpress på inte särskilt lång tid alls... Får skruva upp dödsmetallen lite extra så kanske det löser sig. Idag var första gången jag tränade med passare i bänkpress å det var ett hemskt pass, blivit sjukt nojjig över nästa bänkpass nu. Men får lösa det genom att hoppa tillbaka 2.5 kg, så kan jag förhoppningsvis träna själv. Har ju inte varit något problem innan. : )
Nog kan du nå det snabbar än ett år, vouloir c'est pouvoir!
Jag har på senare tiden testat att köra väldigt låg-rep och det har gett mig ganska snabba ökningar.
Motörhead
2011-04-16, 10:23
Har haft det kanska lätt i bänken.
Tog 55kg första gången jag testade i åttan och ökade till 75kg på tre månader.(99% teknik)
Stod sedan still i nästan ett år pågrund av oregelbunden träning. Senaste året har jag dock skärpt mig och tar nu 110kg.
Det som hjälpt mig är:
Variation.
Regelbunden träning.
Mycket mat.
Teknik.
Insperation. (Kolozzeum´s tränings journaler, bra om man vill känna sig dwarfad.)
Musik. (Motörhead, ökar prestations nivån med ca 10%.)
Ps: Är seriös gällande musiken.
Hatwalker
2011-04-16, 10:39
Har haft det kanska lätt i bänken.
Tog 55kg första gången jag testade i åttan och ökade till 75kg på tre månader.(99% teknik)
Stod sedan still i nästan ett år pågrund av oregelbunden träning. Senaste året har jag dock skärpt mig och tar nu 110kg.
Det som hjälpt mig är:
Variation.
Regelbunden träning.
Mycket mat.
Teknik.
Insperation. (Kolozzeum´s tränings journaler, bra om man vill känna sig dwarfad.)
Musik. (Motörhead, ökar prestations nivån med ca 10%.)
Ps: Är seriös gällande musiken.
Regelbunden träning, mat, inspiration och musik har jag iaf. Tekniken har jag absolut inte en aning om : ) Jag kör bara ligga helt vanligt på bänken, håller brett, kör ner till ungefär bröstvårtan och upp. Andas in neråt och ut när jag lyfter upp, hjälper mig koncentrera.
Själv kör jag mest Death Metal för tillfället, men gammal heavy metal funkar minst lika bra. Synd att man tränar på världarnas fjortisgym som kör autotunad negerpop och förfestmusik, hoho.
Har senaste 2 veckorna funderat på att byta när kortet "tar slut" för musikens skull, riktigt svårt att koncentrera mig när de kör sånt högt. Samt på 2 andra gym i stan finns det fler lyftare snarare än biceps- och vadpumpare. Kanske blir lite mer inspirerande miljö.
JJOHANSSON
2011-04-16, 11:00
Kolla in "so you think you can bench" serien på tuben
Motörhead
2011-04-16, 11:01
Tränat på Friskis ett tag, schlager musik, pensionärer och biceps killar.
Dyrt dessutom, tänker inte förnya kortet jag heller.
Ps: Morrowind äger stenhårt. Hoppas Skyrim tar efter det istället för Oblivion.
CharlieBB
2011-04-16, 11:16
Har förstått att smalbänk är bänkpress fast man håller ett väldigt "smalt" grepp? Eller är jag helt ute och cyklar :P?
Btw, vad tycker ni om Axon 2.0 schemat? =) Hade tänkt och köra på det :).
Har inget att komma med inom tråd ämnet förutom att våga testa tunga vikter, utmana dig själv. Ta helst med en kompis som står vid sidan ifall någon går fel.
Hatwalker
2011-04-16, 12:47
Tränat på Friskis ett tag, schlager musik, pensionärer och biceps killar.
Dyrt dessutom, tänker inte förnya kortet jag heller.
Ps: Morrowind äger stenhårt. Hoppas Skyrim tar efter det istället för Oblivion.
Haha, jovisst äre hemskt. Fast vi har fjortisdunk istället för schlager.
