handdator

Visa fullständig version : Förbättringar på träning + kostintag?

JoockeG1
2011-04-14, 21:34
Hej, har börjat träna mycket nu och vill se till att Jag gör rätt.

Jag brukar ta raska promenader på kanske 40 minuter 3 gånger i veckan. Sedan så kör Jag boxning+styrkepass 3 dagar i veckan.
Dessutom kör Jag situps och armhävningar varje dag. Mitt mål är att bli smalare (framför allt) men vill även bli lite starkare och bygga
synliga muskler.

Såhär brukar Jag köra vid boxning/styrka:

bicep curl 3x12 (biceps)
axel lyft 3x12 (axlar)
marklyft 3x12 (rygg, ben)
armhävningar 2x10 (triceps, bröst) ganska dålig på dessa, men ska öka succesivt med träningen
2x30 situps (mage)
10 minuters boxning

vad tycker ni om detta? Något Jag bör ändra på och hur bör Jag äta dessa dagar? Ska jag äta olika när jag kör boxning och styrka till
skillnad från när jag är ute och går? Alla tips uppskattas!

Pjotor
2011-04-15, 08:17
Om du ska bli stark så ska du lägga energin på stora basövningar -- knäböj, marklyft, bänkpress, press, stångrodd/frivändningar, chinups -- och ganska få reps -- högst 5-6 reps per set. Googla Starting Strength.

JoockeG1
2011-04-15, 09:57
Okej, tackar. Ska nog köra allmänt lite färre reps på mina övningar.

Det Jag undrar över är maten. Bör jag äta direkt innan/direkt efter styrketräning? Och likaså vid promenad? Vill inte göra träningen meningslös genom att äta fel.

daff__
2011-04-15, 10:04
Okej, tackar. Ska nog köra allmänt lite färre reps på mina övningar.

Det Jag undrar över är maten. Bör jag äta direkt innan/direkt efter styrketräning? Och likaså vid promenad? Vill inte göra träningen meningslös genom att äta fel.

Ät 1-3 timmar innan träning, inte så noga. Och ät så snabbt du kan efter. Ät inte nära inpå dina raska promenader utan ät en stund efter istället.

JoockeG1
2011-05-19, 10:54
Ät 1-3 timmar innan träning, inte så noga. Och ät så snabbt du kan efter. Ät inte nära inpå dina raska promenader utan ät en stund efter istället.

Okej, då var det uppklarat. När Jag promenerar brukar Jag äta ganska små portioner och sedan mätta med morötter/grönsaker för att få lågt kalori-intag. Men tänkte vid styrketräningen bör Jag väl äta rätt mycket kolhydrater och proteiner?

Pernam
2011-05-19, 11:59
Något jag tycker har funkat bra, för mig åtminstone, är att käka frukost, middag och lunch i vanlig ordning. Med skillnaden att jag slutat äta innan jag blir mätt. Håller mig till hederlig husmanskost, fast har skurit ner på potatis, ris och pasta och ersatt det med grönfoder, bönor och dylika styggelser. Inget kvällfika eller liknade, däremot mellanmål bestående av en frukt och en näve nötter 2-3 ggr per dag.
Styrketräning 3 ggr i veckan, kör på Wendlers 5/3/1. Cardio, typ jogga 2-3 ggr i veckan samt kvällspromenader (1h, raskt tempo) med jycken dagar jag inte joggar.
Det här har minskat mitt midjemått med över 1 dm sedan april, samtidigt som jag blivit starkare och fått bättre kondition. Och jag har inte behövt plåga mig med massa konstiga opti-grejjor som att trycka i mig si och så många gram protein varje halvtimme etc. Man behöver inte göra det så märkvärdigt.