Visa fullständig version : Äta vad hur när?
Tjena tjohej!
Första posten här, första frågan.
Vad ska man äta på;
(vilodag)
- morgonen
- mellanmålet
- lunchen
- middag
- lunch
- kvällskäk
och
(träningsdag)
- morgonen
- lunchen
- middag
- innan träning
- efter träning
- kvällskäk
Trodde jag hade det allt utträknat men det visade sig att jag hade fått allt om bakfoten varav jag ej hade fått de önskade ökningar inom muskleaturen och vikten som vart tänkt :cryout:
Vill främst veta när man skall ta in snabba långsamma kolhydrater, proteiner och kreatin.
Vore underbart om någon kunde skriva ihop det snabbt för mig!
Mvh Snubben. :thumbup:
Dr.Stein
2003-11-30, 19:32
Långsamma proteiner är oftast viktigast, på morgonen och direkt efter träning kan man dock behöva lite snabbare. På morgonen för att man inte ätit på hela natten och efter träning för man brännt så mycket energi.
Viktigt är självklart också att man äter regelbundet ungefär var tredje timme.:eating:
Få i dig fett, kolhydrater och protein till varje mål. Sträva efter att äta långsamma kolhydrater till alla andra mål förutom direkt efter träningen då du ska få i dig snabba kolhydrater. Till kvällskäk kan du dra ner på kolhydraterna lite.
Du behöver inte göra någon större skillnad på vilodagar och träningsdagar. Det är på vilodagarna du växer så då behöver du minst lika mycket mat som de dagar du kör hårt på gymmet.
Hur du tar kreatinet så är upp till dig. Följ anvisningarna t.ex. Själv brukar jag ta "uppladdningsdosen" hela kuren, som jag sprider ut över dagen. Mest tar jag i prottedrinken efter träningen.
Se till att äta mycket och träna hårt och låta kroppen vila ordentligt så ska du nog se att du växer! :thumbup:
Ät ett mål mat en timme innan träningen ungefär så klarar du dig fint!
Efter träningen tar du gärna en proteinshake på vassleprotein och snabba kolhydrater till det. T.ex maltodextrin, skum- eller gelegodis, cornflakes, vitt bröd.. etc.
Originally posted by kharon
Ät ett mål mat en timme innan träningen ungefär så klarar du dig fint!
Mjah, skulle jag inte rekommendera. Inte vad som helst iaf (och då menar jag inte godis).
Det tar 2 till 6 timmar för magen att smälta maten. Kolhydrater smälter man ganska fort medan proteiner är slöare, och fetter slöast!
Att smälta maten kräver mängder med blod, som du egentligen vill ha i musklerna under träningen!
Jag brukar sätta ett minimum på 2 timmar, då jag äter innan träningen.
Lycka till med :eating: och :bpump:
Originally posted by billon
Mjah, skulle jag inte rekommendera. Inte vad som helst iaf (och då menar jag inte godis).
Det tar 2 till 6 timmar för magen att smälta maten. Kolhydrater smälter man ganska fort medan proteiner är slöare, och fetter slöast!
Att smälta maten kräver mängder med blod, som du egentligen vill ha i musklerna under träningen!
Lycka till med :eating: och :bpump:
T.o.m Paulún skriver i ät,träna&prestera att en timme innan styrketräning är ypperligt, men det är väl individuellt. Man ska köra på det man trivs bäst med.
:thumbup:
King Grub
2003-12-01, 06:59
Maten skall inte vara färdigsmält innan man börjar träna! Då kommer man ju aldrig i väg.
Nä, varav jag sätter ett minimum på 2 timmar! Och då snackade vi ett MÅL MAT.
Har för mig att paulun skriver i GI-boken, som jag skrev ovan, att om man ska äta innan träning så rekommenderas inte så mycket fetter, och medelmängd av protein. Medelsnabba kolhydrater var att föredra. att skriva ett MÅL MAT är inte speciellt detaljerat, enligt mig.
Det jag skrev innan är för övrigt mycket Arnolds ord.
Men jaja, det blir nog bra det här. Om vi håller oss till över 1h, så kan alla va glada.
No hard feelings nu va? :love:
King Grub
2003-12-01, 16:10
Men jaja, det blir nog bra det här. Om vi håller oss till över 1h, så kan alla va glada.
Njaaa... Jag kan då inte vänta några två timmar. 50-60 minuter efter en rejäl måltid (+1000 kcal), då är det dags för mig att fatta hantlarna för första settet. Men alla är ju olika.
No hard feelings nu va? :love:
:thefinger :D
Om jag låter det gå över 2 h sedan jag ätit då jag ska och träna så är jag så hungrig att jag äter upp några viktkakor, halva CableCrossen och kanske en portion powerrack som efterrätt det första jag gör då jag kommer in på gymmet.
Att jag sedan tränar runt 1.5h betyder att det skulle ta minst 3.5h mellan målen. Huga!
:love:
Till Snubben: Pröva dig fram, du märker nog själv vad du mår bäst av!
Jag försöker vänta ett tag efter att jag har ätit med att träna för att inte klämma i mig så mycket mat på kort tid, men personligen skulle jag helst vilja dra direkt på maten. Dock räcker det väl med en 500kcal eller så för min del.
En timme kan det väl kanske gå med, men skulle jag vänta 2timmar skulle jag ju vara ashungrig igen, gäller väl kanske mest tiden före en vecka sedan ;)
har nog inte kämpat tillräckligt länge för att skaffa sån hunger som ni! :)
jajajaja, blir nog bra det här!
:bow: till grub som käkar så mkt 50 min innan stenhård träning och får behålla det!
Oi!
Massa svar man fick, trevligt trevligt! :thumbup:
Ok, tror nog jag får ihop det mesta nu, blir nog bra.
För övrigt, om ni bryr er, så har jag redan tränat strikt i 3-6 månader nu, från 60 kg till 75kg. Målet är 85kg. Skall försöka nå det innan 1 februari. Kan nog bli tufft som fan, men alltid bra att ha ett mål, eller hur :cool:
Kommer förmodligen lägga upp träningsdagbok senare. Så skall ni få se hur skillnaden är på en 60kg plutt och 76kg. Lite svårt dock med 56kb modem och världens minsta laptop.
Ps. ursäkta stavfel mm. Sitter på världens minsta laptop där man trycker i 16 lika knappar varje gång man skriver, aningen jobbigt :insane:
Mvh. Snubben. :thumbup:
Originally posted by Snubben
Oi!
Massa svar man fick, trevligt trevligt! :thumbup:
Ok, tror nog jag får ihop det mesta nu, blir nog bra.
För övrigt, om ni bryr er, så har jag redan tränat strikt i 3-6 månader nu, från 60 kg till 75kg. Målet är 85kg. Skall försöka nå det innan 1 februari. Kan nog bli tufft som fan, men alltid bra att ha ett mål, eller hur :cool:
Kommer förmodligen lägga upp träningsdagbok senare. Så skall ni få se hur skillnaden är på en 60kg plutt och 76kg. Lite svårt dock med 56kb modem och världens minsta laptop.
Ps. ursäkta stavfel mm. Sitter på världens minsta laptop där man trycker i 16 lika knappar varje gång man skriver, aningen jobbigt :insane:
Mvh. Snubben. :thumbup:
25kg på 5-8 månader? är det inte rätt stor risk att mycket är fett då? men det kanske du skiter i iofs :)
Originally posted by Snubben
Skitbra kämpat mannen!
Kör ännu hårdare nu! :whipped:
:thumbup:
De kan du fethajja :eating: :bpump:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.