Dock är det minst en hundring billigare i månaden än övriga gym i min stad, men äh vafan. Snart student, då har jag jobb och då väger friare öppettider och bättre utrustning upp för priset. Kanske kör sommaren ut på friskis, jag får se.
Menmen, ska kika in "so you think you can bench", kollade på den om knäböj för lite information å inspiration innan jag började med det. Verkar vara en ytterst vettig serie.
hejmarklyft
2011-04-16, 13:55
Haha, jovisst äre hemskt. Fast vi har fjortisdunk istället för schlager.
Dock är det minst en hundring billigare i månaden än övriga gym i min stad, men äh vafan. Snart student, då har jag jobb och då väger friare öppettider och bättre utrustning upp för priset. Kanske kör sommaren ut på friskis, jag får se.
Menmen, ska kika in "so you think you can bench", kollade på den om knäböj för lite information å inspiration innan jag började med det. Verkar vara en ytterst vettig serie.
Tränar också på Friskis&Svettis fast i Örebro, där är det exakt samma visa. Musiken gör mig tokig idag tog mitt batteri slut på mp3'n fyfan vilket helvete det var att bänka.
anton2000
2011-04-16, 14:11
Tränar också på Friskis&Svettis fast i Örebro, där är det exakt samma visa. Musiken gör mig tokig idag tog mitt batteri slut på mp3'n fyfan vilket helvete det var att bänka.
Tränar också på F&S. Tricket är att ha med en backup mp3 spelare och backup-lurar. :hbang:
hejmarklyft
2011-04-16, 14:18
Tränar också på F&S. Tricket är att ha med en backup mp3 spelare och backup-lurar. :hbang:
Hell yeah! fast idag hade jag ingen med mig :hbang:
Till TS: Här har du en grym motivationslåt som brukar funka bra för mig
Dope - Burn (http://www.youtube.com/watch?v=z824u-FFo5o)
Hatwalker
2011-04-20, 08:59
Fyfan, idag äre bänkpress på gång. Har nya hörlurar, dödsmetall i mobilen och idag ska det fan gå. Även om jag klarar 52.5x5 så är jag nöjd. Kan jag höja till 55x5 igen så är jag skitglad.
BEEFCAAAAAKE
Denvilde
2011-04-20, 09:23
Har också haft lite problem med bänkpressen, här är en bra videoserie även om den är mer ämnad för powerlifters:
http://www.youtube.com/watch?v=byOk4OE_6uI
annars verkar Mark Rippetoes videor om bänkpress(och alla andra övningar också) bra, kolla youtube.
darocker
2011-04-20, 11:42
Min utveckling:
1 månad - 40kg
1 år - 100kg
3 år - ca 140kg
6 år (idag) - 162,5kg
Hur mycket har din kroppsvikt ökat under samma tidsperiod?
Brukar ju vara så ifall man tillåter vikten skjuta upp en del så brukar styrkan göra densamma.
Jag fick bättre resultat när jag tvingade mig att köra tyngre dvs mitt max som jag tvingade till att bli 2 reps istället för ett sedan 3 reps osv till jag gjorde 7 reps, vips så var mitt nya max 20kg tyngre :D
Hatwalker
2011-04-20, 13:14
Har också haft lite problem med bänkpressen, här är en bra videoserie även om den är mer ämnad för powerlifters:
http://www.youtube.com/watch?v=byOk4OE_6uI
annars verkar Mark Rippetoes videor om bänkpress(och alla andra övningar också) bra, kolla youtube.
Varför jobbar inte en sån instruktör på mitt friskis? :D
Förövrigt, ska jag verkligen satsa på att bänkpressa med sån brygga? Känns för mig mer som en teknik tävlande använder?
Varför jobbar inte en sån instruktör på mitt friskis? :D
Förövrigt, ska jag verkligen satsa på att bänkpressa med sån brygga? Känns för mig mer som en teknik tävlande använder?
Nä tävlingslyft med mycket brygga är inte lika bra för att bygga styrka och massa som en gym bänk med längre rörelsebana, tävlar man däremot så gäller det ju att bygga så mycket styrka som möjligt över den bästa rörelsebanan.
Bättre att köra utan eller med liten dvs du ska inte slappna av som en död fisk på bänken.
Allt handlar ju om man egentligen vill, kollar man på Rippetoe så tycker jag inte han lär ut någon extremtävlings bänk utan snarare en bra gymbänk.
Damien Thorne
2011-04-20, 13:36
Min utveckling:
1 månad - 40kg
1 år - 100kg
3 år - ca 140kg
6 år (idag) - 162,5kg
Mycket bra utveckling.
Min utveckling är lite mer utdragen ;)
Start 50kg, kv 50kg
1år 80kg
2år 100kg
3år 110kg, kv 59kg
4år
5år
6år 120kg
7år 130kg, kv 69kg
8år 140kg, kv 72kg
9år
10år
11år
12år 145kg, kv 76kg
13år
14år
15år
16år 150kg, kv 75kg
17år
18år 155kg, kv 76kg
19år Nu
Hatwalker
2011-04-20, 13:37
Nä tävlingslyft med mycket brygga är inte lika bra för att bygga styrka och massa som en gym bänk med längre rörelsebana, tävlar man däremot så gäller det ju att bygga så mycket styrka som möjligt över den bästa rörelsebanan.
Bättre att köra utan eller med liten dvs du ska inte slappna av som en död fisk på bänken.
Allt handlar ju om man egentligen vill, kollar man på Rippetoe så tycker jag inte han lär ut någon extremtävlings bänk utan snarare en bra gymbänk.
Åhå, får försöka prova ett bänkpass nästa vecka med en sån brygga då och se hur det känns. Påverkar detta hur överkropp och bröst tränas i både styrka och volym?
Blev bara skeptisk mot en sån brygga då jag såg introklippen i avsnitten, där de har "stor" brygga och dessutom inte för ner vikten till bröstet, utan gör ett "halvt" lyft, enligt mig då. Är ju självklart sjuka vikter och sjukt starkt, men jag har associerat brygga med smällfeta tävlingstokar snarare än "bra" teknik. :D
Åhå, får försöka prova ett bänkpass nästa vecka med en sån brygga då och se hur det känns. Påverkar detta hur överkropp och bröst tränas i både styrka och volym?
Blev bara skeptisk mot en sån brygga då jag såg introklippen i avsnitten, där de har "stor" brygga och dessutom inte för ner vikten till bröstet, utan gör ett "halvt" lyft, enligt mig då. Är ju självklart sjuka vikter och sjukt starkt, men jag har associerat brygga med smällfeta tävlingstokar snarare än "bra" teknik. :D
Uhm läste du vad jag skrev? Läs igen :)
Killen i din video heter dave tate det är tävlingsbänk han lär ut sök på mark rippetoe istället för en bra gym bänk.
Tycker INTE att du ska köra med brygga om du inte ska tävla.
Hatwalker
2011-04-20, 13:48
Uhm läste du vad jag skrev? Läs igen :)
Killen i din video heter dave tate det är tävlingsbänk han lär ut sök på mark rippetoe istället för en bra gym bänk.
Tycker INTE att du ska köra med brygga om du inte ska tävla.
Oj, jaha, är rätt trött idag märker jag.
Glömde också bort vad killen hette för tillfället, trodde du menade att dave lärde ut en bra gymbänk.
Ska kolla den andre killens videor, tack!
(vi säger sen vår varje år)
2006: 70 kg
2007: 110 kg
2008: 130 kg
2009: 135 kg
2010: 120 kg
2011: 142,5 kg (fast jag tror 145 kanske 147,5 kan komma upp i dagsläget)
Får slita som ett djur för varenda kg i bänk. I mark är det typ vila i en vecka och dra lite så ökar jag.
Min utveckling:
1 månad - 40kg
1 år - 100kg
3 år - ca 140kg
6 år (idag) - 162,5kg
Jäklar jag har ju utvecklats som dig. eller upp till 1året. Har nu tränat konstant i 1 år och 2 månader och ligger på 110 i bänken. Har endast tränat bröst en gång i veckan kan jag också tillägga:)
Hatwalker
2011-04-20, 18:48
Måste fråga både davvesk och Deceiver, innebär era siffror att ni klarar det som 1 rep max?
dennis89
2011-04-20, 22:33
efter snart 4 år drar jag 130 kg x 2 och gett ett bra försök på 140 kg (gick inte hela vägen pga axelskada). Har nöttat bänkpress varje bröst pass jag kört och det ger utveckling vill jag lova, väger ca för närvarande 75 kg - 177 cm och mitt mål i år är 150 kg vilket borde gå med lite mer teknik arbete och ett jävla engagemang!
Mitt bästa tips är att nöta mm2k.
Mitt max var 75 kg i augusti förra året när jag började styrketräna. Idag, efter flera mm2k cyclar efter cyclar utan någon vecka/paus mellan cyclarna tar jag 120 kg.
efter snart 4 år drar jag 130 kg x 2 och gett ett bra försök på 140 kg (gick inte hela vägen pga axelskada). Har nöttat bänkpress varje bröst pass jag kört och det ger utveckling vill jag lova, väger ca för närvarande 75 kg - 177 cm och mitt mål i år är 150 kg vilket borde gå med lite mer teknik arbete och ett jävla engagemang!
Grymt jobbat!! Speciellt på den vikten. Inspirerande att höra om alla er härinne som lyckas så bra
Hatwalker
2011-05-10, 13:59
Hej igen, Kolozzeum.
Kör nu med rippetoes ordinerade "lagombrygga" nu efter påsklovet och det känns rätt fint, dock tappar jag bryggan efter 2-3 repetitioner när jag kör "tungt". Är det något särskilt man ska försöka fokusera på kroppsligen för att upprätthålla det bättre? Har försökt skärpa det lite men blir lätt att jag tappar den när jag tar i som fan.
Kör efter påsklovet (av dålig sömn, kost och ingen träning) bänk 2 ggr i veckan och har lyckats öka lite nu. Får hoppas det tar sig.
Kör nu med rippetoes ordinerade "lagombrygga" nu efter påsklovet och det känns rätt fint, dock tappar jag bryggan efter 2-3 repetitioner när jag kör "tungt". Är det något särskilt man ska försöka fokusera på kroppsligen för att upprätthålla det bättre? Har försökt skärpa det lite men blir lätt att jag tappar den när jag tar i som fan.
Det kan vara knepigt i början att hålla tekniken hela setet, men 5-6 reps bör man iaf klara. Viktigt är iaf att ha väldigt stor spänning i hela kroppen och vara riktigt stabil med fötterna. Tappar du bryggan pga att benen inte orkar, eller vad är det som händer?
Hatwalker
2011-05-10, 15:18
Det kan vara knepigt i början att hålla tekniken hela setet, men 5-6 reps bör man iaf klara. Viktigt är iaf att ha väldigt stor spänning i hela kroppen och vara riktigt stabil med fötterna. Tappar du bryggan pga att benen inte orkar, eller vad är det som händer?
Jo, klarar att hålla det tills nu när jag försöker höja 2.5 kg. Då klarar jag 3 sen känns det som jag glider ner lite och hamnar platt. Ansträngningen verkar liksom förstöra koncentrationen. Vet ej vart felet sitter riktigt, om min tröja är hal mot bänken eller vadsomhelst.
Jo, klarar att hålla det tills nu när jag försöker höja 2.5 kg. Då klarar jag 3 sen känns det som jag glider ner lite och hamnar platt. Ansträngningen verkar liksom förstöra koncentrationen. Vet ej vart felet sitter riktigt, om min tröja är hal mot bänken eller vadsomhelst.
Är det huvudet/övre ryggen som åker uppåt mot racket, eller är det resten av kroppen som åker neråt mot fötterna?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